תחנת הרכבת הישנה של פ"ת - שריד אחרון שנותר מעידן הפרדסנות.

משה12333

New member
תחנת הרכבת הישנה של פ"ת - שריד אחרון שנותר מעידן הפרדסנות.

בתחילת המאה ה-20, בתקופת המנדט הבריטי, נבנתה מסילת רכבת מפ"ת לראש העין ע"מ לשנע את תנובת הפרדסים הרבה של פ"ת לנמל יפו. הרכבת יצאה מפ"ת, עברה דרך ראש העין, דרך לוד ומשם לנמל יפו.

תחנת הרכבת של פ"ת כללה את ביתו-משרדו של מנהל התחנה, את רציפי העמסת ארגזי התפוזים משני צידי המסילה ומס' מחסני ענק.

היום, רק ביתו של מנהל התחנה נותר כעדות יחידה לתקופה זו. הוא נותר על תילו ולא נהרס כי הוא משמש מאז ועד היום כבית מגורים ענק למשפחתו של מנהל התחנה שעבד במקום.

הבית נבנה בצורת האות "ר" בכוונה כדי ליצור בו הפרדה בין שני אגפים: אגף אחד שימש למגורי המשפחה וכולל עד היום אח לחימום עם ארובה גדולה על גג הרעפים.
האגף השני שימש כמשרדו של מנהל התחנה.

הכניסה לבית המשפחה היא מצידו המערבי של המבנה. יש גישה לרכבי המשפחה מציר גיסין דרך רח' האתרוג ואז דרך רח' לילינבלום. רכבי המשפחה חונים בקצה רח' לילינבלום, ליד השער האחורי של מתחם העסקים ששוכן ליד הצומת של גיסין-פינסקר.

הכניסה למשרד מנהל התחנה היתה מהצד השני, המזרחי, הצד שפנה למסילה. השלט הישן של התחנה נשאר עד היום מעל הכניסה הזאת למשרד, עם הכיתוב הענק "פתח תקוה" בעברית ובאנגלית. הצד הזה משמש היום כיציאה אחורית של בית המשפחה.

מסביב לבית נבנית כעת שכונת מגדלי מגורים חדשה. מגדל המגורים הראשון נמצא בשלבי סיום והוא נקרא בשם: מגדל לב המושבה.

אין בכלל ספק שאם המבנה של מנהל התחנה לא היה כולל בתוכו בית מגורים לו ולמשפחתו, כבר מזמן הוא היה נהרס כמו שכל המתחם שמסביבו נהרס לחלוטין לטובת הקמת מגדלי המגורים החדשים.

משפחתו שגרה שם היא אמצעי השימור הטוב ביותר שהיה יכול להיות למבנה הנדיר הזה שמעיד על תחנת הרכבת הישנה של פתח תקווה.























 

משה12333

New member
תחנת הרכבת הישנה של פ"ת - עידן התעשייה הכבדה.

בשנות ה-60, ה-70 וה-80, פ"ת היתה בירת התעשייה הכבדה של מרכז הארץ.

כל השטח הענק של בתי האריזה לתפוזים מימי המושבה, שינה את ייעודו והפך להיות למתחם ענקי של מפעלי תעשייה כבדה.

אזור התעשייה קריית אריה ואזור התעשייה סגולה הכילו מפעלי ענק של כימיקלים, מתכות, עץ, גומי, עורות, פלסטיק, מזון, חלקי מכונות, מוצרי חשמל, חומרי בניה.

באותה התקופה, ישראל ייצרה את מוצריה בעצמה כי ייבוא מוצרים מחו"ל היה יקר ומסובך מאד.

המפעלים דרשו אספקה רציפה של חומרי גלם מחו"ל וחומרי גלם אלה הגיעו אליהם ברכבות משא ישירות מנמל חיפה לתחנת הרכבת "פתח תקווה".

התחנה הפכה להיות מתחנת ייצוא תפוזים לחו"ל מימי המושבה, לתחנת ייבוא חומרי גלם מחו"ל.

הייבוא המפורסם ביותר של התחנה היו גזעי העצים הענקיים שיובאו ע"י אוניות צים מהג'ונגלים של מע' אפריקה דרך הים התיכון אל נמל חיפה ומשם ברכבות משא אל תחנת פתח תקווה.

קו הייבוא הזה לפ"ת היה כה מפורסם עד שהוא היווה השראה ליצירת הדמות הספרותית של "קופיקו". קופיקו הוא דמות ספרותית של קוף שנלקח מהג'ונגלים של מע' אפריקה ע"י מלח ישראלי שעסק בייבוא של גזעי עצים משם. המלח נתן את הקוף שהוא הביא איתו באונייה וברכבת לאחייניתו הקטנה שהתגוררה בשכ' עין גנים בפ"ת. להפתעת האחיינית, הקוף לא ביצע רק מעשי שובבות אלא גם דיבר ואפילו דיבר בעברית.

קו ייבוא זה גם הביא ליצירת קו מתחרה של חברת ספנות פרטית שהתחרתה בחב' צים. החברה הפרטית היתה שייכת לאחים סמי ויולי הרשקוביץ. קו זה הביא להם רווחים עצומים והפך אותם לאיילי ספנות.
לימים, האחים עיברתו את שם משפחתם לשם החדש: "עופר" (ביידיש, הרשקוביץ הוא בן-צבי, כלומר- עופר). האחים עופר הצליחו בהדרגה לדחוק את חב' צים משליטתה בקווי הספנות של ישראל ולהפוך לאיילי הון.

בשל הצלחת התחנה, חברת רכבת ישראל נענתה לדרישת מפעלי התעשייה של פ"ת להקים עוד שלוחה של מסילה שתיכנס לצד המערבי של אזור התעשייה ליד כביש מס' 4. שלוחה זו נקראה בשם: "שלוחת עץ הזית" על שמו של מפעל עץ-הזית ששכן בקצה השלוחה.

במהלך שנות ה-90, הכל השתנה. ישראל הפכה להיות ממדינת ייצור למדינת ייבוא. הייבוא מסין נהפך לזול ונוח. בזה אחר זה, נסגרו כל מפעלי התעשייה של פ"ת מחוסר כדאיות כלכלית ונותרו שוממים במשך שנים רבות עד שהעירייה החליטה להרסם ולהקים במקומם בנייני משרדים חדישים ושכונות של מגדלי מגורים.

רכבת ישראל הגיבה לכך ע"י ניתוק שתי השלוחות של פ"ת מהמסילה שלה בשנת 2,000.

השלוחות נותקו אך לא נעקרו והמסילות המשיכו להיות סתם מונחות על הקרקע ולחצות את הכבישים באזורי התעשייה במשך שנים רבות עד שהעירייה עקרה אותם במסגרת העבודות שהיא ביצעה לחידוש והרחבת הכבישים הישנים.

בעתיד, רכבת ישראל מתכננת שלוחה חדשה של רכבת נוסעים שתיכנס לתוך פ"ת בסמוך לצידו המע' של בית העלמין סגולה ותגיע לתחנת נוסעים חדשה שתיבנה במקומו של מגרש האימונים לכדורגל של אגודת מכבי פ"ת כדי לשרת את תושבי מרכז העיר שסובלים מריחוק תחנות הרכבת של סגולה ושל קריית אריה.

התחנה החדשה תהיה ממש קרובה לתחנת הרכבת הישנה של פ"ת והיא תהיה בקצה רח' הרכבת. רח' הרכבת יוארך דרומה עד לרח' גיסין. רח' הרכבת נקרא כך על שמה של מסילת הרכבת הישנה שעברה בו בדרכה לתחנת הרכבת הישנה של פ"ת.



















 

shershku

New member
פתח תקווה היא לא יותר מאשר פרבר שינה ושני כבישים ראשיים

אז יאללה, תעבור נושא והפסק לייחצן את איציק ברוורמן
 

משה12333

New member
עיר שינה מוגדרת כעיר אשר אין לה אזור תעשייה ולכן תושביה

יוצאים ממנה בבוקר לעבודה בערים אחרות וחוזרים אליה בערב לביתם.

שטח אזור התעשייה של פ"ת הוא הגדול ביותר במדינת ישראל. השטח כולל שלושה אזורי תעשייה: קריית אריה, סגולה ורמת סיב.

הוא הכי גדול במדינה בשל השטח הרב שתפסו בתי האריזה לתפוזים בימי המושבה. בתי האריזה נהרסו והפכו למפעלי ענק. אח"כ המפעלים נהרסו והפכו לבנייני היי-טק.

עוד מימי המושבה, רוב תושבי פ"ת עבדו בעירם. בהתחלה בקטיף ובאריזת התפוזים, אח"כ במפעלי התעשייה הכבדה והיום בתעשיית ההיי-טק שבעיר.

לכן, פ"ת היא ההיפך הגמור מהגדרת עיר שינה. היא גורמת לערים אחרות בגוש דן להיהפך לערי שינה כי רבים מתושביהן באים כל בוקר לעבוד בה.



 

maorOnBike

New member
ראש העיר מעדיף את התחבורה הפרטית ולראיה הפקקים

בפ"ת יש תחבורה ציבורית טובה אבל ראש העיר משום מה מעדיף את הרכב הפרטי
 

משה12333

New member
תראה כמה פרוייקטים ראש העיר מקדם לתחבורה הציבורית, להולכי

הרגל ולרוכבי האופניים:

1. תחנה מרכזית חדשה. בעוד כחודשיים, התחנה המרכזית תיהרס ובמקומה תיבנה התחנה החדשה בשני שלבים: בשלב הראשון היא תהיה רק על פני הקרקע. ביוני 2017 כבר כל קווי האוטובוסים יפעלו מהמתחם החדש שלה.
בשלב השני (2017-2021), תיחפר מתחתיה חנייה רב מפלסית ענקית לכל קווי האוטובוסים, למוניות השירות ולכלי רכב פרטיים. מעליה ייבנה מרכז מסחרי ענק רב קומתי שיכיל קניון ומגדל משרדים חדשני.
תחנת מוניות השירות של קו 51 תפונה מרחוב פינסקר ותעבור למפלס תת-קרקעי בתחנה החדשה.

2. מעבר להולכי רגל ולרוכבי אופניים מתחנת האוטובוסים שליד צומת כפר הבפטיסטים על כביש 40 ישירות לתחנת הרכבת סגולה. זהו הישג אישי של ראש העיר שדרש בתוקף משר התחבורה לבנות את המעבר הזה לתושבי פ"ת. המעבר כבר בשלבי סיום עבודה וייפתח בקרוב.

3. מדרכה חדשה ושביל לרוכבי אופניים ברח' אבי אורן, ליד היכל הספורט העירוני. המדרכה כבר בשלבי סיום עבודה.

4. טיילת ושביל לרוכבי אופניים לכל אורכה של דרך רבין עם מעבר חדש להולכי הרגל ולרוכבי האופניים לתוך מתחם Y Center (יכין סנטר לשעבר).
ליד מתחם זה נבנה כעת עוד מתחם בילויים וקניות חדש בשם: שופ טיים וגם אליו יהיה מעבר ישיר להולכי הרגל ולרוכבי האופניים מדרך רבין.

5. גשר חדש בשכ' אם המושבות מעל לכביש רח' ראשון לציון. הגשר החדש ישמש את הולכי הרגל ואת רוכבי האופניים. העבודות על הגשר בשלבי סיום.

6. גשר חדש משכ' נווה גן לתוך הפארק הגדול מעל לכביש דרך הרב מלכה. הגשר יאפשר מעבר של הולכי רגל ורוכבי אופניים ישירות למסלולי ההליכה והרכיבה שבפארק החדש שנבנה כרגע. בניית הגשר תתחיל כשהעבודות בפארק יתקדמו עם הקמת האגם החדש במרכזו.

7. מעבר תת-קרקעי חדש להולכי רגל ולרוכבי אופניים מתחת לכביש רח' גרינשפן שיקשר בין מסלולי הפארק הדרומי של נווה גן לפארק הצפוני שלה.

8. גשר חדש להולכי רגל ולרוכבי אופניים בין שכ' נווה גן לשכ' אם המושבות מעל לכביש של דרך גיסין, בסמוך למרכז המסחרי של אם המושבות. הגשר יקשר בין הפארק הצפוני של נווה גן לפארקים של אם המושבות. כרגע חברת החשמל מסירה את עמודי החשמל שלאורך דרך גיסין ומטמינה את קווי החשמל בקרקע כדי לפנות מקום לגשר.

9. גשר חדש להולכי רגל ולרוכבי אופניים שיהיה צמוד, מצפון, לגשר אם המושבות מעל לכביש מס' 4. עוד הישג אישי של ראש העיר שדרש את הקמת הגשר משר התחבורה.

10. שני שבילים חדשים לרכיבת אופניים מכיכר המייסדים שבמרכז העיר לפארק הירקון החדש של פ"ת בצפון העיר.
האחד יהיה ברחוב פינסקר והשני ברחוב בר-כוכבא. שני השבילים יתאחדו מצפון לדרך גיסין ברח' הרכבת. רח' הרכבת יוארך דרומה עד לדרך גיסין ויאפשר מעבר ישיר לפארק הירקון של פ"ת מעל למסילת הרכבת ע"י ההפרדה המפלסית הקיימת ליד תחנת מיון האשפה. תחנת מיון האשפה תהפוך לפארק מיחזור ענק שיארח מבקרים. הוא ייבנה במסגרת העבודות להקמת פארק הירקון של פ"ת.

11. נתיב חדש לתחבורה ציבורית בדרך רבין בצד ימין בשני הכיוונים.

12. נתיב חדש לתחבורה ציבורית בדרך 471 בצד ימין בשני הכיוונים.

13. מסוף התחבורה הציבורית של הקניון הגדול שנפתח לאחרונה לאחר שראש העיר הורה לפתוח נתיב של פנייה שמאלה לאוטובוסים מרח' מוטה גור לציר ז'בוטינסקי לכיוון מזרח.

14. קווים חדשים של חברת האוטובוסים אפיקים שמנהלי התחבורה של עיריית פ"ת תכננו לפי הנחיית ראש העיר.

15. 10 מסלולי הליכה ארוכים מסומנים במדרכות העיר שמקיפים את כל העיר מקצה לקצה.

16. שתי תחנות חדשות של רכבת כבדה בעתיד הרחוק, אחת ליד כפר סירקין ושניה במקום מגרש האימונים בכדורגל של מכבי פ"ת בציר גיסין.


גם לבעיית הפקקים של כלי הרכב בפ"ת יש עשרות פתרונות תחבורתיים (כבישים חדשים, הפרדות מפלסיות, תוספת נתיבים, הרחבת כבישים, צמתים חדשים, שדרוג מחלף גהה, שדרוג מחלף אם המושבות, כבישים עוקפים) שעומדים לצאת אל הפועל בקרוב.

אין אף עיר אחרת במדינת ישראל עם כל כך הרבה פרוייקטים חדשים של תחבורה בשיטחה, כמו שיש לפ"ת.

















 
עיר התעשיה השניה בגודלה במדינה שכמחצית מתושביה עובדים בתוכה

ורבים מתושבי ערים אחרות במטרופולין עובדים בה, לא יכולה להיות מוגדרת כפרבר שינה.
אפשר לומר הרבה דברים על פתח תקוה ועל מי שמתיימר באופן מגוחך ליחצ"ן אותה באובססיביות בפורום הזה, אבל פרבר שינה היא לא.
 

Bus Nerd

Active member
הרעיון לשלוחה לתוך פ"ת כנראה לעולם לא ימומש

שלוחות מסבכות (ומייקרות) את תפעול המערכת המסילתית ובשלוחה אף פעם אי אפשר להפעיל רכבות בתדירות סבירה. בכל מקרה כשייבנה המטרו הירוק, הרק"ל האדום ותחנת הרכבת אלעד (שתשרת גם את מזרח פ"ת), לא יהיה צורך בשלוחה כזו בכל מקרה.
&nbsp
אגב, במסמך שצירפת יש טעות משעשעת:
"סוג רכבת: דיזל
סוג קרון EMU"
&nbsp
EMU = electrical multiple unit, הכוונה קרונועים שנעים בהפעלה חשמלית. כשמדברים על קרונועים שמופעלים בדיזל המונח הנכון הוא DMU.
 

משה12333

New member
אתה לא יכול להשוות בין מחיר של שלוחה מסילתית שכזאת לבין מחיר

של קו תת-קרקעי של רכבת קלה או כבדה. המחיר הוא אפסי לעומת הקו התת-קרקעי.

השטח שעליו אמורה לקום השלוחה, שייך היום לרכבת ישראל. עיריית פ"ת התירה להקים בשטח השלוחה באופן זמני את מגרש האימונים לכדורגל של מכבי פ"ת (כולל גם מגרשי טניס של האגודה), מוסך למלגזות, מסעדת קייטרינג ואולם אירועים. כל המתחמים שהוקמו הם זמניים, עם חניות זמניות ועם כבישים משובשים שמובילים אליהם. אין בהם מבנים מבטון אלא מבנים מעץ ומאלומיניום.

התכנון הראשוני של השלוחה המסילתית הזאת כלל מסילת רכבת עד לכיכר המייסדים. הרכבת תוכננה לעבור במרכז רחוב בר-כוכבא ובכיכר המייסדים היתה אמורה להיות תחנה.

תכנית זו בוטלה ע"י רכבת ישראל לטובת תכנית חדשה. בתכנית זו, המסילה היתה אמורה להגיע לתחנה המרכזית של פ"ת בתוואי תת-קרקעי. התוואי התת-קרקעי היה אמור להיות מהצומת של ציר גיסין-רח' בר-כוכבא ועד לקומה התחתונה של התחנה המרכזית שברחוב אורלוב.

גם תכנית זו בוטלה ע"י רכבת ישראל לטובת התכנית הקיימת היום. בתכנית הנוכחית, התחנה אמורה להיות במיקום של מגרש האימונים לכדורגל של מכבי פ"ת והתוואי יהיה כולו מעל הקרקע.

עד למימוש בניית השלוחה הזאת, הנהלת בית העלמין סגולה ביצעה מחטף ללא אישורה של עיריית פ"ת. כדי להגדיל את הכנסותיה, היא הרשתה לחברה סלולרית פרטית להקים אנטנת ענק ליד הגדר שלה בשטח של רכבת ישראל. כדי להסוות את המחטף הזה, היא בנתה בכוונה חלקות קברים בצידי האנטנה, גם הם בשטח של רכבת ישראל.

כשמתחמי העסקים יפונו, גם האנטנה תפונה אך לא הקברים. המסילה תעבור בגשרון קטן מבטון מעליהם, לפי ההלכה היהודית.

הקמת המסילה תכנס להילוך גבוה כשיתברר שמשיקולי עלות-תועלת לא כדאי להשלים את הקו האדום של הרכבת הקלה במתכונתו הנוכחית ולכן העבודות עליו יוקפאו עד להחלטה חדשה בעניינו.

בינתיים, מוסדות החינוך שנבנים ליד תוואי המסילה ממוגנים מפניה במיגון אקוסטי.

עם בניית המסילה המזרחית של רכבת ישראל, מתוכננת עוד תחנה חדשה לפ"ת ליד כפר סירקין, בין תחנת ראש העין-דרום לבין תחנת אלעד. תחנה זו היא חלק מהמו"מ של ראש ממשלת ישראל לבין ראש עיריית פ"ת לגבי אישור השכונה החדשה שתקום על חורבותיו של בסיס סירקין המפונה.





 

משה12333

New member
זה לא סרט. זו המציאות. הקו האדום קבר את כל פרוייקט הרכבת

הקלה בגוש דן. אף אחד לא דמיין לעצמו שהקמת קו אחד בלבד של רכבת קלה תת-קרקעית יעלה כל כך הרבה כסף. הקמת הקו האדום היא פשוט בור כלכלי ללא תחתית כשכל כמה חודשים הערכת העלות של ההקמה עולה בעוד כמה מיליארדי שקלים (זו לא הגזמה. זו המציאות).

כשבוחנים את שיקולי העלות-תועלת של הקו הזה, מגיעים למסקנה שהקו הזה הוא פרוייקט ראווה בזבזני שנועד לסחוט תשואות מהאזרחים כלפי הממשלה ושקו מס' 1 של דן (הקו המקדים) עם האוטובוסים המפרקיים שלו עושה עבודה טובה מאד ומייתר לחלוטין את הקו התת-קרקעי היקר.

לאור העלות הכלכלית של הקמת הקו האדום, האם אתה סבור שאי פעם ייבנה עוד קו תת-קרקעי בישראל? התכנית של קווי הרכבת התחתית של גוש דן היא סתם תכנית מגירה לקבירת כל קווי הרכבת הקלה של גוש דן. משרד האוצר משתמש בה נגד שר התחבורה כתירוץ לביטול כל פרוייקט הרכבת הקלה שהוא קידם. משרד האוצר אינו מוכן יותר לממן אפילו מ"מ אחד של קו תת-קרקעי במדינת ישראל. אין למדינת ישראל את התקציב לכך.

אל תשכח שמדינת ישראל היא בסך הכל קטנה יותר מכל מטרופולין גדול בעולם, בשיטחה ובכמות האוכ' שלה. כל גוש דן הוא בסך הכל כמה שכונות במטרופולין שכזה בעולם.

שר התחבורה מבין זאת ולכן משרדו מתכנן מהפיכה תחבורתית אחרת: במקום קווי רכבת קלה בגוש דן יהיו קווי BRT בגוש דן כדוגמת קו מס' 1 של דן. משרד התחבורה מתכנן בכל הכבישים המהירים של גוש דן מסלול תחבורה ציבורית ימני עם קווי אוטובוס מפרקי. תכנית זאת, בנוסף לתכנית של הנתיבים המהירים מחניוני החנה וסע החדשים המתוכננים להיבנות בקומות, היא תכנית יעילה מאד וזולה מאד.

כמובן שמשרד התחבורה גם ימשיך לבנות עוד ועוד תחנות רכבת כבדה על המסילות החדשות שהוא מקים (וגם יבנה את השלוחה המסילתית החדשה לתוך פ"ת).











 

amit1270

New member
כלום לא נקבר. משרד התחבורה ממשיך לקדם את קווי הרכבת הקלה

הירוק והסגול בנוסף לפרויקט "מהיר לעיר" (שמשום מה עיריית פתח תקווה מסרבת להשתתף בו) וקידום תכנון לקווי מטרו עתידיים לטווח הרחוק.
&nbsp
גוש דן הוא ממש לא "שכונות". המחקר שבעקבותיו השתכנעו באוצר שצריך מטרו (הוצאה גדולה שתתפרס על פני שנים רבות) בדק מטרופולינים בסדר גודל דומה ואף קטנים יותר (ויש הרבה כאלה) ונמצא שכמעט בכולם יש רשת קווי מטרו מפותחת ותחבורה משלימה (רכבת קלה ונת"צים).
 
אני בשוק שאתם ממשיכים להגיב לו

ובקשר לתוכניות של משרדי האוצר והתחבורה - אכן השתכנעו באוצר, אבל התוצאה היא תכנון רשת שבה קווי המטרו יהיו תחבורה משלימה לקווי הרכבת הקלה ולנת"צים ולא להיפך כפי שנהוג בדרך כלל.
 
למעלה