תהליך ערעור על תוצאת מבחן גמר

Ring Bearer

New member
תהליך ערעור על תוצאת מבחן גמר

קיבלתי ציון שקשה לי להאמין שמגיע לי. זהו קורס שמיני לי, אפשר לומר שאני בשנה שנייה. מעולם לא יצא לי לבקש לפתוח מחברת כך שעוד לא ראיתי את תוכן ההערות, אולם ככול הנראה בכוונתי לערער. ברור שעליי לבסס את הערעור על עובדות, אולם כרגע איני מוצא כיצד לבקש צילום של הבחינה דרך מערכת השאילתא.

נניח שמצאתי מספיק דברים לבסס עליהם ערעור מוצק, אני מבקש לשאול אתכם על המשך התהליך. הבנתי שאני כותב מכתב, אולם ניסיתי למצוא באתרי האו"פ ולא ראיתי לאיזו כתובת ולמי אני מפנה אותו? האם בכלל יתאפשר לי לדעת מי יקרא את המכתב, או מיהו בודק הבחינה? קראתי כאן ממישהו שבהכרח בודק אחר יבחן את הערעור. האם הוא יודע מה הציון המקורי? האם הוא יראה את הערות הבודק הראשון? אם לא, אולי מספיק לשלוח רק ערעור, ללא מכתב. הרי אם מידת הביטחון בתשובות המקוריות גבוהה, הן יהיו טובות בפני עצמן לקבל ציון גבוה יותר.
ואולי בכול זאת מצופה מהסטודנט להשתדל עבור הערעור? אולי אני אמור לשטוח "כתב הגנה" בסגנון משפטי בדגש על ראיות, אולי לדבר לליבו של בוחן הערעור בדגש על מידת ההשקעה ביחס לציון, אולי לתקוף את קבילות הבדיקה על יסוד מסוים? בכלל, האם כול עילה היא בסיס לערעור?

ונגיד וסיימתי עם המכתב, מה אז? האם זה שבודק את הערעור מכריע לבדו על מצב המבחן או שמא בהתייעצות עם הבודק המקורי? האם ההחלטה על ערעור היא סופית ובלתי ניתנת לערעור נוסף?

ולבסוף אספר לכם שבכול הנוגע לערעורים, יש לי מעט ניסיון קודם עם האו"פ והוא לא מלבב. כבר פעמיים פניתי לגורמים בכירים בקובלנה על התנהלות בקורסים. עשיתי זאת מתוך דאגה אמיתית לחומר הנלמד, מתוך רצון טוב, הרבה לפני או הרבה אחרי שניגשתי למבחן. בינינו כול סטודנט במדעי החברה באו"פ יודע שהרמה אינה גבוהה, אולם לעיתים היא גובלת בהגחכת המדע והחקר.
להתפתעי מצאתי שאין אוזן קשבת באו"פ לערער על מקצועיות של מנחה, ללא קשר לכמות הראיות או לחומרתן. פגשתי סטודנטים שחוו יחס דומה ועל כן אני חושש מהערעור כמו מכניסה למשחק מכור. עד כה נראה, כי כיוון שאנשי מדעי החברה מכירים בכך שניתן לנסח מספר תשובות מוצלחות לשאלה אחת, הם מוצאים לנכון להקשיח סטנדרטים ולהיראות כמו "מדע אמיתי". ייתכן ומטרה נאצלת מפספסת את יעדה, משום שבקורסים מסוימים בוחרים בדרך הקלה ונותנים לכול איש צוות (בודק, מנחה, מרכז הוראה) סמכות לקבוע את הסטנדרט הפרטי שלו, מבלי לערער על כך, וכך נוצרים הרבה איי הבנות בעת מתן ציון. סמכות נרחבת זו יוצרת גם משוא פנים, כך שבחלק מהקורסים (בדר"כ פרונטאליים) קל להעלות נקודות "מתוך רצון טוב". דבר זה אינו רע לכשעצמו, אולם בצירוף האוטונומיה הפרטית של המנחה לעקוף את חומר הלימוד, הדבר פותח פתח ל"מאסחרת" נקודות: מנחה לא מקצועי יעלה ציון במטלה למי שמבקש זאת בחיוך, בחנופה ובסחבקיות, אך יקשיח ליבו מול סתירות פנימיות וחוסר מקצועיותו שלו. עמדתי כסטודנט בפני שני המקרים מספר פעמים, ומובן שחשתי מבוכה גדולה עבור המוסד שאני חלק ממנו.

היות ואת הערעור אני מגיש לאדם שלא רואה את פני, איני יכול לחייך אליו או לזרוק לו דאחקות בסגנון "איד, אגו וסופר אגו יושבים במטוס לאיי סיישל..." ועל כן שאלתי הסופית היא, האם הגשת ערעור באו"פ בכלל שווה את המאמץ הזה?

מודה לכולם ואשמח לעזרה
 

Ring Bearer

New member
טוב מצאתי עכשיו איפה מבקשים את הבחינה, תשמעו

הממצאים לפחות במקרה שלי מאששים את מה שכתבתי בהודעה הקודמת. לפעמים מידת השרירותיות פשוט מביכה.

לפני כן, למי שלא יודע בקשת טופס הבחינה נמצא תחת "פניות".

אוקיי לא סתם לקחו לי רק 30 דקות לבחון את אופן בדיקת המבחן שלי. חצי מהזמן אני סתם בהלם. כתבתי 15 עמודים על 4 שאלות ו4 מושגים, הורדו לי 12 נקודות ונכתבו על כך 7 מילים מצד הבודק. 7 מילים. הסתכלתי על המבחן שוב ושוב לבדוק שעיני לא מתעתעות בי. אפילו יצא לי לחשוב שאולי סתם נפלה טעות ובמקום 98 כתבו 88, אחרת איך יש ב7 המילים הסתמיות שנכתבו כדי להסביר את הורדת הציון? אפילו לא צוין כיצד ירדו הנקודות בין הסעיפים ומובן שאין לי שום פרט ענייני לעבוד למולו. באחד הסעיפים סתם נכתב וי עם איקס, כמו שעושות מורות בחטיבה מתוך שמעום.

אני רואה בצורה זו לבדוק מבחן גמר זלזול מוחלט בסטודנט ובחומר הלימוד. עולה בי השאלה הכללית, האם אין איזושהי אמת מידה לפיה מתודרכים בודקים לבחון מבחן? כי אם ישנה אחת כזו כלשהי, הרי שהורדה שרירותית כזו של נק' לא הייתה עוברת, ובכול זאת ישנם בודקים שמרשים לעצמם, כנראה רק מתוקף סמכותם.

ואולי אני לא רואה דברים נכוחה? ממש אשמח לשמוע תגובות מכם.
 
ערעור על בחינה

בודק הערעור אינו בודק הבחינה המקורית.
עליך לנסח בבהירות מדוע הנקודות שהורדו לך אינן מוצדקות. כדאי להתייעץ עם מנחה או לראות מבחן של מישהו שכן קיבל את מלוא הנקודות על השאלה המדוברת.

אני אישית מכיר כמה סטודנטים אישית, וגם קראתי כאן בפורום מפי סטודנטים אחרים שערערו. חלקם קיבלו העלאת נקודות, לחלקם נדחה הערעור, אבל זה ממש לא מקרה שלא מקשיבים.
 

Ring Bearer

New member
היי. תודה על התשובה המהירה.

האם כאן לא נוצרה בעיה מיוחדת? כאמור בודק הבחינה כתב 7 מילים בסך הכול על המבחן, 3 כאן 4 כאן ובתשובה אחת 0 מילים. למעשה אין שום ראיה שתעיד שהמבחן נקרא בכלל... האם על הבודק אין שום אחריות להראות בגוף המבחן שהוא קרא והבין בכלל את הכתוב? הרי המצב כרגע הוא שאיני יודע בכלל על מה ולמה ירדו הנקודות. אולי הוא סתם טעה בחישוב? אולי עומד משהו משמעותי מאחורי ההורדה, מי יודע? כרגע עליי להציג "כתב הגנה" כשאיני יודע "במה אני מואשם".
האם זה מקרה סטנדרטי, ומה אתה ממליץ לעשות?
 

קליספרה

New member
קודם כל תרד מהפוזה

הגישה שלך פשוט מקוממת עד דוחה.
מישהו בדק את הבחינה שלך וחשב שהיא לא מספיק טובה ולא שווה את 98 הנקודות שאתה חושב שהיא שווה.
מכיוון שבן אדם הוא זה שבודק - עוד לא מצאתי שיטה אחרת לבדיקת מבחנית עיוניים - יש להניח שהוא/היא לא רואה איתך עין בעין. זה מתסכל, זה מעצבן, כולנו היינו שם - אבל זה קורה. הבוחנת ממש לא חייבת לפרט לך את הסיבות אתה לא אמור לערער על הבדיקה שלה - אתה אמור להוכיח כי התשובה שלך מכסה את כל חלקי השאלה באופן אופטימלי.

הצג את השאלה - ואיך בתשובתך כיסית באופן אופטימלי על כל חלקיה ותקווה שהבוחן הנוסף יסכים אתך.
אני ממליצה לך ללמוד קצת צניעות - יהרה היא אחת הדרכים להפסיד נקודות - לא רק במבחנים.
 

Ring Bearer

New member
אני לא אתייחס לסגנון, ואתמקד בעניין

כיוון שלא הגבת לעצם השאלה ששאלתי, אשאל אותה שוב: איך ניתן לדעת שמישהו באמת בדק את הבחינה, אם אין שום אינדיקציה לכך בגוף הבחינה?
הבוחנת (מאיפה קבעת שזו בוחנת?) "ממש לא חייבת לפרט", אז יש בכך טעם לפגם, שכן "ממש לא חייב" שהמבחן נקרא. כמו שמצפים מהסטודנט לנמק את התשובה שלו, להראות חריצות ועקביות, יש לצפות לפחות לאחת התכונות האלה מבודק מבחנים שאמור להיות מומחה בתחום.

זהו, מקווה שהנושא כבר לא מגעיל אותך.
 

קליספרה

New member
אם אתה מאמין ואפילו לרגע אחד

שהמבחן שלך לא נבדק והציון ניתן בצורה שרירותית אין לך מה לעשות כסטודנט בכזאת אוניברסיטה ומכיוון שאתה מדבר על האו"פ כעל מקום נחות אני בכלל לא מבינה מלכתחילה למה בחרת בה.

אחד מצוות הקורס בדק את הבחינה כי זה תפקידו
הוא קיבל חבילה עם מחברות שכל הקישור אל הסטונטים הוא ציון מספר ת.ז. הבודק לא יודע שזה אתה, כך שכל טענת ה"איפה והאיפה" אינו ברור לי בכלל. (זה הוא במקום ההיא מקודם - פשוט, רוב המנחים שלי באו"פ היו נשים אני חושבת עליהן ככה אוטומטית).

לכל מוסד יש כללי אצבע לניקוד והם אכן תלויים קודם כל בחוו"ד של המנחה - לעיתים היא מעצבנת בטירוף, הנבחן מרגיש שהציון לא הוגן, אבל זה לא אומר שמישהו לא עשה את עבודתו כראוי - אלא שהוא לא עשה את עבודתו כראוי בעיני הנבחן - כולנו היינו לפחות פעם אחת בנעלים האלה.

שאלת שאלה קונקרטית מה לעשות - עניתי קונקרטית
השאלה בפניך - התשובה שלך בפניך.
אתה מאמין שענית עליה בצורה מושלמת
תעתיק את השאלה כלשונה - הסבר איך לדעתך תשובתך מכסה את כל חלקי השאלה ותוסיף לכן לדעתי הציון לא משקף את התשובה. מכיוון שיש בידיהם רשימות של מי בדק איזה מספרי זהות, המבחן יעבור בבטחון למנחה אחר לבדיקה חוזרת .

השאלה המרכזית תהיה האם המנחה השני מסכים איתך, עם המנחה האחר או שיש לו דיעה שלישית בעניין.
 

Ring Bearer

New member
אם את לא מבינה למה בחרתי באו"פ, את יכולה פשוט

לשאול. כול ההנחות האלה על מקומי ועל בחירותיי הן דבר מאוס ומאוד לא מנומס לעשות. בכלל אם דבר מה אינו ברור לך, קשה להבין מדוע בכול זאת למהר לשלוח אותי הרחק מהאוניברסיטה, ועוד לעוץ לי עצות על צניעות ודרך ארץ.

אני מודה לך על עצתך, אולם לכול הסגנון הזה יש להוסיף שאת לא הגבת לדבריי הראשונים אלא התפרצת לשאלה ששאלתי את "סטודנט321". כול זה רחוק מלהיות "קונקרטי", כלשונך. על כן לא אבליג על כך פעם נוספת. כולנו מכירים את הפיתוי לייחס מילים כמו "פוזה", "דוחה" ו"מקומם" לאיזה פלוני, ועוד לדעת שהוא הולך לקבל את זה ישירות בפניו, אולם ראוי לזכור שיושב בן אדם חי מאחורי מסך המחשב.

גם אם נראה לך שאני ממעיט יותר מדי בערכם של לימודי מדעי החברה באו"פ (ובהחלט זה הולך ופוחת עם כול קורס שאני לוקח), אין הדבר דומה להמעטת ערכו של אדם, ועוד ישירות בפניו.

על זלזול מסוג דומה (אם כי מתון יותר) אני קובל גם כנגד בוחן, המביט בדף בחינה כמו פועל במפעל ייצור, ומתעלם מכך שעומדים מאחוריו השקעה מאומצת של חודשים שהתנקזו למספר שעות כתיבה קדחתניות. על אלמוניותו וחוסר אחריותו ניתן לו, בעיניים עצלות, לשרבט 7 מילים שמחציתן לא קריאות ואף אחת מהן לא נוגעות ישירות לתוכן התשובות, וכך לקבוע ציון. האמנם יש על מה לצאת להגנת אופן בדיקה שכזה?

כבר הכרתי מנחים\בוחנים\מרכזים רבים וראויים, למעשה בעברי גם לי יצא לבדוק מבחנים ולהעניק ציונים, כך שאני יודע דבר או שניים על אחריותו של בודק מבחן. בניגוד לדעתך, הדבר הראשון שמחובתו לפרט "מה היה חסר", "מה היה עודף", "מה פה לא רלוונטי" ו"במה היה צריך להתמקד". לא צריך לכתוב מגילה, אולם הכרחי לתת הסבר. אי-מתן הסבר, ולו הפעוט ביותר, הוא הוא השרירותיות עצמה.

הייתי שואל אותך מדוע את מגנה על השרירותיות, אולם לדעתי זה לא המקום. למעשה אין ברצוני להמשיך בדברים עימך, וברשותך אחכה לעצות נוספות.
 

קליספרה

New member
אכן רעיון מצויין - ובהצלחה בערעור

 

nariko

New member
אני באותה הדעה כמוך

אין ספק שכשמדובר בבדיקת מבחנים, הבוחן והנבחן לא תמיד רואים עין בעין ובהחלט ייתכנו מקרים בהם הנבחן חושב שתשובתו בהחלט מספקת, בעוד שבעיני הבוחן היא רחוקה מכך.
בתור סטודנטית, גם אני מאוכזבת כאשר אני רואה שתי מילים וחצי על תשובה של עמוד, עם ניקוד אשר בהחלט, בהיעדר הערות נוספות, נראה שרירותי לחלוטין. לא מדובר כאן בהתלהמות "איך ייתכן והבוחן המרושע העז להוריד לי בציון", אלא פשוט בתחושת תסכול וחוסר אונים. בהיעדר ההערות, אם בעיני עשיתי את המקסימום, הרי שאין לי כיוון להשתפר אליו כיוון שאינני יודעת מה היה לא טוב.
אינני רואה בכך מחובתו של הבוחן "להצדיק את עצמו" בפני הסטודנט - אלו לא משחקי אגו מי צודק ומי טועה. המטרה היא ללמוד ובתקווה להשתפר, והדרך הכי טובה לכך היא להצביע לסטודנט על טעויותיו - ובדיקה עם שתי מילים וחצי פשוט אינה מעבירה את המסר כראוי.
יתרה מכך - בהיעדר הערות ברורות, ישנם מקרים רבים של בזבוז זמן של שני הצדדים. עקב חוסר התקשורת בין הבוחן לנבחן, הנבחן יורה באפלה, מבזבז את זמנו בלהצדיק תשובה שהוא לא מבין מדוע היא לא נכונה, לעיתים קרובות ע"י מתן הסבר לא מספק, ומבזבז את זמנו של בוחן נוסף, אשר נדרש להסביר לו "בשנית" מדוע תשובתו לא נכונה. לאחר מכן, ייתכן והסטודנט יבין את טעותו ויעזוב את הערעור, או במקרה גרוע יותר - כעת יבין מה היה חסר ויוכל לבנות הסבר הולם יותר להגנה על תשובתו ולהתחיל את הערעור מחדש ולבזבז עוד זמן יקר של שני הצדדים.

בטווח הרחוק, הרבה זמן ועוגמת נפש יכלו להיחסך, והרבה תועלת יכלה לצמוח, לו הבוחן היה מוסיף עוד כמה מילים לבדיקה.
לשמחתי אכן ישנם בוחנים באו"פ אשר בהחלט טורחים ומפרטים ונותנים משוב בונה יותר.
 
כפי שאמרתי

כדאי לך לראות מבחן בו סטודנט קיבל את מלוא הנקודות על השאלה, כדי שיהיה לך בסיס להשוואה, ובהחלט כדאי להתייעץ עם מנחה בקורס.
 

Ring Bearer

New member
איך עושים את זה?

אני בהחלט יכול להיוועץ במנחה הקורס, שאמנם גם נתן לי ציוני ממ"ן שנעו בין 98 ל100. אבל מה בעצם אני אמור לשאול אותו?
חוץ מזה אני לא ממש יודע איך להשיג מבחן שקיבל את מלוא הנקודות. אתה יודע איך זה באו"פ, רק לפעמים נוצר הווי למידה, והפעם החבר'ה שהתחברתי איתם גם כן לא קיבלו את מלוא הנקודות. לבקש ממישהו שאני לא מכיר שיפתח את המבחן לעיניי זה קצת מוזר.
אשמח לשמוע את דעתך בעניין אמת מידה לבוחן, על מנת שאדע אם המקרה שלי הוא שגרתי לאו"פ. האם גם דעתך היא שעל הבוחן לא חלה שום חובה לפרט סיבה להורדת נקודות, ולמעשה זכותו לא רק לקבוע ציון על פי שיקוליו אלא גם לעשות זאת מבלי לנמק או להראות זיקה לחומר הלימוד?
 

Ring Bearer

New member
טוב אני אנסה, תודה

האם תוכל להגיד לי אם מנסיונך מקובל שבוחני מבחנים באו"פ מורידים ציונים מבלי לתת הסבר מינימאלי במחברת הבחינה?
 
אני מתאר לעצמי שזה מאוד תלוי...

זה מן הסתם מאוד תלוי בקורס ובבודק.
כשלקחתי את מחברת הבחינה של אינפי, ההערות היו מפורטות, וזו היתה מחברת הבחינה היחידה שביקשתי, אז אין לי מושג מה קורה בקורסים אחרים...
 
למעלה