hrpbiiapnrpeltework
Well-known member
לאחר שהעברנו ביקורת חריפה על תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם...:
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. גאון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. גאון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. גאון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. סטודנט לתואר ראשון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כעת נבנה בזמן אמיתי וממש עכשיו, את תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם כפי מה שהיא באמת צריכה להיות.
קודם כל, נתחיל ממה שאני קורא לו "תיקון שנת הלימודים האקדמית", וזאת מכיוון שלוח הזמנים עצמו של שנת הלימודים האקדמית, שגוי. קודם עלינו לתקן את שנת הלימודים האקדמית, מכיוון שעל בסיס שנת הלימודים האקדמית המתוקנת, בכוונתי לבנות את תוכנית הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה הנכונה.
תוכניתי לתיקון שנת הלימודים האקדמית:
1. שנת הלימודים האקדמית שגויה בצורה הזאת שיש לדוגמה כל מיני חופשות מיותרות. לא צריך להיות חופש פסח וחופש חנוכה וכל השטויות האלו. חופשת הקיץ צריכה להיות היחידה. היא גם צריכה להיות חודש אחד. לא חודש וחצי כמו המצב עכשיו.
2. שנת הלימודים גם לא צריכה להתחיל באמצע או סוף אוקטובר, תלוי במוסד האקדמי המדויק. שנת הלימודים צריכה להתחיל בראשון בספטמבר, כמו בתי-הספר, והיא צריכה להימשך עד היום האחרון של אוגוסט. כלומר, שנת הלימודים האקדמית צריכה להימשך 11 חודשים.
3. סמסטר הקיץ גם לא צריך להיות סמסטר מקוצר ומזורז במתכונת מהירה. לא. לא. כל שלושת הסמסטרים צריכים להיות שווים באורכם ולהתפצל באופן שווה על 11 חודשי הלימודים של השנה האקדמית. לכן, כל סמסטר צריך להימשך 3.666 חודשים. כלומר כל אחד משלושת הסמסטרים צריך להימשך שלוש חודשים ועוד שבועיים ועוד כמה ימים. למרות שאולי אפשר קצת לשחק עם זה ולעגל לכמה ימים יותר או פחות כדי שזה יצא קצת יותר נוח. טוב, לא חשוב כרגע.
לכן, סמסטר הקיץ צריך להיות סמסטר רגיל. צריכים להיות שלוש סמסטרים וכולם צריכים להיות רגילים.
4. צריכה להיות גם הגבלה על כמות הקורסים שמותר לקחת בסמסטר, והכמות הזאת צריכה להיות שתיים. שלוש קורסים ויותר זה דבר שמבזה את עצם הלימודים האקדמיים, פוגע בלמידה, בציונים ובמוטיבציה. שלוש קורסים בסמסטר זאת טעות. לכן, כמות הקורסים שאפשר וצריך לקחת בשנת לימודים אקדמית אחת היא 6.
5. רוב התארים הראשונים הם בערך 24 קורסים או משהו כזה, נכון? לדעתי זה צריך לרדת ל-18 לרוב התארים הראשונים, בכלל, ובייחוד בתארים הראשונים של החוגים החברתיים והרוחניים. עם קיצור חופשת הקיץ וביטול כל שאר החופשות, מה שמוביל להארכת הסמסטרים, אך עם קורסים שבחלקם הם מיותרים לחלוטין ברוב התארים הראשונים, במיוחד בחוגים החברתיים והרוחניים, יש מקום ואף צורך דווקא להפחית את כמות הקורסים הכוללת, ובמקומה לאפשר יותר חומר בקורסים שבאמת צריך אותם. לקצר את רוחב היריעה, ובמקום, יותר להעמיק במה שבאמת צריך.
בתארים ראשונים שאין מה לעשות, באמת צריך בין 19 ל-24 קורסים, אז בסדר, אז אין מה לעשות, שהתואר הראשון יימשך שלוש שנים ושליש (שלוש שנים ועוד סמסטר), שלוש שנים ושני שליש (שלוש שנים ועוד שני סמסטרים) או ארבע שנים. זה לא סוף העולם. התואר הראשון בפסיכולוגיה דרך אגב, הוא גם כן אחד מהתארים הראשונים האלו, מכיוון שמצאתי לנכון לכלול בתוכנית החלופית לתואר ראשון בפסיכולוגיה שבניתי, 20 קורסים ולא 18.
6. ועוד משהו. זה טיפשי שלמעט הגבלות מסוימות של "אתה לא יכול לקחת את הקורס הזה לפני שעשית את הקורס הזה, או את הקורסים הזה והזה והזה", כל אחד לומד את הקורסים באיזה סדר שרק בא לו ובאיזו כמות של קורסים שרק בא לו. זה טיפשי. אלו דברים שצריכים להיקבע בצורה חד-משמעית ולא להיות נתונים לשיקול דעתו של הסטודנט. בדיוק כמו שבבית-ספר לא שואלים אותך באיזה סדר אתה רוצה ללמוד את החומר כי פשוט יש את הסדר הנכון וזהו זה. ככה זה צריך להיות גם בתארים אקדמיים. יש סדר נכון ומדויק לעשות את הקורסים, ופשוט צריך להבין אותו וליישם אותו, ככה שכולם צריכים ללמוד את אותם קורסים בהתבסס על באיזה תואר ראשון הם, באיזה שנה הם ובאיזה סמסטר הם באיזה שנה הם.
7. זה צריך להיות גם חובה לקחת שני קורסים בסמסטר. זאת לא צריכה להיות רק הכמות המקסימאלית. זאת צריכה להיות הכמות המינימאלית.
8. ולא צריך להיות דבר כזה "קורס שנתי". אם יש בקורס אחד כל-כך הרבה חומר שצריך ללמדו על-פני שני קורסים, תפצלו את הקורס לקורס א' וקורס ב' של הקורס. כמו מה שעושים עם סטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה.
בכל מקרה, כעת ולאחר שהנחנו את התשתית, אפשר לגשת סוף-סוף, ולדבר על איך שהתואר הראשון בפסיכולוגיה באמת צריך להיות.
איך שהתואר הראשון בפסיכולוגיה באמת צריך להיות:
הנה הקורסים המדויקים, והסדר המדויק האחד שאין בלתו שבו הם צריכים להילמד (אלא אם כן לוקחים את אותם הקורסים עוד פעם כי נכשלנו בקורס או בשביל לשפר ציונים או מה שלא יהיה אבל זה כבר סיפור אחר):
שנה א' סמסטר א':
1. פילוסופיה של המדע.
2. בעיות בפילוסופיה של המוסר.
שנה א', סמסטר ב':
1. מבוא לסוציולוגיה.
2. מבוא לסקסולוגיה.
שנה א', סמסטר ג':
1. מבוא לקרימינולוגיה.
2. מבוא לפסיכולוגיה א'.
שנה ב', סמסטר א':
1. מבוא לפסיכולוגיה ב'.
2. היסטוריה של הפסיכולוגיה א'.
שנה ב', סמסטר ב':
1. היסטוריה של הפסיכולוגיה ב'.
2. אינטליגנציה רגשית.
שנה ב', סמסטר ג':
1. פסיכולוגיה קוגניטיבית.
2. פסיכולוגיה התפתחותית.
שנה ג', סמסטר א':
1. פסיכולוגיה של הזדקנות וזיקנה.
2. תקשורת, שפה ודיבור.
שנה ג', סמסטר ב':
1. פסיכולוגיה חברתית.
2. פסיכולוגיה בין-תרבותית.
שנה ג', סמסטר ג':
1. שינה והפרעות שינה בילדות.
2. פסיכופתולוגיה.
שנה ד', סמסטר א':
1. מבחנים פסיכולוגיים.
2. אישיות: תיאוריה ומחקר.
הסבר ללמה התואר הראשון בפסיכולוגיה צריך להיות כפי מה שזה עתה תיארתי:
1. 1. קודם כל, בואו נתחיל מהקורסים ש"הורדתי". הורדתי מהתוכנית את "מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה א'", "מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה ב'", ו"רגרסיה וניתוח שונות" (לא מובן לי למה לא קראו לזה "מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה ג'" אבל בסדר). למה? כי פשוט אין צורך בהם. מיותרים לחלוטין. זה קורסים בשביל ללמד איך לחקור, ואיך לקרוא ולהבין מחקרים ומאמרים. באשר לקטע של הלחקור, 90% ויותר מכך, מכל הסטודנטים לתארים ראשונים, של כל החוגים החברתיים, לעולם לא יהיו חוקרים, כי הם פשוט לא מכוונים לכך. בנוגע ללהבין מחקרים ומאמרים, לא באמת צריך לדעת את החישובים, להכיר את החישובים ולדעת איך לחשב. צריך להכיר את הסימנים, את השמות שלהם, את המשמעויות המילוליות והמעשיות שלהם, להכיר את הטווחים, תתי הטווחים והמשמעויות של תתי-הטווחים, כפי מה שהסברתי בשרשור "כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. סטודנט לתואר ראשון בפסיכולוגיה", בפורום לימודי הפסיכולוגיה, במהלך שיחה שהתפתחה שם:
תיאורטית, אפשר לעשות קורס חדש בשביל זה, אבל בעקבות חשד שלי שזה עלול לא להיות מספיק חומר בשביל קורס, אני מסיק שפשוט צריך לצרף את זה לקורס המבוא לפסיכולוגיה.
1. 2. עוד הורדתי מהתוכנית את "שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו" ואת "פסיכולוגיה מחקרית: התנסות במחקר ובכתיבה מדעית". אלו קורסים שמלמדים איך לחקור והרי בהתחשב בכך שתשעים אחוז ויותר מהסטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לא יגיעו אל המחקר, זאת טעות ללמד את זה. הרחבתי בנושא בשרשורים על איך שתוכנית הלימודים הנוכחית של התואר הראשון בפסיכולוגיה שגויה לחלוטין. אם צריכים לשרוד משם דברים מסוימים אל תוך התוכנית הנכונה והצודקת, לא מדובר במספיק בשביל קורס, וצריך לשלב חומרים אלו אל תוך קורס המבוא לפסיכולוגיה.
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. גאון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. גאון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. גאון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. סטודנט לתואר ראשון בפסיכולוגיה. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
כעת נבנה בזמן אמיתי וממש עכשיו, את תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם כפי מה שהיא באמת צריכה להיות.
קודם כל, נתחיל ממה שאני קורא לו "תיקון שנת הלימודים האקדמית", וזאת מכיוון שלוח הזמנים עצמו של שנת הלימודים האקדמית, שגוי. קודם עלינו לתקן את שנת הלימודים האקדמית, מכיוון שעל בסיס שנת הלימודים האקדמית המתוקנת, בכוונתי לבנות את תוכנית הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה הנכונה.
תוכניתי לתיקון שנת הלימודים האקדמית:
1. שנת הלימודים האקדמית שגויה בצורה הזאת שיש לדוגמה כל מיני חופשות מיותרות. לא צריך להיות חופש פסח וחופש חנוכה וכל השטויות האלו. חופשת הקיץ צריכה להיות היחידה. היא גם צריכה להיות חודש אחד. לא חודש וחצי כמו המצב עכשיו.
2. שנת הלימודים גם לא צריכה להתחיל באמצע או סוף אוקטובר, תלוי במוסד האקדמי המדויק. שנת הלימודים צריכה להתחיל בראשון בספטמבר, כמו בתי-הספר, והיא צריכה להימשך עד היום האחרון של אוגוסט. כלומר, שנת הלימודים האקדמית צריכה להימשך 11 חודשים.
3. סמסטר הקיץ גם לא צריך להיות סמסטר מקוצר ומזורז במתכונת מהירה. לא. לא. כל שלושת הסמסטרים צריכים להיות שווים באורכם ולהתפצל באופן שווה על 11 חודשי הלימודים של השנה האקדמית. לכן, כל סמסטר צריך להימשך 3.666 חודשים. כלומר כל אחד משלושת הסמסטרים צריך להימשך שלוש חודשים ועוד שבועיים ועוד כמה ימים. למרות שאולי אפשר קצת לשחק עם זה ולעגל לכמה ימים יותר או פחות כדי שזה יצא קצת יותר נוח. טוב, לא חשוב כרגע.
לכן, סמסטר הקיץ צריך להיות סמסטר רגיל. צריכים להיות שלוש סמסטרים וכולם צריכים להיות רגילים.
4. צריכה להיות גם הגבלה על כמות הקורסים שמותר לקחת בסמסטר, והכמות הזאת צריכה להיות שתיים. שלוש קורסים ויותר זה דבר שמבזה את עצם הלימודים האקדמיים, פוגע בלמידה, בציונים ובמוטיבציה. שלוש קורסים בסמסטר זאת טעות. לכן, כמות הקורסים שאפשר וצריך לקחת בשנת לימודים אקדמית אחת היא 6.
5. רוב התארים הראשונים הם בערך 24 קורסים או משהו כזה, נכון? לדעתי זה צריך לרדת ל-18 לרוב התארים הראשונים, בכלל, ובייחוד בתארים הראשונים של החוגים החברתיים והרוחניים. עם קיצור חופשת הקיץ וביטול כל שאר החופשות, מה שמוביל להארכת הסמסטרים, אך עם קורסים שבחלקם הם מיותרים לחלוטין ברוב התארים הראשונים, במיוחד בחוגים החברתיים והרוחניים, יש מקום ואף צורך דווקא להפחית את כמות הקורסים הכוללת, ובמקומה לאפשר יותר חומר בקורסים שבאמת צריך אותם. לקצר את רוחב היריעה, ובמקום, יותר להעמיק במה שבאמת צריך.
בתארים ראשונים שאין מה לעשות, באמת צריך בין 19 ל-24 קורסים, אז בסדר, אז אין מה לעשות, שהתואר הראשון יימשך שלוש שנים ושליש (שלוש שנים ועוד סמסטר), שלוש שנים ושני שליש (שלוש שנים ועוד שני סמסטרים) או ארבע שנים. זה לא סוף העולם. התואר הראשון בפסיכולוגיה דרך אגב, הוא גם כן אחד מהתארים הראשונים האלו, מכיוון שמצאתי לנכון לכלול בתוכנית החלופית לתואר ראשון בפסיכולוגיה שבניתי, 20 קורסים ולא 18.
6. ועוד משהו. זה טיפשי שלמעט הגבלות מסוימות של "אתה לא יכול לקחת את הקורס הזה לפני שעשית את הקורס הזה, או את הקורסים הזה והזה והזה", כל אחד לומד את הקורסים באיזה סדר שרק בא לו ובאיזו כמות של קורסים שרק בא לו. זה טיפשי. אלו דברים שצריכים להיקבע בצורה חד-משמעית ולא להיות נתונים לשיקול דעתו של הסטודנט. בדיוק כמו שבבית-ספר לא שואלים אותך באיזה סדר אתה רוצה ללמוד את החומר כי פשוט יש את הסדר הנכון וזהו זה. ככה זה צריך להיות גם בתארים אקדמיים. יש סדר נכון ומדויק לעשות את הקורסים, ופשוט צריך להבין אותו וליישם אותו, ככה שכולם צריכים ללמוד את אותם קורסים בהתבסס על באיזה תואר ראשון הם, באיזה שנה הם ובאיזה סמסטר הם באיזה שנה הם.
7. זה צריך להיות גם חובה לקחת שני קורסים בסמסטר. זאת לא צריכה להיות רק הכמות המקסימאלית. זאת צריכה להיות הכמות המינימאלית.
8. ולא צריך להיות דבר כזה "קורס שנתי". אם יש בקורס אחד כל-כך הרבה חומר שצריך ללמדו על-פני שני קורסים, תפצלו את הקורס לקורס א' וקורס ב' של הקורס. כמו מה שעושים עם סטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה.
בכל מקרה, כעת ולאחר שהנחנו את התשתית, אפשר לגשת סוף-סוף, ולדבר על איך שהתואר הראשון בפסיכולוגיה באמת צריך להיות.
איך שהתואר הראשון בפסיכולוגיה באמת צריך להיות:
הנה הקורסים המדויקים, והסדר המדויק האחד שאין בלתו שבו הם צריכים להילמד (אלא אם כן לוקחים את אותם הקורסים עוד פעם כי נכשלנו בקורס או בשביל לשפר ציונים או מה שלא יהיה אבל זה כבר סיפור אחר):
שנה א' סמסטר א':
1. פילוסופיה של המדע.
2. בעיות בפילוסופיה של המוסר.
שנה א', סמסטר ב':
1. מבוא לסוציולוגיה.
2. מבוא לסקסולוגיה.
שנה א', סמסטר ג':
1. מבוא לקרימינולוגיה.
2. מבוא לפסיכולוגיה א'.
שנה ב', סמסטר א':
1. מבוא לפסיכולוגיה ב'.
2. היסטוריה של הפסיכולוגיה א'.
שנה ב', סמסטר ב':
1. היסטוריה של הפסיכולוגיה ב'.
2. אינטליגנציה רגשית.
שנה ב', סמסטר ג':
1. פסיכולוגיה קוגניטיבית.
2. פסיכולוגיה התפתחותית.
שנה ג', סמסטר א':
1. פסיכולוגיה של הזדקנות וזיקנה.
2. תקשורת, שפה ודיבור.
שנה ג', סמסטר ב':
1. פסיכולוגיה חברתית.
2. פסיכולוגיה בין-תרבותית.
שנה ג', סמסטר ג':
1. שינה והפרעות שינה בילדות.
2. פסיכופתולוגיה.
שנה ד', סמסטר א':
1. מבחנים פסיכולוגיים.
2. אישיות: תיאוריה ומחקר.
הסבר ללמה התואר הראשון בפסיכולוגיה צריך להיות כפי מה שזה עתה תיארתי:
1. 1. קודם כל, בואו נתחיל מהקורסים ש"הורדתי". הורדתי מהתוכנית את "מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה א'", "מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה ב'", ו"רגרסיה וניתוח שונות" (לא מובן לי למה לא קראו לזה "מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה ג'" אבל בסדר). למה? כי פשוט אין צורך בהם. מיותרים לחלוטין. זה קורסים בשביל ללמד איך לחקור, ואיך לקרוא ולהבין מחקרים ומאמרים. באשר לקטע של הלחקור, 90% ויותר מכך, מכל הסטודנטים לתארים ראשונים, של כל החוגים החברתיים, לעולם לא יהיו חוקרים, כי הם פשוט לא מכוונים לכך. בנוגע ללהבין מחקרים ומאמרים, לא באמת צריך לדעת את החישובים, להכיר את החישובים ולדעת איך לחשב. צריך להכיר את הסימנים, את השמות שלהם, את המשמעויות המילוליות והמעשיות שלהם, להכיר את הטווחים, תתי הטווחים והמשמעויות של תתי-הטווחים, כפי מה שהסברתי בשרשור "כל תוכנית הלימודים של התואר הראשון בפסיכולוגיה בישראל ומסביב לעולם שגויה לחלוטין-מאמר של מאור פז. סטודנט לתואר ראשון בפסיכולוגיה", בפורום לימודי הפסיכולוגיה, במהלך שיחה שהתפתחה שם:
תיאורטית, אפשר לעשות קורס חדש בשביל זה, אבל בעקבות חשד שלי שזה עלול לא להיות מספיק חומר בשביל קורס, אני מסיק שפשוט צריך לצרף את זה לקורס המבוא לפסיכולוגיה.
1. 2. עוד הורדתי מהתוכנית את "שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו" ואת "פסיכולוגיה מחקרית: התנסות במחקר ובכתיבה מדעית". אלו קורסים שמלמדים איך לחקור והרי בהתחשב בכך שתשעים אחוז ויותר מהסטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לא יגיעו אל המחקר, זאת טעות ללמד את זה. הרחבתי בנושא בשרשורים על איך שתוכנית הלימודים הנוכחית של התואר הראשון בפסיכולוגיה שגויה לחלוטין. אם צריכים לשרוד משם דברים מסוימים אל תוך התוכנית הנכונה והצודקת, לא מדובר במספיק בשביל קורס, וצריך לשלב חומרים אלו אל תוך קורס המבוא לפסיכולוגיה.