שמואל א' א' - סיכום

פלגיה

New member
שמואל א' א' - סיכום

הנה סיכום השאלות שעלו בדיון על שמואל א' א':
מדוע נקרא שמו שמואל? לפי הכתוב מתבקש ששמו יהיה שאול
בַּעֲבוּר הַרְּעִמָהּו מהו ההסבר הפשוט בעברית לצמד המילים האלו? מדוע מופיע דגש באות ר?(האם יש מקומות נוספים עם ר דגושה(? האם צמד מילים אלו הוא הסיבה לכך ש"וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם-כַּעַס"?
"ְהַנַּעַר, נָעַר" אלא למה ציפו שהנער לא יהיה נער? מהו ההסבר למילה "נָעַר" בתנ"ך?
האם הבכי והכעס של חנה שגורמים לה לא לאכול ולשתות נובעים ממצוקת העקרות (כך תמיד הבנתי), או בגלל שפנינה הציקה לה (כך עולה מקריאה בעיון)? בעקבות הקריאה הזו אני מצליחה להבין את מדרש חז"ל לפיו פנינה הציקה לה כדי שתתפלל...
לגבי הפסוק - וַיֹּאמֶר לָהּ אֶלְקָנָה אִישָׁהּ, חַנָּה לָמֶה תִבְכִּי וְלָמֶה לֹא תֹאכְלִי, וְלָמֶה, יֵרַע לְבָבֵךְ: הֲלוֹא אָנֹכִי טוֹב לָךְ, מֵעֲשָׂרָה בָּנִים - האם באמת יש כאן נחמה לחנה? האם הוא באמת חשב שזה ירגיע אותה? בכל מקרה עולה שזה כן ניחם אותה כי אח"כ היא אוכלת ושותה... מה הנחמה שחנה מוצאת בכך? (האם זה נאמר לאוזני פנינה - ובכך יש נחמה?)
והיא מרת נפש - הזכיר לי את אנשי דוד שהיו מרי נפש (בסיפור נבל הכנעני) האם יש לביטוי משמעות נוספת מלבד עצבות וקושי?
מה פתאום חנה מתחייבת להקדיש לאל את הבן שאולי יוולד לה? הרי כל הפואנטה היא שיהיה לה ילד שיחיה איתה, ולא ילד וירטואלי שיגור במשכן וייעלם מחייה. באותה מידה היא יכלה לנדור לתרום מעשר (באישור בעלה) או להטיל על עצמה מגבלות. ובאותו ענין.. מה פתאום שהבן הנולד הוא שישלם את המחיר של הנדר של אמו? היא נודרת... שהיא תשלם. (שהיא תהיה נזירה ולא הוא)
מה פתאום אנשים נהיים אנשי דת לכל חייהם בכפייה בגלל נדר של אמם? ומה היה קורה אם שמואל היה גדל להיות פרא אדם וליסטים שאינו מתאים לתפקיד? אז היו נאלצים להחזיק אותו במקדש רק כדי שהנדר של אמו לא יופר? (אני יודע שבאירופה אבות היו שולחים את בנותיהם הסוררות לסיים את חייהן במנזרים, והיו פותרים בעיות כלכליות במשפחה ע"י שליחת אחד הבנים ללמוד בסמינר לכמורה. אבל למה שהתנ"ך יציג התנהגות כזו של הורה שמייעד לילדו תפקיד של כומר/נזירה כאידיאל?)
בפס' כג' אומר אלקנה לחנה "עשי הטוב בעיניך שבי עד גמלך אותו אך יקם ה את דברו" השאלה היא - מהו דבר ה למה מצפה אלקנה באמירה זו? ידוע מהפסוקים שלא היתה שום הבטחה מצד האל לחנה. הכל נעשה בשתיקה משמעותית. האם אלקנה מתנה כאן תנאי מסוים
פס' כח' - וגם אנכי השאלתיהו לה כל הימים אשר היה הוא שאול לה .... מה הכוונה - כל הימים אשר היה הוא שאול לה ? לרוב השאלות ניתנו תשובות כבר בשרשור. אם אני לא טועה שאלת "והנער נער" נותרה פתוחה. ובסך הכל היה דיון מרתק. תודה לכל המשתתפים, ואני מקווה להשתתפות פעילה גם בדיונים הבאים.
 

pembencipolisi

New member
ענין לשוני: שמואל = שם אל , ו באמצע

ענין סמיכות קדמוני , ("נקוד פנימי" , ללומדי ערבית ספרותית...) בתנך יש גם פניאל , פנואל , מתושלח ....
 

אלי ו.

New member
והנער נער

לא השתתפתי בדיון המקורי אבל אולי יש בידי לסייע בסוגיה הזו. פירוש ה"דעת מקרא" מסביר (בפסוק כ"ב דוקא) שלמילה נער יש יותר ממשמעות אחת. א. נער - ילד. ב. נער - משרת. ("ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האוהל" שמות ל"ג י"א, גם גיחזי כונה "נער") יתכן וחנה מכנה את שמואל "נער" ולא "ילד" מכיון שהשאילה אותו להיות משרת ה'. אם נקבל את הפירוש הזה בפסוק כ"ד "והנער נער" משמעו - ..ומשרת ה' ילד.
 
למעלה