שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים
לא ניתן להשיב על שאלתך באופן כוללני. יש יתרונות בשילוב ויש יתרונות במסגרות חנ"מ. היתרון המרכזי בשילוב הוא האפשרות ללמוד עם בני גילך בקהילה הטבעית שלך, גם אם אתה שונה. יחד עם זאת זה גם החסרון המרכזי. אתה מרגיש לא אחת שונה ונמנעת ממך ההזדמנות להיות עם קבוצת השווים שלך. לאחר עיסוק של כ-10 שנים בשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות רגילות אני יכולה לומר לך בצורה הכי גלויה וכנה כי שילוב מוצלח תלוי סוג החריגות של הילד, כמה הוא גבוה או נמוך בתוך החריגות המוסד החינוכי המשלב, כמה מוטיבציה יש לנוצא וכמה העמדות בעיקר של מנהל המוסד הן תומכות שילוב. ההורים, מה המטרות שלהם וכמה הם משתפים פעולה עם המוסד החינוכי בענין. ראיתי כבר לא מעט מסגרות המסוגלות לשלב ילדים עם צרכים מאוד מורכבים ולעומתן מסגרות שאינן מסוגלות להתמודד עם ילדים ליקויי למידה. בענין ילדים ליקויי למידה, אלא אם כן מדובר במקרים מורכבים ומאוד חריגים, לדעתי על ילדים אלה ללמוד בכתות רגילות ויש לך סיבות רבות מאוד. ביקשת לדעת מי כותב: אני יועצת חינוכית ומאבנת לקויות למידה בהכשרתי ובעיסוקי מנהלת מתי"א. בברכה דיאנה