שתי שאלות

telina

New member
שתי שאלות

1. מדוע כותבים לעתים 'אישן' ולא 'אשן'? 2. האין זו טעות לומר/לכתוב 'סירב'? יש לומר 'סרב' בגלל תשלום דגש, לא?
 

אסופית02

New member
שתי תשובות

1. זוהי גזרת נפ"י (נחי פה"פ יו"ד), כלומר היו"ד (השורשית) נחה ולא חסרה: רואים אותה, אבל לא שומעים אותה. מתרחש תהליך של כיווץ דיפתונג: אֶיְשָׁן (כמו אֶלְמָד)> אֵישָׁן. לסיכום: אישן היא הצורה התקינה. 2. יש לומר סירב בגלל תשלום דגש. תנועת E שהיא במקורה I וכתוצאה מתהליך של תשלום דגש השתנתה, משאירה יו"ד בכתיב ללא ניקוד. ר' באתר האקדמיה ללשון.
 

Yuvalenko

New member
האמת שהזכרת לי שאלה אחרת -

מדוע אם כן אומרים לעתים סֶרַב (פתח בר') ?
 

Yuvalenko

New member
אור יקירי -

תודה על הקישור, אך לא הסברת שם כלל מדוע דווקא בפועל "סרב" ישנו פתח בעה"פ. הובאו דוגמאות לפעלים מקראיים אך בימינו אנו הצורה לא נשתמרה בהם, ואנו הוגים אותם כ"פיעל" בצירה. מדוע אם כן רק ב"סרב" נשתמרה אותה צורה קדומה (ערבית/חבשית)? להזכירך, עד כמה שידוע לי, זה הפועל היחיד כיום שמשתמשים בו בצורה תקינה הן בצירה בעה"פ והן בפתח (ייתכן שגם בפועל "ברך"). יש בידיך תשובה יותר מפורטת ונקודתית?
 

streetball

New member
באשר ל ברך

בהגייה של ברך לא מסתתר כלל דקדוקי עתיד יומין. האנשים, בעת הגיית האות כ' מתבלבלים עם האות ח', שלפניה תתקיים הנמכת תנועה ולכן טועים בדבר. כמו שתשמע אנשים אומרים: "נֶכבד"(עם סגול על הנון), על אותו משקל של "נחמד". זאת דעתי
 
למעלה