גמל שלמה
זה באמת דגם לא פשוט, אבל מצד שני כל הספר הזה מלא בדגמים לא פשוטים
. אני מניח שנתקלת בבעיה איפשהו בין שלבים 36 ל57. בעצם, כל מה שעושים בכל השלבים האלה זה לפצל את הקודקוד העליון, שמקורו מאמצע הדף, לשניים. פיצול כזה נפוץ מאוד מפינות הדף והוא יחסית פשוט, אבל פיצול של קודקוד שמקורו באמצע הדף נדיר מאוד (זה הדגם היחיד שאני מכיר שמשתמש בטכניקה הזאת), וכו שניתן לראות, לא פשוט. ובחזרה לבעיה. אז ראששית כל, אין משהו "בלתי אפשרי" בספר. רוברט לאנג אפיולו כותב את זה בהקדמה: "somewhere, someone has folded everything in this book.". הקושי בשלבים המצויינים נובע לדעתי מארבעה דברים: כמות השכבות גדולה מאוד, הדף תחת מתח גדול מאוד (בגלל שמדובר באמצע הדף), הדגם "נעול" ולוא ניתן לפתוח אותו ויש הרבה שלבים של closed un-sink (שנחשב למהלך הקשה ביותר לביצוע, מבין המהלכים שיש להם שמות). אני ממליץ להתחיל בלהתעודד בכך שההוראות אכן תקינות וניתנות לביצוע, ולקפל לאט ובזהירות. ייתכן והדף ייקרע באמצע, בגלל המתח הגדול. במקרה כזה ניתן להדביק חתיכת סלוטייפ קטנה על הקרע ולהמשיך לקפל, ובפעם הבאה להיזהר יותר. לגבי כל הclosed unsinkים, צריכים לנסות לקפל לאט ובזהירות. מכיוון שלא ניתן לפתוח לגמרי את הדגם, אפשר לנסות "להחליק" שכבה אחת מצד אחד כלפי חוץ, ואז לייש את הדגם. יכול להיות שהשיקוע הבעייתי שציינת הוא דווקא השיקוע הפתוח בשלב 51, שהוא באמת שלב קשה, בעיקר בגלל שקשה לפתוח את הדגם, כמו שרוברט לאנג מציע בהוראות. ממה שזכור לי, צריכים כן לנסות ופתוח את הדגם, אבל יותר מ"קצת". לא צריך לפחד לפתוח הרבה - כל הקיפולים שכבר בוצעו טבועים בדף, ויחזרו מעצמם חזרה למקום. ולסיום, כמה עובדות מעניינות. לפני כמה חודשים יצא ספר ההמשך לספר הזה (ולעוד ספר), שנקרא "Origami Insect II". בספר הזה יש גמל שלמה נוסף של רוברט לאנג. בדגם הזה ה"קרניים" יוצאות מאחת הפינות של הדף, בניגוד לדגם המדובר, שבו הם יוצאות מאמצע הדגף. אני באופן אישי חושב שדווקא הגירסה הראשונה יוצאת יותר יפה, אבל הגירסה השנייה יותר קלה לקיפול. עובדה מעניינת נוספת היא שיש דרך הרבה יותר קלה להוציא שתי נקודות מהמרכז, שבא משתמש רוברט לאנג גם בספר הראשון, והיא מתבססת דווקא על קיפול ה"פיתול" שעליו דובר כאן רבות בהקשר של וורד קאוואסאקי. ולסיום, הנה תמונה של גמל השלמה שקיפלתי לפני כמה חודשים מטישיו פוייל.