תיאטרון המטמון והתיאטרון שלנו נגד: "סל תרבות"
גאה בחבריי שרית וניסים מזון שהלכו כנגד כל הסיכויים והצליחו להגיע עד לבג"צ והכל נגד המוסד ששמו :"סל תרבות"
בית המשפט הנכבד מתבקש להוציא מלפניו צו על תנאי המופנה אל המשיבים והמורה להם להתייצב וליתן טעם, אם רצונם בכך:
1. מדוע לא יקבע כי "סל תרבות ארצי" יופעל על בסיס תבחינים עניינים, שוויוניים, אשר נקבעו ופורסמו מראש ברבים, ובכלל זאת לכל גופי התרבות המעוניינים להשתתף ולפעול במסגרתו;
2. וכן מדוע לא יקבע כי אין המשיבים (או מי מטעמם או בשמם) רשאים להטיל מגבלות של תוכן על הצגות ילדים הנכללות במסגרת "סל תרבות ארצי", למעט הגבלות המונעות הכללת והצגת תכנים גזעניים, תכנים בעלי אופי מבזה, אלימות או תכנים מיניים;
3. מדוע לא יקבע כי אין המשיבים מס' 1 ו-2 רשאים להעביר (במעשה או במחדל) את הפעלת "סל תרבות ארצי" לגורם אחר (שאינו מדינת ישראל) – אלא במסגרת הוראות הדין המחייב – לרבות חובת קיום מכרז פומבי (ככל שניתן להעביר הסמכות להפעלתו במסגרת מכרז);
בבית המשפט העליון בירושלים בג"צ 8497/8497
בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
"תיאטרון המטמון" –
שרית מזון, ת.ז. 056219520 וניסים מזון, ת.ז. 057403610 1.
"התיאטרון שלנו" - העמותה לקידום תיאטרון ותרבות לילדי ישראל (ע"ר),
עמותה מס' 58-0540888
כולם ע"י ב"כ עוה"ד גלעד ברנע (מ.ר. 16611)
מרח' נחשון 4, ירושלים, 93548
טלפון: 02-6713883, פקס: 02-6713735 2.
העותרים
נ ג ד
ממשלת ישראל 1.
שר החינוך, גדעון סער
שניהם ע"י פרקליטות המדינה, משרד המשפטים
רח' צלאח א-דין 29, ירושלים, 95908
טלפון: 02-6466588, פקס: 02-6467011 2.
החברה למתנ"סים מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ (חל"צ),
ח.פ. 51-0525348
בית ליגד 1, רח' השדרה המרכזית 15
מודיעין-מכבים רעות, 71730
טלפון: 073-2870100, פקס: 073-2870442 3.
המשיבים
עתירה למתן צו על תנאי
בית המשפט הנכבד מתבקש להוציא מלפניו צו על תנאי המופנה אל המשיבים והמורה להם להתייצב וליתן טעם, אם רצונם בכך:
1. מדוע לא יקבע כי "סל תרבות ארצי" יופעל על בסיס תבחינים עניינים, שוויוניים, אשר נקבעו ופורסמו מראש ברבים, ובכלל זאת לכל גופי התרבות המעוניינים להשתתף ולפעול במסגרתו;
2. וכן מדוע לא יקבע כי אין המשיבים (או מי מטעמם או בשמם) רשאים להטיל מגבלות של תוכן על הצגות ילדים הנכללות במסגרת "סל תרבות ארצי", למעט הגבלות המונעות הכללת והצגת תכנים גזעניים, תכנים בעלי אופי מבזה, אלימות או תכנים מיניים;
3. מדוע לא יקבע כי אין המשיבים מס' 1 ו-2 רשאים להעביר (במעשה או במחדל) את הפעלת "סל תרבות ארצי" לגורם אחר (שאינו מדינת ישראל) – אלא במסגרת הוראות הדין המחייב – לרבות חובת קיום מכרז פומבי (ככל שניתן להעביר הסמכות להפעלתו במסגרת מכרז);
מתן תשובה בהקדם וקביעת דיון בהקדם
בית המשפט הנכבד מתבקש להורות למשיבים להשיב לכל האמור בעתירה זו בהקדם – לאור העובדה שהעותרים מיצו ההליכים כראוי והמשיבים לא השיבו לפניותיהם בצורה מפורטת ומלאה ונמנעו ממתן מידע ומסמכים שונים שנתבקשו כדי לבחון פעולתם וכן לאור העובדה שמדובר על פרויקט הנוגע להיקף ניכר מכלל הילדים הלומדים במערכת החינוך והשפעותיו (בכח ובפועל) הן ניכרות ומתמשכות – ולכן יש מקום להידרש לסוגיות נשוא עתירה זו בהקדם.
ואלו נימוקי העתירה:
כללי – מהות העתירה בקליפת אגוז
1. עתירה זו ענינה פעילות פרויקט "סל תרבות ארצי" (להלן – "הפרוייקט" או "הסל") שתכליתו:
"סל תרבות ארצי היא תכנית של חינוך לאמנות הפועלת במסגרת החינוך הפורמלי, בקרב בתי הספר בכ-120 ישובים ברחבי הארץ. באמצעות התכנית נחשפים כלל התלמידים בישוב, מגן חובה עד כיתה יב, למופעים בתחומי האמנות השונים. מטרת פעילות זו היא הרחבת אופקים, העשרה רוחנית, הגברת המעורבות החברתית, פיתוח טעם וחוש ביקורת."
ר' באתר האינטרנט של המשיבה מס' 3:
http://www.saltarbutartzi.org.il/
2. פרוייקט סל תרבות ארצי נוסד ביוזמת משרד החינוך ומופעל מזה מספר שנים על ידי החברה למתנ"סים מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ (המשיבה מס' 3), מבלי שנתקיים מכרז כדין לשם ביצועו בדרך זו.
3. הפרוייקט כולל פעילויות במגוון רחב של תחומי האמנות – ובכללם אמנות פלסטית, מוזיקה, מחול, ספרות, קולנוע ותיאטרון, כפי שמציגה אותו המשיבה מס' 3:
"מטה סל תרבות ארצי מפתח ומפעיל תכנית חינוכית לצפייה מושכלת באמנות.
מטרת התכנית להכשיר תלמיד שיהיה שוחר אמנות איכותית בחייו הבוגרים.
התכנית משולבת במערכת החינוך הפורמלי מגני הילדים ועד כיתות י"ב.
מדינת ישראל היא חלוצה בהכללת תחום זה במערכת החינוך הפורמלי הכלל-ארצי; זאת, מתוך הכרה בתרומת האמנות ליחיד ולחברה.
התכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות:
• משרד החינוך יזם את סל תרבות ארצי כתכנית מובילה בחינוך לאמנות. הוא מתקצב אותה ועושה להחלתה על כלל אוכלוסיית התלמידים בישראל.
• החברה למתנ"סים אחראית על סל תרבות ארצי, ומהווה מסגרת ארגונית עבורו.
• הרשויות המקומיות אחראיות למימוש התכנית בתחום שיפוטן, ושותפות לביצועה.
• מטה הסל פועל למימוש יעדי התכנית ברמה החינוכית, הארגונית והמנהלית. המטה בונה ומקיים מערך של תמיכה מקצועית ובקרות."
ר' אתר "סל תרבות ארצי" באתר האינטרנט של משיבה מס' 3:
http://www.saltarbutartzi.org.il/Index.asp?CategoryID=90
4. עניינה של עתירה זו היא דרך ואופי הפעלת הפרוייקט בתחומי התיאטרון. העותרים בחרו להתמקד בהיבטים עקרוניים-כלליים של פעילות הפרוייקט הנוגעים לכלל התיאטראות המציעים הצגות במסגרתו.
5. במסגרת הפרוייקט נבחרות הצגות תיאטרון המוכללות ב-"סל תרבות ארצי" – המוצע לכ-120 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. הכללת הצגה בסל מבטיחה חשיפתה והצעתה לרכזי התרבות בכל הרשויות השותפות לפרוייקט.
6. פעילות הפרוויקט כוללת הן בחירת ההצגות שיכללו במסגרתו והן קביעת התמחור לכל הצגה ולכל מופע.
7. הפרוייקט כולל מרכיב של סבסוד מחירי ההצגות לתלמידים – מרכיב הכולל כספי מדינה. כך מתוארים הדברים גם על ידי המדינה:
"• משרד החינוך יזם את סל תרבות ארצי כתכנית מובילה בחינוך לאמנות. הוא מתקצב אותה ועושה להחלתה על כלל אוכלוסיית התלמידים בישראל."
ר' אתר "סל תרבות ארצי" באתר האינטרנט של משיבה מס' 3:
http://www.saltarbutartzi.org.il/Index.asp?CategoryID=90
8. העותרים שהם תיאטרוני ילדים ותיקים ומוכרים הפועלים שנים רבות (ותיאטראות אחרים כמותם) נפגעים וסובלים מזה זמן רב ממספר פגיעות מצד הסל:
• פעילות הסל מתבצעת ללא כל תבחינים הן לעניין הכללת הצגות במסגרתו והן לעניין התמחור – וממילא אין מערכת תבחינים עניינית, שוויונית ואשר נתפרסמה לציבור מראש – המסדירה את פעילותו – וכתוצאה מכך פעילות הסל לוקה בהפליה ושרירות פסולים;
• התערבות פסולה ואסורה בתכנים ההצגות – העולה כדי פגיעה שלא כדין בחופש היצירה והביטוי (ויוטעם כי אי העותרים חולקים על הצורך להגביל ולמנוע הכללת והצגת תכנים גזעניים, תכנים בעלי אופי מבזה, אלימות או תכנים מיניים);
• וכן הפעלת הסל על ידי המשיבה מס' 3 בניגוד לדיני המכרזים ולדיני התמיכות כאחד;
9. האמור הינו בניגוד להוראתו המפורשת והחד-משמעית של סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985 (להלן – "חוק יסודות התקציב"), עקרון השוויון, חופש היצירה והביטוי וכבוד האדם ודיני המכרזים.
העותרים
10. העותרים "תיאטרון המטמון" ו-"התיאטרון שלנו" הינם תיאטרוני ילדים ותיקים ומבוססים הפועלים מזה כ-19 שנים. התאטרונים העותרים מקיימים מגוון רחב ועשיר של הצגות ילדים ברחבי הארץ.
11. התיאטרונים העותרים מציעים ומציגים את הצגותיהם גם במסגרת של "סל תרבות ארצי" כבר כ-12 שנים ("תיאטרון המטמון") ולמעלה מ--12 שנים ("התיאטרון שלנו").
המשיבים
12. המשיבה מס' 1 היא הרשות המבצעת של מדינת ישראל, המשיבה מס' 1 היא המופקדת והאחראית העליונה על כלל פעולותיה של המדינה. במסגרת זו היא גם המופקדת על ביצוע פרוייקט "סל תרבות ארצי" וכן על ביצועו של חוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985.
13. המשיב מס' 2, שר החינוך, הוא השר האחראי על פרוייקט "סל תרבות ארצי" שנוסד והוקם ביוזמת המשרד שהוא עומד בראשו.
14. המשיבה מס' 3, החברה למתנ"סים מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ (חל"צ), היא חברה ממשלתית
גאה בחבריי שרית וניסים מזון שהלכו כנגד כל הסיכויים והצליחו להגיע עד לבג"צ והכל נגד המוסד ששמו :"סל תרבות"
בית המשפט הנכבד מתבקש להוציא מלפניו צו על תנאי המופנה אל המשיבים והמורה להם להתייצב וליתן טעם, אם רצונם בכך:
1. מדוע לא יקבע כי "סל תרבות ארצי" יופעל על בסיס תבחינים עניינים, שוויוניים, אשר נקבעו ופורסמו מראש ברבים, ובכלל זאת לכל גופי התרבות המעוניינים להשתתף ולפעול במסגרתו;
2. וכן מדוע לא יקבע כי אין המשיבים (או מי מטעמם או בשמם) רשאים להטיל מגבלות של תוכן על הצגות ילדים הנכללות במסגרת "סל תרבות ארצי", למעט הגבלות המונעות הכללת והצגת תכנים גזעניים, תכנים בעלי אופי מבזה, אלימות או תכנים מיניים;
3. מדוע לא יקבע כי אין המשיבים מס' 1 ו-2 רשאים להעביר (במעשה או במחדל) את הפעלת "סל תרבות ארצי" לגורם אחר (שאינו מדינת ישראל) – אלא במסגרת הוראות הדין המחייב – לרבות חובת קיום מכרז פומבי (ככל שניתן להעביר הסמכות להפעלתו במסגרת מכרז);
בבית המשפט העליון בירושלים בג"צ 8497/8497
בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
"תיאטרון המטמון" –
שרית מזון, ת.ז. 056219520 וניסים מזון, ת.ז. 057403610 1.
"התיאטרון שלנו" - העמותה לקידום תיאטרון ותרבות לילדי ישראל (ע"ר),
עמותה מס' 58-0540888
כולם ע"י ב"כ עוה"ד גלעד ברנע (מ.ר. 16611)
מרח' נחשון 4, ירושלים, 93548
טלפון: 02-6713883, פקס: 02-6713735 2.
העותרים
נ ג ד
ממשלת ישראל 1.
שר החינוך, גדעון סער
שניהם ע"י פרקליטות המדינה, משרד המשפטים
רח' צלאח א-דין 29, ירושלים, 95908
טלפון: 02-6466588, פקס: 02-6467011 2.
החברה למתנ"סים מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ (חל"צ),
ח.פ. 51-0525348
בית ליגד 1, רח' השדרה המרכזית 15
מודיעין-מכבים רעות, 71730
טלפון: 073-2870100, פקס: 073-2870442 3.
המשיבים
עתירה למתן צו על תנאי
בית המשפט הנכבד מתבקש להוציא מלפניו צו על תנאי המופנה אל המשיבים והמורה להם להתייצב וליתן טעם, אם רצונם בכך:
1. מדוע לא יקבע כי "סל תרבות ארצי" יופעל על בסיס תבחינים עניינים, שוויוניים, אשר נקבעו ופורסמו מראש ברבים, ובכלל זאת לכל גופי התרבות המעוניינים להשתתף ולפעול במסגרתו;
2. וכן מדוע לא יקבע כי אין המשיבים (או מי מטעמם או בשמם) רשאים להטיל מגבלות של תוכן על הצגות ילדים הנכללות במסגרת "סל תרבות ארצי", למעט הגבלות המונעות הכללת והצגת תכנים גזעניים, תכנים בעלי אופי מבזה, אלימות או תכנים מיניים;
3. מדוע לא יקבע כי אין המשיבים מס' 1 ו-2 רשאים להעביר (במעשה או במחדל) את הפעלת "סל תרבות ארצי" לגורם אחר (שאינו מדינת ישראל) – אלא במסגרת הוראות הדין המחייב – לרבות חובת קיום מכרז פומבי (ככל שניתן להעביר הסמכות להפעלתו במסגרת מכרז);
מתן תשובה בהקדם וקביעת דיון בהקדם
בית המשפט הנכבד מתבקש להורות למשיבים להשיב לכל האמור בעתירה זו בהקדם – לאור העובדה שהעותרים מיצו ההליכים כראוי והמשיבים לא השיבו לפניותיהם בצורה מפורטת ומלאה ונמנעו ממתן מידע ומסמכים שונים שנתבקשו כדי לבחון פעולתם וכן לאור העובדה שמדובר על פרויקט הנוגע להיקף ניכר מכלל הילדים הלומדים במערכת החינוך והשפעותיו (בכח ובפועל) הן ניכרות ומתמשכות – ולכן יש מקום להידרש לסוגיות נשוא עתירה זו בהקדם.
ואלו נימוקי העתירה:
כללי – מהות העתירה בקליפת אגוז
1. עתירה זו ענינה פעילות פרויקט "סל תרבות ארצי" (להלן – "הפרוייקט" או "הסל") שתכליתו:
"סל תרבות ארצי היא תכנית של חינוך לאמנות הפועלת במסגרת החינוך הפורמלי, בקרב בתי הספר בכ-120 ישובים ברחבי הארץ. באמצעות התכנית נחשפים כלל התלמידים בישוב, מגן חובה עד כיתה יב, למופעים בתחומי האמנות השונים. מטרת פעילות זו היא הרחבת אופקים, העשרה רוחנית, הגברת המעורבות החברתית, פיתוח טעם וחוש ביקורת."
ר' באתר האינטרנט של המשיבה מס' 3:
http://www.saltarbutartzi.org.il/
2. פרוייקט סל תרבות ארצי נוסד ביוזמת משרד החינוך ומופעל מזה מספר שנים על ידי החברה למתנ"סים מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ (המשיבה מס' 3), מבלי שנתקיים מכרז כדין לשם ביצועו בדרך זו.
3. הפרוייקט כולל פעילויות במגוון רחב של תחומי האמנות – ובכללם אמנות פלסטית, מוזיקה, מחול, ספרות, קולנוע ותיאטרון, כפי שמציגה אותו המשיבה מס' 3:
"מטה סל תרבות ארצי מפתח ומפעיל תכנית חינוכית לצפייה מושכלת באמנות.
מטרת התכנית להכשיר תלמיד שיהיה שוחר אמנות איכותית בחייו הבוגרים.
התכנית משולבת במערכת החינוך הפורמלי מגני הילדים ועד כיתות י"ב.
מדינת ישראל היא חלוצה בהכללת תחום זה במערכת החינוך הפורמלי הכלל-ארצי; זאת, מתוך הכרה בתרומת האמנות ליחיד ולחברה.
התכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות:
• משרד החינוך יזם את סל תרבות ארצי כתכנית מובילה בחינוך לאמנות. הוא מתקצב אותה ועושה להחלתה על כלל אוכלוסיית התלמידים בישראל.
• החברה למתנ"סים אחראית על סל תרבות ארצי, ומהווה מסגרת ארגונית עבורו.
• הרשויות המקומיות אחראיות למימוש התכנית בתחום שיפוטן, ושותפות לביצועה.
• מטה הסל פועל למימוש יעדי התכנית ברמה החינוכית, הארגונית והמנהלית. המטה בונה ומקיים מערך של תמיכה מקצועית ובקרות."
ר' אתר "סל תרבות ארצי" באתר האינטרנט של משיבה מס' 3:
http://www.saltarbutartzi.org.il/Index.asp?CategoryID=90
4. עניינה של עתירה זו היא דרך ואופי הפעלת הפרוייקט בתחומי התיאטרון. העותרים בחרו להתמקד בהיבטים עקרוניים-כלליים של פעילות הפרוייקט הנוגעים לכלל התיאטראות המציעים הצגות במסגרתו.
5. במסגרת הפרוייקט נבחרות הצגות תיאטרון המוכללות ב-"סל תרבות ארצי" – המוצע לכ-120 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. הכללת הצגה בסל מבטיחה חשיפתה והצעתה לרכזי התרבות בכל הרשויות השותפות לפרוייקט.
6. פעילות הפרוויקט כוללת הן בחירת ההצגות שיכללו במסגרתו והן קביעת התמחור לכל הצגה ולכל מופע.
7. הפרוייקט כולל מרכיב של סבסוד מחירי ההצגות לתלמידים – מרכיב הכולל כספי מדינה. כך מתוארים הדברים גם על ידי המדינה:
"• משרד החינוך יזם את סל תרבות ארצי כתכנית מובילה בחינוך לאמנות. הוא מתקצב אותה ועושה להחלתה על כלל אוכלוסיית התלמידים בישראל."
ר' אתר "סל תרבות ארצי" באתר האינטרנט של משיבה מס' 3:
http://www.saltarbutartzi.org.il/Index.asp?CategoryID=90
8. העותרים שהם תיאטרוני ילדים ותיקים ומוכרים הפועלים שנים רבות (ותיאטראות אחרים כמותם) נפגעים וסובלים מזה זמן רב ממספר פגיעות מצד הסל:
• פעילות הסל מתבצעת ללא כל תבחינים הן לעניין הכללת הצגות במסגרתו והן לעניין התמחור – וממילא אין מערכת תבחינים עניינית, שוויונית ואשר נתפרסמה לציבור מראש – המסדירה את פעילותו – וכתוצאה מכך פעילות הסל לוקה בהפליה ושרירות פסולים;
• התערבות פסולה ואסורה בתכנים ההצגות – העולה כדי פגיעה שלא כדין בחופש היצירה והביטוי (ויוטעם כי אי העותרים חולקים על הצורך להגביל ולמנוע הכללת והצגת תכנים גזעניים, תכנים בעלי אופי מבזה, אלימות או תכנים מיניים);
• וכן הפעלת הסל על ידי המשיבה מס' 3 בניגוד לדיני המכרזים ולדיני התמיכות כאחד;
9. האמור הינו בניגוד להוראתו המפורשת והחד-משמעית של סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985 (להלן – "חוק יסודות התקציב"), עקרון השוויון, חופש היצירה והביטוי וכבוד האדם ודיני המכרזים.
העותרים
10. העותרים "תיאטרון המטמון" ו-"התיאטרון שלנו" הינם תיאטרוני ילדים ותיקים ומבוססים הפועלים מזה כ-19 שנים. התאטרונים העותרים מקיימים מגוון רחב ועשיר של הצגות ילדים ברחבי הארץ.
11. התיאטרונים העותרים מציעים ומציגים את הצגותיהם גם במסגרת של "סל תרבות ארצי" כבר כ-12 שנים ("תיאטרון המטמון") ולמעלה מ--12 שנים ("התיאטרון שלנו").
המשיבים
12. המשיבה מס' 1 היא הרשות המבצעת של מדינת ישראל, המשיבה מס' 1 היא המופקדת והאחראית העליונה על כלל פעולותיה של המדינה. במסגרת זו היא גם המופקדת על ביצוע פרוייקט "סל תרבות ארצי" וכן על ביצועו של חוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985.
13. המשיב מס' 2, שר החינוך, הוא השר האחראי על פרוייקט "סל תרבות ארצי" שנוסד והוקם ביוזמת המשרד שהוא עומד בראשו.
14. המשיבה מס' 3, החברה למתנ"סים מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ (חל"צ), היא חברה ממשלתית