J o s e p h
New member
מקום היהדוות במסגרת החינוך הממלכתי
"דור מחדש ויותר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב. ויש שהוא נאחז במסורת קיימת ומוסיף עליה, ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחייה מסורת קדומה, שיש בה כדי להזיז את נפש הדור המחדש. הצעיר הישראלי התנתק והתנכר לנקודת המוצא של האידיאולוגיה הציונית ולמושא חזונה : העם היהודי". אני מצטט את ברל כצנלסון ככזה שלו היה חי היה מהווה מליץ יושר לדבריי המוצגים לעיל. הנני בוגר החינוך הממלכתי, ומכלול הידע והחינוך שנצטבר במשך לימודיי כמעט ולא כלל תכנים יהודיים – אמנם היו לימודי תנ"ך, אך גם אלו הוצגו מהפן המדעי, קרי כאוסף כתבים שמלמדים אותנו עובדות היסטוריות כאלו ואחרות. הדבר מוצג כבעיה מפני שמדינת ישראל מוגדרת כמדינה יהודית ודמוקרטית. במסגרות חיי השונות בצבא, באוניברסיטה ובכלל במפגשים חברתיים העליתי את הנושא – ולהפתעתי הרבה מצאתי כי קיים ממש רוב בקרב אנשים לא דתיים ללימודי יהדות בבתי ספר ממלכתיים. פעמים רבות הועלתה הטענה כי עצם ההימנעות מהנושא זורעת בלב התלמידים בורות משוועת, ובהעדרו של ידע – ניזונים התלמידים מסטריאוטיפים, ומפתחים גישה שלילית לא רק כלפי היהודים הדתיים, אלא גם כלפי היהדות. רבות נאמר על כפייה דתית, אך התעלמות מהפן היהודי במסגרות החינוך הממלכתי – ובמיוחד בתקופת חטיבת הביניים והתיכון - הן בגדר כפייה שמונעת את חופש הבחירה. אינני אדם דתי, אך אני בוש ונכלם שאינני יודע מושגי יסוד ביהדות, ומכאן אינני יכול לפתח דעה מסודרת על עניינים שבין דת למדינה. אני מתבייש להיכנס לבית כנסת משום שאינני יודע כיצד להחזיק סידור, אינני יודע מהו התלמוד, וכך הלאה. אני לא אדם דתי, אך האם היהדות היא נחלתם של הדתיים בלבד?! הריני מציג בזאת עיקרי תוכנית שיש בה מתן מענה לבעיות שהצגתי: הלימודים יסווגו כלימודי רוח, ויכללו בהם תכנים לא רק יהודיים, אלא גם בודהיזם, איסלאם, נצרות – אך יינתן דגש על ההיבט היהודי, והתכנים הנלווים יוצגו בהשוואה לזה היהודי. הלימודים יכללו שלוש רמות : 1. לימודי תודעה יהודית – ברמה זו ילמדו התלמידים מושגי יסוד ביהדות, היבטים שונים בתפילה, ספרים חשובים הקיימים ביהדות (התלמוד, המשנה וכו`), פרשת השבוע ולקחים אוניברסליים ויהודיים שאנו יכולים להפיק ממנה, הצומות, ההיבט היהודי הטמון בחגי ישראל והיבטים נוספים שימנעו בורות בקרב תלמידי ישראל – אלו שעתידים להיות חיילים וקצינים, ולאחר מכן אזרחים במדינת ישראל. כאן מקומנו למנוע שנאה הנובעת מבורות. הרי הפחד מהלא מוכר הוא היוצר שנאה. ברמה זו ניתן לכלול את הקוראן, הברית החדשה, וספרים חשובים של דתות המזרח. 2. לימודי זרמים, תהליכים ואישים ביהדות – ברמה זו יבוא לידי ביטוי עקרון הפלורליזם: א. זרמים : התלמידים ילמדו על היהדות האורתודוקסית (חסידים, חב"ד, ליטאים, וגישות שונות בתוך זרם זה), הרפורמית, הקונסרבטיבית, וכן על ההיבט של היהודי שאינו דתי – כיצד עובדת היותו יהודי באה לידי ביטוי בחיי היום-יום. ברמה זו ניתן לכלול זרמים שונים באיסלאם, בנצרות ובדתות המזרח – וגישות שונות הקיימות בקרב הזרמים השונים. ב. תהליכים : התלמידים ילמדו על התפתחותו של היהודי שאינו דתי, האמנציפציה כגורם מרכזי לכך, ההסתגרות של היהדות מפני שינויים לאור כך, ומקומה של הציונות ברצף תהליכי זה של מחד "עם סגולה" ומהקוטב השני "ככל הגויים". הפיכתו של חוזה מדינת ישראל בנימין זאב הרצל מיהודי מתבולל לציוני מושבע ממחישה עד כמה ציונות ויהדות הם ככלים שלובים על הרצף ההיסטורי של עם ישראל בעת החדשה. ברמה זו ניתן לכלול את התפתחות הנצרות והאיסלאם ודתות המזרח, על רצף היסטורי, מניעים והשלכות. ג. אישים ביהדות : התלמידים יתוודעו לאישים חשובים בזרמים השונים ולפועלם : החזון איש, הרמב"ם, אברהם גיגר, החת"ם סופר, משה מנדלסון, ומכלול האישים שיבטאו את הרבגוניות הקיימת בעם ישראל והגישות השונות. .ברמה זו ניתן לכלול דמויות מרכזיות באיסלאם, בנצרות ובדתות המזרח. 3. אמונות ודעות – רמה זו היא הגבוהה ביותר. ברמה זו יבטאו התלמידים את דעותיהם, וינתחו סימולציות שונות לליבון הסוגיות השונות העולות על הפרק מתוקף המחלוקות והשוני בין הזרמים. סוגיות שונות בין דת ומדינה, סוגיות של זהות יהודית, סוגיות שונות וחשובות יועלו לדיון ברמה זו ויסייעו לתלמידים לגבש את תפיסת עולמם מהמכלול שקיבלו, ובכך לממש את חופש הבחירה שלהם כרצונם. ללא תוכנית שכזו אנו שוללים את חופש הבחירה מהתלמידים, ובכך אנו גורמים להם עוול ולעם ישראל נזק בל ישוער לדורות. רבים יבואו בטענות על כך שתוכנית שכזו לא הוצגה קודם לכן, ואלו שיטענו שתוכנית זו היא כפייה דתית, פשוט סוגרים את התלמידים והופכים אותם לאטומים לכל דבר בעל סממן יהודי. בכך שנאטום את התלמידים מכל סממן יהודי, כך נבטל את הזיקה שלהם לרבדים שונים בחברה הישראלית, ויותר מכך נחליש בצורה ניכרת את הציונות, וזאת משום שהציונות והיהדות הם כערכים משלימים והרמוניים במדינה יהודית ודמוקרטית כמדינת ישראל. יחד עם זאת – הלימודים מציגים את מכלול הגישות ביחס ליהדות בפרט, לזהות יהודית בכלל וללימודי רוח גם כן – מכאן שלטענת הכפייה אין יסוד. "הדבר המסוכן ביותר לעם ישראל הוא האינרציה המחשבתית של אלו האחראים על בטחון ישראל" (בן גוריון) – אני משוכנע שבורות היא איום אסטרטגי על מדינת ישראל ובמיוחד בנושא הנדון, מכאן שאסור לנו להיות מקובעים – וכדברי בן גוריון חייבים להימנע בכל מחיר מאינרציה מחשבתית. אני סמוך ובטוח שכושר מנהיגותך יש בו בכדי לפקוח את עיניהם של כל אלו שמתוך בורות או מתוך שיקולים של "פוליטיקה קטנה" ממאנים לראות את טובתו של עם ישראל. מתוך : http://blog.tapuz.co.il/yossefkarro
"דור מחדש ויותר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב. ויש שהוא נאחז במסורת קיימת ומוסיף עליה, ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחייה מסורת קדומה, שיש בה כדי להזיז את נפש הדור המחדש. הצעיר הישראלי התנתק והתנכר לנקודת המוצא של האידיאולוגיה הציונית ולמושא חזונה : העם היהודי". אני מצטט את ברל כצנלסון ככזה שלו היה חי היה מהווה מליץ יושר לדבריי המוצגים לעיל. הנני בוגר החינוך הממלכתי, ומכלול הידע והחינוך שנצטבר במשך לימודיי כמעט ולא כלל תכנים יהודיים – אמנם היו לימודי תנ"ך, אך גם אלו הוצגו מהפן המדעי, קרי כאוסף כתבים שמלמדים אותנו עובדות היסטוריות כאלו ואחרות. הדבר מוצג כבעיה מפני שמדינת ישראל מוגדרת כמדינה יהודית ודמוקרטית. במסגרות חיי השונות בצבא, באוניברסיטה ובכלל במפגשים חברתיים העליתי את הנושא – ולהפתעתי הרבה מצאתי כי קיים ממש רוב בקרב אנשים לא דתיים ללימודי יהדות בבתי ספר ממלכתיים. פעמים רבות הועלתה הטענה כי עצם ההימנעות מהנושא זורעת בלב התלמידים בורות משוועת, ובהעדרו של ידע – ניזונים התלמידים מסטריאוטיפים, ומפתחים גישה שלילית לא רק כלפי היהודים הדתיים, אלא גם כלפי היהדות. רבות נאמר על כפייה דתית, אך התעלמות מהפן היהודי במסגרות החינוך הממלכתי – ובמיוחד בתקופת חטיבת הביניים והתיכון - הן בגדר כפייה שמונעת את חופש הבחירה. אינני אדם דתי, אך אני בוש ונכלם שאינני יודע מושגי יסוד ביהדות, ומכאן אינני יכול לפתח דעה מסודרת על עניינים שבין דת למדינה. אני מתבייש להיכנס לבית כנסת משום שאינני יודע כיצד להחזיק סידור, אינני יודע מהו התלמוד, וכך הלאה. אני לא אדם דתי, אך האם היהדות היא נחלתם של הדתיים בלבד?! הריני מציג בזאת עיקרי תוכנית שיש בה מתן מענה לבעיות שהצגתי: הלימודים יסווגו כלימודי רוח, ויכללו בהם תכנים לא רק יהודיים, אלא גם בודהיזם, איסלאם, נצרות – אך יינתן דגש על ההיבט היהודי, והתכנים הנלווים יוצגו בהשוואה לזה היהודי. הלימודים יכללו שלוש רמות : 1. לימודי תודעה יהודית – ברמה זו ילמדו התלמידים מושגי יסוד ביהדות, היבטים שונים בתפילה, ספרים חשובים הקיימים ביהדות (התלמוד, המשנה וכו`), פרשת השבוע ולקחים אוניברסליים ויהודיים שאנו יכולים להפיק ממנה, הצומות, ההיבט היהודי הטמון בחגי ישראל והיבטים נוספים שימנעו בורות בקרב תלמידי ישראל – אלו שעתידים להיות חיילים וקצינים, ולאחר מכן אזרחים במדינת ישראל. כאן מקומנו למנוע שנאה הנובעת מבורות. הרי הפחד מהלא מוכר הוא היוצר שנאה. ברמה זו ניתן לכלול את הקוראן, הברית החדשה, וספרים חשובים של דתות המזרח. 2. לימודי זרמים, תהליכים ואישים ביהדות – ברמה זו יבוא לידי ביטוי עקרון הפלורליזם: א. זרמים : התלמידים ילמדו על היהדות האורתודוקסית (חסידים, חב"ד, ליטאים, וגישות שונות בתוך זרם זה), הרפורמית, הקונסרבטיבית, וכן על ההיבט של היהודי שאינו דתי – כיצד עובדת היותו יהודי באה לידי ביטוי בחיי היום-יום. ברמה זו ניתן לכלול זרמים שונים באיסלאם, בנצרות ובדתות המזרח – וגישות שונות הקיימות בקרב הזרמים השונים. ב. תהליכים : התלמידים ילמדו על התפתחותו של היהודי שאינו דתי, האמנציפציה כגורם מרכזי לכך, ההסתגרות של היהדות מפני שינויים לאור כך, ומקומה של הציונות ברצף תהליכי זה של מחד "עם סגולה" ומהקוטב השני "ככל הגויים". הפיכתו של חוזה מדינת ישראל בנימין זאב הרצל מיהודי מתבולל לציוני מושבע ממחישה עד כמה ציונות ויהדות הם ככלים שלובים על הרצף ההיסטורי של עם ישראל בעת החדשה. ברמה זו ניתן לכלול את התפתחות הנצרות והאיסלאם ודתות המזרח, על רצף היסטורי, מניעים והשלכות. ג. אישים ביהדות : התלמידים יתוודעו לאישים חשובים בזרמים השונים ולפועלם : החזון איש, הרמב"ם, אברהם גיגר, החת"ם סופר, משה מנדלסון, ומכלול האישים שיבטאו את הרבגוניות הקיימת בעם ישראל והגישות השונות. .ברמה זו ניתן לכלול דמויות מרכזיות באיסלאם, בנצרות ובדתות המזרח. 3. אמונות ודעות – רמה זו היא הגבוהה ביותר. ברמה זו יבטאו התלמידים את דעותיהם, וינתחו סימולציות שונות לליבון הסוגיות השונות העולות על הפרק מתוקף המחלוקות והשוני בין הזרמים. סוגיות שונות בין דת ומדינה, סוגיות של זהות יהודית, סוגיות שונות וחשובות יועלו לדיון ברמה זו ויסייעו לתלמידים לגבש את תפיסת עולמם מהמכלול שקיבלו, ובכך לממש את חופש הבחירה שלהם כרצונם. ללא תוכנית שכזו אנו שוללים את חופש הבחירה מהתלמידים, ובכך אנו גורמים להם עוול ולעם ישראל נזק בל ישוער לדורות. רבים יבואו בטענות על כך שתוכנית שכזו לא הוצגה קודם לכן, ואלו שיטענו שתוכנית זו היא כפייה דתית, פשוט סוגרים את התלמידים והופכים אותם לאטומים לכל דבר בעל סממן יהודי. בכך שנאטום את התלמידים מכל סממן יהודי, כך נבטל את הזיקה שלהם לרבדים שונים בחברה הישראלית, ויותר מכך נחליש בצורה ניכרת את הציונות, וזאת משום שהציונות והיהדות הם כערכים משלימים והרמוניים במדינה יהודית ודמוקרטית כמדינת ישראל. יחד עם זאת – הלימודים מציגים את מכלול הגישות ביחס ליהדות בפרט, לזהות יהודית בכלל וללימודי רוח גם כן – מכאן שלטענת הכפייה אין יסוד. "הדבר המסוכן ביותר לעם ישראל הוא האינרציה המחשבתית של אלו האחראים על בטחון ישראל" (בן גוריון) – אני משוכנע שבורות היא איום אסטרטגי על מדינת ישראל ובמיוחד בנושא הנדון, מכאן שאסור לנו להיות מקובעים – וכדברי בן גוריון חייבים להימנע בכל מחיר מאינרציה מחשבתית. אני סמוך ובטוח שכושר מנהיגותך יש בו בכדי לפקוח את עיניהם של כל אלו שמתוך בורות או מתוך שיקולים של "פוליטיקה קטנה" ממאנים לראות את טובתו של עם ישראל. מתוך : http://blog.tapuz.co.il/yossefkarro