יצא ארוך, סורי..../images/Emo12.gif
אני מדריכה שכבת ז' בתנועת הנוער העובד והלומד ותמיד כשאנחנו בונים פעולות אנחנו בודקים את עצמנו שוב שוב, משתדלים להיות כמה שיותר פוליטיקלי קורקט, כמה שיותר להציג את שני הצדדים, אבל עדיין, אנחנו מכוונים את החניכים למסקנה מסויימת. חניכה שלי שאלה אותי פעם כשהעברתי פעולה על לחץ חברתי והשפעות החברה "מה שאתם עושים זה גם להשפיע עלינו אז איך אתם יכולים לומר שלהיות מושפעים מהחברה זה דבר רע אם אתם עושים את אותו הדבר?" אז אני יודעת, שמבחוץ זה נתפס כשטיפת מוח ויצירת דמגוגים סוציאליסטים (במקרה שלנו) \קפיטליסטים\סובלנים\גזענים וכו' מגיל צעיר.. אבל תחשבו על זה, הרי עם כל צעד שלהם הם מושפעים מהחברה, הרי ברגע שהם פותחים את דלת החדר שלהם הם מושפעים.. אם זה כשהם הולכים ברחוב ורואים קבצן או כשהם יוצאים לסרט ורואים את החברים שלהם לובשים מותגים והם גם רוצים כי זה מגניב וכו' אז נמנע מהילד לצאת החוצה בגלל שהוא מושפע מהחברה והיכולת שלו לפתח חשיבה עצמאית מוטלת בספק? לא. ניצור חברה טובה יותר.. נעזור לו למצוא מעגל חברים שונה, בין אם זה מעגל חברתי שלובש חולצה כחולה עם שרוך אדום או מעגל חברתי שלובש מותגים. הדיון בכלל אמור להיות (לדעתי) על התשובות לשאלות מי אנחנו שנחליט למה כן לחנך ולמה לא לחנך? האם המוסר שמניע אותנו הוא גם המוסר שמניע חברה כולה? ואם לא אז איך אנחנו יכולים לקבוע שזה טוב? האם לחנך לסובלנות שונה מלחנך לסוציאליזם? וכו' הבנתם את הרעיון.. קליטת ערכים מהחברה מתבצעת מרגע שהאדם נולד, נורמות חברתיות מוחדרות כל הזמן ואידיולוגיה נבנת בכל גיל. לגרום לזה לא להיות ככה אנחנו לא יכולים, אנחנו כן יכולים לנסות ולגרום לכך שהאידיולוגיה שתיבנה אצל אותו ילד תהיה זו שאנחנו מוצאים הכי נכונה. מי אנחנו שנחליט? זה דיון אחר.