שפת הסימנים לתינוקות

שפת הסימנים לתינוקות

מישהי ניסתה? אני קראתי לפני כמה חודשים את הכתבה ב"הורים וילדים", התלהבתי וקניתי את הספר. הם עכשיו בני 9 חודשים ולפי הספר זה הזמן להתחיל לתרגל איתם את הסימנים, אבל אני קצת מתוסכלת. בחרנו 3 סימנים ראשונים (אור/שמש, בקבוק, חתול) ואני משתדלת לעשות את הסימנים במקביל לזה שאני אומרת את המילים, אבל הם בכלל לא מסתכלים על הידיים שלי! מישהי התנסתה בשיטה?
 
מיכל, אילן ממש ממש התלהב מהכתבה

הזאת, אני לא ממש קראתי אותה
בכל מקרה, הם אוטוטו יתחילו לדבר ממש ואז זה מיותר לא?! חשבתי שזה לגיל יותר מוקדם... בכל מקרה, בהצלחה
 
שירלי, ממש לא!

אפילו בגיל של תומר זה לא מאוחר מדי להתחיל, כי היכולת הוורבלית שלו עדיין נמוכה. הוא מבין הרבה יותר ממה שהוא מסוגל לבטא. לפי הספר זה גורם לתיסכולים ולתקשורת פחות טובה ביניכם. ילד בגיל של תומר יודע אולי להגיד "בקבוק" או "במבה", אבל מתקשה עם מילים גדולות כמו "ג´ירפה" או "מלפפון" ושפת הסימנים יכולה לתת לזה מענה. באופן עקרוני, שפת הסימנים נועדה לשמש כגשר בין התקופה שבה הם מבינים אבל לא יכולים להתבטא לבין התקופה שבה הם יכולים להתבטא באופן חופשי.
 
מתוקה שלי, אין מילה שתומר לא אומר..

כך שהיכולת הוורבלית שלו מעולה. אין שם של חיה שהוא לא אומר (כולל גירפה) רק צריך להכיר איך הוא אומר את זה ואנחנו מכירים וגם הגננת והמטפלות לומדות! הוא אומר את שמות מרבית הירקות והפירות (גם מלפפון). הוא אומר עשרות פעלים ובקיצור, אין כמעט מילה שהוא לא אומר. יש לו אוצר מילים של יותר ממאה מילים אם לא מאות ואני לא מגזימה! זה בא אצלינו בהפתעה כי תומר החל להגיד עיצורים בגיל מאוד מאוד מאוחר... אולי זה היה טוב בגיל של הקטנים שלך. אולי זה טוב לכמה חודשים אבל אח"כ בד"כ הם לומדים מהר מאוד להתבטא והשפה הולכת ומתעשרת.
 
אז ../images/Emo52.gif טעיתי.

לא התכוונתי חס וחלילה להעליב את הוד חמודיותו
אבל שפת הסימנים לא באה להחליף את השפה הרגילה. היא נעלמת מעצמה כאשר הילדים לומדים להתבטא וורבלית.
 
חלילה, לא העלבת../images/Emo70.gif רק הזכרת לי שוב

כמה אנחנו לא יודעים מה נמצא מעבר לפינה, כלומר, כיום כשאני משוחחת עם אמא לילד בוגר מתומר אז אני לא מעיזה יותר מידי לחוות דעה ולגבש דעה על מצבים מסויימים כי אני יודעת כמה בעצם אני לא יודעת... וגם עבור ילדים הקטנים מתומר, אני רק יכולה לחלוק כיצד זה היה אצלנו ואותה אמא תקח את מה שמתאים לה. זה לא הופך אותי מומחית לילדים עד גיל שנה וחצי... מה שאני מנסה להגיד הוא שלא יכול כל-כך לדעת ואין על מה להתנצל. גם אם הוא לא היה מדבר כך עכשיו זה היה בסדר גמור! לדעתי שפת סימנים יש בה גם יחוד משלו והיא אכן יכולה לשמש אותם בתקופה המתסכלת (ולתומר היתה אכן תקופה כזאת) בה הם לא מסוגלים לבטא עצמם וורבלית!
 
קראתי את הכתבה בזמנו, וניסתי 2

סימנים: אוכל ושתיה. גיליתי, מהר מאוד, שהסמינים מיותרים, כי שגיא מבין אותי טוב מאוד בלי הסימנים וגם יודע "לענות" לי כשאני שואלת אותו אם הוא רעב או צמא. כשהוא רעב או צמא, הוא ידע "לסמן" לי בבכי והייתי שואלת אותו אם הוא רעב או צמא. אם הוא היה מתחיל צחקק למשמע אחת המלים שהתאימה למצבו (רעב או צמא) ישר ידעתי מה הוא רוצה. וזה ממשיך כך עד היום. חשבתי רבות על השפה הזו, והגעתי למסקנה שזה סתם יתסכל אותו ללמוד עוד שפה בדרך לשפה המקובלת.
 

שרהודיה

New member
אני גם בדיעה שאפשר לעשות דברים לבד

לפחות שמשך אותי לראות את הספר
אבל מהכתבה הבנתי שבעצם כל ילד עושה את זה בדרך שלו..
אני לא בטוחה, אבל יש לי חשש ששימוש בסימנים יעכב את הדיבור.. יותר חשוב לדבר עם הילד ולעודד אותו לדבר ולא להשתמש כ"כ בסימנים (כי את זה הוא עושה מבלי שנלמד אותו...)
 
מיכל, בזמנו את סיפרת לי על זה

והיום אני חושבת שהדר מפתח לעצמו שפת סימנים משלו, כל התנועות שכתבתי עליהן, בדקתי והוא חוזר על תנועות מסוימות בהקשרים קבועים, ממש מנסה לומר לנו דברים. אז נראה לי שאקרא את הכתבה ואולי אתחיל לנסות את שפת הסימנים עליו.
 
למעלה