שלום דן
מאיה ביקשה ממני לסייע לך בהכנת הפעולה על מורשת הקרב, אבל יש לי שתי שאלות: 1. האם יש מלחמה מסויימת או מבצע שעליהם אתה רוצה להתמקד? 2. האם יש ערך מסויים שעליו אתה רוצה להתמקד? בעבר הייתי מדריך במוזיאון חיל האויר בחצרים (מכאן שם הכינוי) והתעסקתי עם מורשות קרב. אמנם בדרך כלל מעבירים שם הדרכות "יבשות", אך גם יצא לי להעביר מור"קים בצורה של פעולות. אתן לך כמה הצעות שכבר נוסו בעבר בהצלחה במוזיאון: 1. את הפעולה הזו העברנו לחניכים בשנה א' בגדנ"ע אויר (תנועת הנוער של חיל האויר) ולחניכי "קלוב התעופה". זוהי פעולה המצריכה מחשבה, אך גם מתעסקת בערכים. הבאנו אותם לפני כלי שהשתתף בפעילות מסויימת והתחלנו לספר על הפעולה. ברגע השיא בו על המפקדים או על החיילים היתה דילמה עצרנו ואיפשרנו לתלמידים להחליט בנדון. עוררנו דיון על כל הצעה ובסופו של דבר סיפרנו את ההמשך. למשל: העמדנו אותם מול מסוק קוברה וסיפרנו להם על פשיטה שערכה סיירת גולני בליל 8/12/1988. בסיום הפשיטה נשכחו 4 חיילי גולני בשטח. בסופו של דבר יצרו החיילים קשר עם חיל האויר ושני מסוקי קוברה נשלחו לחילוצם. תוך כדי אחד (מבין ארבעה) נסיונות החילוץ נפגע אחד המסוקים מאש האויב. השאלה שנשאלת היא: האם להמשיך לנסות לחלץ בכל מחיר (לא ניתן היה להזניק עוד מסוקים משום שהמחבלים כבר היו קרובים מאוד לחיילים) בידיעה שזה מסכן את חיי החיילים והטייסים (וגם התעמולה העצומה שתהיה למחבלים בהפלת מסוק קרב) או לבקש מהחיילים להכנע לאוייב (וכך חייהם ינצלו, אך זה יעלה במחיר של שחרור מחבלים)? התקיים דיון נרחב בנושא ולבסוף סיפרנו כיצד חולצו החיילים ע"י המסוקים למרות הפגיעה. תוך כדי הדיון גם ניתן לספר על הטנק שניסה לחלץ את החטופים בלבנון, אך נפגע ממוקש וכל צוותו נהרג (כך החלה מלחמת לבנון השנייה). אפשר לעלות מקרים כמו הקרבות במוצבים במלחמת כיפור (האם להכנע וחסוך חיי אדם או להלחם עד מוות בידיעה שהאויב חזק ממך), חילוץ הטייס בני פלד (לימים מפקד חיל האויר) מלב בסיס אויב תחת אש (ערך החברות מול ערך חיי האדם) במלחמת קדש, סיפור ה-לה' (35 חיילים שנשלחו עם אספקה לגוש עציון ותפסו רועה זקן שגילה אותם: האם להורגו כדי שלא יגלה סוד או לשחררו היות שהוא חף מפשע?) במלחמת העצמאות? ויש עוד דוגמאות. 2. פעילות זו נערכה בגדנ"ע אויר ביוזמה משותפת למדריכי מוזיאון חיל האויר ומדריכי גדנ"ע אויר. לפעילות קוראים "בית המשפט". לקחנו דוגמאות של מקרים גבוליים בהיסטוריה של חיל האויר והעמדנו את הדמויות למשפט (כמובן שהדמויות, השופטים והעדים היו חניכים של גדנ"ע אויר). למשל: מקרה בו שני טייסים לקחו על דעת עצמם (בשנת 1953) מטוס ביון (מדגם מוסקיטו) וטסו איתו למצרים ללא רשות. כשהם חזרו נחשפו בתמונות משלוחי הנשק שקיבלה מצרים מצ'כיה וברה"מ וכך יכלה ישראל להתכונן היטב למלחמת קדש. בדיון הועלו שני חניכי גדנ"ע אויר כשני הטייסים, היו חניכים שהתחפשו לעדים (למשל מפקד הטייסת, מפקד חיל האויר, ראש הממשלה ועוד) ולמעשה נערך להם משפט. עוד מקרים מההיטוריה: הטיסה ללא דלק של יפתח ספקטור, ההפלה של מטוס הנוסעים הלובי, הפלת מטוס קרב ישראלי מעל הכור בדימונה ע"י סוללות ישראליות במלחמת ששת הימים ועוד. 3. פעילות זו נעשתה במוזיאון חיל האויר ע"י מדריכות גדנ"ע אויר לאחד מבתי הספר בדרום. המדריכות לקחו מבצעים מרשימים בתולדות חיל האויר בנו תחנות לתכנון המבצע ועל התלמידים היה פשוט לעבור בין השאלות שבתכנון המבצע ולענות עליהם תוך כדי שהם בוחרים מבין האשרויות ההצעו להם. למשל: אחת המדריכות לקחת את מבצע "רגל עץ" (ההפצצה הארוכה ביותר בתולדות חיל האויר - בטוניס 1/10/1985). בתחנה הראשונה הם השתתפו בדיון של הממשלה האם צריך לעשות את המבצע. "ראש הממשלה" הביא לידיעת ה"שרים" את סיפור רציחתם של שני מורים בעפולה ושלושה מלחים ישראלים בקפריסין ושאל אותם האם יש להפציץ את המחבלים. הובאו דעות בעד ונגד וכך המשיכו לתחנה הבאה: איזה מטרה? הם היו צריכים לבחור בין שלוש מטרות שהוצעו וכך הלאה. לבסוף התלמידים למעשה תכננו בעצמם את המבצע. עוד אפשרויות: מבצע אנטבה, מבצע אופרה, מלחמת ששת הימים ועוד. לגבי מור"ק עם שירים: ישנו טייס, שנהרג במלחמת ששת הימים (הטייס היחיד שנהרג בקרב על ירושלים), ששמו סג"מ דן גבעול ז"ל. דן כתב שירים ובו הוא מתאר את מהלך חייו, את המלחמות, את קורס הטייס ועוד. אפשר לספר את סיפורו ואת סיפור הקרב על ירושלים באמצעות שיריו. ניתן להשיג אותם אצל קצינת חינוך בבסיס חצרים (קוראים לה ענבר) בטלפון: 08-9906457. מאיה הציעה את השיר על גבעת התחמושת ואת השיר "ארץ צבי" מהסרט "מבצע יהונתן" (לדעתי השיר מדבר על החשיבות של צה"ל בכלל ולא רק על המבצע). אני מציע גם את השירים הבאים: 1. באב אל וואד (של יפה ירקוני): השיר מתאר את השיירות שעלו לירושלים בזמן המצור על ירושלים במלחמת העצמאות. ישראל איבדה חיילים רבים בשיירות הללו רק כדי לא לאבד את עיר הבירה. 2. הבלדה לחובש (של יורם גאון): על חובש שנהרג תוך שהוא מציל את חייו של חייל מהכח. (ערך החברות מול ערך חיי האדם). 3. "גולני שלי" (של יורם גאון): על מורשת הקרב של גולני. 4: "מוכרחים להמשיך לנגן" (של להקת חיל האויר): נאום שנשא מפקד חיל האויר בני פלד במלחמת יום הכיפורים שבו אמר שלמרות כל האבדות, אנחנו נבצע את המשימה ועוד. לעוד רעיונות תוכל לפנות אל: 1. דרור, קצין ההדרכה במוזיאון חיל האויר (08-9906888). 2. איתי, קצין מרחב צפון בגדנ"ע אויר: (04-8697852). או להכנס לקומונת גדנ"ע אויר בתפוז. החניכים שם כבר ביצעו בעבר פעולות מור"ק. בכל מקרה, שיהיה בהצלחה. דווח לנו איך היה.