שמתי לב

droriko

New member
שמתי לב

שצומת רעננה צפון ועד הקאנטרי בכפר סבא הולכים לבנות שכונות מגורים, זה שטח עצום,שיהיו בו רק בניינים,בלי רחוב מסחרי,בלי קניונים. למעשה הולכים להקים פרבר של כפר סבא בתוך כפר סבא. אני אישית לא רואה בזה תהליך טוב , ראש העיר בעצם מפנה פניו לעשירים בלבד. לא מכיר לעומק ערים אחרות בשרון אבל הבנתי שגם שם זה ככה.
 
התופעה מוכרת גם בערים אחרות בסביבה.

בנייני דירות גדלים על חשבון שטחי צבור.

אורזים אותנו .
 

ש מים

New member
יש לך נתונים?

מאין לך שזה "על חשבון שטחי ציבור"

 
יש מינימום של צרכים לכל אדם

ואם מצופפים עוד ועוד אנשים במקום שאין בו די מרחב ציבורי, ומוסדות ציבור, הציבור נפגע.
 
אכן מצופפים אבל בד"כ שומרים על שטחי הציבור

דוגמאות לשכונות שיש בהן מחסור בשטחי ציבור יש לא מעט, אבל רובן דווקא שכונות ותיקות.

אני אישית עוסק בייעוץ בנושא פרוגרמות לשטחי ציבור בשכונות מגורים ןאני יכול לספר לך שהן העיריות והן הוועדות המחוזיות מקפידות מאוד על היצע מספק של שטחים חומים וירוקים. כל יזם שמעוניין להגדיל את מספר יחידות הדיור, נדרש כמעט תמיד לצרף חוות דעת מקצועית הבוחנת את כושר הנשיאה של שטחי הציבור עבור תוספת האוכלוסייה.

בימים אלו ממש אני מעורב בהכנה של פרוגרמה לשכונה חדשה באחת הערים הגדולות. לשכונה יש כבר תב"ע מאושרת אבל ישנם לחצים להגדלת קיבולת יחידות הדיור. העירייה החליטה שהקיבולת תוגדל בהתאם לשטחים החומים והירוקים, כמו גם קיבולת מוסדות החינוך באזורים הסובבים.
 

ש מים

New member
כמוני כמו אלון


מצרף דוגמה להפנמת נושא פרוגרמת שטחי הציבור בתכנית.

חוץ מזה, מי שעוסק בתחום התכנון העירוני נתקל ועוסק כל הזמן בפרומרמות לשטחי ציבור. נכון שיש אילוצים (אגב, בעיקר במגזר הערבי, אז זה לא לפוסט הנוכחי. חוץ מזה שכבר כתבתי על כך לא מעט ואולי אף יותר מידי), אבל פה בדיוק (בעיקר!) עיקר תפקידן של וועדות התכנון: לשמור על האינטרס הציבורי...!
 

ש מים

New member
דוגמה להפמנת פרוגרמה

מתוך תכנית מתאר עירונית (לרשל"צ) ל- 2030.
וקרדיט לעורך הפרוגרמה: פרופ' (לגאוגרפיה) עמירם גונן.
 

ש מים

New member
פרוגרמה (הגדרת משב"ש)

פרוגרמה של שכונה חדשה קובעת את היקפה מבחינת מספר יחידות דיור, הקרקעות המופנות לשטחי ציבור פתוחים, למוסדות ציבור ולשירותי קהילה. הפרוגרמה מתבססת הן על גודל השכונה והן על מיקומה ותפקודה במרקם העירוני. הפרוגרמה קובעת גם את היקף שטחי המסחר (שטח מגרש ושטח בנוי) ואת חלוקתו בין המרכז השכונתי לבין מרכזי משנה קטנים, אם הם נדרשים.
 
יהיה שם מסחר כולל קניון ואפילו שטחי תעסוקה

כפ"ס עיר מזדקנת וזקוקה לאוכלוסייה צעירה שתיכנס (או שלא תעזוב). השכונה החדשה תוכל לסייע בזה. עד כמה שאני יודע לא נבנו כמעט (או בכלל לא) דירות 3 ח', וחבל.

המחירים, אגב, דומים לשכונות חדשות בפ"ת, למשל. (4 ח' סביב ה-1.6 מיליון).
 

droriko

New member
עזוב עכשיו איזור תעשייה

אני מדבר על זה שהשכונות החדשות , בדיוק כמו תשלוז והדרים יהיו ככל הנראה שכונות עם אופי פרברי ושקט ,שכונות לעשירים בלבד. זה לגור בעיר מבלי להרגיש שאתה גר בעיר (ואני גרתי כל החיים צמוד לויצמן,אני יודע מה זה לגור בעיר)
 

droriko

New member
אגב אני כיום גר בשכונת האוניברסיטה

עם הוריי. אבל בקרוב הם מסיימים להשכיר את הדירה הקודמת שלנו במרכז העיר , ואני ישר קופץ עליה. לגור בשכונה פרברית זה דבר בלתי נסבל.
 
בוקר טוב אליהו!

רוב השכונות החדשות שנבנות היום בכל הארץ הן שכונות שינה ומבודדות עד כמה שאפשר משאר חלקי העיר, במיוחד ממרכז העיר ומשכונות ותיקות סמוכות שאינן "יוקרתיות". ככל שיותר מנותק - כך יותר אטרקטיבי בעיני המשתכנים.

אני מכיר למשל כמה חבר'ה צעירים שעברו לגור בשכונות חדשות בנתניה ופ"ת ומעולם לא ביקרו במרכז העיר... עצוב אבל זה המצב כרגע.
 

darkshadow1

New member
יש שתי בעיות עיקריות:

הראשונה והפחות רצינית היא שהתכנון של השכונות החדשות מקשה על שימוש בתח"צ (רחובות חד-סטריים ארוכים).
השנייה והחמורה יותר היא שהעיריות פשוט חונקות לאט את מרכזי הערים. רואים את זה טוב מאוד בראשל"צ, שבמקום לפתח את מרכז העיר המיושן מאשרת ליזמים פרטיים להקים קניוני ענק באמצע שומקום ולידם מגרשי חניה ענקיים, עם חשיבה מינימלית (אם בכלל) על קישור לתח"צ. ואז גם אם אפשר להפעיל תח"צ מהשכונות החדשות למרכז העיר- למה שבעלי הרכב הפרטי (שמן הסתם אלה רוב התושבים בשכונות האלה) יגיעו לשם באוטובוס כשהם יכולים להגיע הרבה יותר בקלות לקניון החדש והנוצץ?
וככה נוצר מצב שהאוכלוסיה העשירה של השכונות החדשות מגיעה עם רכבים פרטיים לקניונים רחוקים מהמרכז, ולמרכז מגיעה אוכלוסיה חלשה יחסית שנאלצת ללכת ברגל או להשתמש בתח"צ. ובמקביל במקום לצופף ולחדש את מרכז העיר, בונים שטחי אספלט ענקיים בשולי הערים בשביל מרכזי קניות ובמקום לעודד שימוש בתח"צ העיריות מעודדות שימוש ברכב פרטי ואחר כך מתפלאות איך האוטוסטרדות שהן מקימות לא עומדות בעומס.
 
צודק (לפחות לגבי הבעיה השניה)

התופעה הזו רווחת בהרבה ערים וראו אותה בצורה קלאסית בכפ"ס - קניון ערים שנמצא ממש בלב העיר היה אחד המוצלחים בארץ (גם מבחינת פדיון אבל לא רק). נפתח בפאתי העיר קניון G ופתאום נדמה שחצי עיר נוהרת באוטו לצד המזרחי...

אגב, לא רק העיריות אשמות אלא גם הקיבוצים והמושבים שפיתחו על קרקעות שלהם עשרות מרכזים מסחריים הרחק מהערים...

אם נחזור רגע לנושא השכונות החדשות, אז צריך לזכור שברובן מוקמים מרכזים מסחריים שכונתיים יחסית גדולים ובטוח יותר "איכותיים" לעומת המרכזים השכונתיים של פעם. התופעה הזו שהיא בעיקרה חיובית, אחת מתופעות הלוואי שלה היא פגיעה לא פשוטה במסחר במרכז העיר.
 

darkshadow1

New member
אני לא חושב שיש קשר למרכזים השכונתיים.

הם פוגעים במרכזי הערים כי רוב מרכזי הערים פשוט לא מצליחים להתחרות בקניונים ונתקעים בנישה שממלאים המרכזים השכונתיים החדשים בצורה מוצלחת יותר.

קשה להאשים מושב בכך שהוא פתח מרכז מסחרי שמתחרה במרכז העיר השכנה- זה כבר עניין של ועדות מקומיות וכו'. לעומת זאת, כשעיר מאשרת בשטחה קניון גדול במקום להשקיע במרכז העיר המתפורר- זה כבר מראה על קצרות רואי ותכנון לקוי.
 
למעלה