שעור בדמוקרטיה

שעור בדמוקרטיה

המורה: שלום תלמידים יקרים היום נלמד מה זו דמוקרטיה !! אלי (מתפרץ): המורה, אני, אני המורה: כן אלי, זו הפעם האחרונה שאתה מדבר מבלי להצביע ומבלי לקבל רשות. אלי: דמוקרטיה זה שלטון הנדל"ן והקומבינה, כמו בעיר ובמרינה. דמוקרטיה זה בלי מזגנים שיהיה חם בכיתות בקיץ וקר בחורף. דמוקרטיה זה שדוחפים שוטרות, ויש המון דיונים משפטיים, ודמוקרטיה זה שהבוסים של חברות ממשלתיות מחליטים מי יהיה ראש העירייה, ומביאים הרבה כסף בשביל זה. ואתם יודעים מי המציא ת'דמוקרטיה הזו? אני המצאתי, רשמתי עליה פטנט. יעלי (מצביעה ומתפרצת): המורה, המורה אני, אני יודעת, הוא לא מבין המורה (צווחת): אלי, תפסיק להציק לעוזי, אם הוא מפחד לרוץ הוא לא ירוץ, אתה לא יכול להכריח אותו, הוא הגיע רק לפני כמה ימים מעיר אחרת, הוא לא מתאקלם, הוא מפחד להיכשל. אלי (יוצא מהכיתה בזעם וטורק אחריו ת'דלת). המורה: (מנדנדת בראשה) אצל אלי זה תמיד כך, עוד כמה ימים הוא יירגע ויחזור לכיתה, ועד אז יהיה לנו קצת שקט. יעלי עכשיו תורך, מה זו דמוקרטיה יעלי? יעלי: דמוקרטיה זה שלטון היחצ"ן, זה שבעיקר מדברים ומפרסמים בעיתון, ושבמודעות יש הרבה צבע ירוק, אופטימי כזה, ושכל הזמן מחייכים במודעות, וזה שמדברים עם התושבים דרך טייפ רקורדר (הם רק שומעים ולא יכולים לדבר, איזה כיף), ושיש המון דוברים ודוברות, ושכל מי שרוצה מידע מהעירייה יכול להתפוצץ ולהשתגע, וזה ששולחים לעיתונים מכתבי איום מעורכי דין וככה מכוונים את הפרסומים שלהם – זוהי דמוקרטיה, ולא אלי המציא אותה, אני המצאתי אותה עם החבר שלי יריבוש, שלומד בבית ספר אחר, אבל אנחנו עושים יחד שיעורים. המורה: מוישהל'ה, ולמה אתה כזה שקט היום? מוישהל'ה: כי הם מדברים, והכלל הראשון בדמוקרטיה הוא החובה להקשיב גם לדעות חריגות ולא מקובלות. יעלי (על סף היסטריה): המורה, חייבים לסתום לו ת'פה, הוא שוב אומר שאני לא צודקת, הוא עושה לי את זה כל פעם, חייבים לסתום לו, חייבים. המורה: יעלי תירגעי, אנחנו מדברים היום על דמוקרטיה. כן מוישהל'ה אז מה אתה יודע על דמוקרטיה? מוישהל'ה: דמוקרטיה זה עוד מימי יוון העתיקה, דמוקרטיה זה שלטון העם, העם בוחר בשלטון שטוב לו, השלטון פועל, ועל פי פעולת השלטון העם מחליט בבחירות הבאות אם להשאיר את השלטון או להחליף אותו – וכאשר השלטון הוא כמו הדמוקרטיה של אלי או יעלי, אז ודאי מחליפים אותו, ומהר. בדמוקרטיה יש הפרדת רשויות, יש שמירת חוק, יש זכויות אזרח כמו חופש הביטוי והזכות לדעת, יש מינהל תקין, יש שמירה על זכויות של הציבור, יש שמירה על נכסי הציבור, יש ניקיון כפיים ויש עוד הרבה הרבה דברים טובים. המורה: אז אתה היית בוחר נגיד באלי או ביעלי לתפקיד בשלטון? מוישהל'ה: בטח, אבל כל אחד בתחום שלו, אלי יכול מצדי לעבוד בלכלוך ובזבל – אבל רק עם פיקוח, ויעלי בגלל שהיא תלמידה ובגלל שהיא קיבלה פרס חינוך, היא יכולה לעבוד בחינוך (אבל רק לא חינוך לדמוקרטיה, אתם כבר מבינים למה). וגם למשל דני הוא יכול לעבוד בתיירות והספורט הימי במרינה, ואורית שלומדת תנ"ך ואנגלית מוגבר יכולה לעזור בחינוך הדתי, ויודהל'ה הקבלן השקט הזה הוא יכול יעזור בבניה לזוגות צעירים וורדהל'ה המצטיינת משנה שעברה יכולה לעזור בניהול כספי– כולם יכולים לתרום את חלקם בשלטון. המורה: אז אם כל אחד עובד בתחום שלו איך תתבצע האינטגרציה, מי ינצח על כל התזמורת הזאת? מוישהל'ה: הגזמת המורה, זו כבר שאלה פוליטית ואסור להכניס פוליטיקה לבתי הספר, תחשבי לבד – הרי למדנו היום מה זו דמוקרטיה, פשוט תבדקי היטב ותבחרי בטוב ביותר לראשות העירייה ובטובים ביותר למועצה.
 

Tami me

New member
תודה על יצירה כל כך מושקעת

גם אני חושבת כי יעלי זו בסך הכל דמות יחצנית. אף אחד איננו ממש מכיר אותה - כנראה חוץ מבני משפחתה. מעל פרוספקטים ירוקים מספרים לנו כמה יעלי נחמדה וחייכנית ועושה למען התושבים. אם תפנה אליה בבקשה תקבל תשובה מדובריה - יחצניה. גם הם בטח לא יודעים כלום עליה. אני לא בטוחה שהיא בכלל קיימת. מהסיפור שלך הבנתי כי כל המועמדים ביחד יכולים לנהל את העיריה בהצלחה רבה כאשר כל אחד מתעסק במה שהוא מבין. אבל אידיליה כזו כידוע לא עובדת במציאות ובסופו של דבר יהיה בוס אחד. או יעלי שמבינה רק בחינוך ואיננה סומכת על אף אחד או מישהו אחר. אז מה יהיה?
 
גם בחינוך היא לא מבינה

יעלי שמורה במקור-מסתבר לא מבינה בחינוך, דובריה בפורום יכולים לצעוק עד מחר שאחוז הבגרות עלה, יש השקעה בחינוך וכל שאר הסיסמאות של יריב בן-אליעזר. למי תאמיני למורה, שרואה דברים בשטח או לנציגיה של גרמן?!
 

Jas Per

New member
נדמה לי שאתה משמיט פרטים

א' הרצלייני נדמה לי שאתה צודק - גרמן היתה מורה בעברה, אך נדמה לי שבין השאר גם ניהלה בי"ס וחברה פרטית. מלבד זאת, בין אם למועמד זה או אחר יש נסיון ניהולי יותר גדול ובין אם הוא או היא יהיו ראשי עיר יותר טובים, זה לא משנה לגופו של עניין, שהוא, שיעל גרמן היא המועמד היחיד שאינו צריך לשכנע שיש לו יכולות ניהוליות! הרי חמש השנים האחרונות עומדות מאחוריה. זו זכותך להחליט באם הן מוכיחות שיש לה נסיון או אין לה, אבל כמעט להאשים אותה שהיא מורה ואין לה נסיון ניהולי זה קטנוני, כי יש לה נסיון ניהולי רב. כמובן שזו זכותך להחליט מה איכותו. לאחר שאבדוק מספר נתונים, גם אביע את דעתי בנושא זה. חבל שהדיונים כאן נערכים על מהן העובדות, בניגוד לדיון ענייני ואמיתי שנוגע לכיצד מפרשים אותן. אם גרמן אומרת שפסי האטה וככרות מורידים את מספר התאונות (נושא שעלה בכנס של שלה), קשה לי להתווכח עם זה. עכשיו עלי להחליט האם יותר חשוב לי לנסוע במהירות שאני אוהבת או לחסוך בחיים. אני מעדיפה לחסוך בחיים. במקרה זה אני מסכימה עם שיטתה. כמובן שלאו דווקא בכל המקרים, אך הנקודה עודה בעינה - שיש למקד את הדיונים פה בפרשנות, בערכים, בסדרי עדיפויות, ןלא בנתונים קטנוניים!
 

Salem

New member
5 שנים עומדות מאחוריה../images/Emo35.gif

5 שנים שלא נעשה בהם דבר. אני לא בא לתקוף, אבל לא קרה בעיר הזאת כלום במשך 5 שנים! בנו כמה כיכרות, שתלו כמה עצים. חנכו את הספורטק שהיא אפילו לא יזמה. וזהו... גרמן טורחת לקחת קרדיטים על דברים לא לה, כמו המזגנים. את המאבק למזגנים בביה"ס אורית רשפי הובילה וההתקנה התחילה בתקופת לנדאו. בית הנוער שהיא נהנת לדבר עליו אפילו לא גמור... כל השטויות שמדברים על שיפורים בחינוך... הרצליה עדיין מקום אחרון.
 

eopeace

New member
מבדר

סיפור נחמד ומנותק מהמציאות, אבל ננסה להוציא ממנו כמה דברים קטנים ולראות את קשרם. הפעם אני אעשה זאת כאדם שפעיל בכיוון של זכויות אדם. ובכן, כלל בסיסי הוא שאדם חופשי לעשות הכל כל עוד הוא לא פוגע באחר. כך חופש הביטוי. אדם רשאי להגיד הכל בכיכר העיר. אך ברגע שהוא מלעיז על חברו, הוא פגע בזכותו של חברו לכבוד, אמינות ויושר. כשאדם צועק על חברו בכל מקום - הוא לוקח שוחד, לחברו יש זכות להתגונן ולהעמיד את כל זה במבחן - אם לוקח שוחד, ביהמ"ש לא יקבל את תביעתו. אם לא לוקח שוחד, ואם לא הוכיח חברו כי היה לו בסיס עובדתי רחב כשצעק את שצעק, אז הוא פגע בזכויות ועליו לשלם על כך. סיפור אחר... בעיר לוחות מודעות לצורך הבחירות - ביוזמת העירייה, על מנת שכלל תושבי העיר יוכלו לראות את כל המועמדים בצורה שוויונית. בכל סדרת לוחות, מוקצה לוח אחד לכל מועמד - כל המועמדים יודעים על כך. ובכל זאת, רוב הלוחות מלאים במודעות של מספר מועמדים שלהם אין גבול. אותם מועמדים שצועקים בכל מקום דמוקרטיה וחופש הביטוי עושים שני דברים כשהם תופסים כך את לוחות המודעות. ראשית, הם עשו דבר לא חוקי - הם קיבלו אישור לתלות על לוח אחד - כל תלייה אחרת הינה תלייה בלתי חוקית בהגדרה. שנית, מועמדים "קטנים" וחסרי אמצעים יחסית, לא מקבלים שטח שווה כנדרש ויוצאים נפגעים מהצועקים. וזאת למרות שגם להם מגיע חופש הביטוי - אז כאן השאלה - אם כשאדם צועק חופש ביטוי, הוא פוגע בחופש הביטוי של אחר, כיצד יש להתייחס לכך? הסיפור שהבאת נחמד אך לא קשור לשום דבר שהוא. הפורום כאן, אני מקווה, לא משכנע אף אחד לשום עמדה. אם יש כאן מישהו מתלבט שייבדוק את הנתונים והעובדות בעצמו - לא מהמועמדים ולא מהעיתונות - לך למקורות. במקביל, בקר בחוגי בית - של כל אחד מהמועמדים. ותחליט מי מתאים לך. ברגע שמגיעים לרמה כזו, וממשיכים בה בצורה מגעילה כמו שראיתי כאן בימים האחרונים, חבל יהיה אם ייצא כאן מישהו משוכנע לכאן או לכאן.
 
שיעור בדמוקרטיה - המשך

למחרת....... המורה, (פונה לעבר הדלת): שלום שמוליק, איפה היית חמש שנים לא ראינו אותך? שמוליק: אני בבית אוסף בולים ומשחק מונופול, את יודעת שקונים ומוכרים מגרשים ובתים, חותמים על שטרות ומבטלים ערבויות. המורה: שמוליק בוא תשב, אתה יכול לשבת על הכסא של אלי כי הוא יצא בחוץ ואת הכסא שלך תפס עוזי, התלמיד החדש מרמת השרון. שמוליק: עזבי אותך מלשבת, אני חוזר הביתה, אני מקבל דמי כיס גם בלי שאלך לבית ספר ומבלי שאכין שיעורים. המורה: אז לפני שאתה הולך אולי תגיד לנו מה את חושב על סוגיית הדמוקרטיה עליה דיברנו אתמול? שמוליק: דמוקרטיה זה מאד פשוט, דמוקרטיה זה שלטון שמביא פרנסה, אם אלי מביא לי פרנסה, אז זותי הדמוקרטיה, ואם יעלי מביאה לי פרנסה אז היא הדמוקרטיה, ובהרצליה כבר הרבה שנים לא פסקה הדמוקרטיה. הרצליה – דמוקרטיה ללא הפסקה.
 
למעלה