תינוק לא מצליח להתחבר- הנקה כואבת

mika1985

New member
תינוק לא מצליח להתחבר- הנקה כואבת

יש לי תינוק בן שבועיים. אני כבר שבועיים מניקה אותו וזה מאוד קשה לי כי הוא לא מצליח לפתוח את הפה שלו מספיק גדול כדי להתחבר לפטמה כמו שצריך וזה מאוד כואב לי. ניסיתי לדגדג לו את השפה עם הפטמה, הוא פותח אבל אני לא מספיקה להכניס את הפטמה לפה כי הוא ישר סוגר. ניסיתי לעזור לו עם הסנטר כלפי מטה אבל לא ממש הצלחתי. אני באמת חושבת שניסיתי הכל וזה עדיין לא מצליח. הוא כן עולה כמו שצריך במשקל. הוא לא ישן כל כך טוב אבל. מה אני יכולה לעשות? אני שונאת להניק כי זה כאבי תופת וכל כך מייאש ומתסכל. וגם יש לי הרגשה שהחיבור שלי עם התינוק נפגע בגלל זה, כל פעם לפני ההנקה אני חושבת מה יהיה עכשיו... וגם רציתי לשאול תוך כמה זמן העניינים אמורים להסתדר מבחינת שגרה הנקות ושינה?
 
הנקה כואבת

הי מיקה,
תחילת הנקה היא לפעמים דבר מאתגר ויכולה להיות מלווה בקשיים.
יש מספר סיבות לכאב בתחילת ההנקה,
הכאב האופייני הראשון לרוב מתרחש בעת החיבור הראשוני נמשך כדקה-שתיים וחולף מעצמו, הסיבה לכאב קשורה למתיחה/ קריעה של סיבים אלסטיים שקיימים בפטמה ועוברים תהליך של הגמשה בתגובה להנקה, בד"כ חולף כעבור שבועיים.
הכאב האופייני השני הוא כאב שנובע מחיבור שאינו מיטבי לשד וגורם לעיוות של הפטמה מלווה בכאב ולעיתים גם בפצעים, כמובן שהנכון הוא לתקן את החיבור ובכך להימנע מהכאב. הנקה אומנם יכולה לעלות רגישות אך אינה אמורה להיות כואבת, הפטמה של האם אמורה לצאת עגולה כפי שהייתה בעת ההתחברות של התינוק לשד ולא פחוסה.
לטעמי חבל להמשיך ולסבול כדאי לפנות ליועצת הנקה מקצועית ולקבל הדרכה חוזרת לחיבור והצמדה.
יועצת הנקה יכולה גם לבדוק האם יש סיבה אנטומית שגורמת לבעיית חיבור כגון - לשון קשורה.
לגבי שינה והנקות, תינוק מגיע לעולם עם ידע שצבר בתקופת הרחם השבועות הראשונים הם בעצם תהליך מעבר והסתגלות לחיים שמחוץ לרחם. יש המתייחסים לתקופת זו כטרמיסטר רביעי להריון, ככל שתינוק ירגיש ביטחון בסביבה בה הוא נמצא כך הוא יהיה יותר נינוח וישן באופן יותר איכותי.
מה זה אומר - שתינוק נמצא בהנקה ו/ או נרדם על בית החזה של האם/ אב הוא חש בתנועת בית החזה שעולה ויורדת, בקולות הנשימה והלב, בטמפרטורת הגוף, הריח... זה הכי דומה לרחם מבחינתו. פעמים רבות עושה רושם כי תינוק נכנס לשינה עמוקה וברגע שמעבירים אותו לעריסה 10-20 דקות חוזר לערות מלאה לרוב הסיבה אינה קשורה ברעב אלא בצורך לחזור ולחוש בטחון.
ככל שתינוק גדל הוא לומד בהדרגה להסתגל לשינה בעריסה לאורך זמן אך מדובר בתהליך שיכול לקחת זמן ודורש הרבה אנרגיה ומלווה בעייפות של ההורים.
את יכולה ללמוד להעזר במנשא שמאפשר שחרור של הידיים ומעלה פניות.
בכלל נושא שינה אצל תינוקות הוא עניין מורכב וצריך לדעת שזה יכול לקחת גם מספר חודשים עד שתינוק מבסס שינה שהיא יותר איכותית וממושכת ואינה זקוקה לתיווך משמעותי של ההורה.
ממליצה לך בחום לפנות ליועצת הנקה, חבל שההנקה תהיה מתסכלת ובהמשך השתתפות בסדנא לליווי התפתחותי יכולה לתת לך מענה וידע מצויין בתחום השינה, הגזים, מנשאים ועוד...


בהצלחה, ליאת ארנון
 
למעלה