תכנית רדיו מיוחדת על אלימות בית ספרית- יום ב'

תכנית רדיו מיוחדת על אלימות בית ספרית- יום ב'

האזינו לתכנית הרדיו בנושא" "אלימות בבתי ספר"- פאנל עם עמיתי ובוגרי מכון מנדל למנהיגות www.mli.org.il בתכניתם של שמירה אמבר ובונדי לוי, רדיו ירושלים 101 FM 28 בינואר 2007 בשעה 12:00-13:00 כידוע, תופעת האלימות בבתי ספר ובין ילדים ובני נוער הינה תופעה לא נדירה כלל. תכנית רדיו מיוחדת תוקדש לנושא בוער זה בהשתתפותם של מומחים המכירים את התופעה בשטח ובמחקר. בתכנית יידונו שאלות שונות הקשורות למהות והיקף התופעה, כמו גם גישות שונות להתמודדות עימה ברמה הבית ספרית וברמה המערכתית. התכנית בהנחיית שמירה אמבר ובונדי לוי ובהשתתפות: איריס וולף – עמיתה בבית ספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל למנהיגות. מיכל שביט – מנהלת חטיבת הביניים "היובל" במבשרת ציון, בוגרת בית ספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל למנהיגות אמירה פרלוב – מנהלת בית ספר משותף לתלמידים דתיים וחילונים בכפר אדומים, בוגרת בית ספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל למנהיגות דוד גל – מנהל הגימנסיה העברית בירושלים, בוגר בית ספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל למנהיגות פורום מיוחד נפתח לדיון בנושא: http://mandel.mli.org.il/MandelCMS/Programs/GraduateUnit/Forums.htm שאלות שיעלו בתכנית: 1. אלימות בית ספרית – מהי התופעה? כיצד מגדירים אותה? 2. מדוע בעצם תופעת האלימות בבתי ספר הולכת ומחריפה למרות המודעות הציבורית והתקשורתית הגוברת ומגוון דרכי הפעולה? 3. המשתתפים יספרו על התמודדות עם בעיות אלימות ספציפיות. 4. כיצד מנהלי בתי ספר רואים את התופעה וכיצד הם מתמודדים? 5. פתרונות ברמה המערכתית וברמה הבית ספרית: טיפול ומניעה o הצבת גבולות o הקניית מיומנויות חברתיות o שותפות חינוכית רחבה רקע: מעשי אלימות, פרטיים כקולקטיביים, מהווים מזה זמן רב חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום בישראל. מחקרים מראים כי מספר התיקים הפליליים, שנפתחים לילדים בני 12-18 עולה משנה לשנה בכ-15 אחוזים. בתי-ספר בערים נתפסים יותר ויותר כאלימים וכמסוכנים. לזאת מצטרף מספר הילדים בגילים שונים, המדווחים על היותם קורבנות לאלימות בתכיפות הולכת וגוברת. מהי האלימות הבית-ספרית? מהי אלימות בית ספרית? תופעות כמו השפלה, הצקות, בריונות, אלימות מילולית, רגשית, פיזית – מכות, התגודדויות והתקהלויות, תרבות השתיקה (לא מלשינים) סגירת חשבונות בתוך בית הספר ומחוצה לו, שלל איומים והפחדות (גם-I.C.Q. ובפלאפונים), תופעה של כנופיות, סחיטה (כסף, כרטיסיות) תנועות הפחדה וכו' - מהדברים קטנים ביותר ועד הדברים הגדולים שמצריכים התערבות חיצונית של המשטרה או השלטונות – אלה הן תופעות הנפוצות היום ברוב בתי הספר ומוגדרות כאלימות בממדיה הרחבים. למרות המודעות הגבוהה לצורך בהפחתת רמת האלימות במוסדות חינוך בישראל והמאמצים שעושים אנשי חינוך וגורמים מקצועיים אחרים בעשרים השנים האחרונות, רמת האלימות בקרב תלמידים בבתי הספר נותרה גבוהה ומדאיגה ביותר. מעיון בממצאי מחקרים שסקרו את ממדיה של התופעה מתחילת שנות ה־90 ועד היום אפשר להסיק כי רמת האלימות של תלמידים נשארה גבוהה במידה המסכנת את שלומם ומשפיעה באופן שלילי על תחושת המוגנות שלהם. השכיחות הגבוהה של האלימות בין התלמידים וקשיי המורים להשפיע על שיפור האקלים בבתי הספר משפיעים על תחושת הרווחה והמוגנות של התלמידים בסביבות השונות שהם שוהים בהן במהלך יום הלימודים. אלימות של הילדים וכלפיהם בבתי הספר מעוררת עניין ציבורי, תקשורתי, חוקי ואקדמי הולך וגובר.
 
למעלה