במסגרת הקמת מסילות חדשות תת קרקעיות באיילון משרד התחבורה מתכנן תחנת רכבת מהירה באזור מחלף השלום, בקרקע המיועדת להקמת מתחם טרה. המשמעות: שדרוג משמעותי ברשת התחבורה הארצית, לצד דחייה בהקמת המגדלים והתאמת תכנונם לפרויקט הלאומי.
כך, לפי תכניות הרכבת בשנת 2040 יתחברו לציר האיילון שתי מסילות מירושלים ושתיים ממודיעין, ארבע מסילות מצפון לאחר שמסילות ציר החוף יוכפלו וארבע מדרום כשגם המסילה לבאר שבע תוכפל.
www.globes.co.il
סליחה שאני מחיה את השרשור הזה, זה פשוט מרתיח בכל כך הרבה רמות.
נשים לרגע בצד את השאלה האם דרושות מסילות 5 ו-6, ונניח שכן.
שאלה מס' 1: מדוע תחנה ב
ת"א השלום?! נכון, כיום היא התחנה העמוסה ביותר בארץ; ונכון, מתוכננים שם 2 קווי מטרו. אלא שהשטח מסביבה בנוי בצפיפות, ופוטנציאל הצמיחה שלה לא רב. חמור מכך, היא מנותקת לחלוטין מרשת הרק"ל.
לעומתה, ת"א מרכז מוקפת בשטחים בלתי מנוצלים, צמודה לאחד ממסופי האוטובוסים הגדולים בארץ, מחוברת ל-2 קווים של רק"ל, לנתיבים המהירים ו ג ם ל מ ט ר ו. אז בהשלום יש 2 קווים של מטרו במקום 1, זה מה שיעשה את ההבדל?
זה כל כך עקום: יש תחנה המוגדרת כתחנה המרכזית של המטרופולין, אבל הרכבות המהירות הבינעירוניות לא יעצרו בה כי אם בתחנה אחרת עם נגישות תחבורתית טובה פחות. זה עוד יותר מוזר מאחר שכבר החליטו להשכיב סכומי עתק ולמנהר את המסילות, אז באותה המידה ניתן היה למקם את התחנה בכל נקודה לאורך האיילון.
מה שמוביל אותי לשאלה הבאה. מדוע, למען השם,
במנהרה?! העלות תהיה מטורפת, ות"א זאת לא ירושלים, אין כאן צידוק טופוגרפי.
מנהרה מתחת לאיילון תהיה בעומק של עשרות מטר, וייקח דקות ארוכות לצאת ממנה, שעה שהמכוניות ייהנו ממפלס פני הקרקע שהן כלל אינן זקוקות לו, כי זאת אוטוסטרדה ולא רחוב.
יהיה זול יותר, ונגיש יותר למשתמשי הרכבת, לבנות גשר - פתרון שבישראל מסרבים לשקול אותו בעיקר מסיבות תרבותיות ולא ענייניות (אני לא מאמין לרגע שלמישהו איכפת מהפגיעה הבלתי הפיכה בערכי ה"נוף" של נתיבי איילון, ונראה שהישראלים דווקא אוהבים את דובאי).
זול ונגיש עוד יותר, כמובן, יהיה אם פשוט ייקחו נתיבים מהכביש ויתקינו מסילות על פני הקרקע, אבל כידוע אין היתכנות פוליטית לפגיעה ברכב הפרטי. אז הנה רעיון - למה לא לפצות בהתאם את משתמשי הרכב הפרטי ולהקדיש את המנהרה לנתיבי כביש? זה יהיה זול יותר ממנהרת מסילות (אין תחנות והמפתח יהיה צנוע יותר), ולא תהיה פגיעה במשתמשי הרכבת. ככל הידוע לי זאת חלופה שנשקלה ונדחתה מטעמים לא ידועים.
בקיצור - אנחנו במלחמה, עתיד הכלכלה לא ברור, ומבין שלל האפשרויות שהוצגו לפתחו משרד התחבורה, הוא בחר בחלופה שהיא גם
היקרה ביותר וגם
הגרועה ביותר לנוסעי הרכבת, כלומר תניב את התועלת הכלכלית המזערית ביותר.
בשלב הזה אני עם סייקליסט - מוטב שזה לא ייבנה בכלל.