שנה וחודש

נ ע ה1

New member
שנה וחודש

שלום יעל, בתי בת שנה וחודש (אולי קצת יותר) יש לה מגדל טבעות והיא יודעת להשחיל (לא תמיד לפי הסדר), כמו כן היא מרכיבה קצת במגה בלוקס. עושה לי רושם שהיא אוהבת להתעסק סתם עם חפצים בבית - מכסה של מדחום, מגבונים וכו'. מה עוד עשוי לעניין אותה? אפשר להתחיל עם פאזלים? התאם צורה? משהו נוסף? צבעים זה מוקדם מידי? ספרים לגיל הזה? בתי הגדולה בת שנתיים ועשרה חודשים כמעט. מה יכול להתאים לה ? אני מרגישה שאני לא מספיק מפתחת אותה. ב"אוניברסיטה לגן" היא עושה את הלוחות הראשונים אבל נהנית יותר לפזר את כל הכרטיסים... מה עוד יכול להתאים לה חוץ ממשחקי קופסה? תודה מראש נעה
 

נ ע ה1

New member
ועוד שאלה חשובה

האם ההתפתחות שלה תקינה: במוטוריקה גסה נרה לי שהיא בסדר - כבר הולכת וקצת רצה. מבחינת שפה - היא אומרת רק "אבא" ו"אמא", ועוד הברות לא ברורות, מצביעה על חפצים (אבל לא ברור לנו למה היא מתכוונת) הבת הגדולה שלי היתה מדפדפת בספרים חופשי בגיל הזה (או קודם, למיטב זכרוני) והקטנה רק מידי פעם מסתכלת בספרים. האם ההתפתחות השפתית שלה תקינה?
 

יעל כץ

New member
התפתחות שפתית

נעה שלום, כן, לא נראה שיש איזו שהיא בעיה שפתית מהתאור שלך. היא כבר אומרת שתי מילים (!) ובוודאי יש עוד מילים, אם תקחי בחשבון כל הברה שחוזרת על עצמה בהקשר של חפץ מסויים. ככלל, כל ילד שונה. לכל ילד מסלול וקצב התפתחות משלו, וזה נכון גם לילדות שלך. אני בטוחה שאת יודעת את זה, והקושי (הידוע) הוא - ליישם את זה עליהן. לשכנע את החרדות לזוז הצידה, ולאפשר לך ליהנות מהדרך שבה הקטנה מתפתחת, הדרך שבה היא מתבוננת בעולם, לומדת אותו ועליו, לגלות את השוני, את הייחוד שלה, ולהתפעל ממנה בנפרד מאחותה הגדולה.
 

יעל כץ

New member
שנה וחודש

נעה שלום, לגבי בת השנה וחודש - ה'כלל' הוא, שאם היא עסוקה, חוקרת ובודקת בדרכה, תני לה. עקבי אחר הדרך שבה היא חוקרת, את יכולה להרחיב את החקירה שלה. למשל, לנקוב בשם החפץ, אולי לקשור מגבונים ולעשות מהם שרשרת ולתת לה להוציא מקופסה... העקרון הוא - לא להפריע לה. אבל מדי פעם להיכנס ולהשתלב במשחק שלה. בכל מקרה, כל מה שכתבת מתאים לגיל שלה, בדרכים שונות. למשל, פאזלים - הפאזלים הבסיסיים מתאימים, בין אם רק להוציא את החלקים או גם לנסות להכניס למקום (תלוי בה). כנ"ל לגבי התאמת צורות. וכן, אפשר בוודאי לדבר על צבעים וצורות. לנקוב בשמם: הנה הקוביה האדומה, אבל לא לצפות שהיא תגיד את השם. התאמת צבעים - מוקדם מדי. את יכולה לתת לה את פאזל הכרת הצבע (פאזל עם עיגולים באותו גודל, עם בסיס בצבעים שונים) - אבל לא לצפות שתתאים את העיגול לשקע בצבע המתאים, אלא פשוט תשחק עם זה כפאזל פשוט. את יכולה להגיד את שמות הצבעים. לגבי בת השנתיים ו- 10 חודשים ובכלל, קחי בחשבון שהתפתחות היא לא קו לינארי. יש תקופות שילד רוצה ללמוד דברים חדשים, יש תקופות שהוא רוצה רק לבסס ידע קיים, ויש תקופות שעשויות להראות כנסיגה אפילו ע"י מבוגרים. בתקופות כאלה ילד יכול לשחק עם צעצועים של אחיו הקטן, להראות לא ממוקד וכו'. חשוב לאפשר ולזרום עם הילד. במקרה שלך - הילדה, כמובן. כדאי שתבדקי האם היא משתעממת, נראית לא מרוצה, אם את מרגישה שהיא רוצה גירויים חדשים, או שזה צורך שלך. אולי היא דווקא מחפשת צעצועים ששייכים ל'עולם הדמיון' - תחום חשוב מאד, שלפעמים נתפס בטעות, כפחות חשוב ופחות מפתח? בגיל הזה יש ילדים שזה העולם שלהם - עולם הדמיון. דרכו הם לומדים על העולם וכו'. כך שחשוב שתנסי לבדוק את עולם ההתפתחות מנקודת המבט של הילדה, ולאו רק דרך העיניים שלך. אגב, גם משחקי בצק והתנסות עם חומרים שונים חשובים מאד בגיל הזה. זה בהחלט מפתח ומשמעותי להמשך!
 
למעלה