הגיגים כלליים מאוד על תחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית יעילה באמת יכולה לתרום לכלכלת ישראל? איך?
תחבורה ציבורית יעילה באמת יכולה לתרום לכלכלת ישראל? איך?
הגיגים כלליים מאוד על תחבורה ציבורית
פיתוח נתיבי תחבורה באופן כללי, המציבה לעצמה מטרה לאפשר נסיעה של רכבים פרטיים ואחרים, משיגה במהלך השנים עם הפיתוח בעיקר דבר מרכזי אחד – נפח תנועה גדול יותר. כלומר, הגידול במספר הרכבים הפרטיים ואחרים, דורש שטח נתיבים גדול יותר. התוצאה, נסיעה מבנימינה לתל אביב בתחבורה פרטית, לא נעשתה מהירה יותר עם השנים, אלא הפכה להיות אפשרית ליותר ויותר רכבים. זה באמירה כללית מאוד. כלומר, הפיתוח מנסה להדביק את הגידול בנפח כלי הרכב.
מצד שני, אם נעשה מאמץ גם לפיתוח התחבורה הציבורית, לצד פיתוח הגיוני של נתיבי התחבורה באופן כללי (כי אין ברירה, בכל מקרה עם גידול באוכלוסיה, ברמת החיים, בכלכלה באופן כלכלי – גדול מספר הרכבים), תתאפשר הנגשה של מקומות עבודה קודם כל, ואח"כ גם מקומות בילוי קניות וכדומה, לחלקים באוכלוסיה, שלא יכלו קודם להנות מהם. מדובר באוכלוסיות חלשות יחסית, כמו נשים, בני מיעוטים, חרדים שלא השתתפו קודם לכן בשוק העבודה בכלל או בשוק העבודה הסטנדרטי. כמו כן, בהנגשת אזורי עבודה נוספים, אשר לא יכולים עקב עלויות קרקע ועלויות בסיסיות אחרות להיות ממוקמים באזורים מרכזיים הקרובים לאזורי המגורים הגדולים. יתרונות אלו, מאפשרים פיזור אזורי תעשיה, מקומות בילוי, קניות ואחרים על פני שטחים רחבים יותר. לזה ישנה משמעות גדולה מאוד מבחינת הפיתוח הכלכלי עם זרועות לכיוון הפריפריה. שינוי במחירי דיור (ביזור של המחירים על פני השטח, מעין ירידה בעיר – כי אין ממש ירידה, אבל עליה מתונה יותר, ועליה יחסית בפריפריה, אבל גם מאפשרת לתושבי הפריפריה לעמוד בעלויות האלה הודות לתוספת הפוטנציאלית בהכנסתם). חשובה מאוד גם ההתאמה בין אמצעי התחבורה השונים, אשר יאפשרו ויתור על כלי רכב, תחושת בטחון ביכולתה של התחבורה הציבורית לפתור עבור האזרח מגוון של צרכי ניידות. דוגמא קטנה וצועקת: מגרש החניה של הרכבת בבנימינה עמוס במכוניות, שמטרתן העיקרית, להביא את התושב מביתו לתחנת הרכבת. נסיעה של כמה דקות. לשם כך הוא מחזיק רכב שני במשפחה!!!
הכתיבה כללית מאוד, וכמובן ישנם חסמים והשפעות רבים ונוספים. אבל, הגיגים, אמרנו כבר.
(חידה - איפה אני גרה?...)
ועל הדרך, חסימות בגוש דן עם החפירות לרכבת הקלה מ-
YNET