שתי שאלות

שתי שאלות

1. האם חובה לתת צדקה? כי אני לא יודע, פעם אחת כתוב שהאדם נצדק באמונה ולא במעשים ובפעם אחרת כתוב שאמונה בלי מעשים היא מתה. ביהדות זה פשוט - נותנים 10%. 2. (עם קשר לשאלה הראשונה) - באמונה המשיחית אומרים כל הזמן שאין כפרה ללא שפיכת דם, כך שמה שהתחיל בקורבנות נמשך בקורבן האולטימטיבי של ישוע. אבל איך זה מסתדר עם הכתוב - "חסד חפצתי ולא זבח", שמוזכר אף בברית החדשה ושכמותו יש מקראות רבים בתנ"ך? כלומר - הקורבנות מתבררים כמשהו לא הכרחי ומהותי. אודה לתשובות.
 
שלום חגי../images/Emo27.gif

האדם אכן נצדק אך ורק בזכות האמונה ולא בזכות מעשיו, ועם זאת ישנם מעשים שעל האדם המאמין לעשות מתוך האמונה. המעשים עצמם אינם מצדיקים אותו, אינם מוסיפים לו דבר, אותו אדם לא ימצא חן בעיניי הבורא יותר בין אם יעשה את המעשה ובין אם לאו. לכן לא חלה חובה על המאמין לתת צדקה במובן שהצדקה שהאדם יתן תצדיק אותו לפני הבורא, זוהי זכות שניתנה לו. כשמאמין נותן צדקה הוא עושה זאת, כיוון שהוא יודע שזהו רצונו של האדון, ובהחלט רצוי שכל מאמין יתן את המעשר לקהילתו - שכן באותו הרגע הוא מפעיל עקרון רוחני חזק של ברכה כלכלית על חייו. שהרי מי הוא עשיר? זה שמעשיר. תבוא ותגיד כן אבל יש המון עשירים בעולם שלא מעשירים ובכל זאת הם עשירים. אך למעשה כל העשירים שאינים מעשירים - שאינם נותנים מעשר, עניים. אמנם יש להם הרבה כסף ורכוש גדול, אך ברכת ה' לא נמצאת עליהם ויש להם עצב ומצוקה ודאגות שלא נדע, בעולם הזה. ואפס בעולם הבא. לעומת זאת, אדם שמעשיר רואה את ברכת אלוהים על חייו. דבר חשוב הוא להבין שהמניע של המאמין תמיד לעשות את רצונו של ה' מתוך אהבה אל ה' ואמונה בו. לא מדובר על חובה - אלא על זכות שניתנת לנו לעשות את המעשים הטובים שאלוהים הכין אותם מקדם. נכון כתוב "חסד חפצתי ולא זבח". עליינו להבין את ההקשרים של הפסוק הזה. העם היה נוהג הרי להביא את קרבנותיו מתוך הכרח, מתוך דברים הכתובים בתורה הקדושה. אך רבים חשבו שהקרבן שהם מביאים משחרר אותם מלעשות מעשיי חסד עם אנשים אחרים. אנשים היו מביאים את קרבנותיהם(שזכות הדם הם קיבלו כפרה וסליחת חטאים), אך בחיי היום יום שלהם הם נהגו באנוכיות ולא עשו חסד כפי שאלוהים מבקש אף בתורה. כשישוע בא לעולם הוא נתן את חייו לכפר אחת ולתמיד על חטאי כל העם ועל כל האנושות, והמעשה שלו היה מעשה החסד ב-ה' הידיעה, חסד על חסד מאת האלוהים שנתן לנו כפרה כל-כך גדולה, שבזכותה אנו יכולים להיכנס אל מלכות השמים, ולעשות אף אנו חסד עם אחרים. המשמעות של חסד הוא לתת דבר בחינם גם אם לא מגיע למישהו לקבל. הקורבנות הם משהו מאד הכרחי ומהותי, אם מבינים את המשמעות שלהם. שהרי חלק נרחב למדי בתורה הוקדש לכל עניין הקורבנות.
 
תודה

אם כי אני עדיין לא בטוח שצדקה היא לא חובה. העיקר שנותנים. ואם כי אני עדיין מתקשה בפסוקים שמבטלים לכאורה את הקורבנות כערך. אולי נכון שזה לא ערך בלבדי. בכל אופן תודה על התגובה.
 
אני חייב לומר לכם

אף על פי שגם אני חוויתי התגלות של רוח הקודש בקריאה בשם ישוע בעבר, הרי שבהווה זה לא מועיל לי בכלל ומצבי, על פי דעתי, הוא גרוע ביותר. אפשר אולי לומר שאף פעם לא הייתי משיחי למופת, אבל את החוויה הזו אי-אפשר לקחת ממני. למה אלוהים שכח אותי? אני לא שכחתי אותו. וכל תפילותיי לא נענות, אולי אני לא יודע להתפלל כראוי? לי יותר נראה שהן פשוט לא נענות. למאמין, אני מבין, יהיה קשה לקבל זאת, אבל זו האמת. ואז הוא יוכל למצוא הסברים חלופיים למכביר, אולי זה מבחן אמונה כמו של איוב, למשל, אבל האמת הפשוטה היא שאין יותר ניסים. כל המשענות שאנו מוצאים לחיינו הם ארעיים, לפחות כך במקרה שלי. ולא שאין תקווה, יש תקווה, הרי היא האחרונה שנשארה בתיבת פנדורה. ובכן, זה מה שרציתי לומר, המצב יכול להגיע לכדי עגימות. ואני מנסה וגם יכול לדמיין את התנחומים – במקרה הטוב, במקרה הרע זה נזיפות – שיכולים להגיע: האמן, יהיה טוב, אך "את כולם ישא הרוח", כמו שכתוב, אף כי הכתוב גם אומר שם "והחוסה בי ינחל ארץ ויירש הר קדשי" (ישעיה, נז', 13), אלא שזו בדיוק הנקודה, שאני רואה שזה לא מתגשם. ואני צופה שהכדור יחזור למגרשי, שהרי המאמין לא יכול לקבל תמונת עולם מציאותית זו. איזו אשליה! איזו עוולה!! כך כתוב - "ראה את מעשה האלהים כי מי יוכל לתקן את אשר עותו" (קהלת, ז', 13). ואולי אלה הם פשוט החיים ואין לנו כל מפלט אחר? עמכם הסליחה. ועוד קצת - לוזינג מיי ריליז'ן, יש שיר כזה, אין חדש תחת השמש. אפילו בדברים האישיים ביותר שלנו אנחנו בכלל לא מיוחדים, כמה מייאש. אבל האופטימיות הזו לא חדלה לדפוק על דלתנו... אולי צריך לטרוק לה וזהו. זה השטן מדבר? נניח שכן (איזו חשיפה!). סך-הכול זה קטע ספרותי, שהולך ומשתבש מרגע לרגע. ואולי אני מחמיר עם עצמי יותר מדי. זה מעניין מישהו? כל אחד יש לו הצרות שלו והסרט שלו, זו התובנה שהגעתי אליה בימים האחרונים, די בנלי גם כן. נראה לי שהספרות עדיפה מהדת, היא מקבלת יותר, הדת שופטת, גם ואולי בעיקר זו הנוצרית, כפי שהבחנתי, איפה החמלה?. מאידך כולם מטיפים – לעצמם בראשונה ואז לאחרים – להיות אופטימיים, מלאי תקווה, אם לא מלאי שמחה. רק שמה נעשה עם כל הרע שבעולם? שאלה עתיקה שטרם מצאו לה תשובה. או נאמר שגם זה רק מצב רוח ושהמלחמה הגדולה היא בין האופטימיות והפסימיות, זה הכול. הכי אני מתחבר עם קהלת, העולם הזה הוא לא מציאה גדולה. בלשון המעטה. וכמובן, גם זה סובייקטיבי ויחסי. אסור לשפוט גם את העולם. כמה מתסכל, אפילו את הנחמה הקטנה הזו לקחו מאיתנו. אבוי. נידונים להיות אופטימיים, זה הדין. האם זה גם החסד? לא, חסד הוא להרגיש טוב בזמן הווה, לא בעתיד, והוא חסר פעמים רבות, כמו עכשיו. למה? או אולי עליי לבטל את כל המחשבות האלה. גם צריך אולי להיזהר במה שאתה חושב ואומר, אף כי גם זו פארסה, וגם כי צריך ודאי לשמור על הומור, על רוח טובה ועל פרופורציות, שזה הכול אותו הדבר. לא ליפול. אבל מה לעשות כשנופלים? לא ליפול? אבל מה לעשות כשנופלים? ליפול ולקום. "כי שבע יפול צדיק וקם ורשעים יכשלו ברעה" (משלי, כד', 16). אבל מה לעשות כשאין תקומה? האם זה אומר שאנו רשעים? אבל יש תקווה... חוץ מזה שיחסית המצב הוא כנראה לא כל-כך גרוע, אף כי הוא גרוע, משבר. מי לא עובר משברים ומשנה בעקבות כך קצת לפחות את החיים? לא צריך להתפנק, אף כי... זהו. נראה אם אפרסם את זה ואם פרסמתי – מקווה ל... רק שזה אולי תרם משהו למישהו. כי עדיף לתת מאשר לקבל, לא? האם מישהו מתחבר לזה? האם אסור להתלונן כמו בני ישראל במדבר? אבל יש כל-כך הרבה על מה! וכו' הלוואי והייתי במצב מחובר עם עצמי, אבל זו פריבילגיה שלא תמיד זוכים לה. גם איוב אומר – "רוחי חובלה" (איוב, יז', 1), אז איך הוא יכול להמשיך לשמור על פאסון? או כמו שהכתוב אומר זאת – לא להסיר תומתו ממנו, אף כי שאלה היא האם לאחר מכן הוא התריס כלפי מעלה או לא, הרי טענות ומענות לא היו חסרות לו. ואגב, איך הוא יכול היה לטעון שהוא לא חטא, אם "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת, ז', 20)? שאלה בעלמא, כמוה יש רבות. וגם למה נזף אלוהים בשלושת הרעים אם בדיוק זה מה שהם אמרו? חידה היא ותהי לחידה, אף כי יש לה גם פתרון מכיוון אחר. הכול פוליטיקה, גם בדת, מתברר. שוב אני נגרר להרהורי כפירה, שאולי הגיע הזמן לא להיבהל מהם. אפשר להתפתח מכאן. על כן אולי דווקא כאן נמצאת התקווה. לא? זהו.
 
ידידי ורעי היקר!

בס"ד העלית כאן התחבטויות והרהורים,ועל זה נאמר:עשה לך רב והסתלק מן הספק...(פרקי אבות). אתה מעלה כאן סוגיה יפה של חמלה,אז מחד יש הגורסים ביהדות:כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים,ומאידך גיסא נאמר בספר משלי,פרק כ"ה,פסוק כ"א:כא אִם-רָעֵב שֹׂנַאֲךָ, הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם; וְאִם-צָמֵא, הַשְׁקֵהוּ מָיִם. כב כִּי גֶחָלִים--אַתָּה, חֹתֶה עַל-רֹאשׁוֹ; וַיהוָה, יְשַׁלֶּם-לָךְ. אתה מדבר על נושא של שמחה ואופטימיות,אז שים נא
מה נאמר בספר תהילים,מזמור ל"ד,פסוק :יג מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. ובכלל לסיום אני יכול רק להעריך את מחשבותיך-רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום,שכן נאמר בתהילים מזמור י"ט:מחכימת פתי. אז אשריך שאתה בעל ראייה רחבה ומקיפה. שיהיה לך חג פסח שמח וכשר ותחוש בן חורין בזכות אמונה באלוהים-אמן!
 

sha na na revol

New member
מורכב.

תשמע, גם אני לא איבדתי את הדיכאון אחרי שביקרתי בקהילה. אני לא יודע מה מפריע לך כי לא ממש פירטת מה בדיוק מכשיל אותך, יכול להיות שאני מבין ברמה מסוימת, אבל לא ירדתי לשורש העניין. בכל אופן -
 
../images/Emo201.gif

חגי, אלוהים לא שכח אותך, ולא עזב אותך. אין ספק שהחוויה שחווית, אין אדם בעולם שיוכל להגיד שהיא לא הייתה ואף אחד לא יוכל לקחת ממך אותה. אם אני מסתכל לאחור, על חיי לפני שמסרתי אותם לאדון, לפני שהמלכתי את ישוע המשיח על חיי, אפשר בהחלט להגיד שהייתי אולי פחות או יותר איפה שאתה נמצא, שהרי אין לי באמת מושג חוץ מהדברים שאתה כתבת, ומההכרות השיטחית יחסית שיש לי איתך. אך גם אצלי לפני שהגעתי לאמונה, להליכה עם ישוע, היו לי ספקות רבים, תהיות שונות למה זה ככה ומה זה אומר והאם אלוהים עוזב אותי וכו'. אחי. אני רוצה שתדע שאתה לא לבד, אלוהים איתך. הוא עכשיו ברגע זה ממש כשאתה קורא את ההודעה הזאת הוא איתך, הוא שומע אותך, מכיר אותך, יודע על כל מחשבה שעוברת במוחך ברגע זה ממש. אם אתה מרגיש את זה או לא, אין זה משנה. האמונה באלוהים לא מבוססת על הרגשות, אלא על האמונה שבלב, אמונה שנמצאת ברוח. אלוהים אוהב אותך, כפי שאתה. הוא מכיר את חולשותיך, ויודע מהם הצרכים שלך. הוא לא מתעלם מהם ומתפילותיך, גם אם נדמה שהם לא נענות. אולי הן לא נענו עדיין. לכל דבר יש את הזמן המתאים. לפעמים אנו נאלצים לחכות. ולפעמים אנו באמת לא מקבלים מענה לתפילתנו, כיוון שלא התפללנו באמונה, לא עמדנו בישוע, או מהסיבה שביקשנו משהו שלא תאם את רצונו של אלוהים עבור חיינו. אחי תן לישוע להיות מלך על חייך, היכנע לו, האמן בבן-האלוהים שיכול להושיע אותך מכל יאוש, אשמה פחד וחטא. ותגלה את החסד המופלא של אלוהים בחייך. 'אחדות ישראל' כתב לך, "עשה לך רב", עשה את ישוע לרב שלך, שמע לו קבל אותו אל חייך כמלך וכאדון, ואז חייך ישתנו - אם תשים אותו באמת במקום הראשון מעל לכל דבר אחר, ותבקש את מלכותו בחייך. אתה לא לבד. ישנם רבים שאולי חשים כמוך, ישנם רבים שעמדו ועומדים לפני הדלת של מלכות השמים, מהססים אם להיכנס או לא. חלקם אכן לא נכנסים ומוצאים את עצמם במרדף אין סופי וחוסר שקט, אך אלה שנכנסו, מצאו מירעה, מצאו שלום בליבם, מצאו את אלוהים, מצאו את משיח בן-דוד, את האמת, והאמת שיחררה אותם. גם אני היססתי שבע שנים עד שנכנעתי, עד שהבנתי שהוא הוא ישוע המשיח - הוא הגואל, האחד שמסר את עצמו, ונתן את כל-כולו למעני. כולנו כפי שכתבת עברנו משברים ועוברים. אדם שהוא שבור הוא אדם שיכול להיכנע לרוח האלוהים לחדור אל תוך ליבו ולפרוץ ממנו כמעיין המתגבר. "זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב-נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה" (תהילים נ"א: 19) כמו שנאמר באיזה שיר - אל תביט לאחור - לא הכל שחור - הדלת מסתובבת - ואתה הביתה שוב תחזור.
 
תודה על התגובות

מבאס שהמצב יכול להיות מבאס גם אחרי שכופרו עוונותיך, אבל כנראה צריך להשלים עם זה, ברמה זו או אחרת לפחות, כלומר - בלי לאבד את התקווה, כאמור. הדבר שהכי מבאס אותי הוא שאני לא מרגיש עוד את רוח ה' בחיי ושאין לי דרך טובה להתחבר אליה. גם השם ישוע הפך לכמעט חסר משמעות עבורי, לצערי. אבל אל תתנו לזה לבאס אתכם! אם אתם מוצאים עידוד באמונה אשריכם.
 

sha na na revol

New member
אתה לא מבאס

אתה מדבר על דברים חשובים. יש כאלו שמתחברים יותר למטאפיזי, ויש כאלו שיותר לארצי, כבר העליתי את הנושא פה בעבר. נשמע דווקא שאתה מחמיר עם עצמך, זו נחשבת מעלה.
 

sha na na revol

New member
אפרופו ספרות חילונית,

"And then I got just plain lonely and just so fed up with all the badness in my life and in the world and I said to myself, 'Please, God, just make me a bird - that's all I ever really wanted - a white graceful bird free of shame and taint and fear of loneliness, and give me other white birds among which to fly, and give me a sky so big and wide that if I never wanted to land, I would never have to.' "But instead God gave me these words, and I speak them here." -- Douglas Coupland מה אתה חושב
 

sha na na revol

New member
../images/Emo45.gif

עוד לא סיימתי את הדוסטוייבסקי שיש לי בבית, בהמלצתך אנסה גם את זה.
 
יש לך דרך

דרך טובה מאד. תראה גם אם אתה לא רואה משהו, זה לא אומר שהוא לא קיים. או גם אם אתה לא מודע היום למשהו, אין זה אומר שמחר לא תהייה מודע אליו. המשך לבקש מאלוהים את רוח הקודש, ואל תרפה. החלט להאמין. כן זאת החלטה במיוחד כשאנו מוצאים את עצמנו במקומות של חוסר אמונה. זה משהו כזה- "כן אני יודע שאני לא מאמין כרגע, ואני רחוק, אך אני רוצה להתקרב, אלוהים סלח לי על חוסר אמונתי, מלא אותי ברוח קודשך, שים בליבי את אמונתך. אני בוחר להאמין בך ובדברך." ישוע הוא הדרך, הפתח לרוח הקודש שמעידה על ישוע המשיח. שתהייה לך שבת שלום.
 
תודה, אנסה

כמו שאמרתי תמיד יש תקווה, אף כי גם יש אכזבה. בכלל, כתבתי את זה ברגע מסוים מאוד, אף כי הוא אמיתי.
 
למעלה