מדהים!
הסתכלתי עכשיו בפורום על לייבוביץ (על פי הקישור ששלחת לי) ואני פשוט בהלם מהסבלנות שיש לכם לכתוב ולכתוב על נושא אחד. ממש כל הכבוד!!! במקביל שלחתי את השאלה גם לפורום 'פילוסופיה לכל', כפי שהמלצת לי. לא הבנתי את שאלתך אם אני מחפש פילוסופים אידיאליסטים, במישור המנטאלי, ערכי או מופשט. בגלל שאני מופתע למצוא אוזן קשבת כל כך, אסביר לך את כוונתי: אני עוסק ברב צבי יהודה הכהן קוק, שהיווה המנהיג של 'גוש אמונים'. יש אנשים באקדמיה וגם רבנים שהיו תלמידיו, התופסים את דבריו כאילו הוא דיבר על המציאות: אם תשימו קראוון על גבעה X - זה ישפיע על המציאות וזה יגרום לעם ישראל לומר בעל כרחו 'בסדר, תתישבו פה'. כך רבים תופסים את דבריו של הרב קוק. אין לי כל ספק שזו לא היתה כוונתו, ואני ניתלה באילנות גבוהים ממני כמו הרב שלמה אבינר והרב צבי טאו. הרב קוק תמיד דיבר על התודעה של עם ישראל. אין לנו כל עניין לשים קראוון פה או בית שם, אלא יש לנו עניין לעורר את התודעה של עם ישראל. עם ישראל - בפנימיותו - רוצה לשוב לארץ ישראל, וכאשר אנחנו שמים קראוון במקום מסויים - אנו מצפים לכך שהתודעה הנשמתית הזו תתעורר ועם ישראל יתלהב וירצה בכך. ובאמת, עם ישראל רוצה את תל אביב ואת נהריה. כאשר הרב צבי יהודה ראה שעם ישראל לא רוצה את יהודה ושומרון ולא רוצה את עזה - הוא הפסיק לדבר על קראוונים ועל התיישבויות בכוח, והתחיל לדבר על הסברה. על דיבורים. בקיצור, הוא לא דיבר על מציאות שמשפיעה על התודעה - אלא על כך שהתודעה קיימת ועלינו לחשוף אותה. עד כאן התיזה. כיצד אוכל להקביל זאת לפילוסופים כאלה ואחרים? המבוא לדברים הללו חייב לכלול סקירה עמוקה ורצינית של עמדות הפילוסופים ביחס לזה. תודה