תהיה ..

תהיה .. ../images/Emo13.gif

הבוקר נחתתי בתל אביב אחרי שהות של שבוע באפריקה ... ישבתי במטוס ליד החלון ממש מעל הכנף כך שניתן היה לראות את כולו. שמתי לב שאחרי של ההאצה על המסלול כשהמטוס התנתק מהמסלול והתחיל להתרומם באויר הכנפיים לא זזו כלפי מעלה או מטה או לצדדים .. הם פשוט דממו ולא זזו (התבוננתי בהם היטב) כל המדפים שעליו היו דוממים ולא זזו אז בכל זאת, מה הרים את המטוס פתאום מהמסלול כלפי מעלה לאויר ???
 

אחמס1

New member
אני מבין מעט מאוד באווירונאוטיקה, אבל סביר

להניח שהמדפים היו במצב "הרמה" עוד קודם, פשוט בזמן שהמטוס על הקרקע אין לזה ממש חשיבות. אז בתחילת התעופה לא הייתה סיבה לשנות את מצבם.
 

טל ר

New member
לא בטוח שהבנתי את השאלה

האויר מפעיל שני כוחות על הכנף: עילוי (ניצב לכיוון מהירות האויר) וגרר (הפוך לכיוון מהירות האויר). בעבור זוית התקפה נתונה, גודלם של העילוי והגרר מאופיין ע"י משוואת העילוי - בגדול הם פרופורציונים לריבוע המהירות, שטח הכנף וצפיפות האויר (בהתעלם מספרת המאך). הקבוע של הפרופורציה הזו קרוי "מקדם עילוי" (לעילוי) ו"מקדם גרר" (לגרר). שני מקדמים אלו תלויים בזוית ההתקפה, והם שונים כאשר הכנף נמצאת בקונפיגורציות שונות (מדפים, מאזנות, Slats וכו'). בהתעלם מאותם שינויי קונפיגורציה, בגדול המטוס הגדיל את מהירותו, אז הגדיל את זוית ההתקפה (ע"י היגוי מהגה הגובה - בזנב), כך גדל מקדם העילוי (ואיתו מקדם הגרר), גדל העילוי, והמטוס המריא. מטרת שינוי הקונפיגורציה בהמראה ובנחיתה הוא שינוי בעקומת מקדם העלוי ועקומת מקדם הגרר כתלות בזוית ההתקפה. שלשום, למשל, הטסתי מטוס קל בו המראה נורמלית מתבצעת ללא מדפים כלל. את השאלה שלך לא ממש הבנתי. האם תוכל להסביר? טל
 
למעלה