תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

  • פותח הנושא d1f2
  • פורסם בתאריך

d1f2

Active member
 

Ccyclist

Well-known member

השני ביולי היום, לא ה 1 באפריל.

מי שיצר את המפה הראשונה לא יודע היכן נמצא מרכז העיר.

חלק ניכר התוואים נמצאים במקומות ריקים מתושבים:

פסגת זאב - לבגין שמצפון לצומת רמות דרך בית חנינא.

המסלול המוזר בצד האחורי של בית הכרם (בין הקווים האדום והירוק)

הצד הדרומי של עיר גנים

החיבור מחומת שמואל דרך צור באחר.

נראה שהרחובות המרכזיים ביותר במערכת הזו הם אגריפס והזז.

אפילו אפקט RER כמו בגוש דן לא יהיה מהמערכת שבמפה הזו, כי היא לא מתחברת לישובים שכנים כמו מבשרת או מעלה אדומים שנרמז בעבר שיכללו ב"מטרו" של ירושלים.

נאמר כבר בעבר שהרק"ל מתוכננת למסלולים הכי חזקים בירושלים כך שקשה למצוא תוואי טוב למטרו.

נראה שמצאו תוואים גרועים במיוחד.

עריכה:

נראה ש"גנבו" לי את קו הויקטוריה ההפוך, תלפיות - כובשי קטמון - הזז. עדיין - עדיף שזה יהיה קו משני במערכת הרק"ל ולא קו מטרו עם קיבולת גדולה פי 3 מקווי הרק"ל האדום והכחול שהם הקווים העיקריים בעיר.
 
נערך לאחרונה ב:

toto9

Active member
השני ביולי היום, לא ה 1 באפריל.
חייב להסכים
מי שיצר את המפה הראשונה לא יודע היכן נמצא מרכז העיר.
או שהוא רוצה להעביר את מרכז העיר לתחנה המרכזית.
עריכה:

נראה ש"גנבו" לי את קו הויקטוריה ההפוך, תלפיות - כובשי קטמון - הזז. עדיין - עדיף שזה יהיה קו משני במערכת הרק"ל ולא קו מטרו עם קיבולת גדולה פי 3 מקווי הרק"ל האדום והכחול שהם הקווים העיקריים בעיר.
"הזז" אני מניח שאתה מתכוון לשדרות חיים הזז,
אבל לא נראה לי שהכוונה לתוואי הזה
אלא לתוואי של הקו הצהוב דרך בית המשפט והכנסת.
 

Ccyclist

Well-known member
חייב להסכים

או שהוא רוצה להעביר את מרכז העיר לתחנה המרכזית.

"הזז" אני מניח שאתה מתכוון לשדרות חיים הזז,
אבל לא נראה לי שהכוונה לתוואי הזה
אלא לתוואי של הקו הצהוב דרך בית המשפט והכנסת.

האוריינטציה של המקטע היא המשך של כובשי קטמון. טכנית זה אפשהו בין הזז ורופין, ורופין מתחבר לקו הירוק בכניסה לגבעת רם אז ברור שהתוואי הוא לא רופין.

יתכן שמדובר בעמק המצלבה לצד מוזיאון ישראל וציר כלשהו באזור קריית הלאום, אבל הצירים האלו טיפה מעוגלים והתוואי שבדיאגרמה הגאוגרפית ישר.

אני מקווה שיהיו מפות עם הצירים בהקשר גאוגרפי, עם מערכת הדרכים הראשיות.
 
נערך לאחרונה ב:

DanBus43Maalit72

Active member
הקמת רשת מטרו פנימית בירושלים מיותרת. יש אפשרות ליצור רשת רק״ל מסועפת ולדעתי זה הפיתרון התחבורתי הנכון לתנועה בתוך ירושלים.

מטרו בירושלים אפשר להקים כרשת פרברית עם קו בודד או שני קווים מפרברי ירושלים ובית שמש לירושלים עצמה.
 

Ccyclist

Well-known member
הקמת רשת מטרו פנימית בירושלים מיותרת. יש אפשרות ליצור רשת רק״ל מסועפת ולדעתי זה הפיתרון התחבורתי הנכון לתנועה בתוך ירושלים.

מטרו בירושלים אפשר להקים כרשת פרברית עם קו בודד או שני קווים מפרברי ירושלים ובית שמש לירושלים עצמה.

ירושלים הררית והחלטה להקים בה מטרו מלכתחילה היתה יכולה להניב מערכת מצומצמת ויעילה של 2-3 קווים במרכז העיר עם כמה קווי ענף.

הבעיה שהרק"ל יושבת על המסלולים החשובים ביותר ואין הגיון במטרו במקביל לרק"ל.

מטרו היה יכול להיות מאד יעיל בשכונות גב ההר - טלביה, קטמון, רסקו או סן סימון. במרכז העיר הוא היה יכול למשל לנסוע מתחת לרחוב בן יהודה.

הבעיה עם המפה שצורפה היא שלא מדובר במסלולים הגיוניים למטרו. למטרו יש תחנות בצמתים ראשיים ברחובות עירוניים ראשיים.


מניסיון של 12 שנות מגורים בלונדון וקשר של 4 עשורים לרכבת התחתית שלה איישם את המשמעות של מטרו על ירושלים:

למטרו ירושלמי צריכות להיות 3 תחנות לאורך המלך ג'ורג' במפגשים עם אגרון (כיכר צרפת / "פריז"), הלל ובן יהודה (בור שיבר / גן הסוס) וכמובן רחוב יפו (יפו מרכז / "צומת האיקסים"). באופן דומה צריכות להיות לו תחנות לאורך רחוב יפו, בערך במיקומים של תחנות הרק"ל למעט אולי ביטול תחנת הטורים והזזת אחת מהתחנות כיכר ספרא או יפו מרכז כך שתהיה לה כניסה נוספת בכיכר ציון או בניין ג'נראלי. אולי הגיוני שיהיה קו מתחת לבן יהודה ובצלאל שיגיע לקריית הלאום באופן ישיר יותר.

בפרברים הפנימיים המטרו נמצא שוב בלב הפרבר, מתחת לרחובות כמו הפלמ"ח או עמק רפאים או הרצל - עם תחנות בצמתים העיקריים, מקומות שיש בהם מרכזים מסחריים למשל.

בגלל קנה המידה של ירושלים המטרו כנראה שלא יגיח לפני הקרקע עד שיהיו לו אפשרויות לכך בשכונות גבעה בצד הצפוני של שדרות הרצוג או בין שטח הבינוי הרציף של העיר לשכונות הטבעת שאחרי 67. בשכונות כאלו הגיוני שהתחנות יהיו במיקומים פחות נוחים במקביל לכבישים הראשיים, למשל אם היו מעבירים את המטרו מצפון לרחובות הגננת צביה ויצחק בגילה עם מנהרה מתחת לגבעה של גילה ג'. זה היה צריך להעשות או להישמר כתוואי ב 1980 כשבנו את גילה ב'-ה'. אי אפשר לעשות דבר כזה כיום כי המשמעות היא הרס שכונת ה"בנה ביתך" שמצפון לרחוב הגננת, הפארק הקטן בצד המזרחי של גילה ג' ומבנים מאוחרים יותר שנבנו לאורך הצד הצפוני של הציר. יש להדגיש גם שבמודל הלונדוני תחנות פרבריות רבות באזורים 4-6 נבנו לא כתחנות תחתית אלא כתחנות בקווי ענף של רכבת פרברית והוסבו מאוחר יותר לתחנות תחתית בתדירות גבוהה במקום תחנות ענף בתדירות נמוכה. כתוצאה המיקום שלהן לא תמיד אידאלי.
 
נערך לאחרונה ב:

toto9

Active member
יש לי כל כך הרבה לכתוב על זה ולא דברים טובים,
בינתיים הנה עוד תמונה.
1719939434659.png
 
נראה לי שמטרו צריך לעשות היכן שיש כשל תחבורתי ראשי בקווי הרק"ל, ו / או לקצר מרחקים באופן משמעותי בין מוקדי עניין ראשיים בעיר.

אני עדיין לא רואה כאלו.
 

Ccyclist

Well-known member
נראה לי שמטרו צריך לעשות היכן שיש כשל תחבורתי ראשי בקווי הרק"ל, ו / או לקצר מרחקים באופן משמעותי בין מוקדי עניין ראשיים בעיר.

אני עדיין לא רואה כאלו.

בית חנינא וצור באחר אינם מוקדים ראשיים ? כביש בגין ? גן סאקר ?

אני רוצה לראות את זה על מפה גאוגרפית שתראה את היחס לכבישים הראשיים ולשכונות.

זה לא מטרו, זו רכבת פרברית בעמקים.
 

Topale1

Active member
מטרו פנים ירושלמי
מה זה שווה
איפה חיבור למבשרת
למודיעין
לבית חשמונאי?
 

toto9

Active member
אני באמת לא מבין למה לא מבטלים או מתכננים מחדש
את הקו הכחול/תכלת.
הרי הקו לא בבנייה וכאשר התחילו לגלגל את הרעיון של המטרו בינואר 2023
המכרז בנייה לא נסגר ועדיין לא בחרו את החברה שתבנה את הקו.
 

Ccyclist

Well-known member
אני באמת לא מבין למה לא מבטלים או מתכננים מחדש
את הקו הכחול/תכלת.
הרי הקו לא בבנייה וכאשר התחילו לגלגל את הרעיון של המטרו בינואר 2023
המכרז בנייה לא נסגר ועדיין לא בחרו את החברה שתבנה את הקו.

הבעיה שהשקיעו מיליונים בתיכנון מדוייק, תוכניות הנדסיות וכו'.

באמת חבל שלא אימצו סטנדרט "פרה - מטרו" למקטעי הרק"ל התת קרקעיים בגוש דן וירושלים כדי לאפשר הסבה עתידית.
 
הבעיה שהשקיעו מיליונים בתיכנון מדוייק, תוכניות הנדסיות וכו'.

באמת חבל שלא אימצו סטנדרט "פרה - מטרו" למקטעי הרק"ל התת קרקעיים בגוש דן וירושלים כדי לאפשר הסבה עתידית.

מהו ההבדל בתכנון ובבנייה כדי להסב קו רק"ל לפרה-מטרו?
ומה ההבדל בעיניך כדי לעבור למטרו אמיתי? חוץ מהפרדה מלאה מהתנועה בכבישים?
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
מהו ההבדל בתכנון ובבנייה כדי להסבקו רק"ל לפרה-מטרו?
ומה ההבדל בעיניך כדי לעבור למטרו אמיתי? חוץ מהפרדה מלאה מהתנועה בכבישים?

אני יודע שבבריסל בבלגיה בנו את תחנות הרק"ל התת קרקעיות בסטנדרט שאיפשר הסבה למטרו.

יש הבדלים של אורך (למרות שבמדריד למשל קו 2 של המטרו משתמש ברכבות בנות 4 קרונות בלבד) כך שעקרונית תחנת מטרו צריכה להיות ארוכה ב 50% או יותר מהתחנות שבקו האדום בגוש דן. יש גם הבדלים של גובה בגלל שרכבות מטרו משתמשות בדרך כלל בחוגונים הנמצאים מתחת לקרונות בעוד שברק"ל מודרנית נמוכת רצפה הם בנויים לתוך בליטות גבוהות ברצפת הקרון. במקומות כמו אמסטרדאם שיש גם רכבות וגם רק"ל על אותן המסילות יש שני מקטעי רציף שונים בגובה שונה - נמוך לרק"ל וגבוה לרכבת. זה אומר שתחנה ברת הסבה תצטרך הכנה כלשהי להגבהת הרציפים או הורדת מפלס המסילות. בגלל מיקום החוגונים מתחת לרצפה - רכבות מטרו משתמשות במושבים עם הגב לחלון, לא ברביעיות, ולכן יש להן קיבולת גדולה יותר.

בניגוד לרק"ל- מטרו אמיתי לא נוסע בכבישים כשהוא מגיע לפני השטח. בתוך העיר יש יתרון גדול למינהור מתחת לרחובות כי זה פותר שאלות של בעלות או פיצוי על מעבר מתחת לשטח השייך לאחרים. בפרברים יש שימוש נרחב בתוואים של מסילות שהיו בעבר ענפי רכבת פרבריים או תוואים הדומים לענפי רכבת. בערים כמו פריס וברלין יש שימוש בויאדוקטים מעל לשדרות, אבל קשה לקרוא לזה "בכבישים". מטרו לא נוטה לנסוע בלב כביש ראשי כמו שרכבת ישראל עושה באיילון או כביש 531.
 
נערך לאחרונה ב:

toto9

Active member
הבעיה שהשקיעו מיליונים בתיכנון מדוייק, תוכניות הנדסיות וכו'.

באמת חבל שלא אימצו סטנדרט "פרה - מטרו" למקטעי הרק"ל התת קרקעיים בגוש דן וירושלים כדי לאפשר הסבה עתידית.
גם ברשת הרק"ל המוקדמת של גוש דן השקיעו מיליונים
ובסוף חלק גדול ממנה הוחלף למטרו.
 

Ccyclist

Well-known member
גם ברשת הרק"ל המוקדמת של גוש דן השקיעו מיליונים
ובסוף חלק גדול ממנה הוחלף למטרו.

שלושת הקווים שנבנים כרק"ל עברו את נקודת האל-חזור התיכנונית ולכן הקו האדום שכבר היה בבנייה, הירוק והסגול יהיו רק"ל כי תיכנון מחדש כמטרו היה מעכב את הכל בעשור.

הקווים המרכזיים שבוטלו במערכת המקורית - הצהוב והכחול תרמו משהו מהתוואים שלהם למטרו, בעיקר M1.

מצד שני לא הכל אבוד. בלונדון ופריס יש דוגמאות למקטעי מטרו ורכבת פרברחת מקבילים. בפריס הליבה של RER A עוברת מתחת למספר קווי מטרו כולל מקטע ארוך במקביל לקו 1. בלונדון קו הגרייט נורת'רן הפרברי עובר מתחת לשתי תחנות של הקו הצפוני בענף בנק וקו האליזבת' עובר במקביל או מתחת לקו המרכזי ברוב אוקספורד סטריט.

הנקודה היא שגם אם תוואי נמצא בשימוש רק"ל ואינו בר המרה לרק"ל- זה לא מונע חפירה של תוואי מטרו מקביל בקרבתו או מתחתיו.

כשאני מייצג "קו שחור" המתפצל מ M1 אל פנים העיר אני חושב שאולי היה אפשר להקביל אותו ברמה מסויימת לקו הירוק, אם עם כי בסוף הלכתי על הגישה שצריך מטרו שיגיע לכיכר המדינה ולכיכר דיזינגוף.
 
למעלה