שמעתם פעם על דיסקלקוליה?

שמעתם פעם על דיסקלקוליה?

מעכשיו זה רשמי , אני דיסוגרף
לפי הבדיקות זיהו אצלי בעיה שפתית , שבאה לידי ביטוי בכתיבה קולקלת . נכון , יש לי שגיאות כתיב , בעברית פחות ובאנגלית הרבה יותר (לא שזה פלא ..) ואולי יש לי בעיה כלשהי , אך למען הסר ספק : אני מאמין שהייתי יכול להתגבר על שגיאות הכתיב בעבודה קשה ומאומצת של שינון והקפדה . כל הטרנד הזה של זיהוי בעיות דידקטיות ומתן הקלות והתעלמויות הוא יחסית חדש . היום אפשר להגיד שליותר מחצי מהאוכלוסייה יש לפחות בעיה דידקטית אחת , מדיסלקציה ועד בעיות קשב וריכוז . הזיהוי והגילוי היום פתוחים לציבור ויש מודעות רבה . השאלה כמובן היא עד כמה הממצאים נכונים או יותר חשוב , עד כמה הם נחוצים . או שיש הגזמה מופרעת ביחס מתן התארים(דיסלקט , בעל OCD , דיסקלקוליה וכו') כאשר מעולם לא היו ולא נבראו בעיות בחלק כה גדול באוכלוסייה , או שתמיד היו הבעיות אך רק בזמן האחרון הן במודעות וזוכות לפטורים ולהתייחסויות מיוחדות. כך או כך , אני אישית לא רואה בדבר ההקלות ומתן היחס כדבר מבורך . או שזה לא קיים (ויכול להיגרם מתזונה לא נכונה שכוללת המון סוכר, מחינוך בבית מוטעה וכן הלאה) או שזה קיים אך אין טיפול באמצעות מתן הקלות פותר את הבעיה , אלא מוריד את הרף וגורם אולי נזק רב יותר. מה אתם אומרים , המודעות היום לבעיות דידקטיות הוא מוצדק ונכון או שלא היה ולא נברא? אה כן , ומי שלא ידע - דיסקלקוליה היא קושי בלמידת מת'.
 

wonder w

New member
מוצדק ולא מוצדק.

כל הנושא הזה של קשיי למידה, הפרעות קשב וריכוז וכו' תפס תאוצה רק בשנים האחרונות, פעם אדם שהיו לו ליקויי למידה היה נחשב לעצלן המסרב ללמוד, היום הרבה יותר מודעים לסוגים שונים של בעיות ונותנים מענה ועוזרים לתלמידים עם בעיות כאלו, בין אם זה בטיפול תרופתי או בהקלות.. העניין הוא שפתאום הרבה אנשים 'תפסו על זה טרמפ' אפשר לומר.. פתאום כל אחד שלא הצליח באיזה מבחן ישר חושד שאולי יש איזו בעיה והוא צריך אבחון? אולי אם היו לו הקלות כלשהן הוא היה עובר את המבחן? וככה יוצא שרבים נוהרים אל המכונים המאבחנים ומשום מה הרבה יוצאים משם עם הקלות כמו הארכת זמן או הקראת שאלון וכו'.. אין לי מושג מה התהליכים ועל פי מה נקבע אם יש ליקוי למידה או לא, אני רק יכולה לציין שגם לי נראה דיי מוזר שפתאום כולם מאובחנים שבעלי ליקוי למידה כזה או אחר.. אין תשובה חד משמעית אם זה מוצדק או לא, אני מכירה אנשים שכשהם קיבלו את ההקלות המתאימות להם, הציונים שלהם זינקו ואני מכירה גם אנשים שלדעתי לא צריכים את ההקלות ויכולים להצליח גם בלעדיהן. (לדעתי בלבד, אולי הם כן צריכים, מי אני שאחליט..)
 
אם כך , מתעורר מיני פרדוקס

מצד אחד החברה לא צריכה לעודד את האדם לקוי הלמידה לראות בקשיו חיסרון או כישלון שטמון בו , כלומר עליה לנהוג בו ככל האדם ולטפח בו את תחושת השלמות בלי קשר למתן ציון זה או אחר (כאילו הציון הוא הבעיה ..) במקום זה , מעדיפה החברה לתת הקלות לאותם "עצלנים" (ומי אמר שהם באמת לא יותר מעצלנים? למה להם צריך לוותר ולאנשים אחרים לא? ובמקרה זה אני מדבר גם על עצמי ישירות) ולהקל עליהם כל עוד הם תחת שעריו של המוסד הלימודי . הבעיה כמובן מתעוררת כאשר האנשים יוצאים משעריו של התיכון או האוניברסיטה. אז , בשוק החופשי - אין הקלות ואין התייחסויות מיוחדות . אז מה עזרה ההקלה ? מעבר לזה שהיא רק פלסטר רופף לבעיה הרבה יותר עמוקה של התפתחות והתגברות , היא מהווה מאין אות לקושי מסוים הפוגע ביכולותיו של אדם זה משאר האנשים . בקיצור ,מנסים לעזור ביד אחת וביד השנייה לוקחים, מעשה שההיגיון שבו נתון לוויכוח.
 

wonder w

New member
צודק, ההקלות האלו הן לא פתרון

הן לא מה שיפתור את הבעיה, כי כמו שאמרת, כשאתה יוצא מבית הספר או האוניברסיטה, לאף אחד לא איכפת מהליקויים שלך ולא תקבל הקלות.. ההקלות רק מכסות את הבעיה, משתיקות אותה, יש לך קושי? טוב תקבל הקלות ותוציא ציון יותר טוב. הרי למה למערכת להתחיל להשקיע בך? להתחיל ללמד אותך איך אתה יכול להצליח למרות הקשיים שלך? לעזור לך בשעות נוספות ופרטניות? מעדיפים ללכת על הפתרון הקל והמהיר, ואחרי זה תתמודד עם זה לבד..
 

בארבאבא

New member
אני חושבת שמגלים שכולנו "כאלה"

מהסיבה שמעולם לא לימדו אותנו איך ללמוד נכון. כל ה12 שנות לימוד האלה,לא למדתי איך כותבים סיכום. רק השנה,כשלמדתי חיבור הבנתי פחות או יותר.. לא לימדו אותנו איך לארגן זמנים לקראת למידה למבחן.לא לימדו כלום.
 
זה נכון..

יש בעיות מהותיות בדרכי הלימוד והחינוך בישראל , חלקן אף יותר משמעותיות מאלה שאת ציינת . אך זה הפתרון של המערכת? מתן הקלות למי שמתקשה במקום תגבור או עידוד נקודות חזקות של המתקשה?
 

בארבאבא

New member
תלוי במקומות

לבתיכון שלי למשל,הייתה מורה לאסטרטגיות למידה. שזה מצויין בעיניי..היינו קובעים איתה לשעה מסויימת,והיא הייתה עוזרת לנו ללמוד למבחן,מסבירה לנו איך לומדים למבחן. לצערי,אין את זה בהרבה בתי ספר.וחבל שנתקלתי בזה רק בתיכון,ולא בשלב מוקדם יותר. האמת שאני תוהה עד כמה קל לקבל הקלות. איבחונים זה עניין דיי ארוך ומייגע מעט.
 

wonder w

New member
לא מלמדים אותנו ללמוד

צודקת בהחלט, בכל 12 שנות הלימוד שלנו, אנחנו לא לומדים ללמוד לא מלמדים אותנו איך מתכוננים למבחן, איך מסכמים, איך מוציאים את העיקר.. נותנים לנו את החומר ודורשים שנכתוב אותו במבחן. בגלל זה כאשר הדרישות עולות, במיוחד בתיכון בבגרויות, פתאום מתגלים קשיים לכאורה, פתאום התלמיד לא מצליח, כי בעצם מעולם לא לימדו אותו איך..
 

aviel931

New member
יש הבדל בין סוגי הקלות

לי אין שום הקלה, אבל יש הבדל בין שאלון מותאם, להקראת שאלון, אם כי אל תשחכו שבחים האמיתים לא יקריאו לו את המשימה..נגיד בעבודה
 
לדעתי מוצדק...

הרי ברור שלא סתם המציאו את הלקויות האלו, זה שמגלים אותם ומאבחנים, יכול לשים אנשים עם לקות כזו או אחרת בנקודת פתיחה הוגנת יותר ביחס לאלו שאין להם לקות. נכון, האבחון צריך להיות נוקשה יותר כך שלא יוכלו לנצל אותו (אבל אנשים תמיד ינסו לנצל ולרמות את המערכת כדי לקבל דבר מה). אני בכל אופן, בעד האבחון הזה כל עוד הוא עוזר, ולדעתי הוא צריך להיות מסובסד כדי שכל מי שרוצה יוכל לממן אותו ולבדוק אם הוא לקוי למידה. (ומשהו אומר לי שיש לי גם דיסקלקוליה! זה יסביר כ"כ הרבה!
)
 
כמה נקודות חשובות ציינת

ראשית , אני לא מתנגד לאבחונים עצמם, מי שרואה בכך טוב , שיבורך. דבר שני , מנסיון האבחונים מאוד יקרים - גם פה יש בעיה של פערים חברתיים שאולי לא יצטמצמו. ושלישית , אני עדיין לא בטוח שמתן הקלות הוא דבר הכרחי ונכון . ראי תגובה לwonder w.
 

בארבאבא

New member
כאחת כזאת..

בעלת הפרעות קשב וגם פה ושם שגיאות כתיב[יותר נכון בלבולי אותיות,או השמטה]. אני מרגישה מבורכת.ההקלות שלי סייעו לי המון,ולצערי גילינו את זה דיי מאוחר. לפעמים זה באמת מגיע למצב של לא נותנים לילד להתפתח. אבל לי אישית,היו ניסיונות,והפתרון היה רטלין והקלות מסויימות. ובזכות זה,הצלחתי לעבור את השנה הזאת.
 
עם זה אין בעיה , הבעיה מתעוררת

כשרואים את הקיף התופעה . אף אחד לא רואה כאן בעיות אחרות ? מחינוך "פתוח" ורך בכיתות נמוכות, טלוויזיה שמחנכת ילדים רבים שעות רבות ביום , עידן ה"תנו לי" ו"לא איכפת לי" ... ההתעלמויות בקרב הציבור הרחב היא רק מענה לאותם רצונות . מה יקרה כשדור שרובו לא השקיע או לא יודע לכתוב כמו שצריך באנגלית או בעברית או לא יכול לשבת ולהתרכז כי לא בא לו וכי הוא רואה דברים שמושכים אותו הרבה יותר מאשר לשבת ולעסוק בעבודתו יגיעו לגילאי עבודה - גם אז יהיה אפשר לתמוך בחלק כה גדול של האוכלוסייה שהתרגל להטבות והקלות?
 

בארבאבא

New member
אני מסכימה איתך..

אני חושבת שהחברה שלנו מקלה היום יותר מידי. ולא רק בזה.. תרבות "החפיף",מה שנקרא..
 
למעלה