שליש יבשה שליש ים שליש מדבר

דוד YY

New member
שליש יבשה שליש ים שליש מדבר

באוצר המדרשים (אייזנשטיין) כונן עמוד 255 תנו רבנן ישובו של עולם מהלך ת"ק שנה, שליש ים שליש מדבר שליש ישוב ... רש"י מביא את המדרש הזה על הפסוק ישעיהו פרק מ (יב) מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם: שאלתי: למיטב ידעתי, הים הוא קורב לשביעים אחוז מכדור הארץ וזה יותר משליש. שאלה שניה: תמיד חשבתי, שבהתחלה לא היה מדבר, והיווצרות המדבר היא מן קללה. מהמדרש רואים שהוא צורך לכדור הארץ , מישהו יודע למה ? .
 

ינוקא1

New member
דע כי למדרשים יש רעיון

וכפי שכתב הרמב"ם בהקדמה לפרק חלק. אין לתפוס מדרשים כפשוטם. וכן כתב הרמח"ל ב"מאמר על ההגדות" - עיין בקישור. ואלו דברי הרמב"ם : "וממה שאתה צריך לדעת כי דברי חכמים ז"ל נחלקו בם בני אדם לשלוש כיתות: [כת ראשונה - מקבלים דברי חכמים כפשטם] הראשונה והוא רוב מה שראיתי, ואשר ראיתי חיבוריו ומה ששמעתי עליו - הם מאמינים אותם על פשטם, ואין סוברין בהם פירוש נסתר בשום פנים. והנמנעות כולם הם אצלם מחויבות המציאות. ואמנם עושים כן, לפי שלא הבינו החוכמה והם רחוקים מן התבונות, ואין בהם מן השלמות כדי שיתעוררו מאליהם, ולא מצאו מעורר שיעורר אותם. סוברין שלא כוונו החכמים ז"ל בכל דבריהם הישרים והמתוקנים, אלא מה שהבינו לפי דעתם מהם, ושהם על פשטם. ואע"פ שהנראה מקצת דבריהם יש בהם מן הדיבה והריחוק מן השכל, עד שאילו סופר על פשוטו לעמי הארץ - כל שכן לחכמים - היו תמהים בהתבוננתם בהם, והם אומרים היאך יתכן שיהיה בעולם אדם שיחשוב בזה או שיאמין שהיא אמונה נכונה, ק"ו שייטיב בעיניו. וזו הכת עניי הדעת, יש להצטער עליהם לסכלותם, לפי שהם מכבדין ומנשאין החכמים כפי דעתם, והם משפילים אותם בתכלית השפלות, והם אינם מבינין זה. וחי השם יתברך כי הכת הזה מאבדים הדרת התורה ומאפילים זהרה, ומשימים תורת ה' בהיפך המכוון בה. לפי שהשם יתברך אמר בתורה התמימה "אשר ישמעון את כל החוקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה", והכת הזאת מספרים משפטי דברי החכמים ז"ל מה שכששומעים אותו שאר האומות, אומרים "רק עם סכל ונבל הגוי הקטן הזה". ורוב מה שעושים זה הדרשנים שהם מפרשים ומודיעים להמון העם מה שאינם יודעים. ומי יתן אחר שלא ידעו ולא הבינו שיהיו שותקים. כמו שאמר "מי יתן החרש תחרישון ותהי להם לחכמה". או שיהיו אומרים אין אנו מבינים כוונת החכמים בזה המאמר ולא היאך יתפרש. אבל הם מחשבים שהם מבינים אותו ומשתדלים להודיעו לפרש לעם מה שהבינו הם עצמם, כפי דעתם החלושה, לא מה שאמרו חכמים, ודורשים בראשי העם דרשות ממסכת ברכות ופרק חלק וזולתם על פשטם מלה במלה. [כת שניה - לועגים לדברי חכמים] והכת השניה הם רבים גם כן, והם אותם שראו דברי החכמים או שמעום והבינו אותם כפי פשוטם, וחשבו שלא כיוונו חכמים בו זולתי מה שמורה עליו פשט הדבר, והם באים לסכל אותם ולגנותם ומוציאים דיבה על מה שאין בו דיבה, וילעגו על דברי חכמים ושכלם יותר זך מהם. ושהם, עמי הארץ נפתים, גרועי השכל, סכלים בכלל המציאות, עד שלא היו משיגים דבר חכמה בשום פנים. ורוב הנכשלים בזה השיבוש המתייחסים לחכמת הרפואות והמהבילים בגזרת הכוכבים, לפי שהם במחשבתם נבונים וחכמים בעיניהם ומחודדים ופילוסופים, וכמה הם רחוקים מן האנושית אצל אותם שהם חכמים ופילוסופים על האמת. אבל הם סכלים יותר מן הכת הראשונה, והרבה מהם פתיות. והיא כת ארורה, לפי שהם משיבים על אנשים גדולים ונשיאים אשר נתבררה חכמתם לחכמים, ואלו הפתאים אילו היה עמלם בחכמות עד שיהיו יודעים היאך ראוי לסדר ולכתוב הדברים בחכמת האלוהות, והדומה להן מן הדברים אצל ההמון ואצל החכמים, ויבינו החלק המעשי מן הפילוסופיה, אז היו מבינים אם החכמים ז"ל חכמים אם לא, והיה מתבאר להם עניין דבריהם. [כת שלישית, מבינים שדברי חכמים הם משל] והכת השלישית והם חי השם מעטים עד מאוד עד שאין ראוי לקרותם כת, אלא כמו שיאמר לשמש "מין" ורק היא יחידי. והם אותם בני אדם שנתברר אצלם גדולת החכמים ז"ל וטוב שכלם, ממה שנמצא בכלל דבריהם מורים על עניינים אמיתיים למאוד. ואע"פ שהם מעטים ומפוזרים במקומות מחיבוריהם, הם מורים על שלמותם, וכי הם השיגו האמת. ושנתברר גם כן אצלם מניעת הנמנע ומציאות המחויב להימצא. וידעו כי הם עמי הארץ, אינם מדברים היתולים. ונתאמת להם שדבריהם יש לו נגלה ונסתר, וכי הם בכל מה שאומרים מן הדברים הנמנעים, דברו בהם בדרך חידה ומשל, כי הוא זה דרך החכמים הגדולים. ולפיכך פתח ספרו גדול החכמים ואמרו "להבין משל ומליצה דברי חכמים וחידותם". וידוע הוא אצל בעל הלשון כי "חידה" הוא הדבר שהמכוון בו בנסתר לא בנגלה ממנו. וכמו שאמר "אחודה נא לכם חידה" וגו'. לפי שדברי החכמים כולם בדברים העליונים שהם התכלית, אמנם הם חידה ומשל. ואיך נאשימם על שמחברים החכמה על דרך משל, ומדמים אותם בדברים הפחותים ההמוניים, ואנו רואים החכם מכל האדם עשה זה ברוח הקודש. רוצה לומר: שלמה במשלי ושיר השירים ובמקצת קהלת. ואיך יקשה עלינו לסבור פירוש על דבריהם ולהוציאם מפשטם, כדי שיאות לשכל ויסכים עם האמת ועם היותם כתבי הקודש, והם בעצמם סוברים בפסוקי המקרא ומוציאים אותם מפשוטם ומשימים אותם משל, והוא האמת. כמו שאנו מוצאים שאמרו (ברכות יח ע"ב) בפירוש פסוק "הוא הכה את שני אריאל מואב", שהוא כולו משל, וכן מה שנאמר "והוא ירד והכה את הארי בתוך הבור" משל. וכן מה שנאמר "מי ישקני מים מבור בית לחם" (ב"ק ס ע"ב), ושאר הסיפור כולו משל. וכן ספר איוב בכללו אמרו קצתם משל היה (ב"ב טו ע"ב), ולא פירש לאיזה דבר הושם זה המשל. וכן מתי יחזקאל (סנהדרין נב ע"ב) אמרו קצתם משל הוא, ורבים כאלה. ואם אתה המעיין מאחת השתי כתות הראשונות, לא תשגיח בדברי ולא בשום דבר מזה העניין, לפי שלא יהיה נאות לך שום דבר ממנו, אבל יזיקך ותשנאהו. והיאך יאותו המאכלים הקלים המעטים מכמותם הישרים באיכותם לאדם שהרגיל במאכלים הרעים, אבל באמת הם מזיקים לו והוא שונא אותם. הלא ידעת מה אמרו האנשים שהיו רגילים לאכול בצלים ושומים והדגים "ונפשנו קצה בלחם הקלוקל". ואם אתה מן הכת השלישית, כשתראה דבר מדבריהם שהדעת מרחיק אותו, תעמוד ותתבונן בו ודע שהוא חידה ומשל, ותשכב עשוק הלב וטרוד הרעיון בחיבורו ובסברתו, ותחשוב למצוא כוונת השכל ואמונת היושר, כמו שנאמר "למצוא דברי חפץ וכתוב יושר דברי אמת". ואז תסתכל בספרי זה ויועיל לך בע"ה.
 

ינוקא1

New member
אגב , הציטוט שהבאת גם מסולף קצת.

ברש"י לא כתוב "שליש יבשה" אלא "שליש ישוב" וזה הבדל גדול. זה הפסוק : מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם: זה לשון רש"י : "וכל בשליש" - ומדד בשלישיות שליש מדבר שליש ישוב שליש ימים ונהרות. לישנא אחרינא : בשליש מגודל עד אמה שלישי לאצבעות ומנחם פי' שהוא שם כלי וכן ותשקמו בדמעות שליש (תהלים ס)" 1. המדרש בא להסביר מה הפירוש של "וכל בשליש" האמור בפסוק. פירוש המילה "וכל" הינו "מדד". המדרש מסביר שבבריאת העולם הקב"ה מדד שלישים : שליש ים , שליש מקומות מיושבים , ושליש מדבר כאשר ב"מדבר" הכוונה למקומות שאינן מיושבים. כך שגם מקומות כמו הקוטב הצפוני או הדרומי נחשבים מדבר לפי הגדרה זו. כנ"ל יערות וכו' וכו'. בכל אלו כמובן יש צורך לעולם. 2. רש"י מביא עוד פירוש לפסוק הזה והוא פשט הפסוק (הקודם איננו פשט אלא מדרש) : "וכל בשליש". "וכל" הכוונה מדד. "שליש" (בקמץ תחת השין הראשונה) הינו כלי מדידה לנוזלים שמידתו כנראה שליש הלוג. כאמור "ותשקימו בדמעות שליש" כלומר שהקב"ה השקה אותנו בדמעות בכמות הזאת. גם כאן לפי פירוש זה הפסוק בא לתאר כיצד הקב"ה ברא את כל הימים והנהרות בטביעת נעלו (זה הפירוש של המילה "שעלו") , ובעזרת הזרת תיכן שמיים , ובכלי המדידה שנקרא "שליש" מדד את כל עפר הארץ , וכן מדד בפלס ובמאזניים (עוד כלי מדידה) את ההרים והגבעות. כמובן שהנביא בא לתאר בלשון מליצית ויפה כיצד הקב"ה ברא את העולם בלא טורח ובלא יגיעה , וכיצד בריאת כל העולם הינה נחשבת בעיניו לדבר קטן. כמובן שהדברים הללו גם באים בתוך הקשר מסוים : " מִי-מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם, וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן, וְכָל בַּשָּׁלִשׁ, עֲפַר הָאָרֶץ; וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים, וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם. יג מִי-תִכֵּן אֶת-רוּחַ, יְהוָה; וְאִישׁ, עֲצָתוֹ יוֹדִיעֶנּוּ. יד אֶת-מִי נוֹעָץ וַיְבִינֵהוּ, וַיְלַמְּדֵהוּ בְּאֹרַח מִשְׁפָּט; וַיְלַמְּדֵהוּ דַעַת, וְדֶרֶךְ תְּבוּנוֹת יוֹדִיעֶנּוּ. טו הֵן גּוֹיִם כְּמַר מִדְּלִי, וּכְשַׁחַק מֹאזְנַיִם נֶחְשָׁבוּ; הֵן אִיִּים, כַּדַּק יִטּוֹל. טז וּלְבָנוֹן, אֵין דֵּי בָּעֵר; וְחַיָּתוֹ--אֵין דֵּי, עוֹלָה." כלומר הנביא מתאר את אפסות האדם והעולם לעומת הבורא : הוא מתאר כיצד בריאת העולם הינה דבר קל מאוד אצל הקב"ה , וכיצד אין הוא צריך להתיעץ עם אף אחד , וממילא כל עצות הגויים וכל תחבולותיהם נחשבים "כמר מדלי וכשחק מאזניים" כדברים קטנים שאין לשים אליהם לב. ואפילו הקרבנות שאנו מביאים לפניו אינם כערכו של הקב"ה "ולבנון אין די בער וחייתו אין די עולה". וזה ההמשך שכעת לאחר ההסבר הזה מובן היטב : ז כָּל-הַגּוֹיִם, כְּאַיִן נֶגְדּוֹ; מֵאֶפֶס וָתֹהוּ, נֶחְשְׁבוּ-לוֹ. יח וְאֶל-מִי, תְּדַמְּיוּן אֵל; וּמַה-דְּמוּת, תַּעַרְכוּ לוֹ. יט הַפֶּסֶל נָסַךְ חָרָשׁ, וְצֹרֵף בַּזָּהָב יְרַקְּעֶנּוּ; וּרְתֻקוֹת כֶּסֶף, צוֹרֵף. כ הַמְסֻכָּן תְּרוּמָה, עֵץ לֹא-יִרְקַב יִבְחָר; חָרָשׁ חָכָם יְבַקֶּשׁ-לוֹ, לְהָכִין פֶּסֶל לֹא יִמּוֹט. {ס} כא הֲלוֹא תֵדְעוּ הֲלוֹא תִשְׁמָעוּ, הֲלוֹא הֻגַּד מֵרֹאשׁ לָכֶם; הֲלוֹא, הֲבִינוֹתֶם, מוֹסְדוֹת, הָאָרֶץ. כב הַיֹּשֵׁב עַל-חוּג הָאָרֶץ, וְיֹשְׁבֶיהָ כַּחֲגָבִים; הַנּוֹטֶה כַדֹּק שָׁמַיִם, וַיִּמְתָּחֵם כָּאֹהֶל לָשָׁבֶת. כג הַנּוֹתֵן רוֹזְנִים, לְאָיִן; שֹׁפְטֵי אֶרֶץ, כַּתֹּהוּ עָשָׂה. כד אַף בַּל-נִטָּעוּ, אַף בַּל-זֹרָעוּ--אַף בַּל-שֹׁרֵשׁ בָּאָרֶץ, גִּזְעָם; וְגַם-נָשַׁף בָּהֶם וַיִּבָשׁוּ, וּסְעָרָה כַּקַּשׁ תִּשָּׂאֵם. {ס} כה וְאֶל-מִי תְדַמְּיוּנִי, וְאֶשְׁוֶה--יֹאמַר, קָדוֹשׁ. כו שְׂאוּ-מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי-בָרָא אֵלֶּה, הַמּוֹצִיא בְמִסְפָּר צְבָאָם; לְכֻלָּם, בְּשֵׁם יִקְרָא, מֵרֹב אוֹנִים וְאַמִּיץ כֹּחַ, אִישׁ לֹא נֶעְדָּר. {ס}
 

דוד YY

New member
יישר כח !

הסברת יפה שליש מדבר. ומה עם שליש מים ? כאן צריכים את התגובה הראשונה שלך, שאין לתפוס מדרשים כפשוטם.
 

ינוקא1

New member
למען האמת אתה נמצא במקום הנכון

כי מדרשים כאלו , ברור שההבנה שלהם היא רק לפי קבלה. על פניו צריך להגיד ש"וכל בשליש עפר הארץ" מדבר על ספירת המלכות דאצילות שהיא נקראת אצלכל המקובלים "ארץ העליונה". כנראה שהשלישים הללו הם בחינות במלכות דאצילות - למשל הים מסמל את ספירת החסד שלה , כי ים זה הרבה מיים אך הוא אינו מקום ישוב (כמו כן הוא מלוח). המדבר מסמל את הגבורה שלה - כי במדבר יש את תגבורת האש והחום. והישוב מסמל את התפארת - האוויר הממוצע בינהם. (כי שתי הקיצונויות קו הימין או קו השמאל אינם מקום הישוב , ורק האמצע הוא כן). ובסייעתא דשמיא - עניין החלוקה לשלישים הוא שכל שליש מסמל תקופה - כדברי חז"ל : הים מסמל את שני אלפים תוהו - כאשר התורה היתה מרחפת מעל ("ורוח אלוהים מרחפת על פני המיים"). המדבר מסמל את שני אלפים תורה שניתנה במדבר - כאשר התורה באה לעולם אך עדיין לא נתיישבה בתוכו. והישוב מסמל את שני אלפים ימות המשיח - שבהם התורה תיכנס לעולם והעולם יגיע לגדלותו כאדם "המיושב" בדעתו.
 
למעלה