שני תסריטים שונים לתכנון אילת - או הרצוי מול המצוי

tapuzzo

New member
שני תסריטים שונים לתכנון אילת - או הרצוי מול המצוי

בקרוב אילת תעבור מהפך. שדה תעופה בינלאומי מחוץ לעיר. זה שינוי כפול: למעשה אילת תוכל להיפתח לטיסות מסחריות גדולות, והשינוי השני זה שטח הקרקע בליבה של העיר, בין אזור המלונות לאזור התעשייה, שטח גדול מאד של השדה והמסלול שיתפנו.

מכאן מתפצל התכנון לשני תסריטים. הראשון הוא תסריט "למה שנשקיע". בתסריט זה שטח נמל התעופה הופך לעוד מתחמי מלונאות נמוכים, זוללי שטח (נוסח אלו שקמו בשנים האחרונות) ואולי עוד מבנה ציבור (דוגמת כשלון עיר המלכים) או אפילו כמה מבני מגורים שבלוניים כמו אלו שנבנים בשכונות המגורים, אולי בשילוב בריכה, אולי כדיור מוגן. בתסריט זה, העירייה משקיעה רק בסלילת כבישים, תשתיות חשמל ועוד מלונות 3-4 כוכבים 3-4 קומות סביב 3-4 בריכות קמים להם במלבן הקרקע. בתסריט זה שורת נהגי מוניות ומיניבוסים נדרשת לשנע את התיירים משדה התעופה, שחלקם פשוט יגיעו לשם כדי להתחיל את הטיול בישראל קצת יותר בזול, ויבלו שם לילה אחד או מקסימום שניים, לפני שיקחו אוטובוס לירושלים.

בתסריט האופטימי, שבו המדינה מכניסה יד לכיס ומבינה את צורכי השעה של אילת, מביאים מתכנן ערים בינלאומי שעיסוקו ערי נופש דומות. מאפשרים לו לעצב מחדש את כל מרכז אילת. לאורך המסלול מייצרים מעגנה חדשה ומשני צידיה טיילות רחבות עם אזורי מסחר ומעליהם מגדלי מגורים ומלונאות. מייצרים קישור להולכי רגל בין מתחם המרינה החדשה לאזור התעשייה שם מוסיפים מתחמי בילוי חדשים, עם מתחמי מסעדות, פאבים ומועדונים. מנמל התעופה אל אזור המלונות מתחילים בהקמת skytrain עילי על מסילה הלוך וחזור, שיאפשר תנועה מהירה וממוזגת ישירות מהנמל לאילת עם תחנת בייניים בקיבוץ אילות ובאזור לוגיסטי חדש ליד נמל התעופה, שיכלול האנגרים ענקיים וממוזגים שיוכלו לאלכס לצד שינוע סחורות גם מוקדי פעילות תיירותית באזור כמו הופעות גדולות וסדנאות. בנוסף קרן לשדרוג מלונות ישנים מאתרת כ-10 בתי מלון 3 כוכבים באילת ומשקיעה בשיפוץ חוץ ופנים, שדרוג ושיפור המוצר התיירותי.
בנוסף, המרכז הרפואי יוספטל עובר שדרוג ומוקם בית חולים ברמה בינלאומית שימשוך גם תיירות מרפא.

אלו שני התסריטים. בראשון, בהעדר חזון והשקעה רצינית, אילת תמשיך לדשדש ולהסתמך על חודשי 'תיירות הסטודנטים'. ראש העיר שלה ימשיך לרדוף עם הלשון בחוץ אחרי "עורק החמצן" שדה דב, כמו כלב אחר זנבו.. בתסריט השני, נכון - שדורש חשיבה בגדול, השקעה לאומית של כ-10 מליארד שקל על פני 5 שנים וגם הבנה שמתכננים ישראליים פשוט לא מנוסים בתכנון ערי תיירות כאלו ולכן 'חושבים בקטן' - אילת יכולה לשדרג עצמה וליצור תנופה מחודשת כיעד תיירות ומגורים מועדף. השקעה לאומית כזו, בתשתית התיירות ובשדרוג המוצר 'אילת' לא רק תשתית מחלפים או רכבת.
 

bralor4247

New member
כבר ברור לך איזה תסריט יתממש

זה לא בגלל שאין 10 מליארד שקל. זה בגלל שאין מספיק כסף לגנוב.
מישהו חייב קצת כסף בחשבון הבנק שלו
 

amithi1

New member
אילת עיר מתה

למעט תיירים שמחפשים לתפוס שמש או לצלול, אין לאילת שום דבר אטרקטיבי להציע לתיירים.
חוץ מההשקעה שהצעת, אילת תצטרך גם להמציא את עצמה מחדש לחלוטין ולמצוא משהו מקורי שאין לערים אחרות להציע, אחרת גם אם תשקיע שם 10 מיליארד דולר תישאר עם עיר לא אטרקטיבית לתיירים.
 

shershku

New member
לאילת עומדת הפוטינציאל להפוך לעיר עולם מדרג שני

ועוד עיר עולם הלוקחת מטרופולין מפותח משטח בינלאומי - דבר שאני חושב שלא קרה מעולם בהיסטוריה האנושית.
אבל לשם כך, העיר ממש צריכה להמציא את עצמה עם תהליכים נוספים, ביניהם דיפלומטיים ותכנון עירוני מעולה.

לישראל יש עוד שתי ערים שיכולות להיות ערי עולם - ירושלים וחיפה. לצערי, המדיניות היא של חוסר השקעה ותכנון עירוני קלוקל.
 

darkshadow1

New member
איזה פוטנציאל בדיוק יש לאילת?

העיר הוחרבה בשיטתיות במשך שנים: כל אזור המלונות מתוכנן בצורה זוועתית, רצועת החוף צומצמה לרוחב מביך ע"י המלונות שנבנו קרוב מדי לקו המים והכל האזור צפונית למלונות מלא בשכונות מנומנמות ושטחי תעשייה ומסחר שנראים כמו משהו שנלקח ישירות משנות ה-80. בעיר יש 0 אטרקציות משמעותיות ומחירי המלונות מטורפים. תושבי המדינות השכנות לא יגיעו לכאן מסיבות פוליטיות או פשוט כי אין להם כסף, לאירופאים יש מספיק יעדי חופשה קרובים יותר וזולים יותר- ולכן אילת נשענת בעיקר על תיירות פנים, שגם היא סובלת מצמיחה אפסית כי בחלק גדול מהמקרים חופשה באירופה זולה יותר מחופשה באילת- תופעה שרק הפכה להיות ברורה יותר עם הירידה במחירי הטיסות בעקבות הצניחה במחירי הנפט.
 

shershku

New member
כשאני רואה את אילת אני רואה הרבה מעבר לתיירות

איזה פוטנציאל יש לברצלונה? והיא עיר עולם חשובה בלי קשר לעובדה שהיא יעד תיירותי.
אמח יכול להביא דוגמאות נוספות לערי תיירות שהן גם ערי עולם.
אפשר למקם בה מרכזי מחקר שונים בנושאי טקטוניקה, ים, מדבר, מים, אקלים, קלינטק ועוד.
אפשר לפתח בה מעט יותר את הנמל הימי לשלל צרכים. אבל, אין לו פוטינציאל גבוה במיוחד. כמובן שיהיה צריך לרשת אותה ברכבות שינוע.
וזה רק כדי להפוך אותה לעיר המטרופולינית של הים האדום ומעט מעבר.
תהליך נוסף שקורה עכשיו הוא שהסעודים עומדים להשקיע רבות בכלכלה הסעודית כדי להחליף את תלותם בנפט. מה שעשוי להאיץ את פיתוחה של אילת, אם ירושלים ירצו להפוכה לעיר מטרופולינית.
 

darkshadow1

New member
ברצלונה היא מטרופולין של 5 מיליון תושבים,

עם המון אתרים היסטוריים, תרבות עשירה, אדריכלות מיוחדת, קולינריה מפורסמת, עשרות מלונות במחיר שווה לכל כיס, מרחק סביר מרוב מדינות אירופה ומארה"ב ואקלים נעים במשך כל השנה.
אילת היא עיר של בקושי 50 אלף תושבים עם 0 אתרים היסטוריים, 0 אטרקציות תרבותיות, אדריכלות משמימה, קולינריה שתקועה בשנות ה-80, מלונות יקרים לאורך כל השנה, גישה לא נוחה, מרחק גדול יחסית ממערב אירופה ומרחק לא סביר מארה"ב ואקלים בלתי נסבל במהלך עונת התיירות. על מנת להפוך אותה לאטרקציה תיירותית משמעותית המדינה תצטרך להשקיע עשרות מיליארדים- השקעה שהיא פשוט חסרת כל היגיון כשקיימות בישראל ערים כמו תל אביב וירושלים שיכולים למשוך הרבה יותר תיירים פוטנציאליים בהשקעה נמוכה בהרבה.
 

shershku

New member
תיירות היא מדד אחד לפיתוח

ציינת את מרבית המכשולים העומדים בפני אילת.
אבל יש לה יתרונות שאין לתל אביב וירושלים.
מנגד, היתרונות של אילת שונים בתכלית מאלה של תל אביב וירושלים.
אפשר להתחיל בפיתוח התיירות עד שאפשר לפתח את שאר השווקים שאילת יכולת לספק.
שוב פעם אני חוזר, אילת יכולה להיות העיר המטרופולינית של מטרופולין בינלאומי. המשמעות היא שבנוסף לפיתוח העירוני של הערים השכניות עקבה, טאבה ו-Haql הסעודית, יהיה צריך לפתח יישובים חדשים באזור. ביישובים הערביים אפשר לשים את המלונות הזולים יותר.
בעצם הרעיון שלי הוא ליצור איזור בינלאומי שאותו מובילה אילת. כאשר שארם היא המתחרה שלה.
תמיד מתמקדים בשוק היחיד של אילת - התיירות - כאשר מפספסים את שלל היתרונות שלה. היא יכולה להיות מוקד של חדשנות, קלינטק, מדע, תחבורה ועוד.

בוא נתמקד בתחבורה. מה יקרה אם נהפוך את אילת לפרנקפורט הים-תיכונית (או סינגפור היבשתית)? כלומר שתהיה מוקד לשינוע סחורות בין ישראל, מצרים, סעודיה וירדן. הרכבת לאילת, במיוחד אם יהיו רכבות מסע אליה, יכולה לחבר את תל אביב, קהיר, אלכסנדריה, סואץ, שארם, עמאן, מדינה, ריאד ושאר ערי חצי האי ערב. לא תל אביב, ירושלים או כל עיר אחרת בארבעת הערים יכולה לעשות את הדבר הזה.
לכן, אני אומר שלאילת יש פוטנציאל אדיר. אם משקיעים בה מספיק היא יכולה להיות בקבוצה השנייה של ערי עולם, כלומר בקבוצת הדירוג השני שלאחר לונדון וניו-יורק.
 
אתה יוצא מנקודת הנחה אחת שאין לה בסיס

למה שירדן, סעודיה ומצרים ישתפו פעולה עם הפיכת אילת הישראלית למרכז מטרופולין שבעיקרו יהיה ערבי?
גם אם שיתוף פעולה ערבי-ישראלי כזה ייצא לפועל, ירדן ודאי תרצה שעקבה תהיה המרכז ובסבירות גבוהה מאוד סעודיה ומצרים יתמכו בעמדה הירדנית.

אפילו בקטן יותר לא הצליח להירקם שיתוף פעולה כזה ומקימים לאילת נמל תעופה מקביל לזה של עקבה ולא נמל תעופה משותף.
 

shershku

New member
יש הנחה בסיסית הרבה יותר

והיא שאילת היא העיר החזקה ביותר בקצה הזה של הים האדום. עקבה וטאבה אינן יכולות לה. זאת למרות, שעקבה אכן יכולה לקחת את הבכורה.

בכל מקרה, זהו ניתוח על מה יקרה אם כל הגורמים בישראל יחליטו לנצל את מלוא הפוטנציאל של אילת.
 
ספק אם הירדנים מקבלים את ההנחה הזו שלך

ובכל מקרה הם פועלים בעקביות להפריך אותה.
 

shershku

New member
אתה שוכח משהו

אמנם אתה מקבל את ההנחה שלי שהמקום הזה הוא מרכזי במזה"ת.
אבל, בגלל אילוצים גיאופוליטיים הוא מהווה פריפריה מדינית. אם משווים את אילת לעקבה רואים שהעיר אילת היא יותר מרכזית בתוך ישראל מאשר עקבה בתוך ירדן.

הסיבה לכך נעוצה בתכנון האיזור של היישובים במרחב.
ממשלות מפא"י השתמשו ברעיון של מדרג עירוני ובכך יצרו תפרוסת טובה יותר של היישובים. התוצאה היא שהרוב במרכז, עם "קודקודים" בגליל ובנגב. כלומר, עצם חיזוק באר שבע בימי מפא"י מהווה יתרון לאילת של היום ומחר.
לעומת זאת, רוב האוכלוסיה של ירדן מרוכזת בעמאן וצפונה. זו חולשה עצומה לעקבה. ומאחר וירדן היא מדינה מאוד חלשה כלכלית ביחס לישראל, הם לא יצליחו לפתח את עקבה בקצב שראוי למרגע שיפתחו את אילת.
בקיצור רב, סעודיה לא תוכל לסבסד גם את ההשקעות שלה במשק הכלכלי שלה, בשטח שלה מתוך המטרופולין, במצרים, בירדן ובעקבה.

לכן, יהיה מהחוכמה להפוך את עקבה לעיר החזקה ביותר אחרי אילת, ואולי ביחד עם שארם. אני מתקשה לראות עיר סעודית שיכולה להתחרות בהן, למרות שהסעודים יכולים להקים עיר שכזו.
 
אני לא מקבל שאילת יותר מרכזית בישראל מאשר עקבה בירדן

עקבה היא המוצא היחיד של ירדן לים. אילת היא מוצא משני ביותר של ישראל לים.
בשנים האחרונות הירדנים משקיעים בעקבה הרבה יותר ממה שישראל משקיעה באילת.

ולגבי מקום מרכזי במזרח התיכון - כל עוד דאע"ש שולטים בסיני, זה לא יכול להיות מקום מרכזי או "עיר עולם".
וזאת מבלי להתייחס לעובדה "הזניחה" שלישראל ולסעודיה אין קשרים רשמיים.

הסעודים כבר השקיעו בעקבה ואפילו העבירו לירדן שטח על מנת להגדיל אותה.
 
למעלה