"תיאום כוונות"

יום.

New member
"תיאום כוונות"

"...פתאום צעק לי גידי: יורים עלינו. תותחן, טווח קרבי, אש! נהג, אחורה מהר! תותחן, תתפלל! בקושי שמעתי את קולו בסבך הרעשים בקשר. יריתי פגז וצעקתי: תתפלל אתה גידי! והוא צעק: אבל אני לא יודע! התפללתי. מקירות ליבי צעקתי: אנא ה´ הושיעה נא! במוצאי יום הכיפורים עלינו על הטנקים ביפתח. שעיה עבר מטנק לטנק. הגיע עלינו. קרא לרוני ולי. נחפזים היינו להטעין פגזים. רוני היה כפוף למטה על ערימת ארגזים של עץ, פורק אותם במהירות ומוסר לי, מדי פעם נקף איזו אצבע בתפסי המתכת של הארגזים והדם נטף על הפגזים. אפסנאי מטבריה עבר על ידנו, זרק לנו מטלית, ואמר לנגב את הדם מן הפגזים. הוא שמע שפגזים עם דם הם סימן לא טוב. אני עמדתי על הצריח, נוטל מרוני את הפגזים ומוסר לאלי. אלי היה בבטן הטנק, מקבל ממני וממלא את הטנק רק הציציות שלו נתנפנפו מלמעלה. שעיה קרא לנו: תתפללו. טוב להתפלל קודים שעולים למעלה. ... כששמע גידי את שעיה קורא לנו להתפלל, עסוק היה בהרכבת המקלע. הוא בדק לו תיאום קנה ותיאום ירי, הרים את עיניו ואמר: חבר´ה, אני רוצה שתדעו עם מי אתם יוצאים למלחמה. אני אתאיסט. זה היה מזמן. לפני שעלינו למלחמה." (מתוך: "תיאום כוונות"-חיים סבתו <עמ´ 78-88>) הרבה זמן שלא הייתי כאן... אתם מוזמנים להבין מן הקטע הזה את שאתם רוצים להבין ומלבד זאת אני ממליצה על הספר הזה בחום. מעט עליו כדי שתבינו את הרקע לקטע שהובע לעיל. "עשרים וחמש שנים לאחר שחזר לביתו מן המלחמה ביום הכיפורים, אומר היום מי שהיה אז טנקיסט צעיר ברמת הגולן: אמת, פעמים שעושה הקדטש ברוך הוא חנינה עם מי שאינו ראוי ומאיר לו את פניו. ואותה חנינה ואותה הארת פנים עומדת היא לנגדו כל ימיו ולא מרפה ממנו. חוב הוא ועליו לפורעו. והדין דין אמת. זכרתי מה שנדרתי בעת צרה כשיצאנו מן הטנק ורצנו בין הכדורים להסתתר בוואדי. עד היום לא כתבו כך בספרות העברית על מלחמותינו- לא כך תוארו הקרבות, ולא כאלה היו סיפורי הרֵעוּת שעל זכרונם למדהו להתרפק. בין עמודי הפיוט הכתובים בשפתו העשירה, המיוחדת של בן הישיבה הלמדן, נפרשים לפני הקורא תיאורים מפורטים, דייקנים ואף אכזריים של ימי המלחמה ההיא-וכל הסיפור שזור בזכרון החבר שלא חזר. תיאום כוונות הוא סיפרו השני של חיים סבתו, ממייסדי ישיבת מעלה-אדומים, שבה הוא משמש היום ריש מתיבתא." (מתוך עטיפת הספר)
 

L7

New member
בעת מצוקה נפשית הדת עוזרת.

אז מה זה מוכיח? שיש כאן עניין שימושי ? רוב העניינים השמושיים הומצאו. וכך גם הדת. וברוכה השבה לפורום...
 

יאנוס

New member
ברוך שובך, יום.

המקום: בית חולים. הנפשות הפועלות: חולים ובני משפחותיהם. אווירת נכאים. נעים בין תקווה ליאוש. מאי שם מופיע אדם לבוש שחורים. קברן, אולי? ניגש לאחת המשפחות. כאילו אמפטי. למעשה כמו עיט. הוא מיסיונר. עט על המשפחה ונועץ בה את טפריו. תפילות תמורת תשלום. ספר תהילים. המשפחה בחולשתה לא מתנגדת. אומרים לעצמם: אם לא יועיל, לא יזיק. "לא תופסים אדם בשעת צערו" אבל כן תופסים אותו בשעת חולשתו. רוב האנשים פחדנים. התחושה שיש כוח שהוא גדול מהם, שמפקח עליהם, שיודע טוב מהם מה טוב ומה רע. שאליו אפשר לפנות בעת צרה ומצוקה.
 

יום.

New member
הממ לא ירדתם לסף דעתי

לא באתי להביא לכאן איזשהוא "מסמך" מסיונרי הקורא לחזרה בתשובה (ואני בטוחה שגם הרב חיים סבתו <סילחו אך זה באמת צורם לי שלא לקרוא בתואר רב> לא התכוון לכך שכתב את הדברים). אלא שאני חושבת שהקטע הזה מועל באמונה באתאיזם. כשם שיאנוס אמרה ואני מצטטת: "רוב האנשים פחדנים. התחושה שיש כוח שהוא גדול מהם, שמפקח עליהם, שיודע טוב מהם מה טוב ומה רע. שאליו אפשר לפנות בעת צרה ומצוקה." אני שואלת האם זה באמת הרוב ולא כולם? ואם כן האם אתאיזם באמת יכול להתקיים? האם זו אמונה שיש לה בסיס בגבולות המוח והרגש האנושי? יש בי עוד המון שאלות שהקטע הזה עורר בי אך הן אינן מגובשות דיים מכדי להעלות אותם לדיון בפורום. יום
 

preacher

New member
רק על עצמי לספר ידעתי

כמובן, את יכולה לא להאמין לי, אך אני חש שאני אתאיסט "אמיתי" ואיני מאמין בעל טבעי משום סוג. יכול להיות שבמצב קיצוני בו אהיה בסכנת חיים אתחיל להאמין במשהו - המוח האנושי לא מחוייב לאיזו אמת. אבל גם דתיים משנים את דעתם. יש אנשים שמאבדים אמונה, יש אנשים שמוצאים אמונה. האתאיסט פשוט לא מחויב לאמונתו כמו אדם דתי, מסיבות ברורות, ולכן יש יותר סיכוי שיתחיל להאמין במשהו אחר, אם זה יעזור לו נפשית בשעת צרה.
 

יום.

New member
אין לי שום סיבה

שלא להאמין לך ויותר מכך אני רוכשת כלום מלבד כבוד לכאלה שהצליחו לגבש בצורה שכזאת את אומנתם עד לכדי הכרזה. אולם נצא מתוך נקודת הנחה שישנם מאמינים (והכוונה למאמינים שמאמינים באל כזה או אחר) שאינם משנים את אמונתם האם ניתן להשוות את אמונתם לאמנתו של אתאיסט ולהגיד שישנם אתאיסתים <ככה כותבים?> שאינם משנים את אמונתם לא משנה לאיזה מצב יקלעו? האם ייתכן דבר שכזה?
 

L7

New member
הדת- חולשה גנטית

ישנן תכונות גנטיות שליליות רבות לאדם. למשל הנטיה לאלימות. במצבים קשים - גם מתנגד מובהק לאלימות יהפך אלים. אינני חושב שאתאיזם חזק מספיק מול המיבנה הפסיכולוגי הרופף למדי של האדם הממוצע. ולכן יש סיכוי למחשבות דתיות במצבים קשים. השאלה היא מהי האמת ומהו השקר. לי הדת נראית שקר. שקר לו סיבות טובות ופחות טובות להתקיים, אך שקר.
 
למעלה