זקן הפורום
New member
תגובה ל``מבחן התוצאה של הפסיכומטרי``
היום התפרסם ב``מעריב`` מאמר של ד``ר יואב כהן, מנהל המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. הוא כותב שם, בין השאר, כי המבחן הפסיכומטרי ``איננו מבחן אינטלגינציה, אלא כלי המדידה המדויק והתקף ביותר לחיזוי ההצלחה בלימודים האקדמיים``. אם כך, בשביל מה צריך גם את בחינות הבגרות? משיב ד``ר יואב כהן, שגם על מבחני הבגרות לא כדאי לוותר. השילוב של הציון הפסיכומטרי וציוני הבגרות הוא ``שילוב מנצח להבטחת החיזוי הטוב ביותר של ההצלחה בלימודים האקדמיים.`` א.האם הפסיכומטריקה (משהו כמו מדע המדידה של הפסיכולוגיה) היא כל-כל מפותחת, מדוע לא להגדיל את הדיוק, התקפות, המהימנות והאמינות של המבחן הפסכימוטרי, ואז לא יהיה כלל צורך בבחינות הבגרות, כדי להבטיח את החיזוי הטוב ביותר של ההצלחה בלימודים האקדמיים? ב. מה זו ``הצלחה בלימודים אקדמיים? הצלחה בתואר ראשון, שני או שלישי? מה מידת המיתאם בין הציון הפסיכומטרי לבין הציון בתואר ראשון, שני ושלישי? איזו הצלחה בדיוק מבטיח המרכז הארצי לבחינות ולהערכה? ג. האם נבדק אי-פעם המיתאם בין הציון במתמטיקה בבגרות לבין הציון בפסיכומטרי בפתרון בעיות, יכולת הסקה לוגית, הבנת משמעותם של קשרים לוגיים? (אלה חלק מהבדיקות של המבחן הפסיכומטרי, כפי שטוען ד``ר יואב כהן) ד. אם אני לומד את כל המילים במילון, האם אצליח לענות על כל אותן השאלות במבחן הפסיכומטרי, הדורשות רגישות לדקויות המשמעות של מילים? אם כן, נושא זה הוא שינון או שזה חלק מ``דמגוגיה לשמה``, כפי שטוען ד``ר יואב כהן? ה. האם נעשות אילו שהן השוואות, בין אלה המתקבלים בשנה מסוימת למוסדות להשכלה גבוהה - לבין אלה שאינם מתקבלים?
היום התפרסם ב``מעריב`` מאמר של ד``ר יואב כהן, מנהל המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. הוא כותב שם, בין השאר, כי המבחן הפסיכומטרי ``איננו מבחן אינטלגינציה, אלא כלי המדידה המדויק והתקף ביותר לחיזוי ההצלחה בלימודים האקדמיים``. אם כך, בשביל מה צריך גם את בחינות הבגרות? משיב ד``ר יואב כהן, שגם על מבחני הבגרות לא כדאי לוותר. השילוב של הציון הפסיכומטרי וציוני הבגרות הוא ``שילוב מנצח להבטחת החיזוי הטוב ביותר של ההצלחה בלימודים האקדמיים.`` א.האם הפסיכומטריקה (משהו כמו מדע המדידה של הפסיכולוגיה) היא כל-כל מפותחת, מדוע לא להגדיל את הדיוק, התקפות, המהימנות והאמינות של המבחן הפסכימוטרי, ואז לא יהיה כלל צורך בבחינות הבגרות, כדי להבטיח את החיזוי הטוב ביותר של ההצלחה בלימודים האקדמיים? ב. מה זו ``הצלחה בלימודים אקדמיים? הצלחה בתואר ראשון, שני או שלישי? מה מידת המיתאם בין הציון הפסיכומטרי לבין הציון בתואר ראשון, שני ושלישי? איזו הצלחה בדיוק מבטיח המרכז הארצי לבחינות ולהערכה? ג. האם נבדק אי-פעם המיתאם בין הציון במתמטיקה בבגרות לבין הציון בפסיכומטרי בפתרון בעיות, יכולת הסקה לוגית, הבנת משמעותם של קשרים לוגיים? (אלה חלק מהבדיקות של המבחן הפסיכומטרי, כפי שטוען ד``ר יואב כהן) ד. אם אני לומד את כל המילים במילון, האם אצליח לענות על כל אותן השאלות במבחן הפסיכומטרי, הדורשות רגישות לדקויות המשמעות של מילים? אם כן, נושא זה הוא שינון או שזה חלק מ``דמגוגיה לשמה``, כפי שטוען ד``ר יואב כהן? ה. האם נעשות אילו שהן השוואות, בין אלה המתקבלים בשנה מסוימת למוסדות להשכלה גבוהה - לבין אלה שאינם מתקבלים?