שרשור פרשת שבוע

rrina

New member
שרשור פרשת שבוע

חשבתי שזה יכול להיות נחמד להוסיף כל שבוע שרשור על פרשת השבוע. אז פרשת השבוע הקרובה היא פרשת שמות. וכאן יש כל מיני דברים נחמדים שקשורים לפרשה בפרשה זו, ה' מתגלה אל משה מתוך סנה שבוער באש. והנה רעיון מעניין שמסביר למה דווקא סנה. סנה בוער "ויאמר משה אסורה נא ואראה את המראה הגדל הזה מדוע לא יבער הסנה" (שמות ג', ג') הקב"ה בחר להתגלות למשה רבינו דוקא מתוך הסנה בשל מטרה מכוונת. זה אשר אין לו עסק בהבנה פנימית, לבטח היה מצפה שהקב"ה יופיע אל נביאו, במיוחד בהתגלות הראשונה, בצורה מפוארת ומרשימה, באמצעות עץ תמיר יותר מאשר הסנה השפל. אך לא כך היתה דעת השכינה. הדברים מקבלים ביטוי במדרש חז"ל (שמות רבה ב', ה'): למה "מתוך הסנה"? ללמדך, שאין מקום פנוי בלי שכינה, אפילו סנה. אנשים רואים את הקב"ה רק בתופעות אדירות, בהתרחשויות ניסיות החורגות מגדר הטבע או בגילויים טבעיים כבירים, חובקי זרועות עולם. אולם לא זוהי תפיסת היהדות. היהדות רואה את הקב"ה בכל צעד ובכל פינה. מי שעיניים לו, יכול לראות את נוכחותו של הקב"ה על כל צעד ושעל. הפסוק: "מלוא כל הארץ כבודו" (ישעיהו ו', ג'), מהווה מציאות מוחשית שניתן לחוש בה בכל עת. אמנם את עצמיות הבורא אין בשר ודם יכול להשיג, אולם כח מעשיו של הבורא כה בולט, עד שאין פיסת מקום ריקה מן השכינה. לעיתים, מצויים אנו במצב של "הסתר פנים", ונראה, כאילו חס וחלילה עין של מעלה אינה רואה ואינה משגיחה. ואמנם כזה היה מצבם של ישראל בגלות מצרים. מראה הסנה בא והודיע, שגם בצמח השפל ניתן להבחין בהופעת השכינה, והכל מתנהל תחת השגחתו המדוקדקת של הקב"ה. מראה הסנה הבוער ואיננו אוכל בא לעודד את משה רבינו לבל יתיירא שמא יבולע לעם ישראל. אמנם צוררי ישראל הקיפוהו בחבילות רבות של צרות, וגם נגסו חלקים ממנו, אולם למרבה הפלא, הם רק פגעו בעם, אך לא יכלו לכלות את עצם הוויתו. העם, כמו הסנה, נשאר חי וקיים. תמונה זו ביטאה את גלות ישראל במצרים, אולם נעוצה בה משמעות נצחית שכוחה יפה כל ימות עולם. כל אלפי שנות הגלות של ישראל נכללו בסנה הבוער. למראה האש האוכלת והשורפת נדמה לעומד מן הצד שהצרות חס וחלילה עלולות לכלות את ישראל. אך הנה, בהמשך, מתגלה הפלא, הגדול שבפלאי תבל - למרות שהאש שולטת בסנה, היא אינה יכולה לו. גם לאחר אלפי שנות סבל ובערה, הסנה ממשיך לחיות ולהתקיים. עובדת ההישרדות של עם ישראל למרות כל התלאות והרדיפות שעברו ושעוברים עליו, הוא אחד המופתים הגלויים ביותר המעידים על ההשגחה המיוחדת שהקב"ה משגיח על עמו. אין כל סיבה הגיונית שתוכל להסביר את סוד קיומה של הכבשה בין שבעים הזאבים, שלא חדלים משנאתם כלפיה. אין ספק שהתופעה נובעת מהשגחתו של הרועה, שאינו מניח לזאבים לכלות את זעמם בכבשתו. סוד גדול זה נגלה למושיעם של ישראל בסנה, כאשר הוטלה עליו אדרת ההנהגה.
 
דמותו של מנהיג אמיתי -פרשת השבוע

דמותו של מנהיג אילו היינו שואלים מהם הכישורים הנדרשים מאדם כדי שיהיה ראוי להיות מנהיג, מן הסתם היינו מקבלים מגוון רחב של תשובות. יש שישיב שכדי להפוך למנהיג, על האדם להיות מדינאי מעולה היודע לכלכל את צעדיו בתבונה. אחר סבור שמנהיג חייב להצטיין בכושר דיבור מעולה. אחרים יענו שלא ניתן להשיג מטרה זו, אלא אם כן שואפים לכך מילדות ומשקיעים כל מאמץ אפשרי כדי לזכות בכתר זה. ואמנם, מכירים אנו אנשים שהשררה עומדת בראש מעייניהם, והם מוכנים להגות מן המסילה כל אדם העומד בדרך התקדמותם, עד שנדמה לנו שזהו המרשם הבדוק להשגת מנהיגות. להפתעתנו, אנו מגלים בתורה שיש לחפש את התכונות ואת הכישורים למנהיגות במישורים שונים לחלוטין. לא זו בלבד שמשה רבינו לא היה מקובל על הציבור, אלא שהוא גם לא היה מוכר לרובו. משה הגיע אל המנהיגות היישר מגלותו הארוכה בארץ מדין. מסיבה זו, כשביקש הקב"ה להטיל על משה את השליחות לגאול את העם, טען משה: "והן לא יאמינו לי" (שמות ד', א'). שכן עדיין לא נודע טיבו אצל הבריות ולא היתה מוכרת להם מדרגתו הרוחנית הגבוהה. שמא תאמר שמשה רבינו היה מדינאי מנוסה? ממהלך הדברים המתוארים בתורה לא נראה שכך היו פני הדברים. בתום פגישתו של משה עם פרעה מלך מצרים, הוא לא יצא בהצהרות דיפלומטיות המשתמעות לכמה פנים, כמקובל. הפגישה הסתיימה ללא גינונים: "ויצא מעם פרעה בחרי אף" (שמות י"א, ח'). לא כך נוהגים מדינאים בני זמננו. בנוסף לכך, התורה מציינת את העובדה שמשה רבינו היה כבד פה וכבד לשון. פגם זה בדיבורו של משה רבינו לא היה מקרי. משה כבד הפה נבחר לתפקידו לבל יאמרו הבריות שבכח פיו ובמתק לשונו הוא רכש את אהדת ההמונים. השוני הגדול אצל משה בין התכונות שנראה לנו נדרשות ממנהיג לבין דרישות התורה ממנהיג, נובע מהבנה שונה במהות של מנהיגות האומה. לא כוחו של המנהיג וכישוריו הם העומדים לו, אלא עזר משמים הוא המכוון את דרכו. משום כך, דוקא הענווה היא הנדרשת ממנו כדי להצליח במשימתו. תחילת דרכו של משה במדין היתה הצלת בנות יתרו מידי הרועים. משה היה זר במקום, ואיש לא ביקש ממנו לבוא לעזרת הרועות העשוקות. אולם זוהי תכונתו האמיתית של מנהיג. בשעה שראה אותן משה במצוקתן, לא יכול היה להבליג, ולכן הושיען מיד בני עוולה. לא רק על בשר ודם נכמרו רחמיו של משה, אלא גם על בעלי חיים. וידוע כיצד הוא ריחם על הצאן. מידתו של הקב"ה היא: "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו" (תהלים, קמ"ה, ט' ). משה רבינו הלך בדרכי קונו. מידה נוספת שניכרה בהליכותיו של משה והכשירה אותו להיות רועה ישראל היא נכונותו להמליץ טוב על ישראל. משה טען לפני הבורא: "למה הרעות לעם הזה?" (שמות ה', כ"ב), ומאוחר יותר הוסיף לטעון: "למה ה' יחרה אפך בעמך?" (שמות ל"ב, י"א). משה רבינו היה מוכן למסור את נפשו בעבורם בבקשו: "ואם אין - מחני נא מספרך אשר כתבת" (שמות ל"ב, ל"ב). בין כל מעלותיו של משה בולטת מידת הענוה שהצטיין בה יותר מכל אדם אחר אשר על פני האדמה. מפאת הענוה שהיתה בו, סירב משה לקבל על עצמו את השליחות לגאול את ישראל. מאות שנים רדו המצרים בישראל בפרך, רבבות עינים ציפו לרגע הגאולה, אולם משה רבינו סירב ליטול את המנהיגות וטען: "שלח נא ביד תשלח" (שמות ד', י"ג). לדעתו, אהרון אחיו היה ראוי לשליחות זו יותר ממנו. זוהי איפוא דמותו של מנהיג אמיתי! -------------------------------------------------------------------------------- שבת שלום נפלאה לכווווווווווולם ! עזר כנגדו
 
משפט אחד שתפס אותי. ../images/Emo23.gif^^

"אין כל סיבה הגיונית שתוכל להסביר את סוד קיומה של הכבשה בין שבעים הזאבים, שלא חדלים משנאתם כלפיה. אין ספק שהתופעה נובעת מהשגחתו של הרועה, שאינו מניח לזאבים לכלות את זעמם בכבשתו." שבת שלום!~
^^
 

איגרא

New member
מה זה החארטה הזה ?

1. היהודים שרדו למרות יהדותם ולא בגלל יהדותם, למעשה אם נערוך סטאטיסטיקה יסתבר שמי שרד יותר הוא מי שויתר על אלוהיו. 2. בין אלו שכן שמרו על יהדותם הרי ברור שכתופעה גלובלית הם ישרדו, כדי להשמיד את כל היהודים יש צורך במאמץ עולמי מתואם וזה אף פעם לא היה.
 

נ ה ו ר א

New member
משהו מיוחד על הפרשה:

מצורף קובץ ובו רעיונות על הפרשה מעובדים ל'עברית מדוברת'... הדף הזה יוצא על ידי 'נהורא', והמעוניינים לשמוע מעט יותר על נהורא מוזמנים להקשיב במוצאי שבת לגלי צה"ל בשעה 23:00. שבת שלום, ותהנו בפורום החדש - הוא נראה מענין!
 

רקסיי

New member
לדעתי כדי להדביק לראש הפורום.

על זה כתבתי כשאמרתי שיהיה יפםה לקרוא על היהדות. אולי מנהל הפורום יצמיד את פרשת השבוע למעלה?
 

orli997

New member
אולי הגיע הזמן

לשחרר את הסנה ולהפסיק לחיות ממצב של השרדות תמידית אלה לחיות בלי פחד הכחדות ופלישתים עליך שמשון זוהי נטיעה שמשאירה אותנו במצב של איום הגלות כל הזמן מתי נעבור שלב?
 
למעלה