שתי שאלות, בנוגע לעסקים קטנים ובינוניים

אורי404

New member
שתי שאלות, בנוגע לעסקים קטנים ובינוניים

1). שמעתי תיאוריה, שלמעשה העסקים הקטנים והבינוניים הם יותר מוטי עבודה, אשר יותר גורמים לצמיחה במשק, בהשוואה לעסקים גדולים. האחרונים הם יותר מוטי הון ופחות מביאים, באופן יחסי לצמיחה במשק.
בהנחה, שזה נכון, אשמח לדעת מהם הגורמים לכך.

2). עסקים קטנים ובינוניים בחו"ל
האם זה נכון, שבמדינות שונות ברחבי העולם יש מדיניות שונה לעסקים קטנים ובינוניים. שמעתי גרסה, לפיה בחלק מהמדינות, העסקים הגדולים מחוייבים, שיהיה היקף מינימאלי של פעילות של עסקים קטנים ובינוניים, על מנת, שיוכלו מבחינה חוקית לפעול כעסק גדול.
אשמח לדעת האם זה נכון וכמה זה נפוץ ברחבי העולם.

תודה מראש.
 
ובמה התשובה תעזור . לבעל עסק ישראלי ?

לקדם אותו . . מה מעניין מה נעשה אצל הגויים ?
 

zoharavid

New member
בקשר לנושא הראשון:

עסקים קטנים ובינוניים הם בערך 98% מכלל העסקים בישראל, אז אין פלא שהם מנועי צמחיה במשק. מחצית מהשכירים בישראל עובדים בעסקים קטנים ובינוניים. המחצית האחרת עובדת בחברות גדולות (500 איש ומעלה).
 

Alexsushi

New member
מה זה עסקים קטנים ובינוניים - סדר בבלגאן

היי אורי, השאלה שלך נוגעת בנקודה מאוד מעניינת וראשיתה בהגדרה של מהו מגזר עסקים קטנים ובינוניים?
ניתן לחלק את השוק לשלושה מגזרים:
SOHO - מתיחס ל SMALL OFFICE HOME OFFICE , מדובר בעיקר על עצמאים שעובדים מהבית.
SMB/SME - מתיחס ל SMALL MEDIUM BUSSINESS/ENTERPRISE - מדבור על ארגונים המונים לפחות 2 עובדים עד כ 50 עובדים (עסקים קטנים) ומ50 עד 250 עובדים ( עסקים בינוניים)
ENTERPRISE - מתיחס לארגונים המונים לפחות 250 עובדים.
פילוח זה מתיחס לישראל, ובכל שוק ושוק הוא מפולח אחרת.

במדינת ישראל שוק ה SMB מונה כ100,000 עסקים אשר מעסיק למעלה ממיליון עובדים. בהתחשב בשוק התעסוקה הישראלי (הונה כ2.5 מיליון מועסקים כולל המגזר הציבורי) בהחלט מדובר על מנוע הצמיחה הרציני של המשק.

לגבי הנקודה השניה שלך האם עסקים אלו הם מוטי הון או עבודה,אז ראשית אני חייבת לציין שלא ברורה לי ההקבלה בין שתי הטיות אלו, ולמה הן סותרות אחת את השניה. אם הבנתי נכון אז:
מוטי הון - מתיחס לארגונים אשר ממונפים ועוסקים יותר בתנועות פיננסיות
מוטי עבודה - מתיחס לארגונים שעיקר רווחיהם נעשה מתקבולים על עבודה.

ועכשיו איך תתיחס לחברות נדל"ן? אשר הן יזמיות ומעסיקות מאות ואלפי עובדים? לעומת יזמים קטנים שרק קונים ומוכים נכסים.
או מה ההבדל בין שופרסל וחברות אינגרציית IT שמעסיקות אלפי עובדים בשולי רווח של בין 3.5% ל 6% לעומת חברת אלגוטרייד קטנות שמשחקות עם ההון של עצמן....

בקיצור נקודה למחשבה.
 

paretomc

New member
עסקים קטנים, פריון עבודה והון

משאלתך אני לא בטוח שאתה מבין את המשמעות של מוטה הון / מוטה עבודה.
עסק מוטה הון הוא עסק שמרבית התשומות שלו, שאינן חומרי גלם, הן למכונות וציוד, ומיעוטו לכח אדם.
דוגמא לעסקים כאלה - מפעלי ייצור, ספקי תשתיות, השכרת ציוד (מהגדולים), טרקטוריסט עצמאי, תחנת שטיפת רכבים, כספומט רחוב (מהקטנים).

עסק מוטה עבודה הוא בדיוק ההיפך.
דוגמא לעסקים כאלה - צ'ק פוינט, אמדוקס, בנקים, חברות ביטוח, רשתות שיווק (מהגדולים), מכולת שכונתית, ספר, יועץ עסקי, מורה פרטי, חברת נקיון ושמירה (מהקטנים).

כשעסק משקיע בהון, לדוגמא רוכש מכונה חדשה שאפשר להכפיל את התפוקה בעזרתה עבור אותו כח אדם - הוא מגדיל את פריון העבודה. גם הגדולים וגם הקטנים שואפים להגדיל את הפריון בכלל, ובפרט באמצעות השקעת הון.

עסקים קטנים, בשל קושי להשקיע כספים, הם על פי רוב חלשים יותר בתחום של פריון העבודה, אבל לא ידוע לי שניתן להסיק ככלל שעסקים קטנים הם מוטי עבודה יותר מאחיהם הגדולים.

לעניין התעסוקה - עסקים קטנים, בין היתר מאחר והם חלשים יותר בפריון העבודה וברווחיות (יתרון לגודל), אך גם בשל הגמישות הגדולה מאוד שלהם והאחריות האישית של הבעלים שהוא גם מנהל ועובד בעסק, מניבים שיעור תעסוקה גבוה יותר ביחס למחזור הפעילות.

לעניין הצמיחה - לעסקים הקטנים יש רווח קטן יחסית, והערך המוסף לתוצר של מיליארד שקל מחזור בעסקים קטנים יהיה בדרך כלל נמוך יותר מהערך המוסף של חברה גדולה יותר (יתרון לגודל).

לסיכום - עסקים קטנים תורמים רבות לפיזור הכנסות, להעלאת שיעור התעסוקה ולגמישות ההעסקה, אך פחות לצמיחה.

לשאלתך לגבי חו"ל - טוב, כאן השאלה היא אם אתה קונה או מוכר. קח את התכניות הישראליות היפיפיות לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים ותציג אותן באנגליה ותראה איך מזילים ריר על הגינס.
קח את התכניות האנגליות ותראה איך מזילים ריר בישראל. ככל שידוע לי ממחקרים שקראתי בעבר, כל המדינות כושלות בתחום הזה, מייצרות תכניות אך כושלות ביישום.
 

אורי404

New member
רבה לכולם על ההסברים הנרחבים


paretomc - צדקת בהנחה שלך על ההבנה (ליתר דיוק חוסר מסוים בהבנה) שלי למשמעות של מוטה הון ומוטה עבודה. כנראה ביצעתי מן ערבוב אחרי קריאת ספרים שונים. קראתי בספרים שונים, שמוטב לצרכנים לרכוש מעסקים קטנים ובינוניים ולא מגדולים, משום שזה צפוי להביא למצב חברתי אחר ולצמיחה למשק.
מה, שאני ניסיתי לשער (ולא בטוח, שזה נכון), זה שבעסקים גדולים יש פער גדול בין הבכירים ביותר, כולל בעלי השליטה לבין חלק ניכר מהעובדים. זה בהשוואה לעסקים קטנים ובינוניים, שבהם כנראה הפער קטן יותר. אך שוב; לא בטוח שההשערה שלי נכונה.
 
למעלה