בלה בלוג

New member

מי עלול לקבל תביעת דיבה​

תביעת דיבה היא דבר שכולנו חייבים להיות מודעים אליו. החשיבות שבדבר נובעת מכך שכולנו עלולים להיות חשופים לתביעה שכזאת. לפני עידן האינטרנט והרשתות החברתיות, רק במקרים נדירים אנשים שלא היו מעורבים בעיתונאות היו בעלי חשיפה משמעותית לסיכוני תביעה מסוג זה. אבל מרגע שכמעט כולנו פעילים אונליין, זו כבר הופכת להיות מציאות אחרת לגמרי. אפילו מי שאיננו עיתונאי או איננו מעורב בעולם העסקים, עשוי להביע את דעתו באינטרנט. אנשים כותבים בבלוגים. אנשים כותבים תגובות לכתבות. אנשים כותבים או מביעים את דעתם בכל נושא ועל כל עניין.
מרגע שמישהו כותב את דעתו על מישהו או על משהו, צריך להבין שיש השלכות. במיוחד אם זה נעשה בצורה פוגענית או לא ראויה, זו עלולה להיות בעיה. לא תמיד אפשר לדעת מראש איך יגיב גורם שנתקל בפרסום משמיץ או פוגעני. יש אנשים או בעלי עסקים שיתעלמו מכך ולא יתרגשו. ישנם אנשים או בעלי עסקים שיגיבו באופן אחר לגמרי. תגובה יכולה להיות בצורה של השמצה נגדית. תגובה אפשרית אחרת תהיה הגשת תביעה בבית המשפט בגין לשון הרע.

תביעות דיבה ולשון הרע​

כדאי לומר כמה מילים לגבי תביעת דיבה ועל מה היא נשענת. תביעה מסוג זה נשענת על כך שאדם מרגיש שנעשה לו עוול בדמות פגיעה בשמו הטוב. כאשר מדובר על בעלי עסקים, פרסום משמיץ או פוגעני עלולים לפגוע במוניטין עסקי. מקובל להניח כי שמו הטוב של אדם הוא נכס. זו זכות טבעית שלא ליפול קורבן להשמצה חסרת בסיס. לעיתים אפילו כאשר הדברים מבוססים על עובדות, מילים פוגעות עלולות להיחשב ללשון הרע.
בשל הרשתות החברתיות, קבוצות ווצטאפ או בלוגים, אנשים חשופים מאוד לפרסומים שונים. פוסט שמישהו כתב אתמול, יכול להגיע לעיניים על אלפי אנשים מחר. זו הסיבה שכל מיני תביעת לשון הרע בפייסבוק הפכו לנפוצות כל כך. והמשמעות היא שאפשר לתבוע בגין גרימת נזק למוניטין, אפילו בלי צורך להוכיח שנגרם נזק בפועל. כלומר השמצה, אפילו אם לא גרמה לצד השני נזק כלכלי, אפשר לדרוש בגינה פיצוי כספי משמעותי. זו הסיבה שכיום כולם צריכים להיות מודעים לכך ולפעול בצורה זהירה, ממש כמו עיתונאים.

איך להישמר מתביעה של דיבה​

כדי להישמר מפני תביעת דיבה, כדאי לאמץ כמה כללי התנהגות שונים. לדוגמא, לפני שכותבים תגובה למאמר או פוסט בפייסבוק, קודם חושבים. לא לכתוב מתוך כעס וגם להשמיע פגיעה בשמו הטוב של מישהו אחר, מבלי לחשוב על כך. אם רוצים לתעד משהו לגבי חוויה שחווייתם במגע עם עסק או אדם, עשו זאת בשיקול דעת. אפשר לתאר את מה שחוויתם תוך דגש על החוויה האישית שלכם שהרגשתם מבלי להגיע להשמצה.
מרגע שחושבים פעמיים לפני שכותבים או אומרים דבר מה, אפשר להימנע מדברים שאחר כך מצטערים עליהם. לעיתים יש מקום להתייעץ עם עורך דין בנושא הזה. למשל כאשר רוצים להוציא תגובה רשמית. עורך דין גם יכול לסייע בנושא של הגשת תביעה, אם מישהו השמיץ או פגע בשם הטוב שלכם. בשל מורכבות הדברים והחשיפה הציבורית, אל תקלו ראש בנושא הזה. כל אחד וכל אחת עלולים למצוא את עצמם נתבעים או תובעים. כל זאת תחת נושאי פגיעה בשם הטוב או במוניטין של מישהו אחר.

תביעת דיבה
 
למעלה