תועלת בקלינאות תקשורת וטיפולים בכלל?
הבן החמוד שלנו בכתה ד, גרים בחו"ל. מאז שהיה קטן ראיתי שהוא קצת שונה מאחרים. הדיבור שלו התפתח קצת מאוחר (אבל עדיין בנורמה ויתכן שזה שייך להיותו דו שפתי), לא היה משחק עם ילדים אחרים, היה מאבד עניין בהרבה צעצועים שאחרים כן אהבו. כמובן שחשדתי באוטיזם, אבל הוא כן הצביע, הסתכל בעיניים, שיתף המון ברגשות, שוחח איתנו שיחות על המון דברים, וכו וכו. בגיל 3 עשיתי את הטעות ולקחתי אותו לקלינאית תקשורת. כשחקרתי אותה אם לדעתה יש לו מאפיינים אוטיסטים היא הפנתה אותי לפסיכולוגית. מהפסיכולוגית לא היה קל לצאת. תצפתה עליו משחק איתנו ובסוף קבעה - אוטיסט בתפקוד גבוה. אמרה שאין טעם לעשות אבחון רישמי, מה שחשוב הרי שהוא יקבל טיפול והתווית לא משנה, והתחלנו אצלה טיפול מייגע ב- floortime, שהרס לי את כל הכייף בלשחק עם החמודון שלי. במקום לשחק איתו ולזרום איתו ולהנות איתו, הייתי צריכה לשחק כדי "לקדם" אותו. בנוסף היא היתה מגיעה לגן פעמיים בשבוע לעזור לו לשחק עם ילדים אחרים, וכך נדבקה לו תדמית היוצא דופן. ועל כל זה שילמתי הון עתק, שאני מרגישה שזרקתי לפח. בקיצור, אתם מבינים שיש לי הרבה מטענים נגד הטיפולים שאמורים "לקדם".
לפני שהתחיל בי"ס הפסיכולוגית המליצה שנבקש שבי"ס יעשה לו אבחון, כדי שיקבל סייעת לכיתה רגילה, כי "בלעדי זה הוא ילך לאיבוד". עשינו זאת, קיבל זכאות על סמך עיכוב שפתי, קיבלנו את הסייעת, ולאט לאט הסתבר לי שהסייעת רק מפריעה לו. אין לו בעיה להשתלב בכיתה מבחינה לימודית, ואפילו לאט לאט החל לרכוש חברים. עוד הסתבר לי שמדובר בילד מחונן מאוד. בכיתה ב נפתרנו מהסייעת, והוא המשיך לקבל בבי"ס קלינאות תקשורת ופעם בשבוע קבוצה חברתית. מבחינה חברתית הלך ונהיה יותר ויותר טוב (בלי קשר לקבוצה החברתית או הקלינאות), והיום יש לו 2 חברים טובים מאוד, ועוד מספר חברים אחרים, ובהפסקות משחק עם כולם כדורגל. כל מספר שנים אמורים לעשות כאן מבחנים חוזרים כדי לוודא שהילד עדיין שייך לחינוך המיוחד. לפני המבחנים של שנה שעברה אמרתי לצוות שברור שהוא יעבור את המבחנים של השפה ולכן לא יהיה זכאי להמשך החינוך המיוחד, הם הסכימו איתו אבל אמרו שכדאי שישאר בחינוך המיוחד ומצאו לו מבחן של שפה פרגמטית (SLDT-E), בו הגיע לאחוזון נמוך בחלק אחד של המבחן בו הוא אמור להביע את הפרספקטיבה שלו ולראות את זו של הצד השני ולהגיע לפתרון. מדובר בחנטריש מוחלט, כי בסביבה טבעית ולא במבחנים הילד עושה זאת יפה מאוד. בכל מקרה, כך הוא נמצא זכאי להמשיך להיות בחינוך המיוחד על רקע שפתי (לקבל קלינאות תקשורת).
אחרי כל ההקדמה הארוכה הזו, הנה הבעיה: הילד לא רוצה שיוציאו אותו יותר מהכתה לקלינאית תקשורת (פעמיים בשבוע, כל פעם 25 דקות). אני מסכימה איתו. הוא גם לא רוצה את הקבוצה החברתית יותר (פעם בשבוע בהפסקה) הוא רוצה לשחק עם כולם. אני מסכימה איתו גם בזה.
אני חושבת שהבן שלי אכן קצת שונה. לא אוטיסט, אך אני מאמינה שיש לו Social Communication (Pragmatic) Disorder, שזה "קרוב משפחה" לאוטיזם אך בלי החזרתיות ותחומי העניין הצרים וכו'. מה שכן, נראה שיש לו את זה בדרגה קלה עד בינונית הוא מתגבר על זה יפה מאוד, יש לו חברים, הוא תלמיד מצטיין, בלי בעיות התנהגות כלל. אני לא רואה טעם בקלינאית.
מצד שני, אני כל הזמן שומעת (כולל בפורום הזה) כמה הטיפולים "קידמו" את הילד. האם אני אעשה לו עוול בכך שאפסיק לו את הטיפולים?
איך אתם מרגישים שהטיפולים מקדמים את הילד, מה היה קורה לולא הילד שלכם לא היה מקבל טיפולים? אני מרגישה שכל הטיפולים שקיבל עד כה לא תרמו דבר, ואם כבר רק הפריעו. אני מרגישה שהקפיצות ההתפתחות האדירות שעשה היה בזכות העובדה שהוא התבגר.