שני הסנט שלי על "המראות ונחיתות".

שני הסנט שלי על "המראות ונחיתות".

"המראות ונחיתות" הוא אלבום על פשרות. אלבום שבוחן את העבר ומחפש טעויות, מתחרט, בודק מה שאפשר לתקן. שירים שמדברים על בדידות, ויתור ובעיקר הכמיהה לבית – מקום בטוח, שאפשר להשתייך אליו. החיפוש הזה חוזר כמעט בכל הטקסטים באלבום: "עטלפים עפים נמוך" מתאר שיטוט בעיר אפלה, רדומה, בה האנשים הפשוטים מחכים לאהבה שתחזור, מחפשים מקום לטעת בו שורשים: "אל דאגה, לכל הפרחים תימצא ערוגה". הדימוי של הפרחים חוזר גם בשיר "מעשנים בשרשרת" בה האנשים מתוארים כ"שתילים חלושים, עלים פזורים ונידפים, ברושים תשושי רוחות, ממתינים וממתינות". "הפרש המהורהר" מתאר חיפוש כושל אחר "האורווה הנכונה" (או האישה הנכונה). מה שבולט בשירים החדשים הוא בעיקר ההמתנה. ההמתנה לפיצוץ ולאסון, לאהובה שתחזור, למטוס שינחת, ההמתנה לאביב, התחנה שלא עונה ושלא נשאר בה אף אחד, ההמתנה לזריחה ולנשיקה. נדמה שיש מין סף שצריך לחצות, משהו שצריך לקרות (אבל אף פעם לא קורה). בכוונה כתבתי "השירים החדשים" כי באלבום יש כמה שירים ישנים: "הקולב", "הבור", "הפרש המהורהר" ו"במטוס". הבור והקולב במיוחד לא מתאימים לדעתי לרוח האלבום: הם חד משמעיים, מלאי ייאוש ומוות וחסרי סאבטקסט. לעומת זאת בשאר השירים, בין השורות, אפשר לשמוע הרבה עצב וגם הרבה תקווה. המלצרית ממתינה אבל בסוף תימצא לה ערוגה, למעשנים בשרשרת יש בעיות אבל רונה מחבקת ומנשקת אותם ולכן זה שווה את זה, הפרש מוצא אורווה כלשהי וכן הלאה. בניגוד לאלבומים הקודמים, המסרים הם לא חד-משמעיים, והם מבינים ומקבלים את הטוב יחד עם הרע. המראות ונחיתות, בשורות טובות ואסונות. היד שליטפה היא היד שסוטרת. טרק לי את הדלת והשאיר אותה פתוחה. מי שמפחד מהחושך סופו שיעמוד תמיד באור. באלבומים הקודמים שמענו את המשפטים האלמותיים "אני לא אפסיק לרצות" ו"כאילו שאפשר בכלל לדעת להרפות, לאהוב פחות". באלבום הזה נדמה שהאובססיה דעכה, ובמקומה יש השלמה וויתור: "התשוקה היא המתנה חסרת סיכוי בתוך התור, שאל סופו אתה מגיע רק כדי לחזור". רונה מבינה שמה שהלך לה לאיבוד לא יחזור יותר, ומשלימה עם זה (גם אם בלב עצוב למחצה). כאבנו, בכינו, רצינו, לא ויתרנו, חיכינו וחיכינו וחיכינו ולבסוף השלמנו. עכשיו הגיע זמן פציעות: זמן ההחלמה הגדולה.
 
ולצד הטכני...

באלבום הזה יותר מכל האלבומים האחרים אני מרגישה סוג של חוסר בשלות. חומר הגלם מצויין, החיזוק מצד הגיטרות מבורך, אבל התוצר הסופי לא מספיק מוקפד. דבר ראשון - סדר השירים, שהוא תמוה בעיני. "המראות ונחיתות" הוא שיר נהדר. הוא אנרגטי, מלא עוצמה, עם סולו גיטרה נותן בראש כמו שצריך. הוא שיר מעולה לפתוח איתו את האלבום. מיד אחריו מגיע "עטלפים עפים נמוך" האיטי יחסית, ששובר את כל האנרגיות של השיר הראשון. אחר כך "מה שהלך לי לאיבוד" הנוגה והמתוק, שמתאים יותר לסוף האלבום (אני הייתי ממקמת אותו אחרי "במטוס"), "תוגה שיכורה" שהייתי מוותרת עליו לגמרי - הוא לא מעניין לא מבחינת הלחן ולא מבחינת הטקסט, הקולב, מעשנים בשרשרת שיוצר קו אופטימי ואחריו הפרש המהורהר המקפיץ שממשיך את האופטימיות, ואז... הפלופ הגדול של האלבום... הבור. מי תקע שם את הבור??? אחרי ההומור והחופש מגיע השיר הזה, "מי ימשוך אותי מכאן, הבור עמוק ואין סולם". הניגוד הזה כל-כך חד ולא הגיוני, אף אחד לא שמע שהשיר לא מתאים? (באופן אישי, אגב, הייתי מורידה גם את "הבור" מהאלבום - הוא לא מגיע לקרסוליים של מה שרונה עשתה מאז ולא מתאים לאווירה - נדמה שסתם חיפשו להעלות שירים באוב כדי שהאלבום יהיה יותר ארוך). אחר כך Black tiger האפל, הזמנה אל תוך הבור (עוד פעם בור?), זמן פציעות, במטוס ו... הלילה לא שירים. שוב שיר תקוע שלא מתאים לסיום. "המטוס" הוא שיר מושלם לסגירת האלבום: המבט במטוס הממריא ומתרחק עד שהוא נעלם לגמרי, עם האהובה בתוכו, כשהסוף תלוי באוויר. אבל אז מגיע "הלילה לא שירים", שהוא שיר טוב, אבל כועס וכבד שלא כיף לסיים איתו וגורם לאלבום להסתיים בפתאומיות. אני חושבת שהשירים מספרים סיפור, ושהדמויות עוברות תהליך של עליות וירידות, והתהליך הזה צריך להיות עדין והרמוני ולא כאילו ערבבו את כל השירים ושמו על Shuffle. אז למרות שהתלוננו פה על ההפקה המהודקת והמוקפדת, לדעתי זה דווקא ההיפך - לא שמו לב מספיק. דוגמא נוספת היא הטקסטים. רונה מצטיינת בטקסטים מדויקים, עוצמתיים וקולעים בדיוק למטרה. בשירים שלה יש הרגשה שהטקסט תפור ללחן - אין חרוזים מאולצים, אין שורות מיותרות. באלבום הזה נתקלתי לראשונה בתופעה שמתאימה יותר לכותבים מתחילים - הפרדה של המילים מן הלחן ומשלבים לשוניים משתנים. למשל בשיר "מעשנים בשרשרת", שנכתב בשפה יומיומית, מגיע פתאום המשפט הספרותי "כל מי שהלילה מר לו כלענה". הא? המשפט הזה כל-כך מזדקר בשיר החומל והיפהפה הזה, שממש חבל לי עליו. גם ה"לענה" לא מתאים ולא מתחרז עם שום דבר, שוב בניגוד לשאר השיר (לא עונים\בניינים, רוחות\ממתינות\בעיות, לא יודעת מה\לא נשאר אדם בתחנה וכדומה). עוד משפט דומה הוא "השאיר אותי עם לב עצוב למחצה" (מתוך "מה שהלך לי לאיבוד"). שוב שיר עדין, הרמוני, מתחרז, ואז משפט לא קשור. גם בזמן פציעות: "אל תדאגי לי בכלל - אני פה ממש ליד", החצי השני של המשפט לא מתאים, שוב שיר יפהפה, אוף!!! ב"תוגה שיכורה" אחרי המשפט הסופר-עוצמתי "זו לא אשמתי אם קניתי אקדח, כדי לוותר" במקום לעשות פאוזה ולהשאיר אותנו עם הבום, רונה ממשיכה בחרוז המאולץ "על אגרוף בסנטר". נו באמת. המשפטים האלה הם להרגשתי מין ג'אמפ-קאטים שמוציאים מהסרט (או מהשיר), וגורמים לך לזכור שהכל בעצם מבויים. בכלל, אני לא חושבת שרונה עברה מספיק על הטקסטים. יש המון דיסהרמיוניות קטנות כאלה, המון ג'אמפקאטים, ובעיקר חוסר במשפטים התמציתיים והקולעים שמאפיינים את רונה. אנחנו מקבלים המון המון מלל, יותר מלל ממוסיקה, אבל רובו עקר, לא תמציתי ולא ברור. הכל מאד מעורפל ושוב - ספרותי. כאילו לקחו קטעים מספר והלחינו. הדבר מתאפיין גם בשירה, למשל ב"פרש המהורהר" שהיה בגלגולו הקודם שיר מאד "שירי" הפך למין דקלום כזה, שההגשה שלו מאד בהירה וברורה אבל באה על חשבון הזרימה והכיף של השיר. אל תטעו - אני חושבת שיש באלבום שירים מצויינים, וגם השירים היותר "ספרותיים" (כמו "עטלפים עפים נמוך" או "זמן פציעות") מצליחים לעבוד, אבל שום דבר לא משנה את ההרגשה שאם רק היו מחכים יותר זמן, אם היו מסתכלים ובוחנים יותר, לא מפחדים לחתוך החוצה את מה שלא מתאים ונותנים לאלבום להתבשל - התוצר היו ממש מעולה. הדבר הכי בולט בחוסר ההקפדה הזה על הפרטים הוא המרווחים הקטנים. "בפרש המהורהר" למשל כשרונה אומרת "האורוות חצי ריקות", ממש שומעים השתנקות, כאילו נגמר לה האוויר. בכל מיני שירים יש דברים קטנים כאלה, קאטים כאלה, שנוצרים אך ורק מחוסר הקפדה. עד כאן התלונות... בשמיעה הראשונה והשנייה מאד שמתי לב לכל הדברים האלה, אבל האמת שאחר-כך הם פחות הפריעו לי והצלחתי להישאב אל הקסם של השירים. "מעשנים בשרשרת", במיוחד, הוא פשוט יפהפה. העיבודים ל"Black tiger", "הזמנה אל תוך הבור" ו"במטוס" מכשפים, מרעננים את השירים ומעניקים להם עומק. סולו הגיטרה ב"המראות ונחיתות" מעולה, וגם המפוחית ב"מעשנים בשרשרת" ו"הפרש המהורהר" (חבל רק שהורידו את הסולו בסוף וסיימו את השיר בבום). בסך הכל אני אוהבת את האלבום ונראה לי שככל שיעבור הזמן אני אוהב אותו יותר.
 

דידושקע

New member
אני מסכימה איתך בהמון דברים

במיוחד בזה שיש שירים שלא קשורים לאלבום ושמרגישים שהם נכתבו מזמן והם יותר בוסריים. האלבום יכול היה להיות הרבה יותר טוב עם 10 שירים (ובכלל אני נוטה לחבב אלבומים קצרים יחסית). ובתור המתלוננת הראשית על ההפקה של יזהר, אני חושבת שלא הסברתי את עצמי נכון. הכוונה שלי הייתה שהאלבום "יזהרי" לי מדי, זאת אומרת, הוא "מוקפד" במונחים של יזהר. כאילו רונה נתנה לו להשתלט יותר מבדרך כלל. עובדה שיש באלבום הזה דברים שלא אופיניים לה. אבל וואלה, יכולות להיות מיליון סיבות ללמה האלבום הזה פחות טוב מקודמיו. ההפקה כנראה רק חלק מזה..
 
לדעתי הוא יותר טוב מיואל

אף על פי שטכנית, יואל הרבה יותר טוב ושלם, אבל אני לא מצליחה להתחבר אליו. והאווירה שבו מעניינת לעומת "עיניים זרות" שהיה יותר קליט וקליל כזה (ל"לנשום בספירה לאחור" אני לא משווה כי הוא הכי טוב וכנראה לא יהיה יותר אלבום שישווה לו, למרות הרמה הלא אחידה). בסך הכל זה אלבום טוב שכאמור, לא חיכו איתו מספיק.
 

SheIIy

New member
זה בדיוק "דירוג" הדיסקים שלי.

תמיד הרגשתי טיפה אשמה על זה שאני לא אוהבת את 'שירים ליואל'. עכשיו הכל נעלם! אני לא היחידה :p.
 

daniel ben ari

New member
מסכימה ממש עם הרוב...

והסדר של השירים מחרפן אותי ומבלבל ועושה לי מאניה דיפרסיה בערך.. קשה לי ממש לשמוע את האלבום.. כאילו הוא נקנה כדי לעשות וי ועכשיו אין לי כוחות לשמוע אותו (מה שמ-א-ו-ד לא קורה/קרה עם האלבומים האחרים של רונה)
 
רק אני ממילא שומעת אלבומים בשאפל?

שומעת אותם כמה פעמים לפי הסדר ואחרי זה עוברת לשמוע בשאפל. אולי בגלל זה אני לא נותנת חשיבות יתרה לסדר השירים. אלבום מוזיקלי הוא לא ספר שחייבים להקפיד בו על סדר הפרקים/שירים. הוא עושה לך מאניה דיפרסיה? סדרי לך את השירים איך שבא לך ותשמרי בתור פלייליסט. זה יאפשר לך ליצור בדיוק-בדיוק את סדר השירים שאת אוהבת
.
 
אני לא מסכימה

לדעתי האלבום כמכלול צריך ליצור אווירה מסוימת. זה לא סתם אוסף שירים שזורקים לבלנדר ומערבבים. תראי אלבום מופת כמו Abbey Road לדוגמא - לשמוע אותו בשאפל זו חוויה אחרת לגמרי מאשר לשמוע אותו בסדר הנכון. זו דוגמא לאלבום שהושקעה בו הרבה מאד מחשבה בסדר השירים, כל שיר בדיוק במקום והאווירה נבנית לאט-לאט לקראת "המחרוזת" שסוגרת את האלבום באורגזמה מוסיקלית. תימות שמופיעות בהתחלה חוזרות גם בהמשך, ולבסוף יש את "the End" עם הסולואים של כולם שסוגר גם את האלבום וגם את הקריירה המוסיקלית של הביטלס בהיי עצוב שכזה.
 
גם אלבומי מופת שיש בהם חשיבות למיקום כל שיר

ושיר - אני שומעת בשאפל
. שונאת לדעת איזה שיר מגיע אחרי מה ואין לי סבלנות ל"מכלול כיצירה". אולי זה בגלל שגדלתי על אלבומי ויניל וקסטות שבהם בלתי אפשרי לעשות שאפל ובגללם יש עד היום אלבומים שאני יודעת בע"פ את סדר השירים שבהם. אני מבינה את הרציונל לשמיעת האלבום מההתחלה ועד הסוף, שומעת כמה פעמים כפי שהתכוון היוצר בשביל להבין את האווירה ולחוות את החוויה שהוא התכוון אליה ומבחינתי זה מספק ואין לי צורך לחזור לזה לעיתים קרובות. אחד הדברים שאני אוהבת זה את אלמנט ההפתעה - שלא יודעים איזה שיר יגיע עכשיו. אולי גם בגלל זה אני כ"כ אוהבת הופעות. אגב, באותה מידה אני גם קופצת על פרקים שמשעממים אותי בספרים ומרפרפת על פיסקאות נמרחות. אני לא לוקחת את זה אישית אם יש חלקים אליהם אני לא מתחברת. כנ"ל במוזיקה.
 
אני לא שמעתי את הדברים האלו

הדבר היחיד שאני מתחברת אליו הוא שאין צורך ב"על אגרוף בסנטר". מעניין אם המשפט הזה יירד מתישהו בהופעות.
 
אני מוצאת הגיון בשרוה הזו

כיוון שגם ככה רוב האנשים מפחדים יותר מכאב, מאשר מוות כך שלהגיד שקניתי אקדח כדי לוותר מאגרוף בסנטר, נשמע לי מצוין והגיוני
 
באמת?

כלומר, אני מתחברת באופן תיאורטי לרצון לוותר על הכל בגלל הדברים הקטנים והכואבים של החיים, אבל אני לא יודעת אם בגדול אני יותר פוחדת מכאב מאשר מהמוות. אם כבר אני פוחדת מהפחד שיש בשניות לפני המוות יותר מאשר מכאב.
 
זה הפחד

מכאב מתמשך, למשל אם יגידו לך שמעכשיו ועד מותך תסבלי מכאבי תופת נוראים בכול רגע בחיים, לא תעדיפי להביא את הסוף עכשיו.
 

mammal

New member
רגרסיה מכיוון הייד פארק

לא נמצאת כאן בדרך כלל וטרם רכשתי את האלבום אך הקשבתי לכולו. באתי רק כדי לכתוב ש'תוגה שיכורה' זרק אותי לשונצינו8, לאדם ועמרי, התאורה ועשן הסיגריות, 30 ש"ח כניסה וארבעה שירים. לא שמעתי את רונה זמן רב, והשיר הזה כיווץ לי את השרירים כמו אז, בגיל 13/14. מקווה שרונה בסביבה (זוכרת שהייתה מגיחה להייד פארק) - יצא לך אליוט סמית' ושברת לי את הלב, שוב.
 
למעלה