שרשור תצפיות וצילומים 12.1.16

aetos

New member
2 מרגונים בינוניים במאגר בני ישראל .

היום עם נתנאל ירקוני ,שגם מצא בטלסקופ את המרגון הראשון .
מעבר לזהם לא ממש הרבה ראויים לציון .נסרקו גם מאגר נטור ,נוב (״חיתן״) והשלולית והמט״ש ליד קבוץ מיצר .
לפני זה בעכברה לא הצלחנו לראות את בכותלי אבל עוז ( נעים מאוד , ברוך הבא ) שבא תיכף אחרינו צילם אותו במקום הרגיל צילום פצצות .
 

aetos

New member
להם .. די לכנ״ל

זה תרוץ לא להודות שהזמן עובר מהר ואני כבר לא בן 18
 

birdman11

New member
אחר הצהריים באלקנה

אחת הציפורים הראשונות בשטח היה סתרי מצוי אבל לצערי לא הראה את עצמו יותר מכמה תזוזות בשיח נמוך, אבל היה ניתן לשמוע אותו טוב מטווח קרוב.
מפתיע שלא ראיתי אותו כל החורף ופתאום מופיע...
מאוחר יותר, לקראת שקיעה שמעתי פרט נוסף בחצר בית.
חוץ מזה, הרגשה של אביב - השירה חזקה והמדהימה של קיכלים רוננים ממלאים את האוויר יחד עם שירתם של הסבכים שחורי-הכיפה, פשושים בשירה וסבכים שחורי ראש במעופי שירה. רק נשאר לחכות לנודדים...
גם משפחת ירגזים עם פרחונים מקדימים.

סיכום התצפית:

סתרי מצוי- 2.
אדום חזה- 20+
קיכלי רונן- 25+
חכלילית סלעים- 1.
סבכי שחור-כיפה- 40+
דוחל שחור-גרון- כמה זוגות קבועים.
דרור ספרדי- 10.
גיבתון עפרוני- 8.
ירקון- 30.
פרוש מצוי- 30+
בזבוז אירופי- 2.
חורפי- בודדים.
תפוחית- 150~
נץ מצוי- 1.
בז מצוי- 4.
חוגלות- 12.

והשאר...







 

Kookabara

New member
מראש מצוק העכברה: כתלי רחוק למטה, גבתון מדבר

ושני טפסי גדרות שהלכו מוקדם מידי... (אבל ראו מרגונים בינונים)
הכתלי נצפה הרחק למטה, כ-100 מטר מתחתי בלי שהואיל להגביה. נראה לראשונה כ-10 דקות אחרי שהגעתי, אז נעלם לשעה וחצי, ונצפה כחצי שעה בין 14:30 ל-15:00. שדה הראיה מאד מוגבל מלמעלה אז זה הרבה עינין של מזל







 

aetos

New member
התמונות כאילו מטווח 50 מ׳ לאנשים ו10 מ׳ לציפור,אבל זה פי10 !

וגבתונן מדבר בגליל זה מטורף !! ואולי זה גבתון סלעים שהתחפש למדבר -גבתון טראנס ? יש בכלל תקדים למיקום כזה ?
והכל כי באת מלמטה .. אולי גם סותר צוקים יימצא שם ..
 

aetos

New member
עוד פשלה לאוסף שלי.. אבל באמת -תקדים מטורף ..לפי תנ״ך הדורם

היו רק 3 תצפיות מהאיזור הים תיכוני ,מירושליים .
ב20 השנים מאז הוצאת הספר התקבלו נתונים חדשים ?
 

Kookabara

New member
הגעה, מיקום ואזהרת מסע - כתלי וגבתון מדבר

ראשית אזהרה: הגעה לצוק העכברה כוללת תצפית משפת מצוק מסוכן. זהירות!
הליכה למטיבי לכת באזור טרשי, וטיפוס גדרות בקר (לא קשה במיוחד)
הנסיעה מכביש 85 ירידה במחלפון כחל ושילוט ברור למחצבת עמיעד (שפתוחה רק באמצע השבוע כנראה). כניסה למחצבה והצמדות לדרך העפר מימין שמטפסת שמקיפה אותה ממזרח ובהמשך מתעקלת מערבה (מקיפה אותה מצפון, וגובלת בשדרת ברושים שתוחמת מטע מצפון למחצבה. בהמשך הדרך (המשובשת) שוב פונה צפונה. אפשר להחנות את הרכב ליד צומת הכוללת שילוט לאזהרה מגלישה במצוקים עקב קינון עופות דורסים (אין ממש חניון, ויש סכנת פריצה לרכב מן הסתם...) . מיקום גיבתון המדבר: כ-30 מטר צפונה לשלטים בשטח הטרשי. תחילת ההליכה: פונים ימינה (מזרחה) ומיד כשאפשר צפונה. השביל מתפתל מעט אך הכיוון הכללי צפון לרמת צוק העכברה. באיזהו שלב יש גדר בקר מקבילה שתוחמת את הדרך משמאל. חוצים אותה ומתקרבים בזהירות למצוק (כאן אולי שכי יכול להוסיף כמה מילים להכוונה יותר מדוייקת). נקודת התצפית היא מדרגה נמוכה בכ-6 מטר משיא המצוק, בה ישנה נסיגה משמעתית של המצוק שיוצרת כיכר המאפשרת תצפית על חלקים מהמצוק שמתחת כמו במפל. צופים מהחלק הדרומי של ה"כיכר" צפונה וממש למטה. הכתלי זחל על הסלעים והתעופף בערך בשליש גובה המצוק הכולל (כלומר שני שליש גובה מתחתית המצוק) - אותר בסקירת משקפת אם כי לאחר מכן היה אפשר להבחין בתנועתיו גם ללא משקפת



 

aetos

New member
תיקונים והבהרות

ראשית -לא צריך לעבור שום גדר . השביל עובר סמוך למצוקונים המקדימים את הצוק הגדול מדרום ,מתחתיהם ומימין (מערב להם ) . מעל המצוק וגנים בקצה הרמה הטרגית השטוחה יש גדר . (מקבילה לשביל פחות או יותר הקו הירוק שעוז סימן) הגדר נמצאת כל הזמן ממזרח לשביל כלומר מימין כשהולכים דרומה למצוק . השביל עצמו באורך אחד ורבע קילימוטר לא רק שאינו מסומן אלא שבחלקים מסויימים (כמו אחרי 100 מ׳ מההתחלה )אינו קיים כלל .זהו מין מרעול עתיק. המטרה בהתחלה להגיע לקו תחתית המצוקונים הראשונים ומשם פחות או יותר בקו גובה לתחילת המצוק . אז. למה עברנו גדר ? כי בדרך חזרה ,כדי לחסוך זמן וגם כי קשה לפעמים לאתר את השביל כשהולכים בכיוון ההפוך , אפשר לעבור את הגדר החדשה (בטיפוס על הבזנט״ים שמחזקים אותה כל 100 מ׳ ,או בזחילה מתחת -זהירות על המכנסיים והחולצות ,בהתאמה) ו. מעבר לגדר ,ממש מקבילה לה ממזרח ,ישנה דרך 4x4 . היא מגיעה ממש עד לאיזור החנייה ובסופה יש מחסום ברזל נעול שלא מאפשר כניסת רכבים . המחסום הזה כבר נמצא לעד השלט ״גלישת צוקים אסורה -קינון עופות דורסים ״ .
בנוגע לרכב -מקום החנייה הוא ליד בור מבטון של מוליך מיים או ביוב. המגודר סביב ובשוליומשטח חצץ. 30 מ׳לפניו , כשבאים מהמחצבה ,יש מערכת ברזים צבועה בסגול שגם היא מגודרת ואפשר לחנות גם שם .שתי הנקודות המגודרות הללו נראות מהצוק ומרוב קטעי השביל ויש קשר עיין עם הרכב . מעבר לכך אין שום בעיות בטיחות וגנבות במקום , השטח ,כמו איזורים פתוחים רבים בגליל , מעבר להיותו רשמית שמורת טבע הוא גם שטח מרעה שבו מסתובבות פרות (וגם 3 סוסים נראו אתמול ליד הצוק) השייכות לכמה מתושבי הכפר עכברה הנמצא 2ק״מ צפונה . לפעמים בעלי הבקר מסתובבים בדרכי העפר ברכבי שטח עם משקפות לחפש פרות תועות . כוונתם ידידותית ותנו להם להבין שאתם לא גנבי בקר ואז הם יכולים גם לעזור במקרה הצורך.
הדבר הכי מסוכן במקום זה לעבור במחצבה -מסתובבים שם כל מיני צעצועי ציוד מיכני הנדסי כבד והם לא כל כך שומעים ורואים אותך . המחצבה סגורה בשבתות וחגים . אפשר להיכנס מחניון ההרס החדש ,במסגרת ההרס הכללי נשל הכביש ,שנבנה על הכניסה לנחל עמוד על השפה הצפונית של כביש 85 כאחד קילומטר ממזרח למחלף /מחרב קדרים . הדרך שבהתחלה עוולה קצת בתלילות עבירה לכל רכב שאינו נמוך מאוד -כשהתנאים יבשים .אם יש גשם עדיף להיכנס ב4x4 , או לפחות ברכב עם עבירות שטח כלשהי ., בירידה תמיד יותר קל .
בנוגע לצוק עצמו - כל האיזור המדובר הוא הקצה הדרומי ביותר של הצוק. ,עניין של 60 מ׳ . שם בכותלי איווה לו את משכנו ,בהתחשבות נדירה בהולך על שתיים .. מעבר לאותה מרפסת תצפית שעוז כבר הזכיר , אין להתקדם יותר אל ראש התהום הגדולה . מבחינה צפירת אין שם כלום . פני השטח מאוד טרשייים ולא מאפשרים השתרעות עם דחיקת אף (וומצלמה ) מעבר כדי לצלם כותלי או משהו נחמד למטה . ו נ ש מ ר ת ם ל נ פ ש ו ת י כ ם ! !
כשמתקרבים אל התחלת הצוק. מדרום רואים עוד גדר ,ישנה באורך של כ150 מ׳ , שמגיעה עד תחילת המצוק (הפינה הדרום מזרחית שלו -המצוק הגדול פונה להזכירכם מערבה) . בנקודה שאליה מגיעה אותה גדר ישנה ,המצוק הוא למעשה מצוקון בגובה 2. וחצי מטר . מיד משמאל (מערב) לקצה הגדר ,3 מ׳ממנה שמאלה ,ישנה ״נישה״ -גומחה בצוק שבה אפשר לעלות ,תוך העזרות בשתי הידיים ,ולטפס אל הרמה שמעל למצוקון . אנחנו כבר בראש המצוק . מימין נראה צניר סלע קטן בגובה מטר אחד -נלך על המדף שמשמאלו . משמאלנו התהום היותר גדולה יחסית .נלך כך 50-60 מ׳ ונגיע למרפסת התצפית שהיא מין מפרץ השובר את המצוק ,שתאר עוז .
 

aetos

New member
..השביל עובר משמאל למצוקונים .. מעל למצוקונים .. הרמה הטרשית

 

Kookabara

New member
קולאז' כתלי - ריכוז כמה הצילומים... סגירת מעגל אחרי 33 שנה

זה גם טוב לעשות קולאז' כהשצילום ממש מרחוק והציפור קטנה מאד בפריים גם בקרופ מקסימלאי...
והשמחה היא כי למרות שראיתי את הכתלי בארבל ה 27/12/1982, ולמרות הרבה נסיונות צילום בארבל בשנים האחרונות, הצלחתי לצלמו לראשונה רק שלשום בעכברה.
ומאחר והכתלי מוגדר סיסטמטית כמשפחה בפני עצמה, זוהי משפחה חדשה מצולמת לאתגר משפחות ציפורי עולם
www.facebook.com/BirdsFamiliesOfTheWorld

 

aetos

New member
Collage magnifique et formidable !!
לכבוד לי ..

לעזור באיזשהו אופן ליישוב חשבונות ולשלוות הנפש הצפרית של מרקו פולו המזהיר של הצפרים .
עמך הסליחה שואפילו לא אמרתי שלום כמו שצריך כי הייתי עסוק בפלסטיק בזוי..
 
דאה שחורת כתף מעיינות הירקון, ועוד

הדאה שחורת הכתף נראתה אתמול בבוקר (יום ג') פעם שנייה עבורי באזור זה. בפעם הראשונה בסביבות סוף אוקטובר / תחילת נובמבר נראתה כשעסקתי בסקר השקנאים חולפת מעלי , ואילו כעת נראית מקומית לחלוטין על פי התנהגותה.
נראתה מבצעת צלילות מדהימות .
לאחר קרבות עם עורבים וקבוצת תוכים נזיריים שנראתה מעופפת בהתגודדות מעליה נראתה נוחתת באמירי העצים באזור חורשת מיר, אולם במקום מוסתר.
שאר התמונות מאזור הבפטיסטים











 
למעלה