תוכניות הפיתוח של הרכבת הקלה בירושלים

תוכניות הפיתוח של הרכבת הקלה בירושלים

עיתון ממון של ידיעות חשף את אישור תוכניות הפיתוח של הרכבת הקלה בירושלים עד 2030. בועדה המשותפת למשרד התחבורה, עיריית ירושלים ומשרד האוצר הוצגו תוכניות פיתוח הדרגתיות שיהפכו את הרכבת מקו אחד שמסיע כ140,000 איש ביום, ל7 קווים שיסיעו כ750,000 איש ביום. למרות הגידול הצפוי באוכלוסיה הירושלמית מ800,000 ליותר ממיליון עד אז, עדיין מדובר ביעד שאפתני לפיו חלק ניכר מהאוכלוסיה בעיר תתנייד ברכבת הקלה ובשאר אמצעי התחבורה הציבורית ולא ברכב.

לפי שלבי התוכנית עד 2018 יוארך הקו הקיים מ14 ק"מ ל23 ק"מ ויגיע גם לעין כרם ולנווה יעקב וגם שלוחות שיחברו את גבעת רם להר הצופים.

עד 2023 יוקמו עוד 2 קווים ועד 2030 עוד 3 קווים. אגב לפי הערכות הקו הראשון בגוש דן יפעל ב2023 מה שאומר שבזמן שבתל אביב יופעל קו אחד בירושלים כבר יפעלו 4 קווים מתוך 7. בהצלחה לירושלים
 
ראיתי את הכתבה , נחייה ונראה.

אפילו בהרחבה של הקו האדום מבצעים רק פינוי תשתיות. לא מניחים מסילה בפועל!
חוץ מזה מזניחים את איזור רחביה,קטמון, שם צריכה להיות רקלת לעיר ותחנה מרכזית.
 

amit1270

New member
לא רק פינוי תשתיות - גם הרחבה בפועל

של הכבישים, כך שבעת הצורך תתאפשר הנחת מסילות עם הפרעה מינימלית לתנועה. הסלילה עצמה לא צריכה לקחת זמן רב מדי.
 
כבר היום חלק מהנתיבים מתפקדים כנת"צ מהירים..

בכל אופן מדובר בפרוייקט מורחב ביחס להתחלה כי מה שבעבר תוכנן גם כנתיבים מהירים לתחבורה ציבורית ואוטובוסים דומים למטרונית לצד הרכבת הקלה, מיועד להפוך לפי התוכניות לרכבת קלה אמיתית בעשור הקרוב. לשם השוואה המטרונית מיועדת ל160 נוסעים והרכבת הקלה מכילה 500 נוסעים ב2 הקרונות המחוברים של כל רכבת. מדובר גם בפרוייקט יקר. למיטב הבנתי רק עבודות ההארכה לקו האדום לנווה יעקב ולעין כרם+הקו המשני המתוכנן בין קריית הממשלה וגבעת רם להר הצופים שיעבור ברובו על הנתיב הקיים במרכז העיר יעלו 8 מיליארד ש"ח (עד 2018). העבודות על שלושת הקווים הבאים (שלוש אם נחשיב בנפרד את השלוחות לגילה ולמלחה) שאמורים להיות מושלמים עד 2023 יעלו עוד 12 מיליארד ועדיין לא תומחרו עלות העבודות להשלמת פריסת הרכבת עד 2030 ברחבי העיר. וצריך לזכור שעלו רק ההערכות הנוכחיות שאין לדעת כמה ינופחו. יש לשים לב כיצד למשל הקו מרמות לתלפיות שנדחה בשל התנגדות החרדים בשכונות החרדיות כמו שמואל הנביא-הבוכרים חזר לתוכניות (זמנית יש אוטובוסים שעוברים בנת"צ מהירים בחלק מהמסלול) או שעד 2030 יש תוכנית לקו רכבת בין השכונות הערביות במזרח העיר בלי להתחשב בשאלה המדינית ואציין גם מה שטענתי לא מזמן שהיה צריך לבחון את הארכת קווי הרכבת ליישובי הפרבר של ירושלים כמו מעלה אדומים, מבשרת ציון וכולי.
 
העלויות המשוערות זה לא נטו סלילת מסילה..

זה כולל הקמת תחנות, רכישת עשרות קרונות נוספים לכל קו, הקמת חניונים לרכבים במספר נקודות מרכזיות לאורך הציר, שינויים בתנועת הכבישים סביב ועוד. ובכל זאת הידיעה שרק בעשור הקרוב יוציאו על הרכבת בירושלים 20 מיליארד שקל קצת מדאיגה מי שחושש ששוב ייווצר בור תקציבי בלי תחתית שיתייקר כל הזמן למרות שבינתיים נראה שעיריית ירושלים השתלטה די יפה על פרוייקט ההרחבה של הרכבת הקלה. נראה שעד שיושלם הפרוייקט כולו הוא יגיע בקלות ל40-50 מיליארד שקל.
 
אגב 5 מיליארד ש"ח עלה הקמת והפעלת שלב א'

סלילת הקו הראשון עצמה עלתה כ3 מיליארד והשאר הכשרת חניות רכישת קרונות, הקמת גשר המיתרים ועוד.
 
בתוכניות העתידיות תעבור רכבת בקטמון ורחביה

ואפילו 2 קווים, הכחול והתכלת, אבל עדיין לא יהיה קו ישיר לתחנה המרכזית אלא יצטרכו להחליף רכבת איפשהו. שתי הקווים יעברו במרכז העיר דרך קינג ג'ורג' מה שאומר ששם יהיה צורך לרדת ולהחליף רכבת. קו התכלת יגיע להר הצופים ולמלחה (כלומר סטודנטים שגרים ברחביה ישתמשו בו) והקו הכחול יחבר בין גילה-תלפיות-מרכז העיר-הר חוצבים-רמות.
 

Rubim88

New member
היעד די סביר

כשמדברים על נוסעים מדובר על נסיעות, לא על זה ש3/4 מהתושבים ישתמשו בה כל יום, אם לוקחים בחשבון את הצפיפות והגודל זה לא כזה יוצא דופן.
 

אדיה

New member
האם יש לך סריקה של הידיעה?

זכור לי שדובר גם על שלוחה לגבעת שאול. האם היא מופיעה בתכנית?

תודה, יובל
 
אין לי סריקה והיא לא הופיעה בYNET

אבל כן הופיעה בה שלוחה לגבעת שאול והר נוף
 
פירוט הקווים מכתבה בדה מרקר כולל תאריכי יעד

והעלויות..

הקו האדום עלה 5 מיליארד.

ההארכה שלו (2019) וסלילת שלוחת הקמפוסים בין גבעת רם והר הצופים (2020) 2.5 מיליארד

הקווים הירוק, כחול ותכלת (לפחות 2025) 12 מיליארד

הקווים החום, צהוב וסגול (לפחות 2030) 8.5 מיליארד
 

ציוניסט

New member
כמה תלולה יכולה להיות מסילת הרכבת?

השיפוע של רמות-הר חוצבים-סנהדריה והעלייה לגילה נראים לי די תלולים לרכבת.
 

Rubim88

New member
9 אחוז.

ובמדידה מהירה נראה שגם השיפועים בקטע הזה הם 8-9 אחוז.
 
קו 9 נמצא בהליכי בדיקה

מטרתו לחבר בין תחנות אחרונות של חלק מהקווים כך שיחבר בין קריית יובל-הדסה עין כרם-מלחה-וצומת פת
 
למעלה