תגידו...

TheBlueOne

New member
תגידו...

האם מאחורי כל אגדה יש טיפת מציאות לדעתכם?
 
האם מאחורי *כל* אגדה?

לא, לא מאחורי כל אגדה. אני מאמין שחלק לא מבוטל של אגדות (אם כי כמה בדיוק, קשה להגיד. לא נראה לי שיש אדם אחד בעולם שמכיר את כל האגדות כולן) יש להם בסיס כלשהו של אמת - או מה שממציא האגדה חשב לאמת (או בהמשך הדרך, שהאגדה שונתה כדי להכיל חלק מ"האמת" שהמספר מצא לנכון).
 

TheBlueOne

New member
../images/Emo41.gifמרלין – מציאות מול אגדה ../images/Emo41.gif

המכשף הגדול באגדת המלך ארת'ור. כדמות – מרלין היווה השפעה רבת עוצמה על טיבם של מכשפים. הוא שינה את תפיסת העולם המערבי לגביי מכשפים בימי הביניים ושפך תוכן חדש לגביי תפקידו של המכשף. ככול הנראה, היה מרלין ממוצא וולשי ושמו ניתן לו כ- Myrddin (מבוטא Mur-thin). לפי ספר "היסטוריית המלכים של בריטניה" (History of the kings of Britain,1136), אשר שימש כמקור והשראה לרוב האגדות שעלו על הכתב מאחור יותר, מרלין היה בנה של נסיכה ושל אינקיובוס. ( Incubus - בפירוש מלטינית "One who Lies upon", בדימונלוגיה המערבית , אינקיובוס היינו רוח של גבר אשר חיפש מפגשים מיניים עם בנות אדם. מאמינים כי איקיובי התאמצו במיוחד לפתות נזירות ונשים אחרות שניהלו אורך חיים של התנזרות. בצד הנקבי קיימת Succubus- אבל אני כבר חורג מהנושא, על הצמד חמד הזה ארחיב בפעם אחרת). בשל כך, היה מרלין בעל כוחות חיזוי כבר מילדות. הוא חזה את שלושת המלכים של בריטניה – וורטיגרן, אמברוסיוס ואות'ר (Vortigern , Ambrosius and Uther) וכמו כן, חזה את התעברות ולידתו של בנו של אות'ר – ארת'ור. גרסאות מאוחרות יותר של האגדה מוסיפות ומספרות כי מרלין היה אחראי על הכתרתו , החזרתו לכתר וניצחונותיו של ארת'ור בקרבות השונים. בנק' מסוימת בחייו, ברח מרלין אל מערה/מגדל זכוכית מרצונו החופשי או בגלל רצונותיה של נערה צעירה אשר השתמשה בקסמו של מרלין עצמו ללכוד אותו (גירסאות שונות). גיאופרי מונמאות' (Geoffrey of Monmouth) – מחבר "ספר המלכים..." כתב גרסה שונה לחייו של מרלין "ויטה מרליני- Vita Merlini" (חייו של מרלין). בגרסה זו מרלין מקדם את ארת'ור להיות מלך, ומשתגע לאחר שהוא רואה את אחיינו נהרג בקרב. כמטורף, בורח מרלין ליער ומבלה שם זמן רב עד ששפיותו חוזרת אליו. גם אז ממשיך מרלין לבלות את חייו ביער, בהתפתחות רוחנית. גרסה זו לחייו של מרלין מקבל תמיכה מאוסף שירים וחיבורים וולשים עתיקים המוקדשים למרלין (Myrddin) ונטען כי הן גרסתו של גיאופרי והן אסופת השירים העתיקים מתייחסים לבנאדם אמיתי- משורר (Poet) , דרואיד אשר גר במקום הקרוי כיום סקוטלנד, כמאה שנים לאחר תקופת ארת'ור. ההבדלים בין שתי האגדות מצביעים על כך שאולי היה יותר מאדם אחד מעורב בכל העסק. בתחילת ימי הביניים היו מחברים וסופרים רבים אשר הבדילו בין מרלין אמברוסיוס או מרלין אמריס ( Merlin Ambrosius or Myrddin Emrys) – המכשף והיועץ של המלך ארת'ור, לבין מרלין סילבסטר או מרלין ווילט (Merlin Sylvester or Mryddin Wyllt) המטורף , המשורר. "The White Book of Rhydderch" – אוסף של ספרות וולשית עתיקה , מוסיפה מסתורין לכל העסק על ידי פרט אחד קטן וחשוב – השם העתיק ביותר שניתן לאיי בריטניה , לפני שהיא יושבה בידי בני אדם היה "Clas Myrddin" – הסגר של מרלין. לא מפתיע ששמו של מרלין הוא בעל מקום חשוב ונכבד במסורת הנסתר ,מאות שנים לאחר זמנו. וויליאם לילי (William Lilly 1602-1681) האסטרולוג האנגלי המפורסם פירסם חיבור אסטרולוגי תחת הכותרת: "מרלין האנגלי" ("the English Merlin") . התעוררות הדרואידים אשר לא פעם מיוחסת לתקופתו של ארת'ור ואף נחשבת כקו מוביל או נושא (Theme) משתמשת רבות במרלין כסמל ודוגמא בפרץ ההתעניינות בנושא הנסתר והתרבות הקלטית במאה העשרים. תיאוריה מודרנית נוספת מעולם הכישוף שייכת ל- ר.ג' סטיוארט (R.J stewart) אשר פיתח מערכת שלמה של אמנות וכלים טקסיים ורוחניים המבוססים על מסורתו של מרלין במקורות הוולשים וכתביו של גיאופרי. בשאלה של מציאות מול אגדה, אין ספק כי אכן היה אדם ושמו מרלין. האם באמת היה בעל כוחות חיזוי? האם מרלין היועץ ומרלין המשורר הם אותו אדם? שאלות רבות עולות – וגרסאות רבות מציגות את הסיפור מזוויות שונות. אם תשאלו אותי- בכל אגדה יש קמצוץ של אמת. אתם מוזמנים להוסיף, לחקור, להתעניין ואולי מתישהו גם אנחנו נעלה על האמת.
 

Dia Leoghann

New member
משוגע מן היער או יועץ חכם?

טל ידידנו הציג שתי פנים של מרלין: אחת כאיש הפרא מן היער, והשנייה כמרלין אמברוסיוס, המכשף\דרואיד יועצו הנאמן של המלך ארתור האגדי. הרשו לי לנענע את הסירה... ישנן 6 פואמות וולשיות מימי הביניים החשובות להבנת דמותו של מרלין, אני לא אלאה אתכם בשמן, כיוון שהשם אינו חשוב וגם אינני בטוח במשמעות המדויקת של המילים. שלוש מתוכן הן מתוך "the black book of Carmarthen" מן המאה ה-11 לספירה, ושלוש נוספות מגיעות מספרים אחרים שנכתבו מאוחר יותר. ניתן להניח שלכל הפואמות הללו יש מקור עתיק שאבד, והן כולן מדברות על מירדין (השם הוולשי של מרלין) כעל "איש הפרא מן היער" אותו הציג טל בצורה נפלאה. היער עליו מדובר הוא היערות הקלדוניים של סקוטלנד. כל מי שקרא את הספר של הזוג ליטני "המיתולוגיה האירית" יודע כי ישנו סיפור על "סוויני המשוגע" שגם הוא סוג של פרא מן היערות. כאן המקום לספר, שישנה גם אגדה דומה על איש פרא ביערות הקלדוניים שמקורה הוא סקוטי, אך אצל הסקוטים, איש הפרא הוא ליילוקן, ולא מרדין. נראה אם כן, כי בווילס לא היה קיים סיפור על "איש פרא מן היער", אלא בסקוטלנד, וכאשר הסיפור נדד לווילס, השתנה שמו של הגיבור מליילוקן, למירדין. השאלה היא מדוע? הסבירות הגבוהה ביותר היא שהשם מירדין נבע משמה של העיירה Caer Myrddin, שהיא היום כרמארת'ן. הטענה שדווקא העיר נקראת על שמו של "מירדין איש הפרא מן היער", ולא ההפך, חייבת להיפסל כיוון שאנו כבר מכירים את שמה של העיר מן התקופה הרומית כ-Meridunum. עד כאן לעניין "מרלין הפרא מן היער" שלא היה ולא נברא, אך מה לגבי מרלין אמברוסיוס? נתחיל את החיפוש אחרי אמברוסיוס זה באחד מסופריה הראשונים של בריטניה, הלא הוא גילדס שכתב ב-570 בצפונה של בריטניה. גילדס אינו מזכיר מירדין או מרלין, אך הוא כן מזכיר את "אמברוסיוס אורליאנוס". האם יש קשר בין אמברוסיוס זה לבין מרלין של המלך ארתור? ניניוס כתב ב-796 את ה"היסטוריה בריטניום" ובתוכה "ההיסטוריה של וורטירג'ן" ו"נבואת אמברוסיוס", אולם, ניניוס אינו קורא לאמברוסיוס מרלין או מירדין. כמו כן, בספרו הוא מציג רשימה של כל המשוררים הגדולים של בריטניה במאה ה-6, אך הוא אינו מזכיר לא מירדין ולא מרלין. ואז מגיע זמנו של ג'אופרי ממונמאות' שהוציא את ספרו ב-1136. ג'אופרי מכיר כנראה את ספריהם של ניניוס וגילדס, וככל הנראה גם את סיפור "איש הפרא מן היער" המכונה מירדין. ג'אופרי ממונמאות' עושה ערבוביה מאגדות "איש הפרא מהיער" ואגדות אמברוסיוס של ניניוס על מנת לברוא יש מאין את דמותו של מרלין המכשף. חושבים שכאן זה נגמר? נכון "איש הפרא מן היער" הוא בכלל סקוטי, ומרלין אמברוסיוס הוא בכלל המצאה של ג'אופרי ממונמאות', אבל אז מגיע ג'ראלד מווילס יחד עם הארכיבישופ באלדווין ב-1188. הם מגיעים לעיירה נפין כדי לשכנע אנשים להצטרף למסע הצלב השלישי, ושם שומע ג'ראלד ידידינו על סילבסטר שגם הוא סוג של "משוגע מן היער". הוא מתחיל לחקור את "סיפורי המשוגעים מן היער", נתקל בספרו של ג'אופרי, והנה יש לנו עוד מרלין: מרלין סילבסטר! אז כבר יש לנו מרלין אמברוסיוס שהמציא ג'אופרי, מרלין קלידוניוס (מרלין המשוגע מסקוטלנד) ומרלין סילבסטר (מרלין המשוגע מווילס). לצערי נראה כי כל הספרים ההיסטוריים מובילים אותנו לנקודת ההתחלה – מרלין לא היה ולא נברא.
 

TheBlueOne

New member
../images/Emo24.gif

ידעתי שתשלים את החסר. תודה.
(רק לציין: אני וארי-אל לא סיכמנו על כלום!
) ובכן.. רוצים לבחון עוד אגדות?
 

Dia Leoghann

New member
אני אשמח לבחון עוד אגדות!!!

אבל כל-כך מהר וויתרנו על מרלין?? יש עוד כל-כך הרבה מה להגיד...
 

TheBlueOne

New member
צודק.. המלאכה עוד מרובה ../images/Emo3.gif

אבל אני לא יודע אם יש קליינטים
 

Justin Angel

New member
זה עקב רק תמצות

יש ספרים מאוד טובים שמתחקים אחרי מרלין, ולאחרונה (לפני חודשיים) יצא סרט תיעודי נהדר (!) של ערוץ ההיסטוריה בדיוק על נושא זה. הסרט אגב יותר מומלץ היות והוא מלווה באקשן ובתמונות
 

wierdi

New member
תלוי איך אתה מגדיר אמת

כל אגדה מקורה באדם אם לא בארועיים ממשיים, וזה מספיק 'אמת' בשבילי.
 

killip

New member
ציטטה

"לאגדה יש כתפיים רחבות הנושאות הרבה יותר אמת משיכולות העובדות לעשות" -- בארי יוגארט, גשר הציפורים (עמוד ראשון למטה)
 
למעלה