תכנית עסקית - חלק 1

תכנית עסקית - חלק 1

רובנו שמענו כבר את המושג תכנית עסקית (או באנגלית: Business Plan). מהי, אם כן, תכנית עסקית?
מדובר במסמך עסקי המהווה תכנית פעולה כוללת עבור מיזם/ עסק חדש/ קיים בכל הרבדים המשמעותיים: שיווקית, מקצועית/ טכנולוגית, תפעולית, פיננסית .
למה היא מיועדת? התכנית העסקית מיועדת בד"כ לגיוס מימון מבנק או ממשקיע, הן למיזם או עסק/חברה חדשים והן למיזם או עסק/חברה פעילים , שיש להם צורך בהתרחבות ובגיוס אמצעים לשם כך.

היום נתייחס לשניים מתוך אותם נדבכים שדוברו:

1. תכנית שיווקית - המסמך מנתח את השוק בו פועל העסק/ המיזם -
מהו שוק היעד? מה גודלו? (בכמות צרכנים, בהיקף מכירות)
מהם החסמים בכניסה לשוק זה? (חסמים טכנולוגיים - נדרש ידע/מיכון וכד' ספציפיים, חסמים רגולטוריים - מגבלות חוקיות לעוסקים בענף זה, מגבלות פיננסיות - נדרש הון עצמי גבוה במיוחד , ועוד) מי הם המתחרים הרלבנטיים? המתחרים הגדולים בענף? הקטנים בענף? מהי האסטרגיה שבה הם פועלים?
מהם היתרונות והחסרונות של העסק/המיזם הנבדק ביחס למתחרים (נקרא גם ניתוח SWOT - ניתוח החוזקות והחולשות, ההזדמנויות והאיומים שחלים על העסק/ המיזם הנבדק). מטרת ניתוח זה למקם אותנו ב-'מרחב'.
מתוך חקר השוק, מגמותיו, המוצרים הקיימים בו, המתחרים הקיימים בו, היכולות הייחודיות שלנו לעומתם, וגם חולשותינו, האיומים עלינו וההזדמנויות העומדות לפיתחנו, נוכל לבנות תכנית שיווקית אסטרטגית (מטרות 'על', יעדים שלנו וכד') ותכנית טקטית (איך ומה לעשות בפועל, ברמה האופרטיבית של איזה פעולות לבצע כדי להגיע לשם).

2. סקירה מקצועית/ טכנולוגית - בד"כ מדובר במוצר/ שירות או בסדרת מוצרים/שירותים שהעסק או המיזם מספקים/צפויים לספק. כדי להבין במה מדובר צריך להסביר לגביהם בפרוטרוט:
באלו שירות/ים או מוצר/ים מדובר? אלו טכנולוגיות ייצור/ הפקה כרוכות בהם? האם מדובר בפיתוחים ייחודיים? האם קיים IP מסויים (קניין רוחני) שהעסק/ המיזם פיתחו או יפתחו שעומדים ביתרון מול השוק? מה המוצרים של המתחרים נותנים והיכן טמונה החדשנות שלנו וכד'.
הבנה ברורה של המצב שלנו מול אחרים היא בעלת משמעות רבה מאוד לאופן התנהלותנו.
לדוגמא: אם למוצר שלנו אין יתרון על-פני אחרים, ננסה לבדל אותו בשירות/ במחיר וכד'.
לעומת זאת אם לנו יש מוצר ייחודי ומוביל שוק שאין למתחרים ואנחנו Market Leaders , אזי נוכל לקבוע מחיר עם פרמייה גבוהה למוצר/לשירות שלנו, נקבע סטנדרטים לשוק וכל ההתנהלות שלנו-שיווקית, תפעולית ופיננסית תהיה שונה בתכלית.
יתרונות טכנולוגיים/שיווקיים וכד' יש להבליט בתכנית המיועדת למשקיע או לבנקאי לצורך מימון השקעה בחברה או במיזם, כי הם מסייעים לחדד את היתרון היחסי והאטרקטיביות של התכנית בעיניו.

בפעם הבאה נדון בהיבטים התפעוליים והפיננסיים של התכנית העסקית.
 

Simple Finance

New member
לא להתבלבל

רבים מתבלבלים בין המונח 'תוכנית עיסקית', ל'תוכנית שיווקית', שהיא רק פרק אחד מתוך הרבה מרכיבים שצריכים להיכלל בתוכנית העיסקית.
 
למעלה