BoredBeing
New member
תהיות על המיתולוגיה היוונית
שלום, אני בור מוחלט בענייני היסטוריה, מיתולוגיה ותיאולוגיה, אולם לאחרונה מצאתי את עצמי מתעניין במיתולוגיה היוונית, אך לא בסיפוריה, אלא באורח החיים אשר התפתח סביבה. חיפוש בספריה המקומית וברשת העלה כמות מגוחכת של תוצאות, ובצר לי אני פונה כעת אליכם מסקרנת אותי במיוחד שאלת מעמדם של המיתוסים ביוון העתיקה. בשיאה, עד כמה קרובה הייתה המיתולוגיה היוונית ללבישת צורה של דת ממוסדת? ידוע לי על מקדשים (הפרתנון, למשל), על טקסים פומביים בעלי אורינטציה דתית (הפנאתניה, האולימפיאדה?) וכמו כן על קיומם של כהנים. האם לאחרונים היה מעמד מיוחד באותה תקופה בקהילה, שלא במהלך הטקסים אותם ניהלו? נתקלתי באיזכורים לכך שהתקיימו אלמנטים של מעין תפילות באמונה העממית, ונהוג היה - באופן פרטי - לבקש בקשות שונות מהאלים תוך הקרבת קורבן (דבש או גבינה). האם היה זה מנהג מסורתי, או ממוסד? האם נוסח התפילות הללו היה קבוע? בכלל, האם למיתוסים היה איזשהו מעמד של קדושה? אם כן, כיצד הדבר מתיישב עם גרסאותיהם הרבות? אני מודע היטב לכך שקרוב לוודאי התשובות לשאלות הנ"ל תלויות תקופה, ולמעשה תהליך השינוי במעמד המיתוסים מעניין בפני עצמו. להבנתי, נקודות מפנה עשויות להיות כ-750 לפני הספירה עת הומורוס העלה על הכתב את האילידאה והאודוסאיה ובכך תרם רבות להאחדת שלל הגרסאות למיתוסים (לכל פוליס הייתה מסורת שלה?), שנת 700 לפני הספירה, אז הסיודוס כתב את התיאוגוניה ושנת 500 לפני הספירה בה הרודוטוס פרסם את ה-"הסטוריות" ולראשונה (?) נתקיימה אבחנה ברור בין "מיתוס" ל-"לוגוס", בין אגדה לאמיתה. אשמח לקבל כל התייחסות, הערה, תשובה לאחת משאלותי ובעיקר הפניות למקורות אינפורמטיביים (עדיף מקוונים, כמובן). תודה מראש!
שלום, אני בור מוחלט בענייני היסטוריה, מיתולוגיה ותיאולוגיה, אולם לאחרונה מצאתי את עצמי מתעניין במיתולוגיה היוונית, אך לא בסיפוריה, אלא באורח החיים אשר התפתח סביבה. חיפוש בספריה המקומית וברשת העלה כמות מגוחכת של תוצאות, ובצר לי אני פונה כעת אליכם מסקרנת אותי במיוחד שאלת מעמדם של המיתוסים ביוון העתיקה. בשיאה, עד כמה קרובה הייתה המיתולוגיה היוונית ללבישת צורה של דת ממוסדת? ידוע לי על מקדשים (הפרתנון, למשל), על טקסים פומביים בעלי אורינטציה דתית (הפנאתניה, האולימפיאדה?) וכמו כן על קיומם של כהנים. האם לאחרונים היה מעמד מיוחד באותה תקופה בקהילה, שלא במהלך הטקסים אותם ניהלו? נתקלתי באיזכורים לכך שהתקיימו אלמנטים של מעין תפילות באמונה העממית, ונהוג היה - באופן פרטי - לבקש בקשות שונות מהאלים תוך הקרבת קורבן (דבש או גבינה). האם היה זה מנהג מסורתי, או ממוסד? האם נוסח התפילות הללו היה קבוע? בכלל, האם למיתוסים היה איזשהו מעמד של קדושה? אם כן, כיצד הדבר מתיישב עם גרסאותיהם הרבות? אני מודע היטב לכך שקרוב לוודאי התשובות לשאלות הנ"ל תלויות תקופה, ולמעשה תהליך השינוי במעמד המיתוסים מעניין בפני עצמו. להבנתי, נקודות מפנה עשויות להיות כ-750 לפני הספירה עת הומורוס העלה על הכתב את האילידאה והאודוסאיה ובכך תרם רבות להאחדת שלל הגרסאות למיתוסים (לכל פוליס הייתה מסורת שלה?), שנת 700 לפני הספירה, אז הסיודוס כתב את התיאוגוניה ושנת 500 לפני הספירה בה הרודוטוס פרסם את ה-"הסטוריות" ולראשונה (?) נתקיימה אבחנה ברור בין "מיתוס" ל-"לוגוס", בין אגדה לאמיתה. אשמח לקבל כל התייחסות, הערה, תשובה לאחת משאלותי ובעיקר הפניות למקורות אינפורמטיביים (עדיף מקוונים, כמובן). תודה מראש!