תיאוריה חדשה - שיר של אש וכפורז
לכל מה שפורסם בעברית

תיאוריה חדשה - שיר של אש וכפורז
לכל מה שפורסם בעברית

ככל הידוע, ג'ורג' מרטין קרא לספרו 'שיר של אש וקרח' בעקבות שירו המפורסם של רוברט פרוסט:
יש האומרים כי העולם יָסוּף באש.
יש האומרים – בִּכפור.
מנסיוני עם התשוקה איני חושש
להימנות עם המצַדדים באש.
אך אם נגזר עליו שנית להחרב,
מכיר אני דַיִי את השנאה
כדי לִסבֹּור כי כפור
גם הוא מתאים מאד, ויחֲריב היטב.

בשיר הזה, הקרב בין האש לקרח הוא לא קרב בין הטובים לרעים אלא בין רעים לרעים - שני כוחות נוראים השואפים להחריב את העולם. תפיסה כזו מתאימה הרבה יותר לתפיסתו הפוסט מודרנית ואנטי רומנטיקנית של מרטין.
כשנתבונן בספרים ובסדרה נראה שהאש היא כוח נורא. בני טאראגאריין 'נעו בין גדולה וטירוף'. סרסיי מתאהבת באש הפרא כבר אחרי מותו של לורד טייווין - היא מצווה לשרוף את מגדל הימין, וג'יים חושב שהמבט בעיניה מזכיר את המבט בעיני המלך המטורף כשציווה לשרוף את העיר. ואכן, גם היא מגיעה לשם, בסופו של דבר.
על ר'הלור אין צורך להרחיב את הדיבור. מה שכן יש להעיר הוא שבין חסידי ר'הלור מוזכרים כאלו שמהופנטים מהטירוף של האש, כמדומני שאקסל פלורנט הוא כזה.
אבחון כוח האש מראה שהוא כולל את השאיפה לגדולה, את האכזריות, את ההפכפכות ואת הטירוף (אצל אאריז, וייסריז, סרסיי) נראה שהכוח הקדמון הזה אורב בתחתית העולם ושואב אליו את האנשים הרגישים לו.
מי אמר לי שבתחתית העולם? מוזכרים מכרות קדומים מלאי אש במעמקי ואליריה, שבהם שכנו התולעין, קרוביהם של הדרקונים. זכוכית דרקון נמצאת במעמקי האדמה. הארדהום חרבה בהתפרצות אש אדירה מתוך האדמה. וכמובן, חורבן ואליריה.
ואליריה הקדומה אילפה את הכוח, אבל בסופו של דבר הוא התפרץ והחריב אותה. דרקונים הם אש שנתגלמה בבשר, והם כוללים את כל זה.
דרך אחרת לתקשר עם הכוח היא פולחן ר'הלור, שהוא ללא ספק תקשור עם ישות אמיתית, אלא שהישות הזו מתמקדת פחות בתשובות על שאלות ויותר במה שמעניין אותה. ומה מעניין אותה? אויבה האמיתי, הקרח.

הקרח הוא המוות עצמו, והתקשור איתו כולל את ההתעסקות במוות. פולחן הזר (או 'האחר') קשור בו, וגם דת חסרי הפנים שנוצרה ע''י עבדי האש במכרות ואליריה. הללו הבינו שיש אל אחר מחוץ למערכת האש ששעבדה אותם והחלו לסגוד לו. אלא שאם האש היא נוראה, אכזרית ומטורפת, הרי הקרח הוא דממה קודרת ואפלה. מסיבה זו חסרי הפנים אינם הורגים לפי תשוקותיהם האישיות - המוות בא אל כולם, הוא לא מפלה, אין לו תשוקה.
מכשפי ואליריה ידעו על קיום הקרח, וידעו שמבצרו הוא בצפון הרחוק של וסטרוז, בארץ החורף התמידי. לכן הם סירבו לכבוש את וסטרוז, למרות שכפי שהעיר טיריון (?) איפה שהוא בספרים 'הם יכלו לעשות את זה בקלי קלות, היו להם דרקונים'.
יתכן שילדי היער סגדו לקרח אבל נראה לי נכון יותר שהם השתמשו בו. הם הכירו קסמי קרח וקסמי אש, כאשר הגיעו בני האדם הם יצרו את האחרים בקסם קרח - מוות. וכאשר האחרים יצאו מכלל שליטה הם השתמשו בקסם אש -זכוכית דרקון - כדי לבלום אותם.
האחרים, מתוקף שליטתם במוות, מחיים זומבים. גם בנז'ן סטארק הוחיה על ידיהם אבל החייאתו שונתה באמצעות קסם אש. כי נראה שההבדל בין תחיית המתים של הקרח לזו של האש היא שהקרח משאיר את אנשיו מתים, הם גופות מתנועעות. ואילו האש, שהיא החיים, מושכת את אנשיה מזרועות המוות. זהו כמובן תפקידה הקדום של 'נשיקת האדון' שמבצעים כוהני ר'הלור, הוא בחר להפעיל אותה כדי להחיות שני אנשים שיוכלו להילחם באדון הקרח.

כנראה שהעורבים, אוכלי נבלות שקשורים בקסמים קדומים ובעבר 'היו אומרים את הודעותיהם' קשורים בקסם הקרח.
המצודה הוקמה כדי לחקור את קסמי האש והקרח ומכאן הקשר שלה לעורבים, לנרות זכוכית הדרקון (בעבר מלומד היה מוסמך רק אם היה מצליח להדליק נר כזה) ולכשפים. עם השנים השתלט עליה המדע בגרסה ימי ביניימית, ורק בודדים משמרים את המסורת העתיקה.
חסר פנים הרג סטודנט במצודה, לבש את עורו וגנב את המפתח לכספת הסודית שבמעמקיה. מה מוחבא שם? טיריון מזכיר שהספר 'דם ואש, מותם של דרקונים' מוחזק בכספת נעולה במרתפי המצודה. אם נזכור שחסרי הפנים הם משרתי הקרח, הסיפור יהיה מובן יותר. נראה שהקרח מתכונן לקראת שובה של דאינריז עם דרקוניה. אחר כך הסתנן המתנקש לשורותיו של מארווין המג, הארכי מלומד היחיד שמכיר את הכשפים הקדומים.

בספרו של ג'וזף קמפבל 'הגיבור בעל אלף הפנים' מתואר המסע שעובר כל גיבור בכל המיתולוגיות ברחבי העולם. התיאור הזה מתאים בצורה מושלמת לבראן ובצורה פחות מושלמת לדאינריז.
להלן: הגיבור חי בשלוה בביתו (וינטרפל) עד שהוא חווה את הקריאה (הנפילה, החלומות) ישות המתוארת ע''פ רוב כבעל חי אפל, כאדם מכוער, כשחור (העורב בעל שלוש העיניים) קוראת לו לבוא אליה אל ארץ האגדה. אם הגיבור מתנגד יבואו עליו אסונות עד שייאלץ לצאת לדרך. (כיבוש וינטרפל) במסע יעבור הגיבור את 'הסף' המפריד בין העולם המיושב לאגדות (החומה) יפגוש את 'שומר הסף' (הדלת?) ואת המדריך העל טבעי שלו (קר ידיים) הוא ייאבק במפלצות (הרפאים) ויחווה את הלידה מחדש או הכניסה אל בטן האדמה. (המערה) כאן הוא יפגוש את האל האב או האלה האם (החוזה הירוק) האל האב יכריז עליו כיורשו והוא ילמד ממנו את המסתורין הנעלים. לחלופין, הוא יגנוב אותם מהאלים. לאחר מכן הוא ישוב לעולם. אם הוא מתמהמה מלשוב הוא יחווה אסונות. אם הוא גנב את המסתורין מהאלים יהיה עליו להימלט מפניהם. (הבריחה ממלך הלילה) הוא ישוב אל העולם ויגאל אותו.
אם כן, בראן הוא הגיבור של הסדרה. אבל גם קורות חייה של דאינריז הם מיתולוגיים (כפי שראיתי פעם באיזשהו בלוג ששכחתי את שמו) ולכן אולי יש לומר שבראן הוא אלוף הקרח ודאינריז היא אלופת האש. לחלופין, בראן הוא אלוף בני האדם המתמרנים בין שני הכוחות..

זאת התיאוריה שלי ואשמח לשמוע את דעתכם עליה. .
 
זו יותר פרשנות מאשר תיאוריה

כי היא לא חוזה משהו שייתברר לנו בהמשך הקריאה, רק מפרשת את כל הידוע לנו.

שתי הערות:
הראשונה היא שב"עולם של אש וקרח" לא נאמר שואליריה העתיקה כבשה את ווסטרוז בגלל האחרים והפחד מקסמי הקרח (היסטורית, ייתכן שואליריה קדמה ללילה הארוך הראשון) אלא בגלל נבואה שחזתה שזהב ווסטרוזי יחריב את ואליריה. יש אפילו תיאוריה שקושרת את חורבן ואליריה עם התממשות אותה נבואה עצמה, בשל זהב הלאניסטרים וחרב הפלדה האגדית שלהם "brightroar" (תורגמה כ"בוהק-שאגה" באופן לא מאוד מוצלח).

השניה היא שאם מרטין מכיר את "הגיבור בעל אלף הפנים" של קמפבל, הוא לא יירצה לחזור על אותו ספר שוב. אם הוא לא מכיר, הבאת הראיה משם חסרת ערך. כך או כך, אני מאמין שמרטין יוצר מקורי ולא חוזר על תבניות שהיו קיימות בז'אנר הפנטזיה האפית לפניו.
 
אני מניח שהוא מכיר

אבל אי אפשר לקרוא לזה חזרה. קמפבל לא מספר סיפור אלא מתאר את חוקי המיתוס, מרטין פשוט משתמש בחוקים שקמפבל גילה. ואשר למקוריות שלו, כל הרעיון של להיות מקורי הוא להשתמש בחוקים המוכרים ולהוסיף עליהם נופך משלך. אם לא כן אתה לא מקורי אלא יוצר ז'אנר חדש.

אפשר גם להוסיף שאש פרא היא אש מכושפת שקשורה בקסם הדרקונים - בעימות המלכים האלכימאים מספרים שהקסם שלהם התחזק באורח מפליא מאז הופעת השביט = מאז הולדת הדרקונים. וכנגד זה, ידוע שהקסם שלהם נחלש במאות האחרונות = מאז מות הדרקונים.
וכמובן שאש פרא היא זאת שהפנטה הן את אאריז והן את סרסיי.
 
החלק הראשון עם השיר -אהוב עלי

את החלק עם בראן לא לגמרי הבנתי
והאם תוכל להסביר את התיאוריה לגבי חסרי הפנים?
עד כמה שאני זוכרת בסדרה מדי פעם עובדי רלהור מתייחסים
לחסרי הפנים כעובדים של אותו אל.

הסברה שלי תמיד הייתה שמכיוון שהאל מרובה הפנים מייצג את כלל האלוהויות של העבדים הראשונים שקיבלו את מתנתו כשעבדו במכרות ואליריה , הרי שהוא מייצג את כל האלים - כולל רלהור.
אז מדוע אתה אומר שהם מייצגים את הקור? ואם כן מדוע שיתמכו בעליית דניאריז שמייצגת את האש?
 
קמפבל חוקר בספרו את מבנה המיתוסים

הוא טוען שלכל המיתוסים יש מכנה משותף שהוא מכנה 'המונומיתוס' וכולם שומרים על קווי עלילה משותפים (חלק מהם כוללים את כל קווי הדמיון וחלק כוללים רק את חלקם). הוא מנסה להתחקות אחרי המוטיבים האלה. בין המוטיבים יש את תיאור 'מסע הגיבור' שהוא כלל המכנים המשותפים של סיפורי הגיבורים באשר הם. לפי דבריו, הגיבור תמיד עובר מסלול מוגדר של הרפתקאות, כמו שציטטתי. למשל, הוא תמיד יגור בביתו השליו עד שישמע קריאה מאת העל טבעי (אצל טולקין, ביקורו של הקוסם גנדלף בביתו של בילבו או פרודו) יתכן שיתנגד לקריאה (בילבו בגינס מעוניין להישאר בביתו) אבל ייאלץ להיענות לה, כי היא תציק לו (הגמדים, הפרשים השחורים אצל פרודו) וכך הלאה.
לכל זה יש הסבר פסיכולוגי שאינו מענייני.
אני ניסיתי להראות שאצל מרטין יש איש אחד שעונה על כל הקווים של עלילת גיבורים והוא בראן. במילים אחרות, בעוד סיפורם של כל גיבורי הסדרה הוא היסטורי, הסיפור של בראן הוא מיתולוגי.
גם הסיפור של דאינריז הוא מיתולוגי, אם כי הוא פחות תואם לתיאור של קמפבל: נבואות מבשרות את בואה, היא נולדת מחדש באש, מוליכה את עמה דרך מדבר שממה אל הארץ המובטחת, פוגשת את האלים המכשפים במקדשם האפל, משחררת עבדים. רוכבת על דרקונים, מגשימה נבואות, זוכה בנאמנותם של מיליונים, מאחדת עמים וכובשת ממלכות.
כאן עלינו להתקדם להנחה הבאה: סדרת ששוא''ק היא היסטוריה (מחזור אירועים פוליטיים ריאליים) שמתרחשת בתוך מיתולוגיה (מחזור אירועים קוסמיים, מלחמות אלים ומפלצות). בעוד שבתי האצולה משחקים בפוליטיקה, הסיפור האמיתי הוא המאבק בין הכוחות הקוסמיים על גורל העולם. הגיבורים המיתולוגיים שבסדרה שותפים כנראה למאבק הקוסמי, והיות ואנחנו מכירים שניים כאלו, אחד מצד הקרח ואחת מצד האש, יהיה אך הגיוני להניח ששניהם הם אלופי הקרח והאש.
אני לא לוקח אחריות על פברוקים של הסדרה. מן הסתם היוצרים חשבו שגם דת ר'הלור וגם דת חסרי הפנים הן דתות מסתורין עם מוניטין אפלים, אז הכי הגיוני לאחד אותן.
אמנם נכון שהאל מרובה הפנים הוא גם ר'הלור, בדיוק כמו שהוא האחר שאין לנקוב בשמו, העז השחורה של קוהור, אלי ואליריה העתיקים, האלים חסרי השם של ראשוני האדם, השבעה שהם אחד וכן הלאה. כי בעיניהם של חסרי הפנים כל האלים הם ייצוגים של האל האחד שהוא המוות. אבל כל אלו הם רק הייצוגים שלו כפי שהם נתפסים בתודעת ההמון. השאלה היא מה הוא עצמו. וכאשר ננסה להעמיק במסתורין התיאולוגיים של אל המוות נראה שאופיו דומה מאד לאל הקרח.
בשום מקום לא ראינו שחסרי הפנים תומכים בדאינריז. המעורבות הפוליטית היחידה שידועה לנו מהם היא במצודה, ושם להשערתי הם מנסים להשיג נשק שיסייע להם לעצור את דאינריז.
אגב, לפי דברי יתכן שאריה תתבקש לחסל את דאינריז או את ג'ון (סביר הרבה יותר) אבל כמובן שבסדרה זה לא מתפתח כך.
 
לא צריך להכיר ספציפית את קמפבל

זאת תיאוריה ידועה בחקר הפולקלור ויש לה כל מיני ואריאציות. סביר שמרטין מכיר אותה וגם אם הוא לא מכיר אותה ממש, הוא מכיר מספיק גיבורים כדי לבנות לפיה את הסיפור. הנחת המוצא שלי היא שהוא ישבור אותה בסופו של דבר, כי בכל זאת זה מרטין.
הספר של קמפבל איננו סיפור אלא מחקר בפולקלור.
&nbsp
 
למעלה