תוספות לתשריט התוכנית

אלעד לב

New member
מידעתכנון - מרכז מידע גיאוגרפי תכנוני

אילן שלום, משרד הפנים מפעיל, בעזרת חברה חיצונית מרכז מידע גיאוגרפי-תכנוני בו תוכל לרכוש במחירי עלות את המידע שביקשת. גם אוגדן מבא"ת וסרטון הדרכת מבא"ת מעשית תוכל להזמין שם דרך אגב. ישנו עמוד בנושא באתר משרד הפנים (עם רישור מעמוד השער של האתר) בו תמצא קטלוג מוצרים ודרכי התקשרות.
 
תוספות לתשריט התוכנית

האם ועדה מחוזית יכולה לדרוש העברה של חלקים מנספח הבינוי לתשריט יעודי הקרקע? הסוגיה הינה שהתשריט מחייב, ונספח הבינוי מנחה, ומחייב רק בקווי ביניין (ויש 7 קווי ביניין בצבעים שונים). במידה נספח קווי הביניין יוכנס לתשריט, לא אוכל להציג 7 קווים שונים (לפחות לא לפי מבא"ת) - האם ניתן לבצע פעולה שכזו? (כלומר - האם אני יכול לאמץ אפשרות כזו בכל תוכנית, גם על דעת עצמי?) - האם בסמכות המחוז להנחות על פעולה שכזו? ליאור
 
הועדה המחוזית

ליאור שלום, הרעיון הכללי הוא שמוסד התכנון (הועדה המחוזית, במקרה שלך) מכיר היטב את התכנית, את האילוצים, את הצרכים ואת מסמכי התכנית. לפיכך בכל מקום שמבחינתנו זה לא ממש הכרח - אנו משאירים את ההחלטה למוסד התכנון. במקרה שאתה מתאר - אינני מכיר את התכנית, את הצרכים והאילוצים, ולפיכך זה לא יהיה הגיוני שדווקא אני אחליט ואכפה את עמדתי. זה באשר לסמכותם. באשר לסוגיה - אני יכול לפרט את השיקולים, ואתה יכול לחזור לוועדה ולהראות להם אותם. אולי ביחד נצליח לשכנע אותם שראוי לעשות דווקא כך ולא אחרת. אבל בכל מקרה - ההחלטה היא בידם. השיקול העיקרי הוא קריאות התכנית. מעל הכל. אם התכנית היא 100% מבא"ת, ו-100% מדויקת, אבל מי שמסתכל עליה לא מבין מה נקבע בה - לא עשינו כלום. אם 7 סוגים של קווי בנין + צביעת יעודים + מפת רקע + סימון תאי שטח + גושים וחלקות הופכים את התשריט לבלתי מובן, הרי שיש לשנות את ההחלטה. השיקול השני בחשיבותו הוא ההצמדות לשפת המבא"ת. כי כך נקבע, וכי רק כך ניתן יהיה לקלוט את התכנית במאגרים דיגיטליים. וגם - כי יש חשש אמיתי שכאשר בסוף התהליך הסטטוטורי התכנית תגיע לאישור השר, הוא לא יאשר אותה כיון שהיא לא על פי מבא"ת. אם כך - ככל ששבעת קווי הבנין הם בהתאם למבא"ת (?), אין בעיה. אם לא - ראוי מאד שתשריט המצב המוצע יהיה עפ"י מבא"ת, וכל מידע שאינו יכול להתאים לשפת המבא"ת יועבר לנספחים. במקרה שאתה מתאר - לנספח בינוי. השיקול השלישי, חשוב גם הוא, זה ברמת הפלסף: תכנית היא חלק משיטת תכנון הקרויה "איזור" (זונינג). הרעיון המרכזי הוא שיש הפרדה בין קביעת היעוד המתאים לכל אזור בעיר, ובזאת עוסקת התכנית, ומכאן נובע גם ההיגיון של כל חוק התכנון והבניה. את הבינוי(קביעת צורתו של הבנין), משאירים לשלב היתר הבניה. השימוש בשבעה קווי בנין נראה לי כחריגה מיותרת לחלוטין מהתחום העיסוק הראוי לרמת התב"ע. הרי אין שום סיבה שנציגי משרד התחבורה, הבריאות, החקלאות, הבטחון, המשפטים והתיירות יהיו מי שיחליטו אם ראוי שהקומה השישית תהיה בנסיגה לעומת החמישית, או לא. אין להם כישורים לכך, ואין למדינה כל אינטרס מושקע בסוגיית עומק הנסיגה של הקומה השישית. אבל כאמור - ההכרעה היא בהחלט בידי הועדה המחוזית ולשכת התכנון שלה.
 
שיבעת קווי ביניין

תודה על תשובתך, אכן אחד הקווים הוא הנסיגה של הקומה השישית... האם אני יכול להציע פשרה שהתוכנית תהיה ערוכה כרגיל (שובל, התמצאות, מצב מאושר, מצב מוצע) ובסופה, בנפרד יופיע נספח קווי בנייה אבל כחלק מהתשריט? אם כי - הצעתי הקודמת היתה: נספח בינוי מנחה, שמחייב בנושא קווי הביניין בלבד. הייתי שלוח את התשריט, אך אמתין עד להפקדה.
 
פשרות

א. צר לי, אך מבנה הגליון של התשריט הוא דווקא אחד מהדברים שהם כן מהותיים למבא"ת. במקרה זה - אפילו אם זה לא היית אתה, אלא מוסד התכנון שהיה מציע זאת, היינו מנחים אותם שלא לעשות כך. גליון התשריט מכיל רק את מה שכתבנו באוגדן: שובל, תרשימי סביבה, מקרא מצב מאושר, תשריט מצב מאושר, מקרא מצב מוצע, תשריט מצב מוצע, ואם צריך: מילואה. זהו. ב. בכל מקרה, גם לו היתה זו פשרה שכן היינו תומכים בה, זו עדיין החלטה שאתה והועדה תצטרכו לקבל, ולא אנחנו. ג. אני שב ומציין את עמדתי: אין שום בעיה עם נספח מחייב. כוחו יפה כמו זה של התשריט. אם הבעיה היא בעירוב של הנחיות שהן "מנחות" והנחיות שהן מחייבות, הפרידו את המידע לשני נספחים. באחד תכללו רק הנחיות מנחות, ובשני רק את אלה המחייבות. אבל אני שוב אומר: את ההחלטה יקבלו בועדה המחוזית, ולא כאן בפורום.
 
יש החלטה...

כל נושאי הבינוי לרבות קווי ביניין, יופיעו בנספח הבינוי המנחה, כאשר קווי הביניין בו - מחייבים. (תודה לועדה המקומית שהתעקשה מול המחוז) תודה
 
סמכויות הועדה המחוזית

ליאור שלום, הועדה המחוזית מכירה היטב את התכנית, את הסוגיות שבהן התכנית עוסקת, את רמת הרזולוציה, את הצרכים, את הרשות המקומית ואת הפרסונל. אנחנו לא. ראוי, לפיכך, לאפשר להם לקבוע כל מה שאיננו מהותי לנוהל מבא"ת. בכל מצב שבו נוהל מבא"ת איננו קובע כללים - וכזה הוא המצב גם במקרה שתיארת - זוהי לגמרי בסמכות מוסד התכנון לקבוע אותם. מאידך - אם מוסד התכנון ידרוש ממך, לדוגמא, לסמן את קווי הבנין שלא על פי סימוני מבא"ת - בנקודה זו נראה צורך להתערב. לגבי המצב שתיארת, וכל מה שאני יודע זה רק מה שכתבת, נראה לי שדרישתם שגויה. אני שב ומציין - א) - אינני יודע הכל, ו-ב) גם במקרה זה, החלטתם היא שקובעת. אני חושב שהם שוגים מ-3 סיבות: נראה לי שאין כל מניעה לציין קווי בניין בנספח, אם הסרתם מהתשריט תהפוך אותו לברור וקריא יותר; נראה לי שסימונים בנספח טובים ומחייבים בדיוק באותה מידה כמו סימונים בתשריט; אני מאמין שתכנית, ובעיקר התשריט שלה, אינם אמורים לעסוק בארכיטקטורה אלא בעיקר בתכנון. את הארכיטקטורה, ככלל, יש להשאיר לשלב היתר הבניה. אינני רואה מה היתרון היחסי של נציגי משרד החקלאות, הבריאות, המינהל, התחבורה וחבריהם בקביעת עומק הנסיגה של הקומה השישית. אני בהחלט רואה מה היתרון של מהנדס העיר במקרה כזה. בהצלחה
 
למעלה