שרון אביב ממשיכה להשיב לאלה שטרם נענו

הפורום מארח את שרון אביב ../images/Emo140.gif

שרון אביב - מספרת סיפורים ויוצרת רב תחומית, מנחה סדנאות באמנות הסיפור, במאית, מנהלת אמנותית ומייסדת "גולם"- המקום הרב תחומי למספרי סיפורים. * פרטים נוספים על שרון ועבודתה תוכלו למצוא באתר שלה. בשירשור זה תוכלו להעלות שאלות, בקשות לעצות והדרכה וכל מה שמעניין אתכם ויכול לעזור לכם בעבודתכם **נא להוסיף את הפניות לשרון אך ורק בשירשור זה על מנת שפנייתכם תענה. ** תשובות ינתנו החל מיום שישי 27.11 ועד ליום ראשון 29.11.
 
../images/Emo140.gifהיי שרון !

לא יודעת אם את זוכרת, דיברנו בטלפון לפני חודש-חודשיים (אני חגית מהערבה
). אז אמנם לסדנא לצערי לא הצלחתי להגיע, אבל הנה שאלותיי : 1- האם את חושבת שיש סיפורים שלא מתאימים לשעת סיפור לילדים , הכוונה לסגנון ספרותי מסויים שכדאי פשוט לוותר עליו ולא לנסות ? 2- איך כדאי לעבות סיפור קצר , האם להוסיף חלקים לסיפור או ע"י מוזיקה או שיתוף הילדים ? 3- אשמח אם תתני טיפים שלדעתך יהפכו שעת סיפור לילדים למוצלחת וזורמת במיוחד ? מה עושה, לדעתך, שעת סיפור לטובה ? תודה לך על תשומת הלב
ועל ההתארחות
 
שעת סיפור - מתי זה התחיל?

אז ככה...לפני אלפי שנים סיפרו סיפורים לכל השבט, הקבוצה, הקהילה מבוגרים וילדים יחד מתוך הבנה שכל אחד יקח מהסיפור את מה שהוא צריך, כי סיפור טוב הוא מגש פתוח של פתרונות יצירתיים ואנחנו אף פעם לא יודעים מה יהיה האפקט של סיפור שסופר, במקרים מסויימים, הסיפור יכל אפילו לשנות חיים של מישהו...ויש דוגמאות כאלה. עד למהפכה התעשייתית התיחסו לילדים כאל מבוגרים קטנים, אחרי המהפכה החלו ליצור צעצועים לילדים, לכתוב להם סיפורים ולשלוח אותם לבית הספר. או אז החלו סיפורי העם להדחק הצידה והזרקור הופנה למושג החדש שנתבע "ספרות ילדים", מאז עולם הילדים הלך ונעשה מופרד מעולם המבוגרים, והיום אנחנו פוגשים מופעים המחולקים לגילאים ותתי גילאים. שעת סיפור הוא מושג חדש יחסית ובמיוחד בארץ התפתח לאין שיעור בעשר השנים האחרונות, אז מה זה בעצם? ומה חשוב שיהיה שם? על השאלות האלה אין מספיק תשובות, וזה בעיקר נתון לפרשנות של מי שמזמין את המופעים האלה, שברוב במקרים עוסק בניסוי וטעיה ולפעמים מודד את איכות המופע בקריטוריונים לא נכונים כמו למשל: מהי כמות החפצים/בובות/אביזרים שהמספר מביא.כולכם בודאי נתקלתם בזה. אני חייבת לספר שבאנגליה למשל כאשר מזמינים שעת סיפור לילדים בספריה או בית ספר, מתכוונים לשעת סיפור, כלומר מספר סיפורים מיומן שמביא את עצמו, מקסימום, כובע, לפעמים גלימה, לעתים רחוקות מזוודה קטנה ובמשל 45 דקות מספר 3-4 סיפורים בסגנונות שונים ונסמך בעיקר על כישוריו כפרפורמר, וכאומן-סיפור. ואז....ואז לילדים יש מקום לדמיין, ליצור את התמונות בדמיונם. אז...אז אני לא אומרת ששימוש בחפצים/בובות/אביזרים הוא לא נכון - חס וחלילה - אלה שילדים היום יותר מדי מורגלים לדימוי ויזואלי בצמוד למילה, הם רואים המון טלויזיה, בכל ספר יש תמונות והילדים כמעט לא מורגלים בחוויה של לשמוע סיפור בלי לראות מייד את התמונה שמישהו אחר יצר בשבילם. במהות של אומנות הסיפור עומד הקשר עם הקהל, היכולת של המספר להוביל את הקהל לעולם של קסם, לאפשר לשומעים להשלים את התמונות בדמיונם, ולהרגיש שהם חלק מהחוויה היצירתית, ובדרך להנות משפה טובה, קצת הומור אם אפשר, ובעיקר בעיקר סיפור טוב. לגבי שימוש בחפצים ובובות: הוא נפלא אבל צריך לשים לב שהוא לא בא על חשבון טכניקות סיפור, שהוא לא שם כדי "לרצות" את הצורך של הילדים כל הזמן בהמחשה, אם אפשר לבחון כל חפץ או בובה ולראות אם הם תורמים לסיפור, מובאים לקהל בשימוש נכון שממשיך לאתגר את הדמיון, כמו שימוש חוזר באותו חפץ לשימושים שונים, כמו בובות שמשאירות רמזים ושואלות שאלות ולא ממש משחקות את הדמויות בסיפור אחד לאחד, ובעיקר משאירות את הילדים במקום של הפליאה ומפתחות אצלהם את היכולת לראות תמונות בדמיונם, ולהמשיך לפתח את עולמם הפנימי. בארץ נתבע בשנים האחרונות סגנון של שעות סיפור בהן מסופר סיפור אחד בלבד לאורך 45 דק'. זה לא חייב להיות כך, שעת סיפור יכולה להבנות גם סביב נושא כמו כובעים, חיות וכו' כאשר מסופרים בה שלושה סיפורים. אבל אם כבר בוחרים לעבוד עם סיפור אחד, אז ברור שצריך לעשות שם עוד משהו, ואני לא אוהבת את המילה "לעבות" אבל זה מה שנעשה בדרך כלל. אז מה עושים עם זה? נתחיל בשאלות: איך לבחור סיפור? - קודם כל אם הוא מניע אתכם, אם אתם אוהבים אותו גם הילדים יאהבו אותו, כדאי לציין מאיפה הסיפור, וגם את זה אפשר לעשות דרך איזהשהו סיפור מסגרת קטן או פתיח, כמו: את הסיפור הזה שמעתי מ...יום אחד פגשתי את ...וככה קיבלתי את הסיפור הבא...אם הוא סיפור עם, זו הזדמנות להביא גם את העולם התרבותי של הסיפור, אין ממש סגנון שלא מתאים. סיפור טוב הוא סיפור טוב נקודה. לגבי השאלה על ה"לעבות" סיפור: אז קודם כל שעת סיפור בנויה מפתיח, סוגר וסיפור. אריסטו ייחס הרבה חשיבות לפתיח ולסיום של סיפור או הצגה כי הפתיח לוקח אותנו מעולם היום יום לעולם הקסם, והסיום מנחית אותנו חזרה מעולם הקסם לעולם היום יום. הפתיח והסיום יכולים להכיל שיר, משחק, שאלות ותשובות, חפץ קסום, דיאלוג עם בובה. ואת הסיפור עצמו אפשר לחלק למקומות שבהם המספר מוביל את הקהל בדמיון, ולסצנות שאחנו עוברים בהן להתרחשות דרמטית, שם יש באמת מקום לקטעים של שימוש בחפצים ובבובות, לשיתוף של הילדים ואפילו הזמנה של הילדים להיות אלמנטים בסיפור ביחידים או בקבוצה. המשך יבוא...
 
מענין מה שסיפרת על אנגליה

תמיד מסקרן אותי לדעת איך זה במקומות אחרים ... כל כך מזדהה עם מה שכתבת על הדמיון והתרגלות הילדים לפירוט ויזואלי. בשנה שעברה עבדתי בגן אנתרופוסופי שם כידוע יש מקום רב לדמיון, ואכן הילדים שיתפו פעולה יפה עם ה"חוסר" בפרטים, בניגוד לגנים אחרים . תודה לך על התשובות ויהיה נפלא אם תוכלי להישאר עוד ...
 
תודה רבה ענבלית

אנחנו שולחים ניוז לטר אחת לשבועיים-חודש ובו מופעים, פרויקטים מיוחדים, סדנאות שאפשר להצטרף אליהן, מי שמעוניין יכל להכנס דרך צור קשר באתר של גולם ולהצטרף לרשימת התפוצה, כתובת האתר:www.gollem.org
 

גליתוי

New member
שרון ברוכה הבאה!../images/Emo140.gif

איזה כייף לנו שאת מתארחת פה אצלנו בפורום! ולגבי שאלות בנושא... האם התחום שלנו, שהוא בעצם המחזת ספור להצגת תיאטרון בובות נכנס ל"אמנות הסיפור כתחום או שזה משהוא אחר? גם אני כמו חגית אשמח לדעת איך מעבים סיפור בלי להכביד במלל רב, תוך כדי שמירה על קשב ועניין אצל הצופים. אני מצליחה להציג בפני הילדים (שהם הקהל שלי) בין רבע שעה לעשרים דקות כשאני משתדלת לא להוסיף עלילה שלא קיימת בסיפור. אני מעבה בדרך כלל דרך אפיון הדמויות, לעתים מוסיקה ותנועה של הבובות אבל אני משתדלת לשמור על המקור ולהיות נאמנה לו, מה דעתך? לגבי בחירת סיפור, איזה דגשים את שמה? תודה! גלית
 

shir300

New member
הי שרון

יש לי כמה שאלות: 1. האם תוכלי לתת כמה קווים מנחים לגבי איך לגשת לסיפור ולעבד אותו? כלומר למצוא בו את הפואנטה ואת המקום שבו אנו מתחברים אליו? מתי אפשר לומר שהסיפור הופך ליצירה? 2. קצת על אמצעים דרמטיים להעביר את הפואנטה או המסר בלי "להגיד" אותה. 3. אני חושבת שאחת המטרות שלנו היא לקרב את הילדים לעולם הסיפור והספרות, לגרום להם להנות מסיפורים ולאהוב אותם, להזדהות ולמצוא את עצמם בתוכם. האם יש לך הארות לגבי זה? סליחה על השאלות הגדולות ותודה רבה
 
שלום שרון

אני מקווה שהשאלות שלי רלוונטיות... תודה שבאת לביקור בפורום! 1. האם יש סיפורים שאת ממליצה עליהם למבוגרים? (כוונתי לסיפורים קצרים שיכולים להתאים לקהל מאזינים של קשישים) 2. האם יצא לך לעבוד עם קשישים לראות את התגובות שלהם להקראת\המחזת סיפורים? 3. האם יש סיפורים שאת ממליצה עליהם כאשר עובדים עם ילדים מחינוך מיוחד? 4. "סוף חדש" או הוספת פרטים לסיפור שהילדים ממציאים- מתי כן ומתי לא? תודה רבה, יפעת (חבובית)
 

ayaly2

New member
היי שרון../images/Emo13.gif

תודה על ההיענות שלך לתרום לנו מזמנך לפורום
שמי איילה ואני ממחיזה שעות סיפור כחוג שבועי בגני ילדים והצגות לגילאי:2-6 בשילוב בובות כפפה,מוסיקה ואביזרים וכמובן לעיתים גם את הילדים. ** האמת שכבר לקחו לי את רוב השאלות
אז אשמח להפנים את התשובות. ורציתי לדעת כמה אביזרים לשעת סיפור(ספרייה/מקום ציבורי אינטימי)כזה או אחר,לדעתך צריך על מנת שזה לא יהפך להצגה? תודה איילה
 
שלום שרון....ברוכה הבאה../images/Emo24.gif

אילה הקדימה אותי ולכן אנסח את שאלתי אחרת. פעם כשהזמינו אותי לשעת סיפור הבאתי מינימום אביזרים לאט לאט הרחבתי והעמסתי וכיום כמעט ואין הבדל בין שעת סיפור להצגה רגילה לכן אני קוראת לזה "תיאטרון סיפור"
"בתכלס" ההבדלים בין הצגה לסיפור הם: תאורה,מסך אחורי , מוסיקה מקורית. בתיאטרון סיפור אני כמובן לא ארים מסך אחורי ולא אסחוב תאורה והמוסיקה? מהשתלמויות וממוסיקה קלסית.... בהצגה אשקיע קצת יותר...... אני "מקנאה" באילו שבאים עם מזוודה וכמה אביזרים ומצליחים לרתק קבוצה גדולה של ילדודס.... בשביל זה צריך כריזמה אישית וכמובן להמחיז היטב את הסיפור,לחלק תפקידים,תלבושות ותפאורה..... נו? זה לא הצגה??? השאלה: מהו הגבול הדק בין תיאטרון סיפור להצגה? ועוד שאלה: מהם הטיפים המומלצים לתיאטרון סיפור? כל טוב מהבית החולה
[לצערי כולם אצלי חולים...כולל אחותי שגרה לידי...] טוב דודי....הינה שאלתי ולא עשיתי בושות
 
שלום דבי ונעים להכיר

קודם כל בריאות-והרבה, מקוה שאת בטוב, לגבי שאלותיך, הרבה מהן נענו כבר למעלה, אז כדאי לקרא שם את התשובות. תיאטרון סיפור לילדים הוא באמת מופע שבין סיפור לתיאטרון, כפי שאני רואה את ההבדל בינו לבין הצגה זה לא כמות האביזרים, או הבובות, או המסך או המוסיקה, אלה הגישה בבניית היצירה, כלומר תיאטרון סיפור נובע מהסיפור הוא נוצר בעולמו של המספר הבורא את עולם הסיפור, הכל מתחיל בו ומסתיים בו, ואנחנו מתחברים למופע דרך עיניו של מספר יחיד זה... בהצגה אנחנו מפריטים את הסיפור לדמויות המיוצגות על ידי בובות או שחקנים, ונקודת המוצא היא אחרת, וכך גם דרך הצגת הסיפור. זו שאלה גדולה שאפשר לענות עליה במפגש או אפילו בקורס שלם... בכל אופן מקוה שנתתי כיוון ובהצלחה בתיאטרון הפטריה.
 
סליחה על השאלות שעוד לא נענו מבטיחה לענות

בשל עומס גדול...מבטיחה לענות בימים הקרובים, שבוע מצויין, שרון
 
שלום איילה

על רוב שאלותייך עניתי למעלה, בעניין החפצים בשעת סיפור...זה לא עניין של כמות כמובן, כל שעת סיפור היא מופע, יצירה אנחנו רוצים לשאול את עצמינו עד כמה כל חפץ תורם ליצירה הזו, שייך אליה אנחנו היינו רוצים להשתמש בחפצים באופן כזה שיגרה את הדמיון של המספר והקהל, שחפץ יהפוך מדבר לדבר ויעצים את חווית הסיפור ולא יגרע ממנה. בהצלחה
 
שלום יפעת (חבובית)

העבודה לקהל של קשישים דומה מאד לקהל מבוגרים, עם כמה רגישויות לנושאים העלולים לפגוע, ועל זה תוכלי לקבל מידע מהאדם שהזמין אותך ביחס לקבוצה הספציפית, בכל אופן את הסיפורים כדאי לבחור כמו לכל קהל עם הלב..לסיפור שאת מתחברת אליו גם הקהל יתחבר, יש בהחלט סיפורים שאפשר לספר לכל קהל, ההבדל הוא באופן ההגשה יותר מהחומר עצמו, סיפורים למבוגרים אפשר למצא באתרים רבים הנה שלושה רעיונות: האתר של גולם (המרכז שלי) תחת "טווים סיפורים" http://www.gollem.org/page.asp?id=34&show=slides האתר של יואל פרץ http://web.macam.ac.il/~yon/ פורום מספרי סיפורים בתפוז http://www.tapuz.co.il/TapuzForum/main/articles/?forumId=657 בהצלחה, שרון
 
מסיפור כתוב - לסיפור בע"פ

שלום שיר, תודה על השאלות, על חלקן כבר עניתי, הנה המשך: לגבי עיבוד סיפור, אנחנו רוצים להשאר נאמנים למבנה הנכון שלו, תוך דגש על: -פתיח, קונפליקט, עימות, ואם יש התרה והשלמה- אנחנו רוצים לברר מה המסר של הסיפור עבורינו, ולבחון איך המסר הזה עובר בכמה רמות בדרך הגשת הסיפור, כפי שאמרת, בלי להאכיל בכפית, אלה להשאיר אותו פתוח כך שכל אחד (גם ההורים שהם בעצם ילדים שהתבגרו) יוכלו להנות ממנו ולהתחבר אליו בדרכם שלהם. הסיפור הופך ליצירה ברגע שנגעת בו... מספרי סיפורים בבריטניה מאמינים שמשסיפרת סיפור שבע פעמים הוא הפך להיות שלך...אפשר לנסות את זה בבית! לגבי יצירות ספרותיות לילדים, אני כן חושבת שחשוב להכיר לילדים יצירות ספרותיות אבל בלי לוותר על מעשיות ואגדות, שהן בעיני לא פחות חשובות, ולפעמים אפילו יותר, הן נצרבות בתודעתנו כחוויה מעצבת, עוסקות בתבנית האנושית הבסיסית באופן כזה ששואל שאלות ומשאיר בידינו את המפתח לפתרונן. אפשר לקרא קצת את ברונו בטלהיים בספרו "קסמן של אגדות" ולהזכר למה. אחד הדברים שיכולים להעשיר מאד את עולמם של הילדים זו השפה בה אנחנו משתמשים, להשאיר אותה גבוהה ויחד עם זאת לספר אותה בגובה העיניים בלי להתיילד-אתגר לא פשוט. בהצלחה
 
שעת סיפור - הנה זה ממשיך

שלום גלית, הרבה מהתשובות לשאלותיך נמצאות במה שכבר כתבתי למעלה, אז כפי שכתבתי קודם הגבול בין שעת סיפור-תיאטרון סיפור-הצגה נעשה כבר מאד דק, ברגע שיש שם כפי שאת מתארת "המחזת בובות" למה לקרא לזה "שעת סיפור" ולא הצגה. לגבי נאמנות למקור - אם זה סיפור עם, בודאי יש לו כבר אלפי גרסאות אז אין בעיה להוסיף עוד גרסה בעיבוד אומנותי שלך, וזה בלי לפגוע כמובן במבנה הנכון של הסיפור. אבל אם זה מעשיה ספרותית או סיפור ילדים, אז אנחנו נכנסים לאזור הבעייתי של זכויות היוצרים ועיבוד, על זה קשה לתת תשובות כלליות זה כבר מזמין בדיקת כל סיפור לגופו. מקוה שעניתי...
 

erelu

New member
תודה מקרב לב על התובנות שעוררת בי ....../images/Emo23.gif

 
למעלה