שמיעה אבסולוטית

רז ל

New member
שמיעה אבסולוטית

אני מנגן כבר כמה שנים די בעצלנות, אני מניח כמו רובנו. אבל לפני שנתיים בערך התחלתי להתעמק יותר ויותר בכל מה שקשור בפיתוח שמיעה. זנחתי טכניקה ותאוריה ובמהלך השנה האחרונה עבדתי עם מורה באופן ממוקד אך ורק על הנושא הזה (אגב אני כרגע מחפש מורה חדש), מתוך מחשבה ששמיעה טובה עושה מוזיקאי טוב. מן הסתם העבודה היא כל מה שקשור בשמיעה יחסית והתמקדות במרכז טונאלי. אבל הפנטזיה שלי תמיד הייתה שמיעה אבסולוטית ורציתי לדעת אם יש כאן מישהו שיש לו או אולי פיתח שמיעה אבסולוטית ואם אתם מכירים דרכים אפקטיביות להתקדם עם זה.
 

dorinica

New member
יש לי אבל לא גיליתי איך היא התפתחה

פעם לא הייתה לי, ואז פתאום גיליתי שנהייתה לי. אני לא יודעת איך זה קרה, אבל אולי תוכל להוציא איזשהו רמז מהעבר המוזיקלי שלי: הייתי במקהלה 6 שנים. והיא פיתחה למדי את השמיעה ההרמונית שלי. אח"כ לימדתי את עצמי גיטרה במשך שנתיים. ואז הצטרפתי ללהקה שלי שבה אני סולנית. שם גיליתי שיש לי שמיעה אבסולוטית. אולי לימוד הגיטרה העצמי? אולי הרכב מוזיקלי שהינו שונה ממה שהשמיעה שלי הורגלה אליו הוא זה שפיתח את השמיעה הזו? אולי השילוב של בסיס של שמיעה הרמונית עם פיתוח שמיעה אחרת? אין לי מושג. אולי אתה יכול להוציא מהמידע הזה מושג כלשהו.
 

DarkYula

New member
זה לא שהופיעה לך השמיעה משום מקום

שמיעה אבסולוטית זה משהו מולד. אם אין לך את זה, גם לא יהיה לך את זה. כנראה שהיא הייתה "חבויה" לה איפשהו והעיסוק במוסיקה גרם לה להתעורר ולהופיע, אבל זה רק כי זה היה לך כבר, מלידה. אם אין למישהו את זה מלידה, הוא לא יצליח לפתח אבסולוטית. כמובן שהוא יוכל לפתח שמיעה טובה, או אפילו טובה מאוד, אבל זה לאו דוקא יגיע לאבסולוטית. אני למשל, התחלתי לנגן בכינור, בגיל 6 וכבר אז ידעו שיש לי אבסולוטית.. ועם הזמן כמובן שהיא השתפרה.. אבל עם זאת, יש הרבה תלמידים אצל המורה שלי שלומדים המון זמן, ופשוט אין להם.. ומצד שני, יש כאלה שרק התחילו וכבר רואים שיש להם. ככה שזה עניין די כזה.. כזה. לא ממש יודעת איך להגדיר אותו..
 

DHanner

New member
אני מכיר מישהו

שפיתח שמיעה אבסולוטית אחרי הרבה מאוד לימודים. ניסויים אמפיריים הוכיחו שניתן להגיע לשמיעה אבסולוטית רק שיש הבדל בין שמיעה אבסולוטית מולדת לאחת לא מולדת. (אם תפסיק להתעסק במוסיקה היא תיעלם בעוד שהשמיעה המולדת לא תיעלם לעולם) הבחור שפיתח שמיעה אבסולוטית הצליח אחרי מספר שמיעות לנגן את הפוגה הארוכה ביותר של באך בעל פה. ללא שמיעה של סגמנטים. הוא פשוט הקשיב לכל כמה פעמים וניסה.
 
לא צריך כזו... אבל:

ידידי היקר, מבין את הצרה הגדולה שנפלה עלייך, אבל התעודד נא: אתה ממש לא צריך שמיעה אבסולוטית. מנסיוני היא אפילו מפריעה לא פעם... פתח שמיעה מלודית, הרמונית, ייחסית, קצבית. וזהו. אתה תגיע רחוק גם בלי אבסולוטית. בהצלחה בכל: רז יצחקי החתום הנו מחבר הספר :"האלתור בג'אז - יסודות ותיאוריה"
 

HippyRonN

New member
הממ

השמיעה האבסולוטית שלי היא ככה ככה, אבל אני מאמין שיש כמה דברים שבן אדם יכול לעשות בשביל לשפר אותה: -לשמוע הרבה שירים, ולדעת מה האקורדים\תוים שלהם (באותה הזדמנות עדיף כבר להוציא את האקורדים לבד, מה שיפתח גם את השמיעה היחסית) -לתת לחברים לעשות תו\אקורד על כלי נגינה מבלי שתראה, ולנסות לזהות אותו לבד. -תמיד טענתי שכל בוקר כשאקום אשמיע לעצמי את התו דו (לדוגמה, כמובן), כעבור לא הרבה זמן אוכל לשיר את התו דו לפי דרישה, שזה כמובן, התחלה של שמיעה אבסולוטית. כדאי לציין שהתיאוריה הזו לא נבדקה עדיין. (אם אתה גיטריסט אז כדאי דווקא שהתו הכי חזק אצלך יהיה לה נמוך, כדי לכוון את הגיטרה.) בהצלחה.
 

dombi7

New member
היא נבדקה

זה תהליך שעברנו השנה עם מיכאל וולפה בפיתוח שמיעה... זה מצליח בהחלט. אבל זה לוקח הרבה זמן. ושעות מול הפסנתר ולהפנים את הצליל.
 
למעלה