שמתם לב איך הדמויות בתנ"ך מופיעות

sneta

New member
שמתם לב איך הדמויות בתנ"ך מופיעות

משום מקום? לדוגמא: מרים לא מוזכרת בכלל ופתאום: "ותיקח מרים הנביאה אחות אהרון, את-התוף--בידה; ותצאנה כל-הנשים אחריה, בתופים ובמחולות. כא ותען להם, מרים: שירו ליהוה כי-גאה גאה, סוס ורוכבו רמה בים." וכנ"ל לגבי אהרון ועוד הרבה דמויות. למה לדעתכם עושים את זה? (ולמה היא אחות אהרון אבל לא אחות משה?)
 

שיבולית

New member
הכי בולט זה אליהו-

שמופיע פתאום משום מקום. אני אחדד את מה שאת אומרת - יש דמויות שמופיעות קודם - בתיאור אבל ללא שם, ויש כאלה שבכלל צצות משום מקום. למה? אני לא באמת יודעת. אולי כדי ליצור יותר דרמה, אולי כי עד אותו מקום לא היה צורך להזכיר אותן...
 

גרי רשף

New member
נכון

כל עוד הדמויות אינן רלוונטיות- הן אינן שם. מתי הנביא מופיע? מרגע שהוא הופך לנביא, וכך גם המלכים, השופטים וכו'. יש מעט מאוד דמויות שיש לנו ביוגרפיה מלאה שלהם: יעקב, דוד, ואולי עוד כמה.
 

יודיX3

New member
דווקא שמואל דוגמא מצויינת

לדמות שיש לנו ביוגרפיה לפני הולדתו, בילדותו, בחייו הבוגרים וגם אחרי מותו (כשהעלו אותו באוב).
 
מרים מופיעה בפרק ב' אך לא בשמה,

כשהיא עמדה מרחוק לראות מה יקרה לתיבה שמשה התינוק היה בה.
 

גרי רשף

New member
מרים ושירת הים

פעם היא ליד היאור ופעם היא ליד הים. יש כמה שירי ים של אלתרמן שגם בהם מככּבת מרים: זמר מפוחית דב המים מרים בת ניסים אלימלך (שני האחרונים אינם שירי ים)
 

ronity3

New member
בועזז,

גם אמא של משה יוכבד לא נזכרת בשמה וזה לא כי הם לא חשובים, אלא כי הסיפור מתרכז במשה לדעתי אגב בזכות מרים משה נולד בכלל, שכן אחרי גזירת פרעה עמרם פרש מאשתו, ואז מרים הקטנה אמרה לו,פרעה גזר על הזכרים בלבד ואתה גוזר גם על הנקבות(שכן אין לדעת מה תלד..) עמרם שמע לה וחזר לאשתו, וההמשך ידוע..
 

ronity3

New member
התכוונתי בתחילת הפרשה ולא בכלל בתנך

כתוב " וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי. ותלד האישה... הם לא מוזכרים בהתחלה בשמם אלא רק יותר מאוחר ובהקשר אחר. כנראה בשביל לתת את הבמה למשה...
 
רונית... סיפור יפה אבל אני מעדיף את

סיפורי המקרא המקוריים כי על פני תוספות מאוחרות שאינן מוזכרות במקרא.
 

ronity3

New member
פרפקציוניסט משו אתה...

ולמה בועז בועז על משקל עזאם עזאם?
 

shukfr

New member
אחות אהרון - אכן שאלה במקומה

"ותקח מרים אחות אהרון את התוף וכו' – אחות אהרון ולא אחות משה. אמר רב עמרם אמר רב שהייתה מתנבאה כשהיא אחות אהרון ואומרת: עתידה אמי להוליד בן שמושיע את ישראל. כיון שנולד משה נתמלא כל הבית כולה אור. עמד אביה ונשקה על ראשה, אמר לה 'בתי נתקיימה נבואתך'. וכיון שהטילוהו ליאור עמד אביה וטפחה על ראשה, אמר לה 'בתי היכן נבואתך?' והיינו דכתיב "ותתייצב אחותו מרחוק לדעה מה יעשה לו" (בבלי סוטה) וראה גם שני טעמים ברש"י במקום
 
יש תאוריה די מקובלת

לפיה כאשר לא נזכר שם מסוים- היה הדבר יכול להיעשות על ידי כל אחד. למשל, המיילדות העבריות -ניתנו להן כינויים כדי 'להסתיר' את זהותן (אך השמות עברו במסורת חז"ל בתורה שבעל פה). פירוש הדבר על פי אותה התאוריה, שכל היהודיות היו יכולות למעשי הגבורה שלהן למען עמן, ולא רק הן. דוגמא אחרת- "וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי"- מכאן שמשה חייב היה להולד להורים מבית לוי- אך מיהם אותם ההורים מאותו השבט- זה כבר נגזר מתוך מעשיהם של האנשים, המאמץ, האחריות שלהם כלפי ילדיהם- כפי שמובא במדרש "כשראה שהם פרים ורבים וכו'"
 

ronity3

New member
מלפלפון יקר

אגב מיילדות יש אומרים שמריים הייתה פועה!
 

masorti

New member
יוכבד לא נזכרת בשמה?

"ויקח עמרם את יוכבד דודתו לו לאשה ותלד לו את-אהרן ואת-משה ושני חיי עמרם שבע ושלשים ומאת שנה" (שמות ו', כ') "ושם אשת עמרם יוכבד בת-לוי אשר ילדה אתה ללוי במצרים ותלד לעמרם את-אהרן ואת-משה ואת מרים אחותם" (במדבר כ"ו, נ"ט)
 

masorti

New member
שמן של המיילדות הוסתר והועבר בע"פ?

אז מה זה?... "ויאמר מלך מצרים למילדת העברית אשר שם האחת שפרה ושם השנית פועה" (שמות א', ט"ו)
 

ronity3

New member
מסורתי יקר

הציטוט אכן יפה , אבל לא סותר את שאמרתי. זה כמו שאומרים שפינחס מפרשתינו הנוכחית הוא אליהו הנביא שכן לשניהם מיוחסת קנאות להשם. שמעתי את זה בשיעור תורה,אז אני בטוחה בזה שיש פירוש שמרים הייתה פועה! אולי יש שני שמות, ואולי הכתוב בחר לא לומר זאת כי זה לא מספיק חשוב באותו מקום, ומה גם כי אין מקום..(לכן יש מדרשים...)
 
למעלה