שלום.

שלום.

רציתי איך מתיישבת האמונה שהעולם קיים כ-6000 שנה עם הגילויים המדעיים שסותרים זאת.
תודה.
 

אופירA

New member
מנהל
הגילויים המדעיים לאחרונה רק מחזקים את העובדה

שהעולם נברא ע"י הקב"ה יש מאין.
אבל זה סתם אגב.

למעשה, אין שום גילויים מדעיים שסותרים את האמונה. יש כל מיני תיאוריות מדעיות שאין להן שום הוכחה באמת, והן משתנות עם השנים פעם כך ופעם כך, כמו שכל דבר שהאדם אחראי עליו משתנה לפי מצבי הרוח שלו והאופנה השלטת.
אז כל עוד אין גילויים אלא תיאוריות שנובעות ממוחו של האדם - מה בדיוק משנה מה חושב מדען זה או אחר? למה זה צריך להפריע ליישוב הדעת של המאמין היודע את תורת משה?

כיוון שהעולם נברא יש מאין, וגם האדם נברא ע"י אותו הבורא, אז השכל האנושי של האדם לא יכול בשום אופן לתפוס מציאות של לפני בריאת העולם, שבה אין מושג של זמן ומקום.
כמו כן הוא לא יכול לתפוס מציאות של עולם תחתון שנברא כמקבילה של העולם העליון הרוחני, שבו אין מהות של זמן ומקום.
לפיכך, הוא יוצא מהנחה שהעולם לא נברא ע"י אלוקים לתכלית הגשמת ידיעת הנשמה את בוראה, אלא מאיזה מפץ במקרה הטוב, שבו נוצר חומר כלשהו (היולי, אנא-עארף), ואז מזה נהיה כל העולם והפלנטות ומכונת הכביסה.
אז ברור שבהנחה כזו, צריך תהליך של מיליארדי שנים של התפתחות מרכיבי החומר, וגם של תרבות החברה האנושית, כדי שמהחומר שהתפוצץ לו, ירכיבו מכונת כביסה ויחליטו שאנשים תרבותיים מכבסים לבן בנפרד מצבעוני.
לכן אם מוצאים דינוזאור באדמה, מעריכים שהוא סבא זקן בן מיליארדים, כי האדמה לפי הנחת הבסיס הנ"ל התהוותה לאורך מיליארדים של שנים, ויחד איתה - גם ההיסטוריה של החיים.

איזה תיאוריות סותרות נוספות יש? לא זכור לי.

כמו כן, התפתחות החשיבה המדעית לאורך הדורות מתאימה במדויק למה שכתבה התורה על הבחירה החופשית שנתן הקב"ה לאדם, ועל תפקידו של היצר הרע להסיתו בערמומיות עצומה לבחור ברע, עד שהוא בטוח שהוא בוחר בטוב, ואפילו לא שם לב איך 6000 שנה הוא הולך שולל אחרי היצר הרע וחושב שהוא עושה מה שצריך...
לפי עצת היצר, מטרת האדם מרגע בריאתו היא להיות אלוקים. זה נעשה בכל מיני צורות. החל מאדם הראשון שהתפתה להיות יודע טוב ורע כמו אלוקים וגילה שחטא לרצון האלוקי, ועד לכל הצורות שבהם בני האדם כבודדים וכחברה סירבו לציית לצו האלוקי, ועיגלו פינות במקרה הטוב, או כפרו בקיום האלוקים במקרה הרע, והחליטו שהם ינהלו את העולם עפ"י רצונם. ומרוב שזה טפשי, הם לא שמים לב כמה שהם הסתבכו (או שהם שמים לב, אבל בכל זאת ממשיכים באותו כיוון כי היצר הרע חזק מאוד, וגורם להם להאמין שהפעם הם ימצאו את הנוסחה הנכונה לנהל את העולם לפי רצונם...).
והנה כל התיאוריות המדעיות עושות הכל כדי לפצח את סוד החומר, לדעת את ההיסטוריה שלו ולשלוט בו באמצעות הטכנולוגיה, הרפואה וכו', ולתכנת אותו איך שהם היו רוצים. וכל השנים הן מחפשות איך להוכיח מציאות שבה לא אלוקים ברא את העולם, ולכן אין מה לעשות לו חשבון, אלא העולם הפקר, וכל אדם יכול לעשות בו כרצונו, במגבלות החברתיות שבכל זאת משרתות את האינטרס האנושי הכללי.

אז גם בלי לדעת מדעים אפשר להבין שהעולם קיים כמה שכתוב בתורה, במכתב האלוקי שנתן לברואיו מי שברא אותם לתכלית שברא אותם.
אבל כשלומדים מדעים - מגלים שגם ההיסטוריה המדעית מוכיחה מה שכתוב בתורה על תכלית בריאת העולם. ממילא איזו סתירה יש כאן עם גיל העולם, שגם הוא כתוב בתורה?
 
שאלת הבהרה

עדיין לא מובן לי איך שני הדברים יכולים להתקיים בכפיפה אחת. העולם לא יכול להתקיים גם 6000 שנים וגם 4 מיליארד. אם לדוגמא מצאו דינוזאורים, או סתם סלעים פשוטים בני מליוני שנים, אז זה לא יכול מסתדר עם המספר שכתוב בתורה. אם התורה צודקת, אז מה זה אומר לגבי הנתונים המוכחים של מדענים, שהם שקריים בהכרח?
 

אופירA

New member
מנהל
ברור שלא!

העולם לא קיים 4 מיליארד שנה. הוא קיים 6000 שנה.
איך אפשר למצוא דינוזאור/סלע בן מיליון שנה? מה, כתוב על הסלע שהוא בן מיליון?
מצאו עצמות בתוך סלע, ושיערו וחישבו עפ"י אקסיומות בסיסיות של חקר החומר, שנקבעו בהתאם להנחת הבסיס, שהסלע הזה התהווה במשך כך וכך מיליארדים, והשכבות שמעליו התהוו במשך כך וכך מליונים, ומכאן המסקנה שהעצמות שהחליטו שהן של דינוזאור, הן מלפני מליוני שנים.
זה לא אומר שהמדענים משקרים! אלא שהם לא יודעים את כל חוקי העולם והטבע, והם מסתמכים על תיאוריות מסוימות ועל "חוקי טבע" וחשבון מסוימים, שאותם הם למדו ויודעים.
ואם היו יודעים את כל חוקי הטבע שטרם גילו ואת כל כללי הנוסחאות המדעיות הנובעים מהם, כל הנוסחאות שלהם היו שונות והחישובים מחושבים שונה והמסקנות אחרות לגמרי.

לדוגמא: כללי הפיזיקה שמלמד המדע מלפני כמעט 400 שנה (שהתחילו מניוטון, שנפל לו תפוח עץ על הראש, והוא התחיל לחשוב) ייצרו את כל הנוסחאות על פיהן למדו להשתמש בחשמל לתועלת ולנוחיות האדם, על פיהן פיתחו את כל הטכנולוגיות העצומות מאז המהפכה התעשייתית ועד ימינו אנו - כולל החלליות והמיקרוכירורגיה - הכל.
אבל למרות הידע העצום, הרבה דברים לא היו ברורים, ולכן אי אפשר היה לעשות כל מה שרוצים. למשל, ההתנהגות של האור לא היתה מובנת. היא סתרה את הכללים הידועים.
ואז יהודי בשם איינשטיין הצליח להסביר מה הולך פה, אבל זה גרם לכל הכללים המדעיים להשתנות לחלוטין. וכל הכללים של ניוטון התקלקלו לגמרי, למרות שהטכנולוגיה עדיין עובדת מצוין לפי כללים אלו... אבל משהתרחב הידע, גילו עוד דברים לא ברורים, למשל כללים בנוגע למהות החומר.
יום אחד התגלה חור שחור, והמדע הבין שיש בבריאה כללים שונים לחלוטין מהכללים שידעו עד היום. אופס! שוב צריך לבנות נוסחאות חדשות לגמרי, כי האמת שונה לחלוטין, והנוסחאות הקודמות לא משקפות אותה. ונוכחו לראות שיש עוד המון סודות לא ידועים. ואז הגיעו הקוואנטים ושיגעו לגמרי את המדענים. שום דבר לא הסתדר והכל נהיה רוחני יותר... וכרגיל, כל הנוסחאות השתנו.
ולפני כמה שנים איזה יהודי תמהוני ברוסיה ייצר נוסחה שהסבירה את מה שעדיין לא היה ברור, ושוב הבינו המדענים שכל מה שהם הבינו עד עכשיו היה בעצם טעות, והכל שונה לחלוטין. באוניברסיטת ת"א נאלצו לשנות את כל חומר הלימוד בפיזיקה, והמרצה הבכיר הסביר לתלמידים, שכל מה שהוא מלמד לא נכון, אבל צריכים ללמוד את זה, כדי להבין איך נוצרו הכללים הקודמים, ואיך הגיעו לכללים החדשים, ואיך ככל שמבינים יותר ויותר את מהות העולם, כך מבינים שבעצם לא מבינים.

אז מסתבר שהתיאוריות המדעיות המתפתחות סותרות אחת את השנייה בכל גילוי וגילוי, ומביאות להבנה שלא מבינים, ויש כל מיני צורות לראות את העולם.
אז אחת התיאוריות היותר עתיקות מדברת על 4 מיליארד שנים. נו, בסדר. היא לא יכולה לענות על כל השאלות המדעיות, ולכן היא לא יסוד ושורש המדע. יש עוד הרבה תיאוריות אחרות, וכל הזמן מתפתחות תיאוריות חדשות שמסבירות יותר ויותר דברים ושוללות עקרונות קודמים.
אז אם בפיסיקה באוני' ת"א מלמדים אותך שהמידע לגבי ה-4 מיליארד שנים לא נכון, אתה יכול להאמין להם... המדע אכן חשב כך, אבל גילה שטעה. ואז גילה שטעה לגבי מה שגילה, ואז גילה ששוב טעה, וכך הלאה.
וסוף דבר הכל נשמע, את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם!
 
אבל זה לא עובד ככה.

תיאוריות חדשות לא מפריכות תיאוריות ישנות בהכרח, אלא נבנות על בסיסן וממשיכות אותן, אחרת שום דבר לא היה עובד. המדע מתקדם בצעדים בכל פעם. אם בכל פעם היינו מגלים שהתיאוריות לא נכונות אז היינו עדיין בעידנים מאוד חשוכים. פיזיקה נשארת פיזיקה. יודעים לבצע מדידות של סלעים וכו' ולתארך אותם לפי בדיקות שונות.
כשתיאוריות קוונטיות עולות, הן לא פוסלות ידיעות קודמות. הידע שרכשנו לגבי אוירונאוטיקה וכד' גרם לנו להמצאת המטוס, והחללית שהביאה אותנו לחלל. קשה לי לדמיין איך המצאה של תיאוריה חדשה מוכיחה שזה לא נכון, כשאנו רואים מול עינינו שהדברים ממשיכים לפעול על סמך ידע מבוסס.
 

אופירA

New member
מנהל
לא צריך לדמיין

פשוט להגיע לשיעורי פיסיקה 3 של מרצה בכיר בשם ישראל שק באוני' ת"א, ולשמוע את ההסבר שלו בנוגע לתיאוריות הקוונטיות ובנוגע לכורח לשנות את כל חומר הלימוד המדעי בפיזיקה.
אכן, כך הוא אומר - הפיזיקה נשארת פיזיקה, הידע האווירונאוטי ממשיך לשמש אותנו בבניית מטוסים, הידע בחשמל ממשיך לשמש אותנו בכל המערכות האלקטרוניות, ואנו ממשיכים להשתמש בנוסחאות הישנות. אבל המדע יודע שהן לא נכונות, הן לא מבטאות את כלל חוקי הטבע. משתמשים בהן כי זה פשוט עובד!!!

אז למה זה עובד? כי כך רוצה הקב"ה שיתרחשו דברים. ובטובו הוא מחדש בכל יום מעשה בראשית. וזה מה שעובד, לא הנוסחאות. הנוסחאות הן הטכניקה שבה האדם יכול להבין איך להפעיל את העולם החומרי ברמה מסוימת. כי הפעלת העולם החומרי ע"י האדם זה אחד האמצעים הכי חשובים של היצר הרע שמאפשרים את הבחירה החופשית הרוחנית.
לכן התורה מלמדת לנהוג כפי הבנת האדם, לציית לכללי הרפואה המקובלת ע"י האנושות, ולהתנהג כאילו העולם הזה הוא עולם האמת, כביכול. רק לדעת שהוא לא. ושהאמת נקבעת ברצון הרוחני לדעת את האלוקים שהוא מהות הטוב והמיטיב ולהידמות לו, כביכול.
כל רצון אחר אינו אמת. הוא קיים בעולם, ובשמו נעשים אינסוף מעשים מתוך כוונות טובות על בסיס שכל אנושי (כגון רצח, תיאוריות שכופרות באלוקים, תאוות ועוד).

לא כל התיאוריות החדשות שעולות מפריכות את הקודמות. נכון שהן מתפתחות על בסיס הקודמות, שנכונות רק כטכניקה להפעלת דברים מסוימים בעולם. הקב"ה נתן לאדם את היכולת לפתח עוד ועוד את הבנת כללי העולם החומרי, כי תפקיד האדם בעולם החומרי הוא לעשות, וכדי לפעול יש לדעת כיצד.
אבל האדם רוצה לעשות דברים שכרגע הוא לא יודע איך (למשל, להוריד גשם מתי שבא לנו! לרפא ולמנוע כל מחלה!), לכן צריך להבין את הכללים של תופעות טבע לא מובנות, וזה מונע את הפעולה. אז החוקרים שמנסים להבין יותר לעומק ולרוחב, נוכחים לגלות תיאוריה שמסבירה גם את חוקי הטבע הלא מובנים הללו, ומאפשרת טכניקה לשלוט בחוקים שקודם לא הבנו איך. אבל אז מסתבר שהנוסחאות הקודמות אינן האמת על כל חוקי הטבע. הן סותרות הרבה חוקים, ולכן לא יכולנו להפעיל באמצעותן כל מה שרצינו. ואילו הנוסחאות החדשות מסבירות יותר תופעות טבע ולאפשר לנו לעשות גם פעולות ישנות וגם פעולות שעד היום לא יכולנו.

אז יש תיאוריות חדשות שמפריכות גם מפריכות את קודמותיהן. אם הנוסחאות הקודמות מנוגדות לחוקי טבע חדשים שמתגלים והולכים, אז הן לא מתאימות להבנת העולם באמת. הן מתאימות רק להפעלה של הפעולות המוגבלות שהן מפעילות. לכן אם אתה רק חשמלאי ולא רוצה להרכיב פצצת אטום, אפשר ללמד אותך נוסחאות ישנות שלא אמיתיות לגבי העולם כולו, אבל מספיקות בשביל כל החשמל שאתה רוצה.
אבל את חוקרי המדע אי אפשר ללמד נוסחאות אלו, אלא רק בתנאי שיידעו שהן לא נכונות, ולומדים אותן רק כדי להבין איך הגיעו לנוסחאות החדשות, הנכונות יותר.

לדוגמה, התיאוריה המדעית שמבינה שהאטום הוא החלקיק הקטן ביותר בבריאה, תספיק בשביל לבנות פצצת אטום בסיסית. אבל היא לא נכונה. ותיאוריה שמסבירה קיום חלקיקים שמהווים את האטום, ומפריכה את התיאוריה בה האטום הוא החלקיק הזעיר ביותר - היא יותר נכונה, ויכולה לאפשר המצאות חדשות.
 
אין סתירה בין 6000 לבין 4 מיליארד עפ"י היהדות

כי התורה וחז"ל מלמדים אותנו שאדם הראשון נברא ביום הראשון כבן 20 שנה
וכן העצים בגן עדן נבראו ביום הראשון כבני עשרות שנים נותנים פרי למינהו
כך העולם (כדור הארץ- האדמה) נבראו ביום הראשון כבני 4 מיליארד שנה
או כל גיל אחר שתירצה לנסות להוכיח.

כך שגם אם הממצאים המדעיים היו באמת נכונים ומדויקים
עדיין אין סתירה בין ה- 6000 של בריאת העולם
לכל גיל שתנסה לומר בשם המדע על גיל העולם
כי העולם נברא לפני 6000 שנה כבן אותו הגיל.
 
אוסיף שאלה

כתבת שהקב"ה נתן לאדם בחירה חופשית ,אני מאמין שהקב"ה יצר את האדם גם ע"מ שיחשוב אחרת ובכל זאת ידע את הצו האלוהי. למה את חושבת שאם האדם חושב אחרת מהצו האלוקי אז מדובר ביצר הרע?
האם אלוהים ברא את האדם בצלמו? אם כן, אז יצר הרע אינו תמיד תכונה רעה כי זו תכונה שניטעה בנו ע"י מי שברא אותנו.
אני לא חושב שלימוד מדעים הוא דבר שסותר את הבריאה באופן מוחלט .
בכל מקרה אני חושב כיצד להתייחס לדברים שלך שכתבת על הפלנטות ומכונות הכביסה כדברייך...
האם את מתכחשת לקיומם של פלנטות אחרות? האם הקב"ה יצר את עולמנו אנו?
 

אופירA

New member
מנהל
לשם מה רוצה הקב"ה שלאדם יהיה רצון חופשי?

וכך תתאפשר לו בחירה חופשית בין הרצונות השונים. שיוכל לבחור ברצון להיטיב וליישר דרכו, ולא ברצון להרע, לקלקל ולחטוא.
לשם מה הקב"ה רוצה שהאדם יחשב את חשבון נפשו ויברר כל הזמן את רצונותיו?
איך אתה יכול לנתק את הצו האלוקי מהרצון האלוקי? איך אתה יכול לנתק את תכלית בריאת האדם מהרצון האלוקי? איך אפשר לנתק את הרצון האלוקי מהמהות של אלוקים - היותו אחד, יחיד ומיוחד שאין אמת בלתו?
ברור שתכלית העשייה שיעשה האדם במחשבותיו היא התכלית שלשמה נברא - לדעת את האמת האלוקית. להבין את הרצון האלוקי וע"י כך להגיע לידיעה של אלוקים, שהיא חיבור לאלוקים, שהוא ההטבה המושלמת שרוצה הקב"ה להיטיב לברואיו ולשמה בראם.

אז מה זאת אומרת לפעול עפ"י חשיבה שנוגדת את הרצון האלוקי? איך יכול להיות רצון אלוקי שנוגד את הצו האלוקי?
איך מסתדר רצון אנושי שהוא בניגוד לרצון האלוקי, יחד עם תכלית בריאת האדם - ידיעה וחיבור לאלוקים?
ברור שרצון כזה נובע מיכולת החטא של האדם, שהיא יסוד הבחירה החופשית. חטא הוא סטייה מהרצון האלוקי. כל סטייה זעירה מביאה למרחק אינסופי מהאמת האלוקית.
וזה תפקידו של השליח מטעם האלוקים בעוה"ז, היצר הרע - לבלבל את האדם ולהסיטו מהאמת. כי הרצון האלוקי הוא שהאדם המתלבט בין רצונות סותרים, יבחר את הרצון האמיתי - הרצון האלוקי.
ברור שליצר הרע יש תפקיד מאוד ברור, מטעם האלוקים. ולכן הוא ניתן לנו ע"י מי שברא אותנו.

ומי טען שלימוד מדעים סותר את הבריאה? איך נייצר טכנולוגיה ורפואה לתועלת האדם, בלי ללמוד את הכללים שהמדע מסביר?
הידע המדעי הוא טכניקות חשיבה המאפשרות פעולה אנושית.
אבל חשיבה מדעית (שמשתנה ומתהפכת לפרקים) אינה האמת האלוקית על העולם. מה הקשר בין ההיגיון המדעי האנושי לבין האמת האלוקית שבבסיס הבריאה? איך אפשר לראות סתירה בין 2 דברים שאין קשר ביניהם?

ומה הבעיה עם הפלנטות? הקב"ה יצר את כל היש, כולל כל הפלנטות. וכל היש נוצר מאין, ובראשית ברא אלוקים את השמיים.
מי אמר שאין פלנטות? מה פתאום אין? התורה אומרת שהקב"ה ברא את הפלנטות (הרי כל היש שבחלל האינסופי הוא התשתית של כדור הארץ), ותיאוריה מדעית מסוימת חושבת שהן נוצרו מאיזה תהליך שהתחיל במפץ, וכל הנוצר מתקיים ע"י סדר של חוקי טבע ללא מכוון אלוקי. ואז חוקרים כדי לחשוף ולדעת את חוקי הטבע האלה, וכל פעם מגלים שהחקירה הקודמת היתה שגויה... כי אין שום חוק טבע שאינו חלק ממהות האלוקים!
 
האמיץ שימשיך בדיון יצטרך לענות על כל זה.

 
עדיף לא לנהל דיון כזה כאן

בוא ונמשיך להגביל את עצמנו לשאלות הלכה ולא מעבר לכך.
 
אז זהו שהגילויים המדעיים רק מוכיחים זאת

ראה קליפ בשם מדענים מדברים בגובה העיניים
שבו מראיינים שורה שלמה של מדענים פרופסורים
שלמדו באוניברסיטאות המדעיות המובילות בעולם
והמשותף להם הוא העובדה שהם דווקא בעקבות הלימודים המדעיים
הגיעו לאמונה בבורא העולם ואמיתות התורה
למרות שהם כולם גדלו והתחנכו בבתים אתאיסטיים ובתי ספר חילונים גמורים.

תעדכן אותנו האם קיבלת תשובה בקליפ הנ"ל.
 
יש הרבה תשובות

מה שאומר לך שאנחנו בעצם לא יודעים..


נתחיל בכך שהמספר של השנים לבריאת העולם מחושב לפי השנים שמוזכרות בתנ"ך מתוך הנחה שכל הזמנים מתועדים כראוי ולא היו "עיגולים".
חלק מהגישות אומרות שהקב"ה בונה ומחריב עולמות מה שאומר שהבריאה שמוזכרת בספר בראשית אינה יצירת העולם יש מאין אלא בנית עולם חדש על יסוד עולם קיים מה שמסביר את המאובנים העתיקים ושאר הממצאים.

גישות אחרות מצביעות על כך שהספירה נעשית מה"יום השישי" לבריאה, ולכן מפרשות את ששת ימי הבריאה כעידנים ולאו דוקא כשישה ימים של 24 שעות.

בכל מקרה התורה אינה ספר הסטוריה או ספר גאוגרפיה או גיאולוגיה אלא ספר דתי שמטרתו ללמד אותנו איך לחיות את חיינו.
התורה לא באה ללמד אותנו כמה זמן קיים העולם ומדובר בידע שאינו מהותי או עקרוני לאמונה היהודית.
 
זה לא מתיישב , יש סתירה חמורה

אבל צריך לדעת שהדברים נכתבו בשעה שבני האדם באותה התקופה חשבו שאם הם יסעו מערבה הם יפלו לתהום . = הם לא ידעו כלום , שום דבר, מאומה על העולם
כעת באים אנשים מההווה וטוענים שכדור הארץ שטוח ושהוא מרכז העולם והשמש סובבת סביבו
אז תאמין להם.
 

קליט

New member
המדענים מדברים על תאוריות = השערות

אני מציע לך לשאול את כל השאלות שלך באתר של הרב מרדכי נויגרשל 'יהדות מזוית שונה' ויאירו עינך . בהצלחה
 
למעלה