תוכנית מצטיינים "אופקים"

iiddoo

New member
תוכנית מצטיינים "אופקים"

מישהו יכול לפרט עליה? תודה.
 

bwp

Member
מה אתה מעונין לדעת זו השאלה

אני בוגר שלה
 

iiddoo

New member
אה, מצויין

א. כמו כל תוכניות המצטיינים, אני מניח שהיא דורשת עומס רב - השאלה היא האם יש לכך הצדקה? כלומר האם ברמה האקדמית היא תורמת יותר ממסלול מובנה? ב. העומס במסלול {בהנחה שמשלבים אותו עם משפטים} מאפשר עבודה כלשהי תוך כדי התואר, או שאין על מה לדבר? ג. עד כמה "יעיל" השילוב של המסלול עם משפטים? ד. הבנתי שאפשר לקחת בסה"כ 36 נק' שאינן "חובת בחירה". השאלה היא האם זה לא מעט מידי? כלומר, מעיון בתוכנית הלימודים מתקבל הרושם שהתוכנית פשוט מונעת ממך להתמקד בתחום מסוים. ה. בהמשך לשאלה הקודמת, ראיתי שקורסי "חובת הבחירה" במסלול, מרביתם עוסקים במדעי הרוח. פרט לעובדה הברורה שהמסלול נמצא תחת הפקולטה למדעי הרוח, האם המסלול מיועד להתמקדות במדעי הרוח, או שאפשר לקחת אותו לכיוון של מדעי החברה/הטבע? תודה :)
 

bwp

Member
אופקים

א. כמו כל תכנית מצטיינים בגלל חובת הבחירה אתה יכול לבחור את העומס. למשל לקחתי קורסים במדעי המדינה שאכן היו בעלי עומס רב, אבל קורס גם בשירותי אנוש או בסוציולוגיה ששם העומס הוא די פחוּת. הכל שאלה של מה אתה רוצה לקחת ובמה להתמקד. אכן היא תורמת הרבה יותר ממסלול מובנה, כי גם הקורסים שיש לבחירה בתוך התכנית הם קורסים קטנים עם מרצים די טובים(לרב, צריך לדעת במי לבחור). השנה באמת הבחירה היתה קצת מעפנה לעומת שנים קודמות אבל גם די נחמדה. ב. מאפשרת עבודה, אני הכרתי כאלו מהשנה שלי ומתחתי שלמדו משפטים ומצטיינים. מכיוון שלומדים משפטים 4 שנים או משהו(או שאפשר למרוח ל4 שנים,לא בטוח) אז גם דברים של המצטיינים אפשר למרוח ל4 שנים(לא קורסים של חובת בחירה אבל,כי הם חשובים בשביל המלגה שמקבלים משנה לשנה-עוד משהו ששווה בתכנית הזו-בתנאי שעומדים בקריטריונים) ואז העומס קל יותר. כמובן שהעבודה תהיה במשרה חלקית,עד 15 שעות ככה לדעתי בשבוע ולא יותר. ג. יעיל? מה זה יעיל? יש עומס,אין ספק. ד. לא,זה לא מעט מדי. מכיוון שיש לך כ18 נקודות של חובת בחירה ששם זה גם מעין בחירה. ב36 נקודות אתה יכול עד 20 נקודות מחוג מסוים(למשל פילוסופיה) וזה די מאפשר מגוון פעולה. גם פרויקט הגמר בסוף הוא בחוג לבחירתך. אם "התכנית מונעת ממך להתמקד בתחום" ואתה מעונין להתמקד אז תיקח משפטים+ההתמקדות מכיוון שהתכנית נועדה להרחיב אופקים כשמה כן היא. ה. אפשר לקחת אותו לכל כיוון.אני למדתי ספרות ואופקים,שזה די מדעי הרוח, ובאפקים לקחתי די הרבה קורסים בסוציולוגיה ובמדעי המדינה. קח בחשבון שאין כל כך הרבה מדעי הטבע בחיפה. בהצלחה
 

stkachov

New member
מה הרעיון המרכזי שמאחורי התכנית?

מלבד להרחיב אפקים כמובן. האם זוהי תכנית מובנית עד הדוקטורט שנועדה להכשיר אנשי סגל לאוניברסיטה, או שהיא מסתיימת עם התואר הראשון? או במילים אחרות, מה עושים תכלס עם התואר אחרי שמסיימים?
 

bwp

Member
מה זה תכלס?

כל תכנית במדעי הרוח היא בלי תכלס וגם חצי ממה שלומדים במדעי החברה באוניברסיטה. המטרה שלה זה להרחיב לאנשים את האופקים וגם לתת להם חווית לימוד ברמה מאוד גבוהה שלא מתקיימת ברב חלקי האוניברסיטה(תלוי כמובן איזה קורסים בוחרים וכו'). להכשיר אנשי סגל לאוניברסיטה זה די מגוחך,כי אפילו שהתכנית מעודדת להשאר בתואר שני בחיפה,כי נותנת 75% שכ"ל מלגה לשנה א בתואר שני, הם מבינים שרצוי כמובן לצאת מהאוניברסיטה הפנימית שלמדת בה ולראות מקומות אחרים וככה באמת לפתח את יכולות החקירה שלך.
 

stkachov

New member
אוקיי, סבבה

בתכלס, אני מתכוון לאיך מתפרנסים ובמה עובדים אחרי התואר. על מנת ללמוד מדעי הרוח הרי לא חייבים להיות מצטיינים, אז אם כבר מועמד שהוא מצטיין בוחר ללכת על התכנית ולוותר למשל על לימודים יותר מעשיים כמו מחשבים, פיזיוטרפיה, כלכלה וכדומה... חשבתי שאולי יש לו איזשהו "פיצוי" או פרספקטיבה להשאר באוניברסיטה עד הדוקטורט. והאמת זה גם נשמע לי הגיוני שהאוניברסיטה תרצה בכך. הרי היא מכשירה אנשים איכותיים, מצטיינים... למה להכשיר אותם ואז לאבד אותם לטובת מקום אחר? ההגיון אומר שאת כוח האדם האיכותי היא תרצה להשאיר אצלה.
 

bwp

Member
מצד אחד אתה צודק

מצד שני חוקר טוב הוא לרב כזה שלא נתקע באוניברסיטה אחת במהלך לימודיו
 
לא ענית לו ואני מצטרפת לשאלה...

מה עושים עם התואר הזה? אז אתה יודע קצת ספרות, קצת סוציולוגיה, קצת מדעי המדינה ועוד קצת קורסים אחרים. מה עושים עם זה? הרי אין לך תואר במשהו ספציפי. אתה לא כלכלן, לא מהנדס, לא סופר, לא סוציולוג, אז מה אתה? אתה מצטיין, אתה חכם, אתה מכיר תחומים רבים, אבל מה עושים עם זה?
 

bwp

Member
בדומה לכך

אתה לא עושה כלום עם תואר בספרות, היסטוריה, מזרח אסיה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, מדעי המדינה,מקרא וכו' לרב צריך לעשות תואר שני בהם או ללמוד עם זה נגיד חינוך או הוראה. מי שלומד מדעי הרוח מלכתחילה לא מצפה לעשות משהו עם התואר ממה שיצא לי להכיר
 

TheBigBrother

New member
מה התחלתם לעשות עליו פוזות עם התארים הריאליים

שלכם ? הוא ילד גדול כבר , יודע בעצמו מה זה מה ואיזה ביקוש יש למה.
 
מה הקשר?

אני הזכרתי במקצועות גם סופר וסוציולוג וזה ממש לא ריאלי. אני מכירה סטודנטית לארכיאולוגיה שעובדת במקצוע, היא אומרת שיש בזה עבודה, אז אם היא אוהבת את התחום למה לא. אתה מציג את זה כאילו אני פוסלת מקצועות הומניים שזה ממש לא נכון. אבל לדעתי, אם רוצים ללמוד משהו, לומדים רק אותו. אותה הודעה הייתי כותבת גם לסטודנט שהיה אומר שהוא לומד קצת מדעי המחשב, קצת מתמטיקה, קצת כלכלה ועוד כמה קורסים ריאליים. ללמוד קצת מכל דבר תורם הרבה לידע אבל לא נותן לך שום מקצוע. אותו אחד שילמד רק מקצועות ריאליים לא יצא כלום. הוא לא כלכלן, לא מתמטיקאי, הוא סך הכל מבין בנושא. כשהוא ילך להתקבל לעבודה אף אחד לא יתייחס אליו כאל כלכלן אם הוא עבר מבוא לכלכלה א'.
 
כלום

סתם טפיחה על האגו והרחבת אופקים. (אני האמת מתחרט שאפילו לא ניסיתי להתקבל. כי התכנית נראת ממש מעניינת). אני מכיר כמה אופקיסטים בהווה ובוגר אחד. לגבי הבוגר הוא למד אופקים ומדמח. במסגרת אופקים הוא לקח 2/3 מהתכנית קורסים מאותו חוג (הסטוריה) וזאת במטרה ברורה להמשיך לתואר שני עם מינימום השלמות. ואכן זה מה שהוא עשה, הוא עובד כיום בתחום המחשבים ולומד לתואר שני במה שבאמת מעניין אותו. ואני מכיר עוד לפחות שני אנשים שעושים בדיוק אותו דבר.
 
למעלה