תהייה בקשר לסעיף

indignous

New member
תהייה בקשר לסעיף

עקב מקרה בבניין של חבר נתקלתי בסעיף הזה שנראה לי קצת לא הגיוני:

סעיף 59ז(א) לחוק המקרקעין קובע: "בבית משותף שבו דירות המשמשות למגורים, כולן או חלקן, ושבו מותקנת יותר ממעלית אחת ובאחת המעליות הותקן מנגנון פיקוד שבת, רשאי כל בעל דירה לדרוש כי המעלית שבה הותקן המנגנון תופעל כמעלית שבת; דרש בעל דירה כאמור, תופעל המעלית כמעלית שבת."

האם לדעתכם הסעיף חוקתי? לכאורה לא נפגעת שום זכות, אבל אם ניקח את זה למצב קצה, יכולה להיווצר סיטואציה של בניין גבוה עם 2 מעליות, שרק בגלל דייר אחד שדורש, תופעל בו מעלית שבת. לדעתכם, האם יש עילה לעתור לבג"צ כנגד הסעיף הזה?
 
לדעתי אין טעם לעתור לבג"צ גם אם יש עילה

בג"צ ימנע מלקבוע שסעיף שכזה הוא לא חוקתי [גם אם באיזון בין הזכויות יימצא שזכות יתר הדיירים עדיפה] כי מדובר בהתערבות בסכסוך שנוגע לענייני דת. גם אם ימצא שיש עילה, בג"צ יפטור את זה בכך שיקבע שהמחוקק צריך להתערב ולא יכריע בנושא עקרונית.
&nbsp
מעבר לזה, לדעתי אין פה פגיעה מהותית ביתר הדיירים ולהפך, יש פה איזון ראוי. יש התחשבות בזה שיש 2 מעליות בבניין. אם לכתחילה מותקנת במעלית בבניין מנגנון פיקוד שבת כנראה שלכתחילה היתה דרישה לזה, כך שזה הוסכם גם בהסכם הרכישה המקורי של הבניין ונוצרת סוג של הסתמכות של שומרי השבת.
 

indignous

New member
לגבי מנגנון פיקוד השבת

סעיף 158א(א1)(1) לחוק התכנון והבנייה קובע:

"בכל בנין מגורים, ובכל בנין ציבורי כהגדרתו בסעיף 158ב, שבהם מותקנת יותר ממעלית אחת יותקן באחת המעליות מנגנון פיקוד שבת; שר הפנים, באישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, רשאי לפטור סוגי בנינים או מקומות מהוראות סעיף זה;"

אז אמנם הסעיף הזה נחקק בתיקון של החוק ב2001 (ככה שרק בניינים שנבנו ממנו והלאה כפופים אליו), אבל זה עדיין אומר שנוצר פה סוג של מעגל כובל כלפי דיירים חילונים בצירוף ס' 59ז(א) לחוק המקרקעין. מספיק שיהיה דייר אחד דתי בבניין חילוני לחלוטין (כאשר מס' הקומות והדיירים הכולל בבניין בכלל לא רלוונטי) ע"מ לכפות על כולם מעלית שבת.

אני אמנם עדיין לא רואה פה זכות שנפגעת באופן מהותי (שוויון? חופש מדת?) אבל אין ספק שנוצר פה מצב מעוות לחלוטין. במידה ובכל זאת קיימת זכות שנפגעת באופן קשה וחמור כנדרש, לדעתי יש פה קייס משום שספק אם הסעיף (בחוק המקרקעין) יעמוד במבחני המידתיות.
 
איך לעזאזל נפגעת פה הזכות של חופש מדת?

מה מפריע לאיתאיסט הקיצוני ביותר שתפעל
מעלית שבת בבניין שלו אם יש ולו אחד החפץ בכך?
הרי יש עוד מעלית! איש לא חייב אותו להשתמש דווקא במעלית השבת.
&nbsp
 

indignous

New member
קח לדוגמא

שהיא גם, במקרה, לקוחה מהמציאות, ומפריעה לדיירי הבניין:
&nbsp
בניין של 15 קומות, אשר בו 4 דירות בקומה, שבהן חיים בממוצע 5 נפשות בדירה. כלומר סה"כ 300 אנשים בבניין. כולם חילונים מלבד דייר דתי אחד (!) שדורש שתופעל מעלית שבת. כמו כן, בבניין מותקנות 2 מעליות בלבד.
&nbsp
המצב שנוצר מחייב את שאר הדיירים (החילונים) במעלית שבת, אשר מגבילה את התנועה שלהם וגורמת לעומס רב ומיותר על המעלית ה"רגילה" משך כל השבת. אם בג"צ הסכים להתחשב בדיירי רחוב בר-אילן ירושלים ולסגור את כל הרחוב בשבת, אני לא רואה סיבה לא לערוך פה את אותו האיזון.
&nbsp
הסעיף לדעתי לא עומד במבחן הפגיעה הפחותה במבחני המידתיות. היה אפשר לנסח אותו בצורה יותר מידתית כמו לדוג': "בבניין שבו עד X קומות (ו/או עד X דיירים) רשאי כל בעל דירה לדרוש כי תופעל מעלית שבת".
&nbsp
&nbsp
 
באמת אתה צודק

במקרה שציינת אני גם סבור שלא נכון ולא צודק שתופעל מעלית שבת.
באמת יש לתת את הדעת על נוסח יותר מאוזן של החוק בכיוון שהצעת.
רק אדגיש שזה לא קשור לחופש מדת אלא לחופש התנועה שמוגבלת אולי וכדומה.
 
למעלה