תאוות ותשוקות

Tatu4Taty

New member
תאוות ותשוקות

במדור ניו-אייג' התפרסמה כתבה שעוסקת ביהדות (קישור מצורף) וחלק ממנה עסק בנושא התאוות ונזירות. כך כתבה כרמל וייסמן בנושא: "זה סוג של חוק נון דואליסטי - אם אתה נמשך לקצה אחד, האיכות של הקצה השני קרובה אליך מתמיד וככל שתאוותך לברוח ממשהו גדלה, תאוותו של אותו הדבר גדלה לדבוק בך. חלקנו מכירים את זה מתחום היחסים: למה מי שאנחנו באמת לא רוצים ממש להוט אחרינו ולהפך? היהדות קלטה פה פטנט שלא קיים בדתות אחרות: הפאגאנים נכנעים לתאוות ולומדים להשתמש בכוחן, המין נתפש ככלי עוצמתי לחיבור לאלים והיווה חלק מטקסי הפולחן. הנוצרים/מוסלמים/חלק מהבודהיסטים מתנהגים כאילו שאפשר לחנוק את התאוות הללו ולחיות בבועה, תוך שהם מעמידים דרישות בלתי מתפשרות בפני האדם. אצלנו זו לוליינות על חבל דק. כמו דיאטה שבה מזמינים פרוסת עוגה ענקית, לוקחים ממנה שני ביסים ומשאירים על השולחן. " נכון או לא? ומהי גישתכם לנושא? אני חושב שגם ביהדות עצמה יש הרבה צדדים של הימנעות מעשייה, ולא רק "לוליינות" כפי שהיא מתארת. כך שהדבר לא נכון לגבי נושאים רבים בתוך היהדות, שהיא לא מתירה לעשות מעט מהם בהנחה שזה מה שיעזור לא להיסחף. מהניסיון האישי שלי, לעשות מעט ממשהו שיכול להוביל להרגל רע לא פותר תאוות. אני דווקא מצאתי את ההימנעות בתור כלי יעיל במיוחד להעלים את התאוות שאין לי בהן צורך (וכאן השיטות הבודהיסטיות דוגמת טונגלן עזרו לי רבות). יש פעמים שהן עולות (בין אם מרצון או לא), ולעיתים אני מחליט שיש ללמש אותן - אך יש לי אפשרות לבחור האם אני רוצה אותן או לא, מבלי להריץ במחשבתי שוב ושוב "אבל אולי בכל זאת". לא להשתמש במעשים שכאלו (מין, יין) למטרות מאגיות נראה לי כמו בזבוז מסוג מסוים. מצאתי שדווקא עשיה שמקושרת למשהו "חשוב יותר" מורידה את הרצון לבצע משהו שאינו בעל ערך בחיי היום יום (לשתות למשל) כיוון שהעשייה מלכתחילה מתקשרת אצלי בראש למשהו "חגיגי", וכאשר הוא אינו חגיגי זה מרגיש שלא במקום.
 

Animus1539

New member
האיחוד שבין הלהב לגביע

זה לא עניין של להכנע לתאוות. מדובר על איחוד מקודש בין הגבריות לנשיות. להכנע - משמע זה משהו רע, או אסור? ה"תאוות" האלו הם רצונות של הגוף, לא איזו הסתה של ה"שטן" לדבר עבירה. אין מקום לכבוש את היצרים של הגוף אלא אם כן יש סכנה לציבור או עבירה על החוקים שמשמרים את התרבות שבה אנחנו חיים. (כלומר אם עולה במישהו הרצון לדוגמא לגנוב או לרצוח).
 

Tatu4Taty

New member
הכנעות לתאוות

אין לי ספק שחלק מהמעשים שנחשבים במסורת היודאו-נוצריות למשהו רע הן צורך של הגוף, השאלה היא רק איזה מעשים אינם כאלה, והאם עשייה מרובה שלהם גורמת לנזק כלשהו? אני חושב שיש מעשים יצריים מסוימים שכן גורמים נזק כאשר האדם עובר התניה ביחס אליהם (יין יגרום לי להיות חופשי יותר ולכן אני צריך לשתות במסיבות וכדומה). ישנן תאוות (למשל התאווה לכסף) שכאשר היא מוגדרת ככלי (לרצות רק כמה שצריך) היא עשויה לעזור ולתרום לאמביציה, וכאשר היא הופכת למטרה או שמוסיפים לה הילה רומנטית (כשאני אהיה עשיר, הכל יהיה יותר טוב) היא כן דבר שפוגע באדם. לכן, אני חושב שיש דברים שמוטב להמעיט בהם ולעשות אותם רק בהקשר לדברים "חשובים", כדי שלא לצאת מהמעגל של האיחוד המקודש אל החמדנות לשמה.
 
המממ.....

הכותבת מעדיפה כנראה להתעלם מרבי נחמן מברסלב שכתב על פרישות ממין (למעט מהצורך בהולדת ילדים). כמו כן שמעתי (קראתי) שחסידיו של הרב לייטמן (בני-ברוך) גם כן חיים בפרישות מינית כמעט מוחלטת, וכנ''ל חסידי גור וחסידי תולדות אהרון. בגדול, אני חושב שצריך להתבונן בהימנעות בתוך ההקשר גם הרחב יותר וגם הספציפי יותר בתוך אותה מסורת שמעודדת אותה. הפאגאנים "נכנעים" לתאוותיהם? אני לא ממש מכיר את הפאגאניות על מסורותיה הרבות והשונות עד מאוד, אבל משום מה, מתיאוריך בלבד (שאני סומך עליהם) נודף מהמאמר הזה סוג של השמצה מעודנת, ושוב בנוסח של עדיפותה של היהדות על פני מסורות/דתות אחרות.
 

Tatu4Taty

New member
מסכים בהחלט.

תמיד יש לבחון דברים ביחס להקשר שלהם. את ההשמצה קשה לפספס, אבל זה די שגור במאמרים כאלה.
 
למעלה