שרשור שאלות לפסיכולוגית התפתחותית

רונית 88

New member
מטפלת חדשה זמנית

שלום רב, לא יודעת אם זהו הפורום המתאים אבל בכל זאת אשאל: רציתי לדעת מהן ההשלכות של חרדת נטישה אצל תינוקות, והאם מומלץ להשאיר תינוק בן 9 וחצי חודשים אצל מטפלת חדשה וזרה למשך ימים אחדים בלבד לאחר שהיה רגיל למטפלת מסויימת מגיל שלושה חודשים ואחר כך להחזירו למטפלת הקודמת (שחזרה מחופשה) ?
 

shine on 35

New member
התלבטות קשה לגבי פעוטון או מטפלת

המטפלת של שיר בהריון..ואנחנו חייבים למצוא סידור חדש כי היא עם בחילות כל היום, שיר יהיה בן 9 חודשים כרונולוגית כשנצטרך להפרד מהמטפלת (עוד כשבועיים), היא מטפלת בשיר מגיל 5 חודשים. שיר נולד פג והוא עדיין נראה קטנטן, בעניין ההתפתחות שלו הוא איטי יותר מתינוקות בני גילו, עדיין לא זוחל וצריך המון חיבוקים ואהבה (הוא תינוק שנראה לי רגיש יותר מאחרים גם מבחינה רגשית). ההתלבטות היא כזו, חברה טובה המליצה לי על מטפלת "אלוהית" חמה ואוהבת שפותחת פעוטון ל6 תינוקות יחד עם עוד מטפלת, זאת אומרת - שתי מטפלות על 6 תינוקות. הדעות חלוקות מסביבנו, חלק אומרים ששיר צריך טיפול פרטני וחלק (כולל בן זוגי) שטוען שלשיר יהיה נהדר להיות עם עוד ילדים ולהפסיק להיות על הידיים. מבחינה רגשית קשה לי מאד להחליט, למרות שאני יודעת שגם עם מטפלת אף פעם אין לי ממש מושג האם היא עובדת עם הילד וכמה באמת היא מקדמת אותו מבחינה התפתחותית. חברה הציעה פתרון שנראה אולי נכון לשיר, "להעשיר" לו את הטיפול בגן עם פיזיו' שתבוא אליו פעמיים בשבוע כך שאנחנו נוכל להיות שקטים יותר. שוב, אני יודעת שרק אני אצטרך להחליט לבסוף, והתמונה של התינוק המתוק שלי שוכב לבד ובוכה על מזרון לא עוזבת אותי...האם באמת יכול תינוק בן 9 חודשים ללמוד להרגיש בטוח בסביבתו גם אם המטפלת לא נמצאת שם בכל רגע נתון רק בשבילו?
 
שלום לאמא של שיר

אני יודעת שיהיו כאלה שיחלקו עלי, אבל אם לוקחים בחשבון רק את שיקולי טובת הילד (ולא שיקולים כלכליים למשל, שהם בהחלט כבדי משקל לעיתים), אז בעיני יש עדיפות ברורה לטיפול פרטני "אחד על אחד" (כלומר, מציאת מטפלת אחרת). אנסה להסביר - בשנה הראשונה לחיים (ולדעתי גם בחודשים הראשונים של שנת החיים השניה) הילד מבסס, דרך דפוסי הטיפול בו והאינטראקציה שלו עם אחרים משמעותיים, את האופן שבו תופש את העולם. טיפול פרטני (של אמא או של מטפלת) מתכוונן לצרכיו של הילד ולא מנסה לכפות עליו סדר יום שרירותי (של אכילה, שינה וכו'), רק כי ככה זה מתאים לכולם. באמצעות זאת, יכול הילד לבנות עמדה של אמון מול הסביבה ולחוש בטוח. הדבר נכון לדעתי לגבי כל ילד, אם כי יש ילדים אשר יכולים "לשרוד" ולהסתדר גם במסגרת של פעוטון ולהצליח לפתח את אותה עמדה. מדברייך עולה כי את חשה שבנך כן זקוק להתכווננות הסביבה אליו וכי טיפול שכזה יכול לסייע לו להרגיש בטוח ומוגן. לגבי היות המטפלת "מקדמת מבחינה התפתחותית" - התחושה של להיות מוגן ובטוח ובעמדה של אמון מול העולם היא תנאי מחייב והכרחי ללמידה ולהתפתחות. המטפלת לא צריכה "לקדם את הילד" בהכרח, מספיק שתתן לו את התנאים הרגשיים (וכמובן את הגירויים הפיזיים המתאימים) וההתפתחות כבר תבוא לבד. גם הטענה הנפוצה ש"הילד זקוק לחברת ילדים אחרים" אינה מקובלת עלי בגיל הזה. ילדים מתחילים לפתח משחק עם ילדים אחרים לא לפני גיל שנתיים. את הצורך של הילד להיחשף לתינוקות נוספים ניתן למלא ע"י חצי שעה יומית בגן המשחקים עם מטפלות וילדים אחרים. לגבי טיפולי פיזיותרפיה, אני לא רואה קשר בינם ובין הדילמה. ניתן לקחת את הילד לטיפול גם אם נמצא עם מטפלת וגם אם נמצא בפעוטון. לסיכום, לדעתי עדיפה האופציה של מטפלת אחרת (עם כל הקושי בהתחלת החיפוש מחדש בשלב כזה). בגיל שנה וחצי תעשו הערכה חוזרת של מצב הילד ואז תחליטו. בהצלחה! שרית.
 

shine on 35

New member
שרית, המון תודה על התשובה

הארוכה והמנומקת. בזכותך החלטנו בכל זאת לחפש לשיר מטפלת (כסף כרגע הרבה פחות חשוב לי).
 
שלום שרית..

עמית בת שנה ושלושה חוד' כרונולוגית ושנה מתוקן (נולדה בשבוע 29). מבחינה התפתחו' היא נהדרת, היא זוחלת, מטפסת (מדרגות), הולכת סביב רהיטים ובעזרת כיסא שהיא גוררת, מציירת, מדביקה ועוד. מבחינת דיבור היא כמעט ולא מדברת..היא מקשקשת כל הזמן בג'יבריש אבל מדברת מילים בודדות: אמא, אבא, אמ=אוכל וזהו. היא מבינה כמעט הכל, יודעת להצביע על איברים, משתפת פעולה בשירים (שירי אצבעות וכד'). זה בסדר? האם לפנות בשלב זה לטיפול או לאבחון מקצועי..האם בגלל היותה פגה ניתן להמתין ולחכות עוד..? תודה רבה.
 
שלום מור

מתיאורך את עמית, אינני רואה בשלב זה שום סיבה לדאגה. גם אם לא הייתה פגית תפקודה אינו מעיד על עיכוב התפתחותי, ועל אחת כמה וכמה כאשר מתייחסים אליה כאל בת שנה. אני מזכירה כי נהוג לתקן לפגים את הגיל עד גיל שנתיים, כך שהיא עדיין זכאית ל"הנחה".. במידה ואתם רואים התקדמות בתפקודה השפתי (ביחס לעצמה) הייתי ממתינה עד גיל שנתיים ואז בודקת צורך להפניה לגורם מקצועי. רק במידה ובחצי השנה הקרובה אין התקדמות כלל, יש לשקול לפנות קודם לכן, אבל לחלוטין לא הייתי נלחצת בעניין. בהצלחה ותיהנו ממנה! שרית.
 

מאסנתי

New member
מניפולטור ?!

האם יכול להיות שתינוק בן 6.5 חודשים למד לעשות מניפולציות ? פתאום הוא בוכה מתוך רצון - מייבב קצת ואז עוצר ומחכה לראות מי ניגש אליו, או שהוא קולט שאנחנו בסביבה ואז הוא מחייך אלינו וחוזר לשחק, והוא גם הפסיק להתהפך מהגב לבטן, מניחים אותו על הגב והוא מקטר עד שהופכים אותו לבטן. מתינוק עצמאי וחייכן (שהיה משחק לבד מאוד יפה) הוא הפך להיות ממש "דבק"... איך מתמודדים עם זה ? אציין שהוא גם דוחף הכל לפה ממש בעוצמה בשבועות האחרונים, אז אולי זה שיניים, אבל מצד שני אם כואבות לו החניכיים, הוא לא אמור לחייך כשהוא רואה אותנו כאילו זה העביר לו את הכאב, נכון? תודה, אסנת
 
רגרסיה בגיל שנה וחודש

הבן שלי בן שנה וחודש. כבר הרבה זמן יורד מהספה והמיטה הזוגית שלנו ופתאום התחיל לפחד לרדת. לא קרה שום דבר מיוחד. באופן כללי פתאום נכנסו לו פחדים לגבי דברים ומצבים שהיה לו בהם בטחון. האם זה טבעי? אני לא יכולה להצביע על משהו שקרה. הוא ילד עם הרבה בטחון עצמי בדרך כלל ומאד חברותי (אבל גם בתחום הזה התחילו קצת פחדים) תודה
 
פתאום התחיל כל הזמן לצעוק

הי שרית, איתן בן 11 חודשים ופתאום התחיל לצעוק ולממש לכעוס בעיקר כאשר לא מביאים לו משהו האם זה נורמלי? בנוסף בחודשיים האחרונים הוא היה אומר "הם" כשהוא היה רעב ורצה בקבוק ועכשיו פתאום הוא הפסיק וכשהוא רעב הוא פשוט צורח. מה אפשר לעשות?
 
שינויים במסגרת החינוכית

שלום שרית, איתי נמצא במשפחתון (7 ילדים) כבר 3.5 חודשים (מגיל 10.5 חודשים). נראה כי לא טוב לו במשפחתון ואנו מעוניינים להוציא אותו. דיברנו עם חברה שיש לה ילד הגדול ממנו בחצי שנה וסיכמנו שהיא תשגיח עליו חצי יום. ככה איתי יהיה במסגרת הרבה יותר קטנה, עם דמויות שהוא כבר מכיר ואוהב. השאלה שאנו מתלבטים בגללה היא כזו: שנה הבאה, איתי רשום לפעוטון (12 ילדים), האם בעקבות ההוצאה שלו מהמשפחתון שלו היום, יהיה לו קשה להיכנס למסגרת בספטמבר הבא? האם מעבר למסגרת קטנה יותר עכשיו תהווה עבורו נסיגה? תודה
 

Kמיקמי

New member
התלבטות העברה ממשפחתון לגן

היי שרית הבן שלי בן 10.5 חודשים, מגיל 5.5 חודשים נמצא במשפחתון חדש שנפתח לגילאי 3 חודשים עד 3 שנים בגן אין גננת ישנה מטפלת מוסמכת שהיא מנהלת הגן והיא למדה בארה"ב קורס מטפלות. הגן מנוהל באופן משפחתי ז"א היא ובעלה נמצאים עם קבוצת הגדולים (שנה וחצי-שנתיים וחצי) ויש מטפלת מקסימה לקבוצה של התינוקות עד גיל שנה וחצי. בקבוצת התינוקות יש 4 ילדים ובקבוצה הגדולה יותר יש עוד 8 ילדים. אני מתלבטת האם להעביר אותו בגיל שנה וחצי לגן עם גננת מוסמכת אך גם שם הגננת מנהלת ונמצאת עם קבוצת הגדולים (שנתיים וחצי+) ומידי פעם מוציאה ילדים מקבוצת הקטנים ועובדת איתם..אך רב היום והזמן הם עם מטפלות. שאלתי העיקרית בעצם האם בגיל שנה וחצי עד שנתיים וחצי צריך גננת שתלמד ותדריך או שאפשר ורצוי להשאיר במשפחתון בו יש המון חום ואהבה, אכפתיות, ניקיון מדהים וקבוצה קטנה יותר שילדים (גם אם יעבור לקבוצת הגדולים במשפחתון) או שכבר גיל שנהוחצי עד שנתיים וחצי קריטי להתפתחות הילד עד כדי כך שעדיף להעביר לגן עם גננת שתעבוד איתו מידי פעם. עליי לציין שהוא מאד שמח ללכת למשפחתון שלו ואנימאד רגועה ושקטנה מכל הבחינות ויודעת שגם אם אין גננת אז מקריאים סיפורים,משחקים,יוצאים לחצר, ישנה פיזיוטרפיסטית וגם בקבוצת הגדולים ישנה בנוסף גם מנגנת. הדבר היחיד שמטריד אותי הוא עניין ההסמכה...האם קריטי גננת עד גיל שנה וחצי או שאפשר להשאר במקום הבטוח והרגוע עד גיל שנתיים וחצי כי יהיה לו את כל החיים להיות במסגרות חינוכיות וללמוד.
זו מבחינתי שאלת המליון דולר
תודה רבה
 
היי שרית

הראל בן שנה ו4 ילד חכם פיקח מבין(בלי עין הרע) אבל הוא עקשן לא קטן, כשמשחק עם ילדים רוצה לקחת להם משחקים או דברים שיש ברשותם ועם לא מביאים לו הוא בוכה ונלחם עלזה(ולעיתים תוקף ) ובמקביל מסתכל עלי,כאילו שהוא רוצה שאבוא ל``הציל`` אותו.. ואני לא רוצה שיתרגל להיות כזה שכל מה שהוא רוצה מקבל. מצד שני אני לא יודעת איך להגיב כשהוא מתנהג כך מה עושים? איך מגיבים? יש לציין כי הוא כועס גם כשהוא עסוק בדברים אחרים והילדים משחקים במשחק שרצה קודם. עושה רושם כאילו הוא רוצה להשתלט על כולם.. ובד``כ הילדים הם האחיינים שלי בני3 ו4
 

נדושי

New member
שלום שרית.

בני בן שנה ו-10 וילד די שקט וביישן. הוא עדיין איתי בבית וסביר להניח שבגלל זה. עם ילדים הוא בדרך כלל משחק לידם ולא איתם וגם אוהב להסתכל כשילדים משחקים במשהו מענין. בגימבורי הוא לא פעלתן מדי ולרוב מוצא משחק שאוהב ומשחק בו וכשנמאס ניגש למשחק אחר. הוא לא רץ ומשתולל ומקפץ בלי הפסקה כמו ילדים אחרים. האם נורמלי? תודה
 
שלום רונית

המונח הנכון לחרדה שאליה את מתכוונת אצל תינוקות הוא "חרדת זרים". לא כ"כ ברורה לי שאלתך לגבי ההשלכות. זהו שלב נורמלי שכמעט כל תינוק עובר בדרך זו או אחרת. לגבי המטפלת הזמנית, ברור שלא "מומלץ", אבל השאלה היא האם יש לך אלטרנטיבה. במידה ולא, ניתן לסייע לתינוק להסתגל ע"י היכרות עם המטפלת במשך יומיים שלושה לפני תחילת עבודתה. כמו כן, במידת האפשר, עדיף שהמטפלת הזמנית תגיע אליך כדי שהילד יהיה בסביבה מוכרת. בהצלחה, שרית.
 
למעלה