תחבורה ציבורית (PRT) - הדור החדש

סתיוגר

New member
תחבורה ציבורית (PRT) - הדור החדש

שלום רב לכולם, היום ארצה לספר לאלה מכם שלא הכירו את התחום ה-PRT, וגם לאלה שהספיקו לשכוח את קיומו. מי מכם שמע על התחום הישן-חדש שמתפתח היום בעולם בנושא התחבורה הציבורית. זהו תחום ה-PRT, עליו ארחיב בעוד כמה שניות. תחום שנולד לפני למעלה מ-30 שנים, נוסה במספר מקומות בעולם בחלקם הקטן הצליח (כבר אז) אך למעשה נכשל ברובו היות ולדעתי הקדים את זמנו. והנה בשנה וחצי האחרונות הוא שב לדפי המתכננים, היזמים ואפילו המבצעים (שזה חידוש מרענן ומפתיע) ועל זה תיכף אפרט ואספר. אמצעי התחבורה הציבורית השונים הולכים לקבל שחקן משמעותי חדש למגרש. לא, זה לא יקרה השבוע. בספק רב אם בעוד שנה שנתיים, אך כולי תקווה שזה יתפוס מהר. אין לי בכלל ספק שזה יתפוס, השאלה כמה זמן, יזע, דמעות, דם ונפט ערבי יזרמו עד אז. ולעניין עצמו. תחום ה-PRT שבא מ-Personal Rapid Transit נולד מהרעיון הפשוט (גם במוחי אגב, עוד לפני שנחשפתי אליו) שהעולם הופך לצרכני יותר ויותר. כל בן אדם מעל גיל העשרה רוצה להתנייד באופן חופשי ועצמאי, ללא מגבלות זמן ומקום והדבר היחיד שמספק לו זאת הוא הרכב הפרטי. תחבורה ציבורית קונבנציונלית אינה מהווה פתרון לצורך הזה. תשאלו למה תח"צ כל כך מפותחת ויחסית מצליחה באירופה - אז יש לזה הרבה סיבות (תרבות, נוחות מוגברת, אילוץ ממשלתי (אגרות), ועוד הרבה....) אך כל אלה אינם מספיקים. כי אם היתם שואלים את כל אלה שכן משתמשים בתח"צ - הם עדיין היו מעדיפים לצאת מהבית, להיכנס ל"מרחב הפרטי" שלהם, לשים מוסיקה, מזגן שהם רוצים וללא המולה להגיע למעוז חפצם. אה שכחתי, גם ללא פקקים, ללא תאונות, ללא איחורים, ללא חשש בטחוני (רלוונטי בעיקר לישראל),24/7 וגם בזול. ואז תגידו לי, "תגיד לי נפלת על הראש??? איפה אתה, בסרט? אולי אתה רוצה שגם תוך כדי זה תאילנדית תעשה לך מסאג'?? " ואז אני נזכר - מעניין מה היתם אומרים לי, אם בשנת 93 היתי מספר לכם שעוד מעט לכולכם (אה כן, גם לבת שלכם בגיל 9, לדוגמא) יהיו טלפונים סלולאריים ניידים ותוכלו ללא מגבלת זמן ומקום להתקשר לכל מקום בעולם. בטח היתם שולחים אותי להסתכלות. מה שמערכת PRT מסוגלת לעשות הוא בדיוק אותם דברים "דמיוניים" עליהם כתבתי. אתם יוצאים מהבית, במרחק 100 מטר משם תחנה, בה מחכה לכם קרונית שנראית כך (בקובץ המצורף). אם אתם נוסעים בשעות עומס תצטרכו לחכות לה מספר דקות (עד 3) כמו למעלית. כשהיא תגיע תכנסו לתוכה, תלחצו את תחנת היעד לשם היא תיסע ללא עצירות (תחנות, רמזורים וכו') במהירות של כ-50 קמ"ש, תבחרו מוסיקה להנאתכם ואת הטמפרטורה בתוך הקרונית. הקרונית תנועה באופן מבוקר על גבי מסילה עילית (כ-3 מטרים מעל הקרקע) שתעבור בתוואי מגוון (לאו דווקא בסמיכות לכביש). המערכת הינה חשמלית ולא מזהמת את סביבת המגורים שלנו (וגם הקץ לשליטה הערבית בנפט). לאחר מספר דקות (תלוי במרחק) אתם בעבודה. במהלך הנסיעה התעדכנתם בחדשות (עיתון רגיל או אלקטרוני) ונהניתם מנסיעה שקטה ומהירה. אני מוסיף סרטון שימחיש לכם איך זה פועל. בסרטון מוצג הקומפלקס של מיקרוסופט בו היא הולכת להתקין את המערכת. המערכת הולכת לשרת את כל, שימו לב, 30,000 העובדים! ששוהים בקומפלקס מידי יום. בטח יש לכם 100 שאלות לשאול כרגע (אולי אף לפקפק בכל זה). אתם מוזמנים לשאול, אנסה לענות כמיטב יכולתי. רק אציין שנכון לנקודת הזמן הנוכחית, כל השאלות והאתגרים הטכנולוגיים, הבטיחותיים, והכלכליים כבר נפתרו. המערכת מאוד כלכלית והכי חשוב, היא לראשונה נותנת מענה ששום אמצעי תחבורה ציבורית אחר לא נתן מעולם. במתכונת הנוכחית למערכת שנבדקה בפיילוט אמיתי יש 0 תקלות ונבנתה מערכת בקרה שנותנת מענה במקרה (עם האפשרות הקלושה) של תקלה, טקטית ו/או מערכתית. בכל מה שרלוונטי לתשתיות, בנוסף לעלויות ההקמה הזולות (יחסית לאמצעי תחבורה אחרים שמביאים את קהל היעד), אפשרויות ההקמה תפורות כמו כפפה למדינת ישראל, בה הרשויות לפעמים לא יודעות איפה עובר קו חשמל/מים/ביוב. הקמת התשתית היא עילית ומסוגלת לעבור במקומות צפופים בעלי תוואי שטח משתנה (ירושלים, חיפה, ת"א, ... ). כמו כן בסוג כזה של פרויקט שצריך להיות מופעל ע"י גוף פרטי חזק, ורצוי בשיטת ה-BOT, המדינה לא תצטרך לחפש מימון שאין לה אלא רק להשתתף, כמו במקרים של "כביש 6", "הרכבת הקלה בירושלים", "מנהרות הכרמל". אשמח שתגיבו. שיהיה לכולנו שבוע טוב.
 

naps

New member
ברגע שיש עומס זה לא פותר כלום.....

אם נוסעות המון קרוניות כאלה- איך קרונית שיוצאת מתחנה תשתלב? אם לתחנה יכולות להכנס 10 קרוניות כאלה ויש עכשיו 20 ברציפות שרוצות להכנס, מה קורה אז? הן עוצרות את כל התנועה מאחוריהן? עושות סיבוב? הכי הצחיק אותי בסרטון שהם אומרים שזה לא מעקב את התנועה כי הקרוניות לא עוצרות על המסילה הראשית. ולאוטובוס אין תחנה שהיא לא על מסלול הנסיעה הרגיל? הבעיה היא זהה- מה קורה כשגודל התחנה לא מספיק. אז תגיד שיעשו תחנות גדולות מספיק- ואני אגיד שאפשר גם לאוטובוסים לעשות תחנות גדולות יותר... זה נראה לי נחמד ומשעשע מקסימום כמו בסרטון- במשהו כמו בתוך מתחם של חברה. אין סיכוי לדעתי להפוך את זה לתחבורה ציבורית לשימוש הקהל הרחב. איך משלמים לדוגמא? בקיצור- זה חמוד, אבל לא פרקטי כמו שאתה מציג את זה לדעתי.
 

סתיוגר

New member
סרטון אחד לא אמור להמחיש לך את כל המערכת

קשה להתייחס (מפאת זמן ומקום) לכל מה שאמרת, אבל יש לך טעות קונספטואלית לגבי אופי התנועה. אביא לך רק מספר פרטים מעטים שיתנו לך מענה לשאלותיך: 1. ניתן להציב תחנות עם מס' שונה של "מקומות עגינה" - 3, 6, 9 ו-12. תחנות אלה נותנות מענה ל- 450 קרוניות (עד 720 בשעת עומס), 775 (1440 בעומס) , 1050 (2160 בעומס) ו-1250 (3240 בעומס) קרוניות בשעה בהתאמה. באופן עקרוני יש גם מגוון שונה של קרוניות, בין 3 ועד 7 נוסעים. אתה יכול לנסוע לבד, ויכול לנסוע ביחד עם מישהו לפי בחירתך ולפי איזה קרונית תזמין בתחנה. אז תעשה חשבון כמה נוסעים כל תחנה כזו יכולה לשרת. 2. שילוב של קרוניות במסילה נעשה ע"י מערכת בקרה. 3. אני מניח שיש לך עוד הרבה שאלות. היתי שמח לענות על כמה שיותר אך אני מציע, אם הנושא מעניין אותך, תשלוף בגוגל, יש מידע עצום על המערכת כולל תכנונים מפורטים, מחקרי שוק ועוד. בהצלחה.
 

סתיוגר

New member
גם האוטו שלך צורך המון אנרגיה, וגם שלי

וגם גורם להתחממות כדור הארץ, ולחור באוזון, וגם לשליטה ערבית בנפט. אה שכחתי גם את התאונות דרכים, פקקים, איבוד זמן נוראי, לחץ, עצבים וכולי. זו לא סתם תחבורה ציבורית! זו תחבורה ציבורית-אישית. התחבורה היא אישית, האמצעי הוא ציבורי (למעשה בבעלות חברה פרטית שתפעיל אותו, בדומה לחברת דרך-ארץ למשל, אך הוא לרווחת כלל הציבור). אוהד, אתה מציג את נתון האנרגיה כשלילי, א' מבלי להתייחס לשאר הפרמטרים הסביבתיים שמנגד, וב' באופן שגוי - שכן צריכת האנרגיה היא בדיוק ההיפך ממה שכתבת. צריכת האנרגיה פר נוסע במערכת PRT נמוכה אפילו מזו הנצרכת ע"י רכבת קלה (ב-8%, בדקתי). שוב, זו לו הסיבה לבניית מערכת כזו, ואתה יודע מה? גם אם צריכת האנרגיה היתה גדולה יותר - זה עדיין יהיה כדאי. אולי אם אתה ואני ועוד מיליוני אנשים בעולם יפסיקו לצרוך נפט ולכלכל את מדינות הערב (אירן היא ה-4 בספקיות הנפט בעולם) אולי אז אלה יפסיקו לממן ארגוני טרור/בניית כורים גרעיניים וכו' (פשוט לא יהיה להם ממה). הפעם הם באמת יצטרכו לעבוד בשביל הכסף ולא יסתפקו בלסחור (במחירי טירוף) בזהב השחור. תחשוב על זה...
 

סתיוגר

New member
מעניין לעניין ובאותו עניין

המהפכה הירוקה בדרך! המיזם המהפכני של שי אגסי (שהוא בכלל לא פראייר) כנראה ירקום עור וגידים מהר מהצפוי. נקווה רק שמדינת הפיילוט לפרויקט תהיה ישראל (יש לזה המון משמעויות חשובות). פרטים על הכל בכתבה בגלובס . אגב בהקשר לתחילת השרשור, ברור שמערכת PRT והמיזם של אגסי בשום פנים ואופן אינם סותרים האחד את השני. אלה הם שתי מערכות תחבורה שונות (האחת אישית, השניה ציבורית-אישית) שבאות למלא צרכים שונים, אך ההקשר הסביבתי הוא זה שמייחד אותן.
 
למעלה