שלום

שלום../images/Emo39.gif

שמי נדיה ואני אמא לשלשה ילדים (בנתיים), הילדה השנייה שלי סובלת מכל מני בעיות התפתחות. אמנם לא קשות מאוד. היא עכשיו בת 4 וחצי, השנה היא הייתי מטופלת גם אצל קלינאית תקשורת וגם אצל מרפאה בעיסוק. ההתקדמות השפתית שלה, אף על פי שהיא באמת התקדמה, לא הייתה מספיקה והיא חייבת להמשיך עם הטיפול בכל התחומים- תקשורת, שפה, דיבור. חוץ מהבעיה הזאת, יש לנו עוד כמה בעיות בריאות קלות יחסית ובעיה של הרטבה (יום ולילה). אין בסביבתי מישהו שהתנסה באמהות לילדה כזו ולכן צצות לי שאלות/קושיות/פחדים שאיש לא יכול ממש לענות לי עליהם או אפילו להזדהות איתם. בתי היא ילדה שמחה ונוחה ומשתפת פעולה וחברותית, בלי בעיות התנהגות (טפו טפו בלי עין הרע...). היא אמנם קצת תינוקית אבל זה נראה די חמוד כי היא קטנה, רזה ונראית מאוד מתוק (אני אובייקטיבית
). איננו יודעים על בעיה שכלית כלשהי אצלה, אם כי בעיות ההתפתחות שלה היו (ונשארו) די גדולות ויכולות לנבוע גם מזה. היא מאוד לא אלימה ולא יודעת להתנגד לאלימות של ילדים כלפיה. אני די מוטרדת מהבעיה החברתית שלה. כלומר, היא משחקת יפה עם הילדים בגן אבל כשיש להם ברירה הם מעדיפים חברים שמדברים ברמה שלהם. שניים שמעדיפים אותה הם בעצמם ילדים עם המון בעיות, מין "ברית האנדרדוג", והם גם מתוסכלים, כוחניים וגם אלימים וזה לא נראה לי חברה טובה בשבילה... בשנה הבאה היא תהיה בגן חדש שרוב הילדים שם גדולים ממנה בגיל, וגם מפותחים יותר (השנה היא הייתה בין הבוגרים בגן שלה) כמובן...כבר ראיתי ילדות שיהיו איתה בגן אומרים לה "תינוקת" וכל מני דברים כאלה. היא מאוד נפגעת ובאה הביתה בוכה. יש משהו שאני יכולה לעשות חוץ מלשוחח עם הגננת, או שפשוט היא תצטרך ללמוד להתמודד עם זה ולענות להם? טוב, זה היה בשביל ההתחלה, יש לי עוד הרבה כאלה
תודה מראש!
 

dafna02

New member
גן שפתי

ממליצה לך מאוד!!! לשקול להעביר אותה לגן שפתי. בגן כזה יש מעט ילדים (כ- 10) וטיפול ספציפי בבעיות השפה (ואולי גם בבעיות אחרות). ומה שהכי חשוב- היא לא תחשף יום יום למצבים כמו שאת מתארת - דבר שבטוח שמשפיע על הבטחון העצמי שלה. אני חושבת שכדאי לך לפנות במהירות(!!!) לגורמים המתאימים ביישוב שלך מפני שאם תחכי עוד חודשיים - הבת שלך תפסיד את השנה. ועדות ההשמה מתקיימות בימים אלו! הבן שלי היה בגן כזה והתקדם המון. הבטחון העצמי שלו לא נפגע והוא נטל חלק בכל הפעילויות בגן. גם אם את מתלבטת כדאי לך לפנות כדי שלא לפספס את ההזדמנות.
 

Diana M

New member
נדיה ומשה יקרים שלום../images/Emo141.gif

ברוכים הבאים אלינו. אני מקווה כי מקום זה יוכל לשמש לכם כתובת תומכת ומקצועית לשאלות שונות, וגם לחששות ולפחדים כל כך מובנים שעולים מתוך המכתב שלך נדיה. על פי מכתבך אני מבינה כי בתך השניה, בת ה-4.5 היא ילדה מעוכבת התפתחות עם קשיים רב תחומיים. ומסיבה זו מקבלת טיפול פרא רפואי, אצל קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק. בתכם מבקרת בגן רגיל ובשנה הבאה עוברת לגן חדש, שם תהייה בין הצעירים. אני מבינה כי מדובר בילדה ללא בעיות התנהגות, אלא אולי בדיוק להיפך. ילדה שלעיתים נפגעת מילדים אחרים ולא תמיד יודעת להגן על עצמה. פעמים רבות ניתן לראות כי ילדים מעוכבי התפתחות מגלים קשיים בכל הקשור ביצירת קשרים חברתיים. זו יכולה בהחלט להיות אחת הבעיות. יצירת קשרים חברתיים זו מיומנות הדורשת תת מיומניות רבות: הבנה של סיטואציות חברתיות, קריאת שפת גוף, הבנה של מערכות יחסים, מתן פרוש נכון למצבים שונים ועוד. שיחות שלך עם הגננת חשובות, אך במקביל בתך צריכה לקבל סיוע בכל הקשור לפיתוח מימנויות חברתיות. מי שיכול לסייע בכך הם אנשי המקצוע שעובדים איתה יחד עם הגננת. ללא ספק שיהיה עליה ללמוד להתמודד אך בעוד שילדים אחרים לומדים זאת באופן ספונטני היא כנראה זקוקה לתיווך. כמו כן אני מודאגת מעט לגבי הגן, ילדה מעוכבת התפתחות בגן בו תהייה הכי קטנה לא נשמע לי מעודד. אשמח מאוד אם תפרטי מעט יותר. א. האם בתך מטופלת במסגרת התפתחות הילד? ב. במידה וכן מה מסקנות האיבחון שנערך? ומה ההמלצות? ושוב ברוכים הבאים והרגישו נח לשאול כל שאלה , אני בטוחה כי כולם ישתדלו לסייע ולתרום מנסיונם. דיאנה
 
הגן

היא שיכת למחזור שעולה לגן חובה, ובמועצה אמרו לנו שאם נעלה אותה היא תקבל גננת שיח. לצערי אין גן שפתי במועצה האזורית ואני בספק אם יש גן שפתי בחמ´´ד בכלל. מצד שני היא כבר שנתיים באותו טרום חובה אז נראה לי שהיא מיצתה את העניין. נראה לכם שלא הייתי צריכה להסכים להעלות אותה? אבל האם כדאי לוותר על כל המלחמות שנלחמנו וניצחנו כדי לקבל גננת שיח? (בגן טרום חובה אפילו בת שירות לאומי לא הצלחנו להשיג
)
 

Diana M

New member
לא לוותרים בכזו קלות על גננת שילוב

לא מוותרים על אפשרות אחת טרם נמצאה אחת אחרת טובה יותר. זה קודם כל. ובכן, בחמ"ד באמת יש בעיה בכל הקשור במסגרות חינוך מיוחד. מה שאני מציעה הוא: א. פגישה עם הפסיכולוג/ית של הגן ועם יש גם רכזת שילוב של מתי"א מה טוב. בפגישה זו בררו: 1 על פי האיבחון והדו"ח החינוכי מה המסגרת המומלצת עבור בתכם. 2. אילו מסגרות קיימות במועצה שלכם או קרובות, ויכולות להתאים. נניח גן שפתי אין (לא בטוחה כי זה האידיאל, אך בגדר הנחה שכן) אולי יש גן טיפולי לילדים מעוכבי התפתחות? ב. ברור עם עצמכם, ערכים מול טיפול. אין מספיק מסגרות בחמ"ד ולכן ישנם ילדים לא מעטים המגיעים למסגרות ממלכתיות. פעמים רבות הורים מעדיפים מסגרת מתאימה על פני העדר מסגרת ממלכתית דתית. ומשלימים את הפערים החינוכיים בנושאי מסורת וערכים בבית. שיקול שעליכם לעשות. ג. לדעתי לא מומלץ להחזיק ילדה שלוש שנים באותו גן, אך יתכן וניתן לשבץ אותה לגן שהוא שילוב של טרום חובה וחובה יחד באותה קבוצה? יש גנים כאלה. שווה ברור. ד. בכל מקרה אם בתכם נשארת בחינוך הרגיל , ומאוד יתכן כי זו מראש ההמלצה של השרות הפסיכולוגי לגביה, חיוני וחשוב שתקבל גננת שילוב (שי"ח) והמשך טיפול פרא רפואי, במסגרת הגן או הקהילה (קופ"ח). בשום אופן לא לוותר על כך. בטח לא לאחר שהצלחתם לקבל. בגן טרום חובה בדרך כלל לא ניתן סיוע בשעות משרד החינוך, אלא אם כן הילד נחשב בעדיפות א´. לגבי בנות שרות לאומי איני יודעת כיצד נקבעת זכאות. ושוב הרגישי נח לשאול כל שאלה ואשמח גם על השתתפותך הפעילה בכל נושא שעולה בפורום. שבת שלום דיאנה
 

2_be

New member
עוד משהו קטן...

לגבי מציאת מסגרת בחמ"ד... ישנם מקומות שאינם מוגדרים כחמ"ד אך בכל זאת מועברים בהם תכנים של מסורת וערכים, זה מאוד תלוי בגננת ובאוכלוסיית הילדים (וההורים..) במקום. המקום בו עשיתי ש"ל היה מוגדר כמסגרת לא דתית אך למרות כל זה היתה התיחסות למסורת כמעט כמו גן רגיל בחמ"ד (כמובן בהתאם לרמתם של הילדים במקום...). בכל מקרה שיהיה
....
 

ענברI

New member
גם בני צריך גן שפתי

אני אמא ל-3 בנים. הבן הגדול התחיל לדבר בגיל 4 וכיום הוא לומד בכיתה ב´ רגילה עם ציונים טובים בחשבון, קורא יפה מאוד, ומתקשה קצת בהבנה הנקרא. הוא טופל מגיל 3 בריפוי בדיבור וריפוי בעיסוק במשך כמעט 4 שנים. הבן השני בן 5 ועולה לגן חובה. כבר לפני שנה המליצו לי על גן שפתי ואני התנגדתי. השנה אנחנו "הולכים" על זה למרות שאנחנו גרים במושב והגן מצריך נסיעה לעיר הקרובה או לאן שישלבו אותו. לילדי מושב יש בעיה נוספת שהיא חברתית, מפני שזו חברה סגורה לכל החיים כמעט. בני מאוד מקובל בגן ואהוב מאוד על הגננות והילדים כאחד, ילד ג´ינג´י מקסים. הוא יליד מרץ ואין לי אפשרות (ואני גם לא רוצה ולא אסכים לכך)להשאיר אותו שנה נוספת כמו את בני הגדול שהוא יליד ספטמבר. אני מאוד מקווה שאני לא עושה נזק אבל אם לא מנסים לא יודעים. מנהל החינוך במועצה הבטיח לי שבני ישולב במסגרת הצהרון. אמנם אנחנו מנסים לשלבו גם ליומיים בגן במושב, אבל יש בעיות עם זה בעיות מבחינת משרד החינוך שאותן ננסה לפתוח (אולי אורח). אשמח עם נשמור על קשר ונדעה איך יהיה בשנה הבאה. לא אגיד שאין לי חששות אבל אני די שלמה עם החלטתי. למרות שעם בני הגדול הצלחנו גם ללא מסגרת מיוחדת. אבל הוא עדיין לא מדבר כל כך ברור ולפעמים גם מגמגם. והוא מודע לזה וכל הילדים מודעים לזה ומקבלים אותו כמו שהוא. וגם אנחנו. להשתמע.
 

Diana M

New member
ענבר, ברוכה הבאה../images/Emo39.gif

ברוכה הבאה אלינו. הכי חשוב זה באמת להיות שלמים עם החלטות שמקבלים. מקווה כי זו אכן תהייה שנה פוריה לבנך מבחינת התקדמותו האישית וגם שנה מהנה, לו ולכם. לא הייתי משווה בין הבן הבכור לשני, כל אחד מהם בכל זאת ילד שונה. ואגב לגימגום של הבן אין קשר למסגרת. לא חושבת שלו היה מבקר בגן טיפולי במקום בגן רגיל זה היה נמנע. כל זמן שקיבל טיפול של קלינאית תקשורת אין זה משנה איפה. יופי שאת כאן איתנו דיאנה
 
למעלה